Gå til innhold

Guide: Basic vannkjøling & anbefalinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Hei! =D

 

Jeg er igang med å planlegge et vannkjølingsoppsett, og klør meg litt i huet når det gjelder nipler-størrelser. Det er snakk om ID og OD. Jeg regner med dette er inner dimension og outer dimension, og jeg lurer på hva jeg skal gå etter ;)

 

F.eks. så har jeg gått for Feser-slanger som har en ID på G 1/2" og en OD på G 3/4". Hvis jeg da skal koble den på denne CPU-blokka fra EK som det bare står G 1/4" på, er det da riktig at jeg brukere disse niplene som har G 1/4" i den ene enden og G 1/2" i den andre enden? Eller tar jeg helt feil? x)

Og når jeg skal ha gjenbrukbare slangeklemmer, er det meninga at OD på slangene og slangeklemmene skal være de samme? =)

 

Gidder ikke å drite på draget å måtte kjøpe nye nipler fordi jeg har tatt feil typer =D

Lenke til kommentar

@ Yoshi93:

Mener det er riktig det du har foreslått. Har nettopp fått ei pakke med samme specs på cpublock, nippler og slange. Gikk forresten for noen billige 12-20mm slangeklemmer på clasohlson

 

Slangeklemmene ser ikke værst ut, jeg er bare redd for at metallet skal gnage i slangen, så jeg skal nok ha noe robust plastikk =)

Fant noen ganske greie hvor jeg har tenkt til å bestille ;)

 

Edit:

 

Et lite spørsmål til =)

Hvor mange meter med tubing burde jeg kjøpe? Har bestemt meg for å gå for Feser, og jeg kommer til å kjøpe en del meter når jeg først bestiller, men hvor mye pleier å gå med? Jeg har et Corsair 800D hvis det gir en bedre pekepinn =)

Endret av Yoshi93
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Planner om og uppgradere til intel 2500K cpu. Har fra før av en swiftech trippel radiator i toppen av mitt obsidian 800D.

 

Men 2500k klokker jo så himla lett og holder seg god og kald nesten av seg sjøl så vidt jeg har fått med meg. Det jeg lurer på for og sleppe og styre med custom vannkjøling (må bytte ny blokk fra lga775 til 1155)

er at det kunne være fristende og bare kjøpe corsair sin H100 lukkede løsning.

 

Vil det være nok for en 2500k, som jeg plannlegger og oc til rundt 4.2-4.4ghz ? Noen som vet det her :)

 

Edit: Tror kanskje jeg bare kjøper meg ny vannblokk, billigere også hvis jeg kjøper apogee xt fra microplex.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Guys jeg kan virkelig trenge litt hjelp virker det som, kort historie. jeg holdt på og bestille apogee XT rev.2 til mitt nylig bestilt asus p8z68-V PRO hovedkort, inntil jeg fant ut etter timer med web googling at bakplata har kompatibalitets issues med det kortet. Så da var jo den utelukket.

 

Derfor ser jeg etter en annen CPU Blokk nå. Har sett på sidewindercompters.com Petrastechshop.com Techbay.no Microplex.no

 

De aller fleste butikkene er utsolgt for det meste virker det som, var nesten klar til og bestille cuplex Kryos Delrin fra sidewinder, inntil jeg i siste øyeblikk fikk med meg at det følger ikke med bakplate en gang, okey så jeg prøvde og bestille det utenom, men det hadde de ikke\eller var utsolgt.

 

Fikk så lys i tunnelen ved at jeg kom over "XSPC Rasa" Blokken, etter å ha prøvd så godt jeg kan og lese meg opp på den så virker den identisk i ytelse som apogee XT rev.2. Men siden flere av blokkene jeg har lest om på net har hatt problemer med å passe på 1155\56 kortene så er jeg litt bekymret. Har prøvd så godt jeg kan og google for å i det minste finne noen som hadde det oppsettet, men ikke klart og finne noe.

 

Noen her som vet råd ? Eller har noen veiledning ?

 

Spesifikke ting jeg lurer litt på er om noen har noe peiling ang XSPC Rasa og om den vil passe uten problemer på nevnte HK.

 

Jo så var det en ting til, jeg har fått med meg at å blande Acrylic og frostveske skal man ikke gjøre for da sprekker det. Men Delrin er jo Acetyl(ifølge wikipedia), som toppen på Rasa vel og merke. Det har ikke det problemet med å sprekke det altså ?

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Uh, skal si det var dødt her inne. Er vannkjøling druknet i norge eller ^^

 

Anyways. Har bestilt deler nå så.

 

Og P.s. Apogee XT bakplata passer ikke påp8z68-V PRO om ikke jeg gjorde det ordentlig klart i posten over. Bare nevner det i tilfelle det kan komme noen andre til nytte. Mer om det Her

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Vil du ha hjelp til noe så lag din egen tråd istedet for å kapre en annen. Da hadde jeg svart deg for lenge siden.

Har ikke kapret noen tråd. Men spurt om vannrelaterte ting som nå tråden handler om, og som andre også har gjort hvis du ser over. Det var det jeg så, derfor spurte jeg etter anbefalinger.

 

Men det hadde kanskje vært smartere og lage en egen tråd. Får da hadde den blitt mer synelig tenker jeg. Går ut ifra det var det du mente med at "da ville du svart meg for lenge siden" Siden da hadde du lagt merke til det ? I motsetning til at du ikke "ville" svare meg, for innlegget ditt over kunne kanskje nesten høres litt fiendtlig ut og tolkes dit hen.

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Denne guiden begynner å bli utdatert, du burde vurdere å oppdatere linkene.

Jepp, trenger virkelig en oppdatering. Spessielt når det gjelder hvilke blokker og vifter som anbefales. Det skal sies at jeg ikke er så veldig erfaren innen feltet selv, men etter hva jeg har lest og litt av min erfaring fra AIO kjølere så ville jeg ikke anbefalt de viftene til bruk på radiatorer. Det hele avhenger selvfølgelig av tettheten av finnene og dybden på radiatoren, men en såkalt "focused flow" vifte vill fungere bedre på en radiator.

 

Fra toppen av hodet kan jeg iallefall anbefale 3 vifter:

- Noctua NF-F12 eller Noctua NF-A14 om man vil ha 140mm

- Scythe Gentle Typhoon

- Corsair SP120

 

Om man kjører en av de nevnte viftene eller en annen "focused flow" vifte så kan man senke hastigheten samtidig som man beholder god flyt gjennom radiatoren.

 

Når det gjelder blokker så legger jeg ved noen linker til nyere tester og mer relevante prosessorer og grafikkkort som referanser. Jeg gjør det på denne måten da jeg har liten erfaring med noen selv:

 

CPU:

- http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?282245-Stren-s-2012-CPU-Water-Block-Roundup

- http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?285753-CPU-water-blocks-roundup

 

GPU (her er tester av vannblokker på dagens 2 "beste" kort):

- http://www.xtremerigs.net/2013/10/03/nvidia-gtx780titan-water-block-roundup/ og http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?285482-Stren-s-Titan-Water-Block-Roundup

- http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?288109-Stren-s-R9-290-290x-Water-Block-Testing

 

Håper dette hjelper folk på utkikk i dag litt mer på vei, og jeg håper tråden kan oppdateres når det gjelder ting som har forandret seg litt siden den ble skrevet. Likevel så vil jeg gi mye kudos til Eirik for å ha startet denne tråden til å hjelpe alle oss på utkikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Schyte og Nidec har avsluttet samarbeidet, mens Schyte har retten til å bruke navnet Gentle Typhoon. Vet ikke om Nidec innledet samarbeid med noen andre.

Du kan gjerne ta med Noiseblocker E-Loop, men de funker kun i push eller pull på full hastighet. I push/pull lager de merkelige lyder hvis de kjører på maks rpm.

Yate Loon fungerer bra som budsjettvifter. (koster rundt 40kr)

 

Stort sett finnes det ingen desidert dårlige blokker.

 

Martins Liquidlab har en del sammenligninger på vannkjølingsutstyr.

Lenke til kommentar

Schyte og Nidec har avsluttet samarbeidet, mens Schyte har retten til å bruke navnet Gentle Typhoon. Vet ikke om Nidec innledet samarbeid med noen andre.

Du kan gjerne ta med Noiseblocker E-Loop, men de funker kun i push eller pull på full hastighet. I push/pull lager de merkelige lyder hvis de kjører på maks rpm.

Yate Loon fungerer bra som budsjettvifter. (koster rundt 40kr)

 

Stort sett finnes det ingen desidert dårlige blokker.

 

Martins Liquidlab har en del sammenligninger på vannkjølingsutstyr.

Forstår at det ikke finnes noen som er så "sub par", men det lønner seg likevel å skaffe nyere blokker som kanskje ytre 2-3 grader bedre til samme pris da :p

 

Var for øvrig ikke klar over det med Schyte, betyr dette at Gentle Typhoon ikke lengre blir levert da eller betyr det at de kommer til å bli produsert av noen andre? Det er iallefall gode vifter om man får tak i de opprinnelige :)

 

Sitter for øvrig å sikler på dette selv, men hadde tenkt å bytte ut viftene med Noctua NF-F12. Om de derimot er gode så kan det hende jeg kan spare de kronene :) (Er usikker på det da jeg har funnet en måte å få en fin Noctua build :))

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...