Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi som kom opp i R2 skriftlig eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vær litt forsiktige når dere gjør oppgave 4 alternativ II på eksempelsettet da.

Løsningen på differensiallikningen gjelder kun i intervallet <-1,1>, så når dere blir bedt om å tegne grafene til y med ulike verdier for C så skal det strengt tatt kun gjøres i dette intervallet.

 

Når har jeg ikke sett fasiten til lokus.no, og heller ikke hvordan lærerne deres har ment dette egentlig er. Men faktum er at løsningen på denne differensiallikningen gir tre funksjoner, ettersom hvilket intervall x er i, og når oppgaven kun oppgir startverdi y(0) = C for x i <-1,1> så har vi ikke fått oppgitt den spesielle løsningen i de andre intervallene.

Lenke til kommentar

Den har jeg gjort ;)

 

De er like fordi arealet av trekanten de utspenner ikke endrer seg, uansett hva t er. Du har en grunnlinje i en trekant, AB. Punkt C (eller P) kan da være hvor som helst på en parallell linje. Kryssproduktet er proporsjonal med arealet av trekanten, og fordi trekanten har konstant grunnlinje og høyde, er arealet konstant => kryssproduktet konstant. De peker også samme retning pga. allle punkter ligger i samme plan, og kryssprodukt står vinkelrett på.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Angående oppgave 2c er det en del i løsninga jeg rett og slett ikke forstår.

 

hvordan blir -3 sin x (cos x)^2 + 3 sin x til 3 sin x (- (cos x)^2 +1) ? Jeg skjønner alt som skjer før og etter men ikke den biten der...

 

Edit: Glem det, jeg skjønte det nå. Doh!!

Endret av Cie
Lenke til kommentar
det er ganske enkelt faktorisert.

 

ab+ac = a(b+c)

 

 

EDIT:

 

flott :p

Hehe

 

Det er nettopp pga. sånne småting jeg gruer meg så inni hempen til eksamen. Hodet mitt kobler bare ut til tider og nekter å se logiske sammenhenger...:p Sukk. På denne tiden i morgen er jeg i det minste fri!! :w00t:

Lenke til kommentar
Den har jeg gjort ;)

 

De er like fordi arealet av trekanten de utspenner ikke endrer seg, uansett hva t er. Du har en grunnlinje i en trekant, AB. Punkt C (eller P) kan da være hvor som helst på en parallell linje. Kryssproduktet er proporsjonal med arealet av trekanten, og fordi trekanten har konstant grunnlinje og høyde, er arealet konstant => kryssproduktet konstant. De peker også samme retning pga. allle punkter ligger i samme plan, og kryssprodukt står vinkelrett på.

 

Det står "regn ut AB x AP", så tror du må finne det med regning og det skjønner jeg ikke hvordan man kan gjøre.

Lenke til kommentar

Så nettopp på kompetansemålene og stusset litt da jeg kom til dette:

- Finne og analysere rekursive og eksplisitte formler for tallmønstre med og uten digitale hjelpemidler, og gjennomføre og presentere enkle bevis knyttet til disse formlene.

 

Hva menes med dette? Det ligger under algebra, så det er vel til kapittelet om rekker vil jeg tro, men jeg skjønner ikke helt hva de mener.. Noen som kan gi tips om hvilke oppgaver dette kompetansemålet hører til??

Lenke til kommentar
Rekursive tallfølger vil si at det n-te tallet i rekken uttrykkes ved tidligere tall i rekken.

 

fibonacci-tallene er et eksempel. Burde ha et delkapittel om det i boken. Det er ivaffal et i Sigma.

 

Vi bruker sinus, kan ikke si jeg husker å ha hatt om fibonacci-tallene. Noen som bruker sinus som vet hvilket/hvilke delkapitler dette kompetansemålet hører til?

Lenke til kommentar
Det står "regn ut AB x AP", så tror du må finne det med regning og det skjønner jeg ikke hvordan man kan gjøre.

 

 

Det blir slik:

 

Disse er funnet i tidligere deloppgaver

AB = [2, 1, 3]

AP = [2+2t, 3+t, 4+3t]

 

Dette blir da kryssproduktet

AB x AP = [1*(3t+2) - 3*(t+2), 3*(2t+1) - 2*(3t+2), 2*(t+2) - 1*(2t+1)] = [-4, -1, 3]

 

Forbehold mot skrivefeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...