Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi som kom opp i R2 skriftlig eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri lært meg derivering av sin etc. og integral av sin etc. bare titta i formelboka... også plutselig forsvinner den fra meg :(. Var fælt! + at de forventer at jeg husker likning for et plan og sumformelen for en uendelig rekke?! Ble faen meg mye gjetting og fram å tilbake! Fra nå av... skal jeg pugge matteformler!!!!!!!!!!!!! etC!!

Lenke til kommentar
Jeg har aldri lært meg derivering av sin etc. og integral av sin etc. bare titta i formelboka... også plutselig forsvinner den fra meg :(. Var fælt! + at de forventer at jeg husker likning for et plan og sumformelen for en uendelig rekke?! Ble faen meg mye gjetting og fram å tilbake! Fra nå av... skal jeg pugge matteformler!!!!!!!!!!!!! etC!!

 

Synes egentlig ikke at de forventet så mye, det kreves bare at man har jobbet litt med stoffet før eksamen, så skal de formlene sitte sånn noenlunde greit vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Synes egentlig ikke at de forventet så mye, det kreves bare at man har jobbet litt med stoffet før eksamen, så skal de formlene sitte sånn noenlunde greit vil jeg tro.

 

Vi kunne vel fått en advarsel...? Se hvor mye som står i kompetansemålet! Jeg leste newton dritten som faen! Forventa virkelig å få pungsmekking med det! Og folk på forumet her sa vi fikk bruka boka, så jeg pugga ikke formler ol.. Aldri stol på internett mennsker :(

 

Jeg begynte å jobbe med r2 som privatist i slutten av februar + noen andre fag, fikk så vidt bestått r1 på skolen. Fikk 2! Og lærerene mente jeg måtte ta om igjen! Ville aldri verden klare r2! Jeg merka godt hvor hardt jeg brente meg hva som skjer når man har vært dårlig på noe tidligere! Alltid sugd i matte, alltid hengt etter! Hvis jeg for over eller 3 på denne skal jeg maile karakteren til gamle mattelæreren min! ^^

Lenke til kommentar
Synes egentlig ikke at de forventet så mye, det kreves bare at man har jobbet litt med stoffet før eksamen, så skal de formlene sitte sånn noenlunde greit vil jeg tro.

 

Vi kunne vel fått en advarsel...? Se hvor mye som står i kompetansemålet! Jeg leste newton dritten som faen! Forventa virkelig å få pungsmekking med det! Og folk på forumet her sa vi fikk bruka boka, så jeg pugga ikke formler ol.. Aldri stol på internett mennsker :(

 

Jeg begynte å jobbe med r2 som privatist i slutten av februar + noen andre fag, fikk så vidt bestått r1 på skolen. Fikk 2! Og lærerene mente jeg måtte ta om igjen! Ville aldri verden klare r2! Jeg merka godt hvor hardt jeg brente meg hva som skjer når man har vært dårlig på noe tidligere! Alltid sugd i matte, alltid hengt etter! Hvis jeg for over eller 3 på denne skal jeg maile karakteren til gamle mattelæreren min! ^^

 

Ah, skjønner.

Huff, kan ikke forestille meg å ta R1 eller R2 som privatist. Kan tenke meg at det krever en del motivasjon..

Lenke til kommentar
Ah, skjønner.

Huff, kan ikke forestille meg å ta R1 eller R2 som privatist. Kan tenke meg at det krever en del motivasjon..

 

Det med mattehjelpe tråden på forumet har vært til stor hjelp! Sliter du med noe! Post der! Faen meg svar i løpet av minutter! :D Elsker folka her :)

Lenke til kommentar
Gikk veldig greit for meg på del 1, og oppgave 3 og 5 på del 2 gikk bra. Men valgte alternativ 1 på oppg 4 (dumt av meg?) og rota meg litt bort der så ble ikke helt ferdig... :/ spesielt oppgaven med å bruke sin(u-v) var tricky.. fikk den ikke til..

 

Gjorde også oppgave 4 alternativ 1. Følte det meste gikk greit, men dreit meg ut på d). Fant ekstremalpunktene, men presterte å skrive at det ikke var noen vendepunkter ^^. Løsningen på sin (u-v) blir vel:

Håper du med ekstremalpunktene mener punktet, som i entall?

for mimetex.cgi?x\in(3\pi,4\pi) var det kun ett toppunkt, og to vendepunkter. De nærmeste bunnpunktene var for x = 3π og x=4π, men disse er utenfor definisjonsmengden i oppgaven. Og for funksjoner med åpne intervaller har man ingen ekstremalpunkter i endepunktene. Samme gjelder for nullpunktene vi ble bedt om å finne, de lå samme plass som de eventuelle bunnpunktene ville vært, men som sagt det var ingen.

 

Holy shitsu, her har jeg glemt vendepunktene :wallbash: Glemmer alltid noe.

 

Edit: Las ikke innlegget skikkelig

Endret av dePt
Lenke til kommentar
Vi kunne vel fått en advarsel...? Se hvor mye som står i kompetansemålet! Jeg leste newton dritten som faen! Forventa virkelig å få pungsmekking med det! Og folk på forumet her sa vi fikk bruka boka, så jeg pugga ikke formler ol.. Aldri stol på internett mennsker

Nå har jo udir gitt ut et dokument hvor det beskrives hvilke formler du må kunne til del 1 på eksamen da:

http://eksempeloppgaver.udir.no/dokumenter...Vurdv_BM_NY.pdf

 

Igjen så er user;pass: Eksempel;Eksempel

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Håper du med ekstremalpunktene mener punktet, som i entall?

for mimetex.cgi?x\in(3\pi,4\pi) var det kun ett toppunkt, og to vendepunkter. De nærmeste bunnpunktene var for x = 3π og x=4π, men disse er utenfor definisjonsmengden i oppgaven. Og for funksjoner med åpne intervaller har man ingen ekstremalpunkter i endepunktene. Samme gjelder for nullpunktene vi ble bedt om å finne, de lå samme plass som de eventuelle bunnpunktene ville vært, men som sagt det var ingen.

Holy shitsu, her har jeg glemt vendepunktene :wallbash: Glemmer alltid noe.

Jaja. Men man skulle vel ikke få noen bunnpunkter? De sniker vel seg utenfor det avgrensede området når grenseverdiene står innenfor en slik parantes? < > ?

Det var jo nettopp det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Virker seriøst som det er bare jeg som har valgt alternativ 2.. :p

 

Jeg har valgt den også :p Men jeg fikk ikke til d) som du lurer på ^^,

 

Det jeg gjorde var å finne y'(t) og y''(t)

 

og sette inn y''(t) + a(y'(t)) + b(y(t)) = 0

 

Men jeg så at det ble for vanskelig, så jeg skrev noe sånn at "ser nå at det muligens må finnes en enklere metode for å finne a og b" :p

 

 

Men resten av alt 2 var jo lett :)

Lenke til kommentar

De formlene man måtte kunne til del 1 la jeg ut på første side i denne tråden. Det er umenneskelig å kunne alle, men med en del jobbing (vanlig oppgaveløsning) sitter de lettere. Selv hadde jeg flaks, og møtte kun de som har festet seg.

 

Del 1 skal telle 2/5, og del to skal telle 3/5, da dette er tiden man bruker, og derfor også antatt arbeidsmengde. Realfagslærerene mine legger alltid opp slik at det blir maks-poeng-fordelingen.

 

 

Du som snakket om sin(u-v) rotet litt... jeg gjorde det samme, og etter en del feiling, hoppet jeg over den. Jeg gikk tilbake da jeg var ferdig med resten, og da fant jeg feilen min.

 

Legg merke til følgende:

 

sin(u-v) = sinu cosv - cosu sinv

 

Dvs. minustegnet foran v skal ikke følge med videre! Det havner kun imellom de to leddene.

 

Det ble noe som følgende: 0 - cosu * 1 (sin-pi/2 = -1, mens sinpi/2 = 1)

 

Dermed ble det -cos2x +1 (+1 henger igjen fra den opprinnelige formelen)

 

EDIT:

Skrivefeil. Glemte - foran cos2x

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Virker seriøst som det er bare jeg som har valgt alternativ 2.. :p

 

Jeg har valgt den også :p Men jeg fikk ikke til d) som du lurer på ^^,

 

Det jeg gjorde var å finne y'(t) og y''(t)

 

og sette inn y''(t) + a(y'(t)) + b(y(t)) = 0

 

Men jeg så at det ble for vanskelig, så jeg skrev noe sånn at "ser nå at det muligens må finnes en enklere metode for å finne a og b" :p

 

 

Men resten av alt 2 var jo lett :)

 

Det jeg gjorde var å skrive om y'' + ay' + by om til r^2 + ar + b:

Deretter satte jeg opp løsningsformel for andregradslikning, og visste at jeg ville få to komplekse svar, altså

p +/- iq, siden dette gir en likning som vi hadde fått oppgitt (dempet svigning, sinus/cosinus ganget med en eksponentialfunksjon). Vi kunne da finne ut hva a var, siden vi hadde -a/2 på venstresiden av likningen, ville dette være lik p. a må da være p*2*-1, altså ble a = 0,4 om jeg ikke husker feil. p var -0,2 , som vi kunne lese fra likningen.

 

Når jeg hadde a, kunne jeg finne b, siden det som var under kvadratroten (i løsningsformel for andregradslikning), måtte være lik -16, siden vi vet at q var lik 2 (kvadratroten av -16, delt på 2), kunne vi sette opp en likning:

-16 = (a^2)-4*b => -16-a^2 = -4*b Om vi løser likningen får vi b = 4,04

Jeg mener dette var det jeg fikk som svar, men jeg har ingen anelse om det er rett..

Lenke til kommentar

Heisann folkens. Har dere lyst til å sjekke svarene mine på del 2:

 

3a og b - selvforklart

3c=21+17e^(kt)

3d=k=-0,36

3e= går mot 21 grader

 

Rimelig sikker på disse

 

4 a-c sier jo seg selv

4d= Skal bunnpunktene være med eller ikke her? Er litt usikker på . Ellers er punktene også ganske selvforklarte.

 

 

5 a,c og d er greie. Men på b, må en da regne massemasse, eller holder det å bare "sette inn" i formelen?

 

Er regninga grei her? (sjekk word-dokumentet)

 

Edit: Ble vist ei pdf-fil. Beklager at ikke parantesene ser så brae ut, det skjedde under eksprt til pdf. Tror dere skjønner hva det står for noe likevel

Oppgave_3b.pdf

Endret av jonchristian
Lenke til kommentar

Slenger med det jeg husker av del 1 og:

 

1

a=6(lnx+1)^3

b1=under

b2=synker

c=3

d1=t=7 elns

d2=t=-5

e=husker ikke

f1=husker ikke. langt svar

f2=ln|(x-2)/x+2)|+C

 

2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

 

 

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

Lenke til kommentar
Slenger med det jeg husker av del 1 og:

 

1

a=6(lnx+1)^3

b1=under

b2=synker

c=3

d1=t=7 elns

d2=t=-5

e=husker ikke

f1=husker ikke. langt svar

f2=ln|(x-2)/x+2)|+C

 

2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

 

 

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

 

På den f2, så er jeg rimelig sikker på at jeg fikk ln |x-2| - ln |x+2| + C som svar

 

EDIT: Dumme meg, så ikke at du hadde benyttet deg av en logaritmeregel!

Endret av Xomg
Lenke til kommentar
Slenger med det jeg husker av del 1 og:

 

1

a=6(lnx+1)^3

b1=under

b2=synker

c=3

d1=t=7 elns

d2=t=-5

e=husker ikke

f1=husker ikke. langt svar

f2=ln|(x-2)/x+2)|+C

 

2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

 

 

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

 

På den f2, så er jeg rimelig sikker på at jeg fikk ln |x-2| - ln |x+2| + C som svar

Det er det samme svaret, da ln(u)-ln(v)=ln(u/v. Personlig skrev jeg det på begge måter, men brøken er den enkleste skrivemåten etter min mening.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...