Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

bussen kjørte fra meg. retigheter?


uskyldig212

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
eg trode altid at det var en selvfølge at bussen skulle stoppe vis det satt folk på buss stoppe.... burde heller kjøre forbi vis du gjorde tegn til at du ikke skulle sitte på ikke motsatt...... men enda ikke svart på hva en kan gjøre i en sån situvasjon?` ringe til taxi på selskapets regning eller noe sånt?

Jeg tror hvertfall at du har ingen rettigheter og at busselskapet har sitt på det tørre. Sjåføren, om han i det heletatt så deg, antok sikkert at du ikke hadde tenkt å ta bussen. Jeg tror veldig, veldig mange hadde tolket oppførselen din som om du ikke skulle på bussen. Det er rimelig å anta at en person som ikke reagerer på at bussen kommer ikke har tenkt seg på.

Lenke til kommentar

Jeg har ved et par anledninger bestilt taxi ved manglende buss eller klønete bussjåfør, og det har ikke vært noe problem å få det refundert. Jeg tviler på at det er noen lovfestet rett, det har nok mer med konsesjonen å gjøre. Eventuelt bare god service og frykt for dårlig PR. Noen er mer uttalte enn andre på hva du har krav på hvis de gjør feil, f.eks. Oslo Sporveier.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at det ikke er verd bryet med å prøve å gjøre noe med det. En gang kom ikke min buss i det hele tatt, og denne bussen går 1 gang i timen. Så etter 20 minutters forsinkelse ringte jeg til Tide, og det helvette av en supporttjeneste de hadde gav meg absolutt ingen svar i det hele tatt. Snakket sikkert med 10 forskjellige kundebehandligner, som hver og en sendte meg frem og til bake til hverandre og ingen tok noe som helst ansvar eller forklarte hvorfor bussen ikke kom. Etter dette har jeg ikke giddet å bry meg. Ringer i hvertfall ikke til telefonsupporten flere ganger.

 

På en annen side vil jeg si at Tides busser er i mine øyne svært pålitelige. Joda, de kan komme noen minutter (5-10) for sent av og til, men det må man tåle. Det er jo ikke ofte det skjer. Bussen til skolen har bare kommet forsent én gang på et helt år, og det er jo ikke så gale. Uansett, hvis et busstopp gjelder for flere ruter, skal man alltid rekke ut en hånd når den bussen du skal på kommer. Hvis det bare er én buss som kjører forbi det busstoppet, tror jeg bussen har stoppeplikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Som tidligere nevnt. Prøv å anstreng deg litt mer neste gang du skal ta bussen og gi et tegn til bussjåføren til at du har tenkt å ta bussen. Så slipper du å syte på forumet neste gang du ikke gidder å lette på ræva. Jeg har vokst opp på bygda og bodd de siste 5 årene i by og det har alltid vært nødvendig å gi tegn for at man skal ta bussen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Forskjell på flo og fjære. Å i det hele tatt lette på liket fra benken du sitter på er i mange tilfeller nok. Dersom ikke bussen begynner å bremse, strekker du hånden ut og/eller går nærmere fortauskanten.

Lenke til kommentar

har opplevd at bussen kjørte ifra meg og en annen kar etter at vi hadde vært på utplassering på en butikk. skolen sa at vi skulle vente der og at de hadde gitt beskjed til busselskapet. er en stor plass og det er plass for buss å snu der. vi vinket lenge før bussen kom. med en gang vi så den kom vinket vi. men sjaføren så rett frem. var ikke så mye trafikk heller og det er fotgjengertrafikk i nærheten så han burde jo kikke til sidene og se. ringte inn og klagde og fikk full beklagelse fra busselskapet.

 

tar rutebuss til skolen men gidder aldri å gå på holdeplass fordi det er så langt unna. vinker bestandig inn bussen hvis jeg ser at det er en ukjent bussjafør. de er alltid hyggelige hvis man gir dem ordentlig tegn på at man skal være med.

 

hvis bussen er 1min til 3min før rutetid har jeg rett til å klage? går som regel ikke før den har rutetid..

Lenke til kommentar

Skulle på bussen en gang for lenge siden. Hadde med meg sykkel, og står på et busstopp med ei litt eldre dame.

Bussen kommer, vi gir begge tegn på at vi skal med, og bussen svinger inn mot stoppet, men driter plutselig i det og kjører videre. Noen i bussen får stoppet bussen ganske kjapt, så vi kommer oss på.

Mens jeg stapper sykkelen inn i bagasjeduden så kjefter hu dama ganske heftig på sjåføren.

han blir nok litt tent av det, så når jeg marsjerer inn, så begynner han å kjefte på meg. Og snakker om at hvis jeg står med sykkel på stoppet så må man gi ordentlig tegn, og han kunne ikke regne med at folk med sykkel skal være med...

Jeg sier at både jeg og dama vinka etter bussen og at han da burde skjlnne det.

Men kan også legge til at det er en bussjåfør som har kjørt buss siden jeg gikk på barneskolen, og jeg har fremdeles til gode å se han smile en gang.

Er bussen fem min for tidlig ute, og du løper mot bussen nekter han å vente.

Lenke til kommentar

Apropo gamle damer og sitting på bussholdeplasser, så jeg senest sist uke en gammel dame som ikke kom seg med bussen. Hun rakk ikke å reise seg og vinke, stakkar. Når det ikke er mulig å se vegen fra benken inne i busskuret, burde nå sjåføren være ekstra oppmerksom.

 

Ellers er det et større problem at busser bare kjører forbi hvis en annen buss allerede har stoppet på en holdeplass. Når de ikke går samme vei, er jo ikke det alltid så kjekt.

Lenke til kommentar
jah. eg skal beggyne og danse mitt i veien neste gang eg skal ta bussen :p

 

takker for svar alle sammen!

Er ikke nødvendig med noe dans for å stoppe bussen. Holder med en utstrukket arm. Blir det for tungt kan du jo bare bruke den andre armen til å hjelpe å løfte den armen du skal strekke ut, så skal du se at bussen stopper hver gang :thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv opplevd noe sånt.

Forsov meg ene dagen, dermed måtte jeg ta en buss. Så jeg ankom holdeplassen noen minutter før tiden, omtrent samtidelig med ei gammel dame som tok denne bussen dagelig.

Bussen kom tidsnok, den senket ikke ned farten engang. Hvorfor skulle den senke farten? Pga plasseringen til holdeplassen:

szhxndxksmmwsv.png

Du må senke farten for å i det heletatt ha en mulighet for å komme inn der, eller for å se om det står noen der som skal ta bussen.

Vi vinker også.

 

10 minutter senere ringte vi buss selskape og spurte, endte med at de sendte privat skyss til oss PGA missen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...