Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kollektiv Straff på VGS


Snikon

Anbefalte innlegg

Vi bygger bro av spagetti av faget teknologi og forskning. Dette fører som regel til en del rot. Klassen vår var ikke et unntak. Jeg ryddet ALT fra mitt eget bord og det min gruppe hadde brukt.

 

Senere på dagen fikk vi denne meldingen:

Hei alle sammen

 

Gratulerer med Norges dårligste ryddejobb. Jeg anser dere som voksne personer som burde se konsekvensen av å knekke spagetti. Observasjoner tilsier at det ikke er forskjell på typen spagetti på dette punktet. Ikke oppfulgt oppfordring av rydding medførte 20 minutter ekstraarbeid for lærer. Medaljen for denne bragden kan leses i SkoleArena.

 

ALLE i klassen fikk en anmerking innen ordnen. Jeg diskuterte dette lenge med læreren, men fikk ikke frem poengene mine ordentlig. Har man egentlig lov til å gi kollektiv straff på skolen ?(Videregående)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke lett å si angående rett eller ikke, makteliten (i hvilken form de måtte være) bruker som oftest å gjøre slike ting. Har opplevd en del kollektiv avstraffelse i skolen, er utrolig provoserende og som oftest reagerer alle som blir utsatt for det, men ens mening som elev har ingen verdi for mange lærere. De ser på seg selv som av høyere verdi, pga. større erfaring/alder og hva enn. Barnslig opptreden synes da jeg. Det er jo en veldig ironi at slike "voksne" personer ikke klarer å se problemet med kollektiv avstraffelse. Har opplevd noen ting fra skole som jeg egentlig ser på som grove overtramp slik sett, men den eneste måten å få skolen til å høre er ved å involvere foreldre. Det virker å være den sørgelige sannheten. Ungdom tas rett og slett ikke seriøst.

 

Men all respekt til dere hvis dere står på krava deres! ;)

Lenke til kommentar

Kollektiv straff i skolen er vel et fy fy ord generellt, så si ifra at du forventer de som sto bak rotet er de som får straffen.

Er det fordi skolen ikke får til, eller vil ta seg bryet med å finne ut akkurat hvem det var er det ikke riktig at de tar enkleste utvei og straffer samtlige elever.

Lenke til kommentar

Det er riktig.

Men definer straff!

 

I militæret ble hele kompaniet truet med permnekt hvis en eneste av oss skulket. Vi sa at kollektiv avstraffelse ikke er lov.

 

Drittsekkene i uniform påstod at inndraging av perm er ikke en straff, fordi perm i utgangspunktet er et privilegium.

 

Så... Definer straff.

En trafikkbot er f.eks. ikke definert som straff. Fengsel er definert sopm straff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...