Gå til innhold

Generell diskusjon rundt situasjonen i Midtøsten


Undersøkelse om situasjonen i Midtøsten  

308 stemmer

  1. 1. Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

    • Ja
      158
    • Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først
      74
    • Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige
      24
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke
      26
  2. 2. Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

    • Ja
      152
    • Nei
      41
    • Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel
      90
    • Ingen formening/vet ikke
      25
  3. 3. Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

    • Ja
      234
    • Nei
      37
    • Ingen formening/vet ikke
      37
  4. 4. Støtter du en deling av Jerusalem?

    • Ja
      54
    • Nei
      78
    • Støtter status som internasjonal by under FN-styring
      124
    • Ingen formening/vet ikke
      52
  5. 5. Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?

    • Ja
      67
    • Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme
      134
    • Nei
      75
    • Ingen formening/vet ikke
      32
  6. 6. Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

    • Ja
      159
    • Nei
      57
    • Ingen formening/vet ikke
      92
  7. 7. Støtter du opprettelsen av staten Israel i 1948?

    • Ja
      128
    • Nei
      141
    • Ingen formening/vet ikke
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om okkupasjonen og drap av sivile er nødvendig, eller i det hele tatt effektivt, kan diskuteres i det uendelige

 

Mens det "diskuteres i det uendelige", så går Israel dukken med brask og bram.

 

"In Every War Must End, his classic study of war termination, Fred Iklé coined the term "treason of the hawks" to describe those tragic situations where hardliners stubbornly refuse to make peace and thereby lead their countries to disaster. Iklé - who served as Ronald Reagan’s under secretary of defense and is certainly no dove - recognized that obstinate opposition to making peace is as dangerous to a nation's future as naïve pacifism and potentially as damaging as deliberately selling out to the enemy.

 

After pointing out that "treason" is a word that carries especially harsh moral connotations, Iklé noted:

 

[T]he English language is without a word of equally strong opprobrium to designate acts that can lead to the destruction of one’s government and one’s country, not by giving aid and comfort to the enemy, but by making enemies, not by fighting too little, but by fighting too much and too long. 'Adventurism' -- much too weak a word -- is perhaps the best term to describe this 'treason of the hawks.' ... Treason can help our enemies destroy our country by making them stronger; adventurism can destroy our country by making our enemies more numerous.""

 

http://walt.foreignpolicy.com/posts/2009/0...on_of_the_hawks

 

Nesten for hver uke som går, kan vi se at stemningen mot Israel blir mer og mer lik den "apartheid kampen" som Ehud Olmert forutså vil komme :

 

" Israel driver etnisk rensing.

Tromsø-ordfører nektes innreise i Gaza.

 

Jeg opplever at det som foregår her er en politikk for å gjøre livet mest mulig uutholdelig for palestinerne. De stenges inne og fordrives nærmest uten varsel. Plutselig får en familie beskjed om at det skal anlegges en park der boligen deres står. Da får de kanskje ti minutter på seg til å flytte ut møblene, forteller Hausberg til Nordlys på telefon fra Øst-Jerusalem. "

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article4317872.ece

Lenke til kommentar
kanskje ti minutter på seg til å flytte ut møblene

 

HAHA. Er det dummeste jeg har lest. Jeg har vert i Israel over 10 ganger, og jeg har aldri sett at Israel bygger parker så steike raskt i øst-jerusalem, at folkene kun kanskje får 10 minutter på seg til å få ut møblene sine. HAHA, er den teiteste propaganda jeg har hørt på lenge.

 

...."høi folkens, vi skal lage en flott park her, dere får maks 10 minutter på å pakke møblene deres å komme dere ut....nei vent, vi mente kun KANSKJE maks 10 minutter" HAHAHA, litt av en propaganda journalist dere har oppi nord-norge.

 

Arabere som bor i Israel, har israelsk ID med samme rettigheter som jødene. Og er STOR fornøyd med å bo i Israel, det trives svært godt. Mye betre enn araber befolkningen flest, i arabiske land. Du kan faktisk se at muslimene i Israel, stor trives med godene og friheten som jødene gir dem i demokratiet Israel.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Jeg har vert i Israel over 10 ganger, og jeg har aldri sett at Israel bygger parker så steike raskt i øst-jerusalem, at folkene kun kanskje får 10 minutter på seg til å få ut møblene sine. HAHA, er den teiteste propaganda jeg har hørt på lenge.

 

Dette handler jo ikke om å bygge park så "steike raskt". Det handler om en praksis som er slik at du får ikke noe varsel, de kommer med bulldozerne, og gir deg noen minutter til å få ut sakene dine :

 

"Ma’an – The Israeli-controlled Jerusalem Municipality demolished a Palestinian house in the Jabal Mukabbir neighborhood of East Jerusalem on the pretext that it was built without a permit.

 

The house, in the As-Sal’a area, was owned by of Ammar Hdedon and was home to seven people. Ammar told Ma’an that he received no warning from the municipality before the demolition."

 

http://www.maannews.net/en/index.php?opr=S...o=&ID=37287

Lenke til kommentar
Nå er du vel på feil sted. Her i Norge er det jo nettopp Israel som blir demonisert, og palestinerne som får ensidig støtte for det meste.

Det er da også helt naturlig! En av verdens sterkeste militærmakter bedriver okkupasjon, issolasjon og folkemord mot kansje verdens svakeste befolkning.

De driver ikke folkemord, og det du skriver her har ingenting med saken å gjøre. Du bare pøser på med den vanlige propagandaen din, enda den er irrelevant for det jeg skriver.

 

Og du overser vel fremdeles at hverken Gazastripen, Vestbredden eller Øst-Jerusalem ikke finnes strategisk viktige da de kun grenser til fredelige naboer.

Er palestinerne "fredelige naboer"? Nei, det er de ikke.

 

Og du overser vel også fremdeles at de forrigeforhandlingene mellom Syria og Israel ikke førte fram pga. Israel og ikke pga. Syria.

De førte ikke frem pga. Syria. Men igjen er det du skriver irrelevant for diskusjonen.

 

Gjeeeeeeeeeeeesp :sleep:

 

Jeg prøver å forklare, tydeligvis forgjeves nok en gang, hvorfor det er palestinerne som vinner støtte og sympati her i Norge.

 

:roll: Gazastripen grenser til Egypt, altså til rolige og fredelige naboer. Vestbredden grenser til Jordan, altså rolige og fredelige naboer. Øst-Jerusalem grenser til Vestbredden og de palestinerne du finner på Vestbreden er hverken Hamas eller andre militante grupper, men Den palestinske selvstyremyndigheten og sivile, moderate palestinere, altså fredelige naboer.

 

Nei, alt var Israel feil! De ville ikke oppgi Golanhøydene så dermed ble det ingen fred. Dette har jeg forøvrig linket til i den forrige tråden, men du overså vel linken akkurat slik du overser argumenter...

Lenke til kommentar
Dette handler jo ikke om å bygge park så "steike raskt". Det handler om en praksis som er slik at du får ikke noe varsel, de kommer med bulldozerne, og gir deg noen minutter til å få ut sakene dine

 

Kult, så lenge lover og regler blir følgt så er det gode greier.

Men jeg skjønner godt jeg, visst de har fått gjentatte ordrer om å flytte, mange ganger og flere måneder i forveien. Men bevisst ignorerer alt. At en kan bli litt utålmodig til slutt, og begynne å tute med Buldozeren utenfor.

 

Er mange eksempler på at myndigheter rundt om i verden, av diverse årsaker må be folk om å finne en annen plass å bo og gir de en plass å bo av tilsvarende kvalitet og verdi i nærheten. Men visst en fortsatt nekter å flytte på seg, akkuratt der en skal begynne ett nytt underverk eller motorvei. Så blir det selvsagt ikke uten konsekvenser. Så litt tuting med Buldozeren utenfor skulle jo bare mangle, en hel by kan dessverre ikke stoppe opp fordi noen enkelt individer nekter å samarbeide for byens utvikling eller sikkherhet etc.

Lenke til kommentar
Nipps, kan dessverre ikke se brennpunkt video nå, pga tekniske begrensninger på den mobile forbindelsen jeg benytter nå.

Men kan du forklare hva det gikk ut på, den der "på innsiden av Hizbolla"?

Dokumentaren er en historisk gjennomgang av Hizbollahs historie, fremført av Odd Karsten Tveit.

 

For de som skulle interessere seg for den første og andre invasjonen av Libanon vil jeg forøvrig anbefale boken "Nederlag" av samme Tveit, som omhandler denne tematikken, og hvorfor krigen allerede i 1985 var et soleklart nederlag for Israel.

 

Kort forklart klarte Israel i løpet av en treårsperiode å omforme en mer eller mindre positivt innsilt shiamuslimsk befolkning til en mer eller mindre fiendtlig shiamuslimsk befolkning, og ut av dette kommer Hizbollahs fremvekst. Veldig kort forklart.

Lenke til kommentar
i løpet av en treårsperiode å omforme en mer eller mindre positivt innsilt shiamuslimsk befolkning til en mer eller mindre fiendtlig shiamuslimsk befolkning, og ut av dette kommer Hizbollahs fremvekst. Veldig kort forklart.

 

Høres ut som ett Resident Evil spill. Der befolkningen går bananas, og omgjort til zombier. Med terror nettverket UMBRELLA i spissen. *lattis*

 

....eller i dette tilfellet orgiNAZIsjonen Hizbolla i spissen, godt støttet opp av "terror nettverket" Iran, Syria og det fredfulle og gode kompisene i Hamas orgiNAZIsjonen. Huff, ja det var godt Israel bombet vekk Syria sitt påbegynte atom-bombe. Haha, for en syk "nazi" gjeng, der alle prøver "fribilsk" på å snekkre sammen en atombombe det kan sprenge i hjertet av jødestaten. HUFF og huff, takk og lov det kun er Israel som har ett arsenal av kjemiske våpen i der nede, noe det er nødt til å ha for å skremme fienden fra å angripe så lett.

 

...men noe skal tydelgivis skje før eller siden, da Bibelen sier at Damaskus skal få kraftig gjennomgå før eller siden i endetiden. Mener det står noe om at den faktisk skal ble total utslettet eller noe lignende, husker ikke helt, men er jo mulig at Iran, Syria og den gjengen der får smake Israels vrede før eller siden. Da disse islam statene, på død og liv aldri gir Israel fred. Og visst noen prøver å sende atombombe på Israel, men at Israel f.eks klarer å skyte ned elendigheten, så skal en ikke se bort fra at det landet som sendte dritten av gårde for gjennomgå ganske så kraftig og brutalt av Israel. Det skulle nå bare mangle. Det onde må takes ved roten, i Syrias tilfelle blir det kanskje Damaskus, der hele Syrias terror dritt er sammlet og styres fra.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Kult, så lenge lover og regler blir følgt så er det gode greier.

 

Ja, for postere på internett, som bruker nicket "IDF", så er det gode greier.

 

Men for verden forøvrig er det ikke gode greier. Og det er derfor slike ting blir drepen for Israel i det lange løp.

 

"Five young children cling to their mother. All of them are crying. This morning, without warning, Israeli bulldozers came to destroy their home in Jabal Mukabar area of East Jerusalem.

 

(...)

 

Although Palestinians make up an estimated one third of the Jerusalem population, according to ACRI, only 7.25% of the city's land is designated for their building projects.

 

Hundreds of East Jerusalem Palestinians have lost their homes over the past few years, thanks to demolition orders.

 

Israeli NGO's, such as B'Tselem, warn that close to 2,000 could face the same fate over the next months."

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8016258.stm

Lenke til kommentar
Er mange eksempler på at myndigheter rundt om i verden, av diverse årsaker må be folk om å finne en annen plass å bo og gir de en plass å bo av tilsvarende kvalitet og verdi i nærheten. Men visst en fortsatt nekter å flytte på seg, akkuratt der en skal begynne ett nytt underverk eller motorvei. Så blir det selvsagt ikke uten konsekvenser. Så litt tuting med Buldozeren utenfor skulle jo bare mangle, en hel by kan dessverre ikke stoppe opp fordi noen enkelt individer nekter å samarbeide for byens utvikling eller sikkherhet etc.

 

Og du tror det er dette det handler om når Israel river palestinske hjem i stor skala?

 

Underlig at Israel, den eneste jødiske staten i verden er den som er best til å immitere Krystallnatten...

Lenke til kommentar
i løpet av en treårsperiode å omforme en mer eller mindre positivt innsilt shiamuslimsk befolkning til en mer eller mindre fiendtlig shiamuslimsk befolkning, og ut av dette kommer Hizbollahs fremvekst. Veldig kort forklart.

....eller i dette tilfellet orgiNAZIsjonen Hizbolla i spissen, godt støttet opp av "terror nettverket" Iran, Syria og det fredfulle og gode kompisene i Hamas orgiNAZIsjonen. Huff, ja det var godt Israel bombet vekk Syria sitt påbegynte atom-bombe. Haha, for en syk "nazi" gjeng, der alle prøver "fribilsk" på å snekkre sammen en atombombe det kan sprenge i hjertet av jødestaten. HUFF og huff, takk og lov det kun er Israel som har ett arsenal av kjemiske våpen i der nede, noe det er nødt til å ha for å skremme fienden fra å angripe så lett.

Nå vil jeg påpeke et par unøyaktigheter. For det første ble Hamas bygget opp av Israel på 80-tallet som en motvekt til PLO, kort sagt ønsket Israel å ta rotta på PLO. For det andre er det ikke slik at Hizbollah er noe Iran og Syria "fant opp" i 1982. Hizbollah var en reaksjon på den israelske invasjonen og følgende okkupasjonen i 1982. I 1982 tok shiaene i Sør-Libanon i mot israelske soldater som frigjørere. Ett år senere hadde Israel med sin harde linje klart å vende shiaene mot seg, og ut av dette begynte det å komme selvmordsangrep, og til slutt, Hizbollah selv.

 

Israels oppførsel i Sør-Libanon var uten tvil instrumentelt for fremveksten av Hizbollah. Terror fra israels hender, fra SLAs (Southern Lebanese Army, Israelskstyrt) hender og ikke minst fra kristen falangistmillits sine hender skapte det hatet Israel i dag møter fra så godt som alle befolkningslag, men spesielt hos shiamuslimer i Libanon i dag.

 

...men noe skal tydelgivis skje før eller siden, da Bibelen sier at Damaskus skal få kraftig gjennomgå før eller siden i endetiden. Mener det står noe om at den faktisk skal ble total utslettet eller noe lignende, husker ikke helt, men er jo mulig at Iran, Syria og den gjengen der får smake Israels vrede før eller siden. Da disse islam statene, på død og liv aldri gir Israel fred. Og visst noen prøver å sende atombombe på Israel, men at Israel f.eks klarer å skyte ned elendigheten, så skal en ikke se bort fra at det landet som sendte dritten av gårde for gjennomgå ganske så kraftig og brutalt av Israel. Det skulle nå bare mangle. Det onde må takes ved roten, i Syrias tilfelle blir det kanskje Damaskus, der hele Syrias terror dritt er sammlet og styres fra.

Får da vitterlig håpe at det ikke skjer noe ille med Damaskus, herlig by og herlige folk.

 

Edit: IDF, dersom vi først skal vise til en gruppering som utnytter den israelske velferdsstaten er det mer nærliggende å vise til ultraortokdse jøder og øst-europeiske jøder som har innvandret til Israel.

 

I tillegg møter israelske arabere i stor grad institusjonell diskrimminering, de stigmatiseres og behandles i større eller mindre grad som andre rangs borgere av staten Israel.

 

Jeg digger Israel. Jerusalem er en utrolig fet by. Men ikke ha noen illusjoner. Damaskus er også en veldig kul by, men det skal ikke stikkes under en stol at Bashir al-Assad faktisk er en diktator og at landet er en politistat.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Kjære gode landsmann glimti,

 

At Israel river arabiske hjem i Israel i stor skala, er bare tull. Fordi det er faktisk ikke det som skjer.

 

Araberne i Israel stor koser seg, med fulle demokratiske rettigheter. Har du vert i Israel? I så fall så kommer du til å oppleve en gjeng med arabere med israelsk statsborgerskap som elsker livet i Israel. Med flotte hus, flotte biler, smiler bredt med flott kone og "20" barn på slep og det nyter velferdstatens goder...

 

....menst det ber i mange av jødestatens hundrevis av moskeer. Der jødene går så snillt forbi, å hilser pent på araberne og forteller de at i Israel så er det religionsfrihet til å tro på hva enn ønsker og klapper sine arabiske brødre høflig på skuldrene.

 

Og de vil på død og liv aldri kunne tenke seg å forlate Israel, til en islam stat, selv om de selvsagt også kan immigrere ut av Israel visst de ønsker det.

 

At Israel river arabiske hjem i jødestaten, i stor skala er ren spikket bullshit. Men jeg skjønner jo at du hater Israel, siden du bl.a selv har uttalt det noen ganger tidligere, så at du kan komme i skade for å lete opp propaganda, som er ment for å skade jødestaten er ikke umulig.

 

Til din opplysning så er faktisk Israel er en av det flinkeste stater i verden, når det gjelder å ta hensyn til sivile, når det er krig.

 

At du sammenligner Israel med masse "dritt", er ikke en stor overraskelse....

 

....fordi du har selv uttalt, at du hadde helst sett at staten Israel ikke fantes på jordens overflate. Så å diskutere så mye med deg angåene staten Israel virker litt meningsløst for min del.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Først og fremst: Jeg tror mer på palestinere og israelske arabere enn på deg! De israelske araberne har overhodet ikke noen enkelt hverdag, noe selv president Shimon Peres har innrømt. Peres har selv sagt at de israelske araberne ikke behandles rettferdig, men derimot forskjellsbehandles og diskrimineres når det gjelder ting som jobb.

Nylig kritiserte faktisk den amerikanske utenriksministeren Hillary Clinton den israelske rivingen av palestinske hjem i Øst-Jerusalem og Israel prøvde å unnskylde seg so jo, arabiske hjem rives i stor skala iIsrael. Dette foregår ikke bare i Øst-Jerusalem, men på både Vestbredden og Gazastripen.

Du stiller deg forøvrig krititisk til at Israel er den beste til å immitere Krystallnatten... Vel, hva er den store forskjellen på nazister som ødelegger jødiske forettninger og jem samt fengsler jøder og israelere/ jøder som ødelegger palestinske/ arabiske hjem, butikker gårder og byggninger samt fengsler palestinere/ arabere?

Har du i det hele tatt ikke fått med deg israelske bulldosere som ødelegger palestinske hjem og byggninger eller israelske kampfly som bomber palestinske hjem og byggninger? Og hvamed alle de araberne som sitter i israelske fengsler? Og hva med bevegelsesrestriksjonene på moderate, sivile palestinere? Jo, Staten Israel er en ekspert på å gjennskape Krystallnatten igjen og igjen selvom taktikkene og omfanget varierer!

 

Hvem av de sivile er det som blir behandlet fint i krig av Israel? Jødene! Å skyte på og slakte ned barn, tennråinger, unge, voksne og gamle som hverken er bevæpnet eller som viser tegn til aggresivitet er ikke å behandle dem fint! Å ødelegge deres hjem og arbeidsplasser er ikke fint! Å både adskille dem fra hverandre og samtidig sperre dem inne med en diger mur er ikke fint!

 

Som er av de israelske araberne sa da det var valg i Israel sist "Israel er en rasiststat der barejødene skal ha det bra"! Riktig nok stemmer det at mange av dem vil bli boende der de bor, men da i en egen, suveren, palestinsk stat! Som det ble vist til i en artikkel for en stund siden så sa palestinerne på Vestbredden at de var lei av intifada og vold, men at de aldri ville underkaste seg Israel! De vil ha sitt eget land og det har de krav på!

 

Hva du måtte mene om kildene jeg viser til og hvordan jeg legger dem fram får være din sak, men jeg har altså aldri sagt et vondt ord om jøder. Og jeg har sagt at dersom Israel trekker seg tilbake fra de okkuperte områdene og det opprettes en suveren, palestinsk stat vil jeg ikke ha noe mer imot Israel!

Men når en av verdens sterkeste militærmakter malltrakterer kansje verdens svakeste folk med en kollosal og brutal krigsmaskin så finner jeg fort hvilken side jeg står på! Israel forsøker å rettferdiggjøre handlingene sine med å kalle det en krig mot terror og hver gang de blir kritisert hyler de høyt om antisemitisme og Holocaust, noe som er totalt uinteressangt i denne konflikten!

 

Du må gjerne mene at det er meningsløst å diskutere med meg, men jeg mener altså at det er sørgelig meningsløst å diskutere med deg så lenge du fortsetter å dra gud inn i dette! Hva som måtte stå i jødenes hellige skrifter om Judea og Samaria samt andre tåpligheter har null å si for dagens situasjon! Virkeligheten er at det internasjonale verdenssamfunnet annser alle såkalte innlemmelser Israel gjorde under Seksdagerskrigen for ulovelig okkupasjon, så og si ingen anerkjenner Jerusalem som Israels hovedstad og det internasjonale verdenssamfunnet og da også USA har i årevis sagt at den eneste løsningen på konflikten er en tostatsløsning! De jødiske skriftene er utdaterte og uinteressange!

Lenke til kommentar
Greit nok, jødane gjekk på ein smell(unnskyld for formuleringa) i 2.VK, men kvifor skulle jødane få eit eige land?

Hvorfor skulle araberne få alt og jødene ingenting?

 

Hvorfor skal ikke druseerne, samaritanerne, beduinene, sigøynerne og kurderne få sitt eget land? Hvorfor akkurat jødene?

Lenke til kommentar
Jeg mener det er folkemord, du mener det ikke. Jeg tror ikke du skal være så skråsikker i hvem som er "blinde" her.

Forskjellen på deg og med i denne saken er at du baserer deg på fordommer, og må desperat prøve å vri på definisjonen og ignorere delen som viser at definisjonen på folkemord ikke passer, men jeg måtte påpeke definisjonen selv etter at du hadde prøvd å lime den inn.

 

 

Poenget er at jeg skal greie å finne mere grums om staten Israel enn alle "terrorister" rundt Israel.

Du mener altså ikke at de som angriper sivile systematisk og med vilje er terrorister?

 

Holder meg fint til saken her jeg, det du mener er at barn kan karaktiseres som terrorister og derfor et mål. Nå var disse barna sivile. Jeg vil neppe tro at en 9åring utgjør noen trussel.

Nå snakket jeg om gutter i slutten av tenåra, væpnet til tennene. Du mener altså at bare fordi noen er 17 og ikke 18, så utgjør de ikke en trussel, selv om de er bevæpnet og villige til å drepe?

Lenke til kommentar
Dokumentaren er en historisk gjennomgang av Hizbollahs historie, fremført av Odd Karsten Tveit.

:lol:

 

OKT er kjent som en innbitt Israel-hater gjennom mange år. Fyren har nøyaktig null troverdighet.

 

Noe som er irrelevant når handlinger tilsier noe helt annet.

Nei, det er faktisk 100% relevant, da det var et kriterium for dannelsen av Israel.

 

Det er faktisk rivende likegyldig Pricks.

På ingen måte, da det har noe å si om arabere har noe å frykte fra Israel, noe de altså ikke har.

 

"Arabere" er ikke en person. De var 160 000 individer. Det er rett og slett feil å påstå noe annet enn at det var etnisk betont diskrimmingering.

Faktum er at araberne satte i gang angrep mot Israel. De araberne som holdt seg unna bråk ble latt være i fred. De araberne som ble funnet å ha en tilknytning til krigen mot Israel måtte fjernes for å hindre at landet kollapset innenfra.

 

Det er irrelvant fordi det er nok av uskyldige offer i denne krigen

Det er slett ikke irrelevant, da poenget er at tallet på sivile offer overdrives noe ekstremt. Man prøver å demonisere Israel ved å vise til tall som ikke forteller hva som faktisk skjedde.

Lenke til kommentar
Jeg prøver å forklare, tydeligvis forgjeves nok en gang, hvorfor det er palestinerne som vinner støtte og sympati her i Norge.

Det er ganske irrelevant hvorfor du tror anti-demokrati-propagadaen i Norge vinner fram. Faktum er at det gjør det. Israel demoniseres, og terroristene glorifiseres.

 

Gazastripen grenser til Egypt, altså til rolige og fredelige naboer. Vestbredden grenser til Jordan, altså rolige og fredelige naboer. Øst-Jerusalem grenser til Vestbredden og de palestinerne du finner på Vestbreden er hverken Hamas eller andre militante grupper, men Den palestinske selvstyremyndigheten og sivile, moderate palestinere, altså fredelige naboer.

Vent litt, du påstår altså at f.eks. Gazastripen er en fredelig nabo av Israel fordi Egypt ikke er i krig med Israel? ROTFLMAO :lol:

 

Nei, alt var Israel feil! De ville ikke oppgi Golanhøydene så dermed ble det ingen fred.

De ville ikke oppgi Golanhøydene fordi den andre siden ikke ville gi opp andre ting. Slik foregår det når man forhandler. Du skylder på Israel fordi de nektet å gi opp noe uten å få noe tilbake. Ganske latterlig.

 

Hvorfor skal ikke druseerne, samaritanerne, beduinene, sigøynerne og kurderne få sitt eget land? Hvorfor akkurat jødene?

Kurderne burde få sitt eget land. Jeg vet ikke med de andre. Jødene fikk et eget land fordi de alltid hadde blitt forfulgt, myrdet og trakassert, og trengte et sted de kunne leve uten å bli forfulgt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...