Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Jeg mener det er folkemord, du mener det ikke. Jeg tror ikke du skal være så skråsikker i hvem som er "blinde" her.

Forskjellen på deg og med i denne saken er at du baserer deg på fordommer, og må desperat prøve å vri på definisjonen og ignorere delen som viser at definisjonen på folkemord ikke passer, men jeg måtte påpeke definisjonen selv etter at du hadde prøvd å lime den inn.

 

Dette blir jo for spesielt interesserte. Men det er visstnok ikke slik at man må ha til hensikt å utrydde noen, for at man kan bli dømt for folkemord.

 

"en hvilken som helst av de følgende handlinger som er begått i den hensikt å ødelegge helt, eller delvis, en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe"

 

Finn Lynghjem har vært dommer i slike spørsmål, så han vet hva han snakker om. ( I motsetning til oss. )

 

"Komiteen mener også at Israel kan ha begått folkemord, som er den høyeste formen for lovbrudd i folkeretten.

 

- De objektive kriteriene for folkemord foreligger. Det ser ut som det kan ha blitt begått folkemord, men vi finner ikke fakta og beviser på at Israel hadde forsett om å drepe palestinere. Men vi ser ikke bort fra at israelske soldater som var inne i Gaza, kan ha hatt dette forsettet, sier Lynghjem til Dagbladet.

 

Lynghjem, som var dommer ved ankedomstolen for krigsforbrytelser i Bosnia-Hercegovina, sier han ble overrasket over de store ødeleggelsene da han besøkte Gaza 22. februar, en måned etter at den 22 dager lange krigen var over."

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2621532.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

( fortsatt )

 

Det er ganske irrelevant hvorfor du tror anti-demokrati-propagadaen i Norge vinner fram. Faktum er at det gjør det. Israel demoniseres, og terroristene glorifiseres.

 

Dette blir : "Jeg vil ikke forstå det. Jeg vil ikke forstå det." Denne holdningen er vel også en del av forklaringen på hvorfor det skjer.

Lenke til kommentar
"Jeg vil ikke forstå det. Jeg vil ikke forstå det."

 

Jeg forstår muligens 1 ting. Og det er at du helst skulle sett at den jødiske nasjonen Israel opphører å eksistere...

 

(gjerne forklar hvorfor du helst ser at jødenasjonen forsvinner, bruk gjerne muslimenes argumenter på hvorfor ekte islam ikke ønsker noen form for jødestat i Midtøsten)

 

...stemmer det? Visst ikke, så kan du forklare hvorfor du ønsker at jødenasjonen Israel skal bestå. Er du en "falsk" muslim, så forklar deg gjerne med eller uten Allah og Muhammeds navn på hvorfor jødestaten er velkommen i Midtøsten.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Kjære gode landsmann glimti,

 

At Israel river arabiske hjem i Israel i stor skala, er bare tull. Fordi det er faktisk ikke det som skjer.

 

Araberne i Israel stor koser seg, med fulle demokratiske rettigheter. Har du vert i Israel? I så fall så kommer du til å oppleve en gjeng med arabere med israelsk statsborgerskap som elsker livet i Israel. Med flotte hus, flotte biler, smiler bredt med flott kone og "20" barn på slep og det nyter velferdstatens goder...

 

....menst det ber i mange av jødestatens hundrevis av moskeer. Der jødene går så snillt forbi, å hilser pent på araberne og forteller de at i Israel så er det religionsfrihet til å tro på hva enn ønsker og klapper sine arabiske brødre høflig på skuldrene.

 

Og de vil på død og liv aldri kunne tenke seg å forlate Israel, til en islam stat, selv om de selvsagt også kan immigrere ut av Israel visst de ønsker det.

 

At Israel river arabiske hjem i jødestaten, i stor skala er ren spikket bullshit. Men jeg skjønner jo at du hater Israel, siden du bl.a selv har uttalt det noen ganger tidligere, så at du kan komme i skade for å lete opp propaganda, som er ment for å skade jødestaten er ikke umulig.

 

Til din opplysning så er faktisk Israel er en av det flinkeste stater i verden, når det gjelder å ta hensyn til sivile, når det er krig.

 

At du sammenligner Israel med masse "dritt", er ikke en stor overraskelse....

 

....fordi du har selv uttalt, at du hadde helst sett at staten Israel ikke fantes på jordens overflate. Så å diskutere så mye med deg angåene staten Israel virker litt meningsløst for min del.

 

Har ikke vært i israel, kunne gjerne reist dit dog.

Men det er en del dokumentarer som viser til en annen situasjon enn den du fremstiller.

Du bør ta i betraktning at propaganda blir laget av begge sider.

Krigers første offer er stort sett sannheten.

Lenke til kommentar
Poenget er at jeg skal greie å finne mere grums om staten Israel enn alle "terrorister" rundt Israel.

Du mener altså ikke at de som angriper sivile systematisk og med vilje er terrorister?

 

Holder meg fint til saken her jeg, det du mener er at barn kan karaktiseres som terrorister og derfor et mål. Nå var disse barna sivile. Jeg vil neppe tro at en 9åring utgjør noen trussel.

Nå snakket jeg om gutter i slutten av tenåra, væpnet til tennene. Du mener altså at bare fordi noen er 17 og ikke 18, så utgjør de ikke en trussel, selv om de er bevæpnet og villige til å drepe?

 

 

Systematisk angrep på sivile må jo være IDF.

 

Det jeg sier er at Israel er en smule verre med alt dritten de gjør enn Hamas og Hizbollah til sammen.

 

Det du sa at det var sikkert de fleste drepte var bevæpnet, da også under alder av 18år. Ennå de var sivile, derfor bagateliserer du drapene. Du gjør ikke stort annet enn å bevise ditt rasesyn her.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Visst ikke, så kan du forklare hvorfor du ønsker at jødenasjonen Israel skal bestå.

 

Hvis jeg hadde hatt en tryllestav, som kunne trylle bort et folk, og jeg fikk valget mellom jødene og palestinerne, så hadde jeg tryllet bort palestinerne.

 

Men nå finnes det ikke noen slik tryllestav, og hvis Israel skal bestå, så tror jeg de er nødt til å skifte kurs.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde hatt en tryllestav, som kunne trylle bort et folk, og jeg fikk valget mellom jødene og palestinerne, så hadde jeg tryllet bort palestinerne.

 

Men nå finnes det ikke noen slik tryllestav, og hvis Israel skal bestå, så tror jeg de er nødt til å skifte kurs.

 

Siden Israel er sterkere enn hele verden til sammen, da Israel har Gud på sitt lag angående om jøde-nasjonen skal bestå eller ikke. Så blir det vel mer palestiner-araberne som må endre sin kurs, visst de da ikke er interessert i å knekke ryggen totalt.

 

...og som vi alle vet, så lovet Gud at Israel som nasjon aldri mer skal bli oppløst. Etter at jødefolket fikk landet sitt igjen, etter at de hadde blitt spredt rundt til alle verdens hjørner og returnert på ørnevinger (som da Bibelens profeter hinter til er våre flymaskiner).

 

Så sorry palestiner-arabere, uansett hvor grusomme dere synest jødenasjonen er, dere er like fullt ut på taper laget. Bibelen advarer sterkt om å kjempe imot jødestaten, i denne såkallte endetiden. Begynn heller å tenk mer logisk og smart, og innse at det aldri blir noen palestinsk stat innenfor Eretz Israel sine grenser, med øst-jerusalem som hovedstad.

 

....selv om verden skal gå til krig mot Israel og hærsette øst-jerusalem, så endrer ikke det på at Gud likevel skal ha siste ordet. Og han skal spre forvirring på verden, som "takk" (heller skal vi si straff) for at de urettferdig og "ondsinnet" angrep og hærsatte jødenes hovedstand Jerusalem og hærsatte halve av den, nemlig øst-jerusalem, ja Gud skal straffe verden slik at verdensnasjoner skal "gi opp" angrepet mot Israel og gå amokk på hverandre istedet, i full forrvirring. Sannheten skal frem, da blir verden tydeligvis nervøse over sitt enorme hardkjør som de har hatt mot jødestaten, som aldri fikk fred fra omverden.

 

Jerusalem er Guds øyensten, og jødene er Guds utvalgte folk. Jerusalem er deres hovedstad. Uansett hvor misunnelige araberne er på sine jødiske brødre. Så å prøve å kødde det til for Gud, er neppe smart i dette tilfellet. Fordi det vet vi hvordan skal ende, det skal ende med Viva la viva, viva victoria Israel, ifølge Bibelen.

 

Så lykke til alle dere som kjemper forgjeves på taper siden, og prøver å gjøre det vanskelig for Jerusalem, Guds øyensten. Manuset er ferdig skrevet for lenge siden, så det er helt utrolig at folk likevel velger taper siden, der fordømmelser og dritt urettferdig i sin helhet, hagler mot jødestaten.

 

..overaskende? Nei, det er akkuratt slik det skal gå ifølge Bibelen. Nemlig at verden til slutt skal være helt samlet mot fordømmelsen mot den nyopprettede jødestaten, og til slutt angripde dem, hele verden samlet.

 

Da snakker vi mildt sagt om "David mot Goliat", husker dere hvem som kom seirende ut?

 

Som enkelt individ, har du heldigvis muligheten til å velge rett side. Manuset er allerede skrevet for lenge siden, så at alle verdens nasjoner skal angripe Israel er ikke til å unngå. Men at Israel skal gå seirende ut, er heller ikke til å unngå :w00t:

 

...så "dere" kjemper forgjeves. En liten (stor) trøst, er at en av planene Gud har med sitt utvalgte Israel, er at de skal føre til stor velsignelse og bl.a fred over alle verdensnasjoner. I tusenårsriket etter at Israel som nasjon har omvendt seg til Gud og Messias Jesus Kristus, skal jødene faktisk drive omfattende misjon i hele verden. Jerusalem skal være verdens navle, der lov og orden utgår fra, med Jesus Kristus som konge.

 

Fantastisk dere, gled dere. Og omvend dere før det er dere for sent. Alt viser at vi har kommet langt, og levere i det siste dager før store omveltninger i verden skal skje. Bli frelst i Jesu navn, du har ingenting å tape, men alt å vinne.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Ja, gud er jo stor fan av slakting. Det var jo slik jødene tok over Kànaanområdene til å begynne med. Den snille omtenksomme kjærlige guden :)

 

Det er ytterst få som hater statens eksistens, de aller fleste kritiserer hvordan den opptrer. Det er vanskelig å diskutere realiteter med en som tror ordrett på en skjønnlitteraturbok.

Skulle det scenarioet ditt blitt gjennomført ville jødestaten falt, men skadet så mange uskyldige som mulig med sine atomvåpen på veien ned. GUD kan nok ikke regnes med.

Lenke til kommentar
I konflikten mellom Israel og palestinerne er det så avgjort Israel som er Goliat og palestinerne som er David... ;)

 

Vi snakker nok i det store bildet om Goliat vs David. Når araberne og hele verden samler seg til krig mot Israel (som jeg hintet til hahaha, ikke sikkert du forstod det) i fremtiden, så kan vi godt si at verden er representert som Goliat, og Israel representert som David.

 

Det er vel ikke vanskelig for deg, å se hvilken side verden velger? Det er jo disse stakkars uskyldige små sauegjeterne i Gaza, som sender kjærlighetsbrev, velsignelse, samarbeid, fred, kyss og klem over til sine jødiske brødre i Israel.

Lenke til kommentar

IDF

 

For det første har Den arabiske liga tillbudt Israel full anerkjennelse i bytte mot at Israel trekker seg tilbake fra de områdene de okkuperte under Seksdagerskrigen.

For det andre har ikke Hamas utelukket anerkjennelse av Israel og de har sagt at problemet ikke er Israels eksistens, men manglen på en palestinsk stat.

For det tredje har Iran uttalt at de ikke har noen problemer med jøder, men med dem som har okkupert palestinsk land.

For det tredje arbeider nå USA med å få i gang en tostatsløsning og en endelig fredsavtale mellom Israel og palestinerne selvom idiotene som leder Israel ikke vil oppgi mer okkupert jord.

 

Så den enorme krigen mellom alle arabiske land og Israel som du snakker om kommer ikke! Det som forhåpentligvis kommer er forhandlinger og en endelig løsning. Skjønt jeg har mine tvil så lenge den idioten Netanyahu sitter ved makten i Israel...

 

Besvar like godt det forrige innlegget mitt til deg også.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
IDF

selv om idiotene som leder Israel ikke vil oppgi mer okkupert jord.

 

Skjønt jeg har mine tvil så lenge den idioten Netanyahu sitter ved makten i Israel...

 

Skjønner godt jeg, at Israel ikke er så veldig interessert i å gi jord, til folk som kaller dem idioter og uttaler at de helst skulle sett at staten opphørte å eksistere.

 

Hva var det som skjedde da Syria hadde golanhøydene, jo det satt oppe på fjellet og bombaderte det israelske byene nede i dalen, slik som .fke Tiberias. Tror du at Israel synest det var kult? Nei, ærlig talt. Det israelske forsvaret eksisterer for å verne sin sivile befolkning mot slike arabere som faktisk er de rette "idiotete". Fordi det har som mål, om det sier det eller ikke, å få jødestaten vekk fra Midtøsten. Selv om det innebærer å ta landet "bit" for "bit.

 

Så jeg skjønner veldig godt jeg, at Israel ikke er interessert i å gi halve sin hovedstad Jerusalem til palestiner-araberne. Eller at Netanjahu er så veldig interessert i å gi golan høydene til Syria, slik at araberne igjen kan sitte oppå fjellet med full oversikt og skyte ned på sivil befolkninen til Israel. Han derre Benjamin Netanjahu er ikke så idiot som du vil ha det til.

 

At Benjamin Netanjahu ikke følger dine ønsker å behag som vil svekke jødestaten, betyr ikke at han er en idiot. Han gjør bare jobben sin, å beskytte jødestaten mot fienden som på død og liv aldri klarer å gi jødestaten fred. Er det rart at Israel har måtte bygge opp verdens 5.størrste millitære? Nei, er ikke det vet du. Og det i ett land knøtt lite land, som er mindre enn nord-trøndelag.

 

Nei jeg tror nok disse palestiner-araberne får finne seg en annen plass å syte, å opprette en muslimk palestinsk-arabisk stat i hjertet av jødestaten vil aldri fungere bra. Det må da du også skjønne vel?

Endret av roberteh
Fjernet unødig formatering.
Lenke til kommentar
Hva var det som skjedde da Syria hadde golanhøydene, jo det satt oppe på fjellet og bombaderte det israelske byene nede i dalen, slik som .fke Tiberias. Tror du at Israel synest det var kult? Nei, ærlig talt. Det israelske forsvaret eksisterer for å verne sin sivile befolkning mot slike arabere som faktisk er de rette "idiotete". Fordi det har som mål, om det sier det eller ikke, å få jødestaten vekk fra Midtøsten. Selv om det innebærer å ta landet "bit" for "bit.

 

Nå har vel Israel samme målsetting. De bombarderte Gaza, og sa at de gjorde det for å forsvare sine sivile, men hvor mange døde, 3 sivile, mens på Palestinsk side døde det over 1400, hvor et stort antall var sivile. Israel har gjennom lang tid tatt mer og mer land ulovlig fra Palestinerne. Bare se på de ulovlige bosettingene. Så du kan vel ikke si at det bare er araberne som ønsker å ta landet bit for bit.

 

Så jeg skjønner veldig godt jeg, at Israel ikke er interessert i å gi halve sin hovedstad Jerusalem til palestiner-araberne. Eller at Netanjahu er så veldig interessert i å gi golan høydene til Syria, slik at araberne igjen kan sitte oppå fjellet med full oversikt og skyte ned på sivil befolkninen til Israel. Han derre Benjamin Netanjahu er ikke så idiot som du vil ha det til.

 

Selv om det skulle skje at de kom til å skyte på sivilbefolkningen har ikke Israel noen rett til å ta land som ikke er deres. Dette bryter med viktige prinsipper. Netanyahu har nå prøvd å høste støtte hos amerikanerne, men til og med de sier at de kun ønsker en tostats løsning. Og det sier vel litt når USA uttaler seg slik.

 

Han gjør bare jobben sin, å beskytte jødestaten mot fienden som på død og liv aldri klarer å gi jødestaten fred.

 

Du kan si det samme om Hamas. De beskytter også sitt folk, den eneste forskjellen er at når de dreper en, dreper Israel hundre. Israel har aldri latt Palestinerne i fred, og da synes jeg det ikke er så rart at terrorisme oppstår.

 

Nei jeg tror nok disse palestiner-araberne får finne seg en annen plass å syte, å opprette en muslimk palestinsk-arabisk stat i hjertet av jødestaten vil aldri fungere bra.[/size] [/color][/font]

 

Hvorfor det? Det var araberne som var der først. Israel har egentlig ingen rett til å være der. De fikk landet på grunn av Europas dårlige samvittighet etter andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
Skjønner godt jeg, at Israel ikke er så veldig interessert i å gi jord, til folk som kaller dem idioter og uttaler at de helst skulle sett at staten opphørte å eksistere.

 

 

Skjønner godt jeg at Israel blir utsatt for terrorangrep, når de river ned hus, undertrykker og okkuperer.

 

Blir jo akkurat det samme, så trokke du kommer langt med det ræva argumentet der.

 

Edit : Forskjellen på Israel og Palestina er ord og handling. Den ene sier ting som kun er ord, den andre parten utfører ord til handling.

 

Så vennligst slutt med det der at de vil utslette Israel. Det ER kun ord, det har aldri blitt til handling!

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Så vennligst slutt med det der at de vil utslette Israel. Det ER kun ord, det har aldri blitt til handling!

 

Det har vel mest å gjøre med at Israel er sterkere enn palestinerne. Hadde Hamas hatt muligheten tror jeg ikke de ville tenkt to ganger.

 

Det er ikke kun ord når de forsøker. :)

Lenke til kommentar
Det ser ut som det kan ha blitt begått folkemord, men vi finner ikke fakta og beviser

Q.E.D.

 

"Jeg synes det bør kalles folkemord, men kan ikke begrunne det med fakta og bevis."

 

 

 

Systematisk angrep på sivile må jo være IDF.

De driver ikke med systematisk angrep på sivile. Tvert imot prøver de å hindre sivile tap, bl.a. ved å sende falske bomber for å skremme bort de som stiller opp som levende skjold for terroristene.

 

Det du sa at det var sikkert de fleste drepte var bevæpnet, da også under alder av 18år.

Nei, det sa jeg ikke. Vennligst la være å lyve om meg.

Lenke til kommentar
Nå har vel Israel samme målsetting.

Israel har som målsetning å utslette Israel?

 

De bombarderte Gaza, og sa at de gjorde det for å forsvare sine sivile, men hvor mange døde, 3 sivile, mens på Palestinsk side døde det over 1400, hvor et stort antall var sivile.

Israel gikk inn i Gaza etter flere måneder med rakett-terror mot israelske sivile. At så få døde i Israel kommer av at Israel både har varslingssystemer og bomberom, og prøver å beskytte sine egne. Hamas, derimot, prøver å få ofret så mange av sine egne sivile som mulig, og bruker dem aktivt som levende skjold.

 

Så du kan vel ikke si at det bare er araberne som ønsker å ta landet bit for bit.

Jo det kan man.

 

Du kan si det samme om Hamas. De beskytter også sitt folk, den eneste forskjellen er at når de dreper en, dreper Israel hundre.

Nei. Forskjellen er at Hamas ønsker å utslette Israel, og at de vil få så mange sivile som mulig på begge sider drept. Hamas beskytter ingenting bortsett fra sin egen agenda om global islamisering, terrorisme, og drap på sivile.

 

Det var araberne som var der først. Israel har egentlig ingen rett til å være der. De fikk landet på grunn av Europas dårlige samvittighet etter andre verdenskrig.

Feil. Israel har en historie i området tilbake til jernalderen, og det har bodd jøder der i alle år.

 

Hvorfor skulle araberne få alt landet og jødene ingenting? Rasisme, tror jeg man kaller det.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til de av dere som diskuterer denne konflikten så mye:

 

Hvis Israel ble angrepet under seksdagerskrigen, hvorfor skal de ikke få beholde de områdene de tok i et motangrep? Hvis vi ble angrepet av sverige, tror jeg de fleste av oss ikke hadde brydd seg hvis vi slo svenskene tilbake og tok et par landområder fra de i samme slengen.

 

Vil gjerne ha et fornuftig nøytralt svar på dette da jeg vet for lite om all dritten som foregår der til at folk flest bryr seg. Takk :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Fordi det skal ikke være lov å ta territorium i krig, som fredsbevarende faktor, man skal ikke tjene noe på å krige.

 

En løsning der man kan legitimt ta landområder i forsvar vil jo bare oppfordre til en god del iscenesatte løsninger hvis man skulle ønske å ekspandere.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...