Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi som kom opp i R2 skriftlig eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Har på plass det meste fra pensum. Men må jobbe endel med differensial likninger, samt pugge litt mer på avansert integrering. Induksjon må jeg også få lært meg ordentlig. Det blir med stor sannsynlighet 4 på meg, men skal prøve å få 5 ved å jobbe hardt de neste dagene.

 

Hva med deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom opp i R2 jeg også! Med litt blandede følelser..

Noen som vet om man kan finne eksamensoppgaver på nettet man kan øve på?

Vi bruker sinus R2 på skolen, og kontrolloppgavene er jo ganske enkle. Eksamensoppgaver pleier alltid å være vanskeligere, så hadde vært fint om noen vet om oppgaver man kan øve på. Ligger jo en haug av 3MX oppgaver, men er jo ikke helt samme pensum. Ikke diff.likninger, romgeometri iallefall.

 

Induksjon har jeg prøvd å lære meg uten hell til nå.. Fikk det på heldagen og tror det er ganske aktuelt på eksamen. Kan få det på del 1 også. Noen andre som også sliter med induksjon? Synes integralregning (substitusjon, delvis integrasjon etc) er mye lettere selv og mange mener jo at det er det vanskeligste sammen med diff.ligningene. Satser på en 6er på R2, så jeg er bare nødt til å få den induksjonen på plass...

Endret av kristinariebe
Lenke til kommentar

Kom selv opp i R2 (og kjemi) nå. Litt usikker på det, men langt det meste sitter, så tror ikke panikk er nødvendig.

 

Siden R2 er et helt nytt fag, er det lite som har kommet ut. Tror det enten var et forlag eller Udir som laget et eksamensforslag. Skal se om jeg kan få gravet det frem og scannet det inn eller noe slikt, men det kan fort ta en stund (jeg har nok med eksamenspanikk, og det er tungvindt med innskanning her i huset).

 

Kan nok være et tips å lese læreplanen grundig. Dessuten nevnte læreren min noe om at det kan godt hende at praktisk bruk av differensiallikninger blir gitt som en flervalgsoppgave, f.eks. velge mellom kjemi og fysikkeksempel.

Til slutt: Personlig synes jeg Sinus forklarer visse ting bedre enn hva Aschehougs 'Matematikk R2' gjør. Det gjelder spesielt praktisk bruk av differensiallikninger.

 

 

(Det er forresten utrolig "teit" at alle matteeksamnene er lagt til neste uke. Mange fag som ikke "krever" pugging "burde" blitt lagt før matten. Har sikkert noe med sensur å gjøre, i tillegg til at ikke alle skal være fornøyde. Gjør det ekstra moro at 17. mai ligger såpass tett innpå. Ikke at det gjør meg noe. Dårligere resultater gjør jo at karakterene dyttes opp!)

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Kom selv opp i R2 (og kjemi) nå. Litt usikker på det, men langt det meste sitter, så tror ikke panikk er nødvendig.

 

Siden R2 er et helt nytt fag, er det lite som har kommet ut. Tror det enten var et forlag eller Udir som laget et eksamensforslag. Skal se om jeg kan få gravet det frem og scannet det inn eller noe slikt, men det kan fort ta en stund (jeg har nok med eksamenspanikk, og det er tungvindt med innskanning her i huset).

 

Kan nok være et tips å lese læreplanen grundig. Dessuten nevnte læreren min noe om at det kan godt hende at praktisk bruk av differensiallikninger blir gitt som en flervalgsoppgave, f.eks. velge mellom kjemi og fysikkeksempel.

Til slutt: Personlig synes jeg Sinus forklarer visse ting bedre enn hva Aschehougs 'Matematikk R2' gjør. Det gjelder spesielt praktisk bruk av differensiallikninger.

 

 

(Det er forresten utrolig "teit" at alle matteeksamnene er lagt til neste uke. Mange fag som ikke "krever" pugging "burde" blitt lagt før matten. Har sikkert noe med sensur å gjøre, i tillegg til at ikke alle skal være fornøyde. Gjør det ekstra moro at 17. mai ligger såpass tett innpå. Ikke at det gjør meg noe. Dårligere resultater gjør jo at karakterene dyttes opp!)

 

Supert om du klarer å få scannet det opp! Tror flere enn meg blir glade da;) Men ja skulle ønske vi hadde litt lenger tid å øve på, 20.mai kommer skremmende fort. Læreren min sa han nesten er 100 % sikker på at vi får en "stor" oppgave om om diff.likninger på del 2, som har praktisk anvendelse, så det er nok lurt å øve grundig på det. I tillegg til alt annet;) hehe

Endret av kristinariebe
Lenke til kommentar
ahh onsdag er alt for kort tid, bare mandag tirsdag som kan brukes til lesing :(

Kom også opp i fysikk men dette er ikke før 5 juni!

Induskjonsbevis er vel lettest når man kan se på hvordan noen oppgaver løses.

Nettstedet til de som bruker sinusboka R2 her er løsningene på oppgave satt opp veldig oversiktlig og godt forklart

 

Har prøvd å lære meg induksjonsbevis ved å se på de oppgavene, men jeg skjønner det ikke allikevel. Begynner å bli litt småfortvilet:(

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i matte og fysikk. Var på Hellerud igår, men er hjemme og øver (og sover) i mellomtiden, da jeg bor 1 km unna. Jeg ligger på 6 i standpunkt og har dermed store forventninger til megselv på onsdag. Jeg sliter med separable differensiallikninger... På skolen bruker vi Sigma R2, men læreren har kopiert opp et prøvesett fra sinus.

 

Induksjonsbevis synes jeg er stilig, og passe enkelt.

Det er delt opp i 3 ledd:

I kontroller at formelen stemmer for n=1

II Anta at formelen stemmer for alle tall n (men ikke tall som blir opplyst ikke stemmer, f.eks hvis det står x>2). Dette brukes i ledd III

III Test for n=n+1. Det gjør du ved å sette inn "n+1" der det står "n" på høyre side. På venstre side bruker du ledd II, ved å sette inn høyre side fra den oppgitte formelen der det passer på venstre side.

 

 

Eksempel for å vise ledd II, III:

 

a1+a2+a3+a4+a5+...+an=bcd+2n

 

Denne antas at stemmer i ledd II. I ledd III blir det da:

 

a1+a2+a3+a4+a5+...+an+a(n+1)=bcd+2(n+1)

 

Dette gir:

 

bcd+2n+a(n+1)=bcd+2(n+1)

 

Herifra forenkler du på begge sider hver for seg, og når du får det samme har du bevist formelen ved induksjon. Dette fordi den stemmer for n=1, og for n=n+1. Dvs. at den stemmer for hver eneste n som er ett hakk høyere enn forrige. Du startet med n=1, dermed vil den stemme for n=2, dermed vil den stemme for n=3 osv.

Lenke til kommentar

Takk for eksempelet over!

 

Forresten så sier læreren min at vi må regne med å få induksjon på del 1.

 

Se s. 22 og 23 i vedlegg for formler som forutsettes kjent (dvs at du må regne med å få dem på del 1, og burde kunne alle utenat, som er umenneskelig :p , men man kan forsøke å pugge de viktigste). Kilde: Udir via lærer som har lagt den ut på It's learning.

R2vurdering.pdf

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Takk for eksempelet over!

 

Forresten så sier læreren min at vi må regne med å få induksjon på del 1.

 

Se s. 22 og 23 i vedlegg for formler som forutsettes kjent (dvs at du må regne med å få dem på del 1, og burde kunne alle utenat, som er umenneskelig :p , men man kan forsøke å pugge de viktigste). Kilde: Udir via lærer som har lagt den ut på It's learning.

 

Hmm, jeg tror jeg har noenlunde kontroll på de fleste, men stusset litt over at vi må kunne

 

Avstand fra punkt til linje

Avstand fra punkt til plan

 

Hvordan i søttan var det man gjorde det igjen?? Hjernen min er blank!

 

Selv har jeg egentlig kontroll på det meste utenom induksjon, men utifra prøveeksamen ser jeg jo at det kreves en helt annen tankegang og formelbruk enn jeg har lært utifra Sinus, og blir derfor å slite litt...=/

Lenke til kommentar

Avstand fra punkt til linje:

 

q = |AP(vektor) (krysset med) vl(vektor)| / |vl(vektor)|

 

 

Avstand fra punkt til plan:

 

q = |ax1 + by1 + cz1 + d| / roten av (a(i 2.) + b(i 2.) + c(i 2.))

 

 

 

Jeg annbefaler den nye lyseblå formelsamlingen fra gyldendal. Den koster drøyt 60 kr, men er verdt det.

Lenke til kommentar
Avstand fra punkt til linje:

 

q = |AP(vektor) (krysset med) vl(vektor)| / |vl(vektor)|

 

 

Avstand fra punkt til plan:

 

q = |ax1 + by1 + cz1 + d| / roten av (a(i 2.) + b(i 2.) + c(i 2.))

 

 

 

Jeg annbefaler den nye lyseblå formelsamlingen fra gyldendal. Den koster drøyt 60 kr, men er verdt det.

 

Takk... Aldri lært den formelen, og irriterer meg litt at jeg har aldri har blitt presentert for en formel man tydeligvis må kunne ved del 1. Med | | mener du lengden ja?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...