Gå til innhold

Guide: Basic vannkjøling & anbefalinger


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8974354

En god del av linkene på anbefalinger bør oppdateres, EK linkene er alle utdaterte (det virker som om de har endret hjemmesiden sin)

Men god guide, hjelper veldig når jeg vurderer vannkjøling :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg trenger et råd fra dere.

 

Jeg har tenkt å handle et helt ny datamaskin der jeg tenkte å sette inn vannkjøling på denne.

Maskinen er nå ferdig konfigurert og det eneste som nå mangler er å få til vannkjøling på denne maskinen.

Jeg har sett på litt av produktene fra EK og har falt for disse da disse får bra kritikk samt at de ser bra ut :)

 

Når jeg nå først skal ha vannkjøling på min nye rigg, tenkte jeg å gå for full pakke. :w00t:

Jeg er ute etter å ha en så stilrein pakke som mulig uten lys osv slik at maskinen vil se så profesjonell ut som mulig.

 

De produktene som jeg har sett på er:

Det som jeg lurer på er hvordan jeg skal koble alt dette sammen?

 

Jeg ser for meg to scenarioer.

Man kan jo lage en vannsløyfe som vannet skal gå igjennom eks først til hukommelse, hovedkort, cpu og til slutt grafikk kort.

 

Eller om en skal bruke en "Tubing splitter" og deretter fordele vannet til hver enkelt kompononent fra tube splitteren?

 

Vil "tube splitter" skape problemer med at vanntrykket blir redusert og blir for svakt fordi pumpen ikke kraftig nok?

 

Hva ville dere anbefale meg for å gå gjøre?

Bruke vanlig sløyfe, eller bruke "Tube splitter" slik at en kan fordele vannet til de enkelte komponenter.

 

Stein M

Endret av Stein-M
Lenke til kommentar

Og råd skal du få! :thumbup:

 

Først vil jeg bare nevne at det er veldig interessant at du kaller Minnet/RAM for 'hukommelse'. Sikkert helt grei terminologi det, men aldri hørt det ordet bli brukt i denne sammenhengen :p Jeg kommer her til å kalle det RAM uansett. ;)

 

EK har fine saker, ja. Primært er det blokker som er prima, mens radiatorer og slikt er spennende, men ikke på toppen av kransekaka. Du skal kjøle følgende komponenter(?):

 

  • i7 - 930
  • GTX480
  • RAM (6gb-ish)
  • Hovedkort

 

Her må du velge hvorvidt du skal ha én eller to systemer. Du skal kjøle såppas mye, at dersom du bare ønsker et system (eller loop som vi kaller det), så må du trå til med en heftig radiator - eller flere. 3x12cm vil ikke holde rett og slett.

 

Dersom du går for to looper, kan du gå for mindre radiatorer, men du trenger minst 2.

 

Når det gjelder hvordan du fordeler komponentene, så kan vi forkaste Tube-splitter-metoden. Du må ha en loop - eller en sluttet krets om du vil, slik at vannet sirkulerer fritt og får den kjølingen som trengs. Det finnes mange forskjellige rekkefølger osv, og den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre.

 

Personlig ville jeg her gått for to looper. Dersom du skal overklokke (noe jeg går ut fra du får lyst til, etter denne heftige kjølingen ;)) lar vi CPU være i en separat loop. På denne måten forhindrer du at andre komponenter ikke lider av varmt vann fra andre komponenter. Husk at GTX480 er et varmt kort, som lett kan skape problemer i samme loop som CPU.

 

Jeg foreslår derfor disse oppsettene (ett for CPU, og ett for resten):

CPU

https://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/showkey/456235683495b4588edaf02c7c1550f4

Valgte Lite-versjonen av Supremeblokka.

 

Resten

https://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/showkey/746f6bb7170cbe1c0c62c59ce4af43e9

- I tillegg kommer blokk til GTX480

 

Det er etter min mening den beste løsningen - uten at det nødvendigvis er fasit. :)

 

Dersom du har noen spørsmål, er vi mer enn villige til å svare :) Du kan også skjekke ut Den kalde kafeen. Der ligger det mye kompetanse, og det kan være greit å få synspunkter fra litt flere enn meg.

 

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på :)

Lenke til kommentar

Thank you.

Det er akkurat dette som jeg så etter. :D

Og med et så bra svar kommer så dukker det opp noen andre tanker også og med det noen flere spørsmål. :hmm:

 

Jeg liker å bruke norske navn når jeg skriver derfor ble det hukommelse istedenfor RAM :blush:, men jeg skal heretter skjerpe meg :whistle:

 

Grunnen til at jeg vil gå for vannkjøling er at jeg vil overklokke maskinen litt samt få til en så stille som mulig maskin.

 

Hvis jeg nå går for 2 separerte looper har jeg på det kabinettet som jeg har valgt (Corsair 800D) kun mulighet for bruke 2 radiatorer med forskjellige størrelser.

Jeg kan få plass til en 3x120, mens den andre radiatoren kan kun være 1x120.

 

Siden EK ikke har "på toppen av kransekaka" på radiatorer, hva anbefales som er det?

 

Hvilke vifter skal jeg bruke siden maskinen skal være så stille som mulig?

Jeg vil gjerne ha mulighet for å overklokke maskinen en del uten at støy blir plagsom.

Jeg vet at Noctua har bra vifter, men synes de er alt for stygge.

Jeg vil derfor ikke gå for disse, men heller ha noen andre som er bra og som er sorte (Har ikke behov for lys i de).

Hvilke vifter anbefales for det oppsettet som jeg tenker på nå når jeg skal bruke vannkjøling?

 

Om jeg har forstått det riktig er det ikke så viktig med størrelsen på vannresvorvar for kjøling, men kun at denne skal sørge for at en vil ha nok vann i systemet så pumpen aldri går tørr. Stemmer det?

 

Jeg tenker også å kjøpe et bra RAID kort med mulighet for minimum 16 interne SATA / SAS HD'er og kjøre raid 6 med bra ytelse. Dette kortet kommer også til å generere en del varme (Har ikke bestemt meg helt for om det skal bli Areca, Adaptec eller LSI raid kort).

Har tenkt at jeg også skal legge inn vannkjøling på denne for å få minst mulig varme inne i kabinettet.

 

Er det fornuftig å bruke penger på kjøling RAM, eller er dette kun for hardcore overklokking entusiaster som har behov for dette? (Det ser litt kult ut da)

 

Jeg vet at GTX 480 kommer til å bli et varmt grafikkort, men grunnen til at jeg går for dette grafikkortet er at maskinen primært skal brukes til HD video redigering samt foto redigering.

Er derfor interessert å bruke mest mulig av GPU for å hjelpe meg video redigeringen.

 

Det kan hende at jeg senere kommer til senere å kjøre med 2 stk GTX 480 i maskinen men har ennå ikke funnet ut om jeg vil vinne noe på dette med de bruksområdene som maskinen skal brukes til.

 

Maskinen kommer i liten grad til å brukes for spilling selv om det kan forekomme.

Prosjektet mitt har nå kommet opp i en pris på rundt 50K :cry: , og jeg er derfor ute etter å få de siste bitene på plass før bestillingene sendes inn og pengene forsvinner igjen.

 

Hvordan skal jeg bygge opp de to loopene?

Vil det beste være å ha en loop med hovedkort, RAM og grafikkort evt raid kort på den ene loopen, mens den andre loopen kun skal ha cpu?

Eller er det derfor lurt å lage en sløyfe kun for grafikkortet / kortene, mens den andre sløyfen vil inneholde cpu, hovedkort, RAM evt. raid kort?

 

Pga plassen i kabinettet vil det bli en radiator med 3x120 og en radiator med en størrelse på 1x120.

 

Hvilken fordeling av radiatorer skal jeg bruke på disse sløyfene?

Siden jeg tror GTX 480 vil generere mest varme, er det vel mest naturlig å bruke en radiator på 3x120 på denne / disse hvis jeg går for 2 stk i SLI.

Resten av maskinen vil gå på en radiator på 1x120.

Er dette fornuftig?

 

Stein M

Endret av Stein-M
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har vudert vannkjøling for min GTX 295. Etter litt forskning og en prat med kunde support på Perfect-pcs.com satt jeg sammen et bra system (i handlevogn)som kunne kjøle GTXen meget bra med muligheten til å utvide systemet med en CPU/Chipset vannblok senere.

 

Problemmet var at systemet koster 2700 Norske kroner som er en bra pris, men etter at man legger på frakt og moms det kommer opp i 4500kr. Det som er synd er at jeg kunne ha kjøpt meg en ATI 5970 for denne prisen.

 

Tusen takk for guiden, men netthandel fra utlandet er lit for dyrt. Jeg har betemt meg for å kjøpe deler i Australia når jeg er der på ferie senere i år. Jeg gleder meg :)

Lenke til kommentar

så på tallene mine igjen.

 

Varer = 2700 (420usd)

Frakt = 560 (87usd)

= 3260

 

Ifølge import kalkulatoren på toll.no jeg må betale 800kr i toll. Så det blir litt over 4000kr. Dumt vi må betale toll på frakten.

 

Jeg skal se på AquaTune, kanskje jeg får et bedre tilbud der!

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har vudert vannkjøling for min GTX 295. Etter litt forskning og en prat med kunde support på Perfect-pcs.com satt jeg sammen et bra system (i handlevogn)som kunne kjøle GTXen meget bra med muligheten til å utvide systemet med en CPU/Chipset vannblok senere.

 

Problemmet var at systemet koster 2700 Norske kroner som er en bra pris, men etter at man legger på frakt og moms det kommer opp i 4500kr. Det som er synd er at jeg kunne ha kjøpt meg en ATI 5970 for denne prisen.

 

Tusen takk for guiden, men netthandel fra utlandet er lit for dyrt. Jeg har betemt meg for å kjøpe deler i Australia når jeg er der på ferie senere i år. Jeg gleder meg :)

Hei.

Jeg har også vurdet å vannkjøle mitt gtx 295 men jeg vurderer å sette en extra radiator på mitt esisterende prosjekt . men jeg har jo sjekke en ca pris på en norsk side med det man trenger vis man bare skal kjøre kjøling på gpu. men her glemte jeg å legge inn vifte og ramme til å feste vifta til radiatoren + slangeklemmer.Ops denne prisen er vist uten moms også så det blir nok dyrere.Uff å jeg som hadde bestilt meg noe småtteri der..Hvorfor skal alt som er smart koste så mye mere i Norge.

Mvh Tom

post-166343-1277244449,7275_thumb.jpg

Endret av krydderkongen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei, tenkte jeg måtte røske litt opp i denne tråden litt med et par spørsmål...

 

 

Du skriver det er kanskje lurt med flere loops når man snakker "tung kjøling"

 

1: hvordan ville du ha tenkt deg en 2x hexa og 2 skjermkort + hovedkortet/minne? holder det med 2 loops og 1x 480 kjøler eller ville det vært nødvendig med 3 loops på 2 totale systemer eller...?

 

2: Jeg klarer ikke helt å finne et godt maxtower kabinett som er virkelig tenkt på WC... noe tips?

Endret av Mayaman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

*Bump*

 

Fin tråd :)

 

Forstår jeg det rett så blir 1x 120 radiator for lite for både CPU (PhenomII) og GPU (6950/6970 klasse)?

 

Åsså så jeg en sånn fin sak fra Koolance på microplex, men det er heller ikke noe særlig?

Koolance pumpe hos microplex

 

Så et 6970 fra Powercolor med ferdigmontert vannblokk og fikk plutselig lyst på vannkjøling :p

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...