Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows finner ikke harddisk etter formatering! Hva kan være galt?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle fikse pcen til mamma (Det var virus). Så jeg formaterte/ sletta partisjonene etter jeg boota opp med WinXP Cd Ja, (faktisk lovelig CD). Så skulle jeg installere XP, og filene ble kopiert over til HDD, men da jeg fikk beskjed om å restarte pcen og gjore det. Fant den plutselig ingen HDD. Det samme har skjedd med flere HDD`s og ingen av dataene jeg har testen HDDene på finner de.

 

Noen som vet hva som er galt?

 

 

EDIT: Har skjekket i min hovedpc og der finner den de, men når jeg skal starte XP hengere pcen seg, probleme løses ved å koble fra hddene.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hvis du har vært inni PCen å "fixa" så pass på at ingen kontakter sitter løst. Hvis du har testet med flere HDDer og ingen av de vises i BIOS så kan det hende at disk-kontrolleren er ødelagt.

 

Er de koblet til primær kontroller (synlig i bios) eller på tilleggskontroller på hovedkortet eller kanskje en kontroller på PCI eller liknende? Hvis de ikke synes i BIOS (hoved- eller kontroller-BIOS) så vil du heller ikke finne de senere i bootsekvensen.

Lenke til kommentar
Hvis du har vært inni PCen å "fixa" så pass på at ingen kontakter sitter løst. Hvis du har testet med flere HDDer og ingen av de vises i BIOS så kan det hende at disk-kontrolleren er ødelagt.

 

Er de koblet til primær kontroller (synlig i bios) eller på tilleggskontroller på hovedkortet eller kanskje en kontroller på PCI eller liknende? Hvis de ikke synes i BIOS (hoved- eller kontroller-BIOS) så vil du heller ikke finne de senere i bootsekvensen.

Jeg har skjekket alle kabler, de opptages ikke i BIOS. Og er koblet rett i hk med IDE-kabel. Det som jeg synes er rart er at dette har skjed før. Skjedde først med to hdds, så puttet jeg inn en hdd med W98 og da startet pcen fint. Så bootet jeg opp med WXP-cd og slettet partisjonene på hdden. Etter det klikket noe og jeg måtte restarte pcen. Da opptaget ikke BIOS eller noe annet hddene lengere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vel du sier du skal ha dem i server så regner med at du har en annen PC tilgjennelig ?

Prøv begge harddiskene i den andre PC'n din å se om du får kontakt med dem der, prøv også om du får kontakt med dem i serveren din om bare en av de er koblet til.

Sjekk edit i førstepost,finner to av de men xp klikker under loading. Skal skjekke det med serveren i morgen.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

en annen ting du kan gjøre er å sette cable select på en av diskene og ikke koble den andre til. se så om den ene dukker opp i bios og om den dukker opp som primary eller secondary. Det er fort gjort å bytte om diskene på kabelen og om de sloss om master/slave-plass får de begge problemer med å kommunisere med bios. Så; start med en disk og se om du kan få kontakt med den.

Lenke til kommentar

Siden du har IDE med Master/Slave må du også ha kabel som er for Master/Slave. Hvis det er et hull i IDE kabelen er denne for CableSelect. Noen maskiner er litt kresne på hvor i master/slave oppsettet master står. Sjekk Manualen for hovedkortet. Er du forøvrig sikker på at du har satt jumperene rett?

Lenke til kommentar
Siden du har IDE med Master/Slave må du også ha kabel som er for Master/Slave. Hvis det er et hull i IDE kabelen er denne for CableSelect. Noen maskiner er litt kresne på hvor i master/slave oppsettet master står. Sjekk Manualen for hovedkortet. Er du forøvrig sikker på at du har satt jumperene rett?

Manualen til hk har forduftet for lenge siden. Dette er en Intel Cleron 1Ghz, 512Mb, Socket 357. Og har heller aldri hatt maunualen

Lenke til kommentar

Det står gjerne med liten hvit skrift rett ved kontakten på hovedkortet (IDE1 og IDE2 eller liknende). Hvis det har skjedd noe med hovedkortet så kan det være lurt å prøve begge kontaktene. Det som er enda viktigere er å plassere diskene riktig på kabelen. Som tidligere nevnt her så kan du fint sette master og slave med jumper, men hvis diskene da står på en kablen som gir mulighet for cable select så er det kritisk hvilken av kontakten på kabelen du kobler til. Når man feilsøker slike ting er det fint å eliminere så mange som mulige feilkilder. Her kan en eller flere ting ha blitt ødelagt så de nesten virker men ikke stabilt.

 

Prøv først med bare den ene disken og med alle mulige kabelkombinasjoner (2 kontakter på hovedkortet x 2 kontakter på kablen).

 

Hvis du har mulighet til det så sett diskene til cable select (krever at du har kablen som støtter dette, dvs brudd på en av lederene mellom de to kontaktene.

 

Husk at dersom du har en kabel med cable select og du velger master og slave med jumper på diskene så må den disken du har satt til master stå på kontakten nærmest hovedkortet og slaven legnst unna.

 

Dobbelt og trippelsjekk at du har satt jumpernene riktig på diskene. Min erfaring er at det ofte er plasering på kabel i kombinasjon med jumpersetting på disken(e) som skaper missmatch og sørger for at BIOS ikke finner diskene.

Lenke til kommentar

Her er noen bilder,beklager laber kvalitet:

 

HK: Hddene har altid vært koblet til Sec IDE (Hvit).Mens cd-rommene har vært koblet til Pri IDE (Svart)

post-171639-1246963040_thumb.jpg

 

IDE-kabeler: Kan noen greie å se om noen av disse støtter Cabel select?

post-171639-1246963577_thumb.jpg

 

HDD:

 

Jumperoversikt på Maxtor diskene (Har to stk av disse 1stk 18GB, 1stk 40GB)

post-171639-1246963689_thumb.jpg

 

Jumperoversikt på Segate disken (Har kun en 40Gb)

post-171639-1246963779_thumb.jpg

 

Skal jeg bare prøve alle mulige måter å koble disse haddene på? Synes noen har formulert svarene en smule avansert.

Lenke til kommentar

Grunnen til at dette blir komplisert er at det er snakk om mange kombinasjoner og det holder at en av komponentene ikke oppfører seg som de skal før ingenting virker. Det er en eldere PC no som betyr at det kan være IDE-driveren (sør-broen/southbridge) på hovedkortet som jukser. Hvis dette er tilfelle kan du være heldig og fortsatt ha mulighet til å bruke den ene av de to IDE kontaktene. Eller en av diskene kan ha blitt ødelagt og ødelegge for kommunikasjonen, dermed er det veldig lurt å prøve med en og en disk av gangen (eliminere feilkilder). Siden man ikke vet om noe av dette er tilfelle (eller man er heldig og alle komponenter virker) så må man gå systematisk til verk. Det betyr ikke at det er vanskelig, men at man ikke bare kan prøve ting på måfo.

 

Det er kanskje litt dumt at det ble så mye snakk om cable select her siden maskinen er såpass gammel er det ikke sikkert bios støtter dette. Med manglende manual er det vanskelig å finne ut på sparket, men hvis du finner noen informasjon på hovedkortet som produsentnavn (abit, asus intel osv) og typebetegnelse (gjerne en bokstav/tallkobinasjon) så kan det hende vi kan finne manualen på nettet og finne ut om hovedkortet støtter cable select.

 

Når det gjelder diskene: ønsker du å ha alle 3 koblet til maskinen eller holder det med en slika t du kan få installert OS og få maskinen opp og kjøre?

 

Som sagt her må du gå systematsik til verks. Ut i fra beskrivelsen ville jeg startet med kabel nr 2 fra høyre på bildet (den med tykkere ledere), tatt den ene disken satt den til master (feks seagaten med jumper på pinnene nærmest idekontakten. Koblet den til den ene kontakten på hovedkortet og bootet. Hvis ikke den dukker opp i bios slår du av maskinen igjenn og bytter til den andre kontakten på hovedkortet og booter igjenn. Hvis den ikke dukker opp nå heller prøv å sette den på den andre kontakten på kabelen og gjenta for begge kontakter på hovedkortet. Dette tar ikke veldig lang tid, det bare høres ut som masse arbeid. Hvis ikke noe av dette virket legger du denne disken til side, går videre til neste disk og prøver det samme med den. Hvis du får en av diskene til å dukke opp i bios kan du prøve med en av de andre, sette den til slave og sette den på den andre kontakten.

 

Når det gjelder "må jeg prøve alle mulige kombinasjoner". nei, bare alle hensiktsmessige kobinasjoner ;) Problemet er at jo mindere vi vet om maskinen jo flere uhensiktsmessige forslag vil vi komme med.

 

Hvis ikke du føler at det er verdt arbeidet så er det lite vi kan helpe deg med, men jeg kan garantere deg at dersom alt utstyrret er i funksjonell stand kommer du til å lære noe av prosessen.

Lenke til kommentar

Update: hk er av typen Intel Desktop Board D815EGEW, socket PGA 370

Holder på å skjekke gjennom alle mulighetene nå=)

 

EDIT: Så langt har jeg kommet. Jeg testet alle koblingene under på de tre hddene og alle ganger opptaget bios dem slik:

post-171639-1246983267_thumb.jpg

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Har bios oppdaget diskene i alle de kombinasjonene?

 

 

edit: her har du link til manualen.

 

etter hva som er beskrevet i manualen er det kabelen lengst til høyre som fulgte med hovedkortet (den merket P1, P2 og P3), men egentlig burde alle kablene funke så lenge det ikke er skade på noen av de. Med 80-lederkabler så bør man passe på å sette master og slave i riktig posisjon. Slave på grå og master på sort kontakt.

 

Edit2: siden hovedkortet støtter ATA66/100 vil det være best å få det til å virke med en 80-leder, siden man ikke får kjørt diskene på full hastighet uten, men her er det kanskje viktigere å først og fremst få det til å vikre ;)

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...