Gå til innhold

Partiet rødt og deres Afghanistan-politikk


Anbefalte innlegg

Beklager for en dårlig emnetittel.

 

Saken er som følger:

Partiet rødt har nettopp lansert en video som sammenligner afghanere sin kamp mot NATO med norsk motstandsbevegelse under krigen. For meg virker dette som et dårlig populistisk utspill rettet mot "de som syntes at krig er kjipt og sånn..."

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=563075

 

Det dukker et par spørsmål opp i hodet mitt når jeg ser dette.

- Vil partiet Rødt heller se et talibanstyrt Afghanistan enn det som forhåpentlig vis blir resultatet av NATOs operasjonen der?

- Er NATOs engasjement i Afghanistan sammenlignbart med Tyskernes engasjement i Norge i WWII?

- Støtter partiet Rødt indirekte ekstrem islamisme ved å gi sympati til opprørenre i Afghanistan?

- Er det riktig av Rødt å sammenligne våre soldater i Afghanistan med SS og andre tyske okkupanter?

 

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes da afghanerne må få lov til å kjempe mot vår okkupasjon, like mye som vi kjempet mot å være okkupert. Det er ikke noen prinsippiell forskjell. Men jeg synes kanskje Sønsteby, for sin egen del, burde la være å svare på intervjuer fremover. Tydelig at han er gammel og surrete. Sitat: "Man kan ikke sammenligne en religionskrig der nede med det vi gjorde i Norge, sier motstandsmannen." Nuvel, er det altså en religionskrig vi fører mot afghanere? Da er det vel bare på sin plass at de amerikanske korguttene misjonerer i smug med bibelutleveringer til de vantro.

Lenke til kommentar

de ofrer vel ikke liv og lemmer, de ofrer andre sine lemmer etter det jeg klarer og få med meg :)

 

 

men rødt setter nok ting på spissen her, men afganistan på linje med oss i WW2 og på linje med folk i gaza driver de frigjøringskamp mot en okupasjonsmakt, og den den okkupajonsmakten er oss.

 

ved og observere at mektige usa med nato ikke klarer og knekke taliban, de bare øker i styrke og i mengde. noe er det som gjøres på feil måte, så tror på ingen måte at de støtter et extremist styre, men heller en annen måte enn det som gjøres i dag.

 

men vi får se hva som skjer når usa blir mindre optatt av oljen i irak og flytter folket over til afganistan. vi får kankje da en krigføring som ikke verver nye "opprørere"

 

 

Nuvel, er det altså en religionskrig vi fører mot afghanere? Da er det vel bare på sin plass at de amerikanske korguttene misjonerer i smug med bibelutleveringer til de vantro.

 

vi hadde vel aldri sett denne krigen hvis de var kristene i afganistan, må aldri glemme at mesteparen av folket i usa er like fanatisk religiøse som enhver muslim :)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

"Kjakan" opprørt over Rødts video på frigjøringsdagen.

Sammenligner nazi-motstand med afghansk opprørskamp

Partiet Rødt mener væpnede opprørerne i Afghanistan gjør det samme som motstandsbevegelsen i Norge gjorde under krigen. Motstandsmannen Gunnar Sønsteby reagerer.

 

 

1241724786529_304.jpg

 

I en ny video sammenligner Rødt Sønsteby, Max Manus og de andre i den norske motstandsbevegelsens kamp mot nazistene med det væpnede opprørere gjør i Afghanistan i dag. Videoen er ment å legges ut fredag, på Norges frigjøringsdag. Her vises bilder fra traileren til suksessfilmen Max Manus sammen med bilder fra krigen i Afghanistan. I slutten kommer denne teksten opp: "Hva ville Max Manus gjort?".

 

64 år etter at Norge fikk sin frihet fra tysk okkupasjon bidrar vi selv som okkupantmakt i Afghanistan. Rødt ser ikke den prinsipielle forskjellen på den afghanske motstandskampen og den typen aksjoner som Max Manus og Oslo-gjengen sto for.
Dette er søkt og useriøst. Man kan ikke sammenligne en religionskrig der nede med det vi gjorde i Norge

Skammelig fra Rødt?

 

:)

Lenke til kommentar

De som styrer i dag er hverken bedre eller verre enn Taliban. NATO har alliert seg med flere tvilsomme krigsherrer for å øke sine sjanser til å vinne krigen. Skoler bygget og drevet for saudi-arabiske midler popper opp over hele midt-østen og det er disse som utdanner fundamentalistene som senere sloss mot oss. Jeg anser hele krigen som et ledd i amerikansk maktpolitikk. Derfor har forsåvidt rødt et poeng, men samtidig så er det ikke så mye å få ut av denne sammenligningen. Krigen mot terrorisme er en stor scam.

Lenke til kommentar

Kan noen gi meg ET godt argument for at norske soldater skal trekke seg ut av Afghanistan?

 

Skal ALLE soldater på sikt trekke seg ut av Afghanistan?

Hvem skal da bekjempe Taliban, og jobbe for at menneskene i landet skal kunne leve et verdig liv?

 

Dette er spørsmål jeg og andre stiller om Rødt sin Afghanistan politikk.

 

Konkrete forslag Norge kan gjøre:

 

- Slutte å støtte skoler i Afghanistan som lærer opp barn til å bli terrorister

 

-Fjerne Jonas Gahr Støre som utenriksminister, så vi kan få slutt på denne "dialogen" med terrorister og folk det ikke er noe å forhandle om.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Kan noen gi meg ET godt argument for at norske soldater skal trekke seg ut av Afghanistan?

 

Det enda argumente jeg kan ha imot er at det er bevist at å ha tropper der nede ikke har noen effekt, de vil bli kvitt invasjons tullingene like mye som gutta på skauen hardtrente seg for å bli kvitt Naziene. Dog så var Naziene den store onden og der er grunnet godt(folkedrap), men vis vi fjerner dette så blir det egentlig ikke noen forskjell.

Jada, de som styrer hele kaka er ekstreme muslimer. Men de ekstreme muslimene leder motstandskampen, og de unge verver for å bli med. Det blir en mer komplisert høna og egge situasjon. Det blir som om vi hadde snudd om historien til at de ekstreme kristne hadde leder vår motstandskamp, det kunne fort gått like galt.

 

Det beste vi gjør er å trekke ut, og la ekstremismen gå over av seg selv. Vi løser ingenting med å bombe landet i biter så flere vil sloss mot oss.

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg ET godt argument for at norske soldater skal trekke seg ut av Afghanistan?

Okkupasjon og påtvunget demokrati utenfra fungerer sjeldent. Men nå er tabben gjort og da kan man nok ikke bare pluttselig drive å trekke ut alle soldatene.

 

Skal ALLE soldater på sikt trekke seg ut av Afghanistan?

Ja, men ikke alle på en gang. Med tid og stunder burde de åpenbart klare seg selv.

Hvem skal da bekjempe Taliban, og jobbe for at menneskene i landet skal kunne leve et verdig liv?

Dette kan man gjøre ved å støtte indre demokratiske prosesser i landet. Noe som er langt mer effektivt enn å bombe de i stykker. Dette var forøvrig ikke grunnen til invasjon. USA ville ikke befri de stakkars Afghanerne fra Taliban, slikt piss kommer man med senere.

 

 

Konkrete forslag Norge kan gjøre:

 

- Slutte å støtte skoler i Afghanistan som lærer opp barn til å bli terrorister

Gjør vi dette nå?

 

-Fjerne Jonas Gahr Støre som utenriksminister, så vi kan få slutt på denne "dialogen" med terrorister og folk det ikke er noe å forhandle om.

Ja, dialog er teit ass.

Lenke til kommentar

Jeg finner det sprøtt at nordmenn ikke har større forståelse for den autonome kulturen i Afghanistan. Norge og Afghanistan må være to av de landene i verden med mest autonom kultur bak seg. Lokalstyret står sterkt her, som det historisk gjør i Afghanistan også. Det er ikke bare absurd tankegang at man skal frigjøre et land og innføre demokrati ved å invadere det og okkupere det med fremmede styrker, men når man attpåtil velger å støtte en enkelt klan i Afghanistan over alle andre, da inviterer man til borgerkrig.

 

Norge ble samlet så blodet fløt for 1000 år siden, og vi er enda enda et ganske splittet folk slik sett. Er det den beste framgangsmåten for å hjelpe det afghanske folk?

Lenke til kommentar
Jeg finner det sprøtt at nordmenn ikke har større forståelse for den autonome kulturen i Afghanistan. Norge og Afghanistan må være to av de landene i verden med mest autonom kultur bak seg. Lokalstyret står sterkt her, som det historisk gjør i Afghanistan også. Det er ikke bare absurd tankegang at man skal frigjøre et land og innføre demokrati ved å invadere det og okkupere det med fremmede styrker, men når man attpåtil velger å støtte en enkelt klan i Afghanistan over alle andre, da inviterer man til borgerkrig.

 

Norge ble samlet så blodet fløt for 1000 år siden, og vi er enda enda et ganske splittet folk slik sett. Er det den beste framgangsmåten for å hjelpe det afghanske folk?

Selvsagt er ikke det den beste fremgangsmåten for å hjelpe det afghanske folk. Det var nok USA fullt klar over da de invaderte de. Det har aldri vært målet for invasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at det er sammenlignbart. Forskjellen på at ett demokrati blir anngrepet av ett diktatur, kun for at diktaturet skal dra strategiske fordeler av det, og att ett land herjet av borgerkrig blir anngrepet fordi den ene parten har anngrepet en tredjepart. At norske soldater i tilleg handler undler ett FNmandat og har veldig streng ROE synes jeg taler for seg. Undersøkelser viser jo også at vi er ønsket og siste tallet jeg hørte fra en norsk offiser var at vi var ønsket av rundt 90% (har dog ikke kilder).

 

Sønsteby og gutta kjempet for frihet. Norske soldater drar i dag frivillig for å gi Afghanerne denne friheten.

 

Taliban kjemper(ideologisk sett) for å kunne undertrykke afghanerne og føre ett ekstremt totalitært regime. Det er rett og slett to ganske forskjellige situasjoner.

Lenke til kommentar
Folk velger og kjempe for det styre de vil ha om det er frihet eller totalitært er opp til dem å bestemme. Folk kjempet faktisk for et totalitært korea og et totalitært cuba også.

 

Og ett mindretall i Norge ville kjempet for ett kommunistisk styre. Det gir dem ikke derfor rett og noen få (relativt sett) Talibanfolk fra hele regionen bør ikke få styre Afghanistans utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...