Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

dykker satt seg fast i kroken min. krever erstatning


Anbefalte innlegg

Jo, det finnes lover, men for at noen skal tas for lovbrudd, må det bevises eller meget sterkt sannsynliggjøres.

 

Truer han med anmeldelse, så sier du bare "Greit, jeg er vil gjerne se selv hva politiet har å si til denne saken". Jeg tror ikke de kommer til å gjøre noe særlig, så det verste som kan skje er nok forliksrådet. At han bare kjøper en ny drakt på egenhånd og så forlanger at du tar regninga i etterkant, betyr kanskje at han hadde lyst på ny drakt uansett og tar bare en spansk en?

 

Hvis ingen av dere har vitner, vil nok saken bare legges dø. Men skulle det oppstå en erstatningssituasjon der han trekker inn politi, forsliksråd e.l., så vær dønn ærlig. Han virker som en temmelig hissig person og hissige personer blir sjelden sett på som troverdige så så lenge du holder roen og ærligheten, kan det faktisk være du vinner selv om det blir ord mot ord. Uansett, uten vitner eller bevis, er det vanskelig for ham å vinne frem. Han har allerede gjort den første bommerten; en uavhengig takstmann (fra forsikringsselskapet kanskje?) burde ha sett på skadene og dokumentert de før det i hele tatt skulle være snakk om erstatning her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La dykkeren dra til Politiet, hvis han føler for det. Hvis det trådstarter fører er sant, skal man kunne si at dykkeren er en snål type. Banne og steike, for at han ikke vil betale.

 

Virker åpenbart som at dykkeren så fram til dette. At poenget var å få drakten ødelagt, sånn at han kunne få seg en ny. Siden han plutselig har dratt og kjøpt en ny, til en sum av 10 000? Og som trådstarter så måtte betale.

Lenke til kommentar

Hehe. Forresten, hvor gammel er du? Med tanke på denne regningen ol.

For det du alle helst bør gjøre nå, er å ligge lavt i terrenget, også bare følge med hva som skjer.

 

At dykkeren vil prøve alle slags metoder for å få deg til å betale, er vel noe som er en selvfølgelse. Men på en eller annen måte vil han til slutt gi seg(!)..

Lenke til kommentar
[...]

av den rette summ 10.243kr.

og spurte om når eg skulle betale.[...]

 

1) Det beløpet kan han nok bare glemme. Tørrdrakter er dyre, men forholdsvis greie å reparere. Dykker endel selv, så vil si mulig kostnad for reparasjon av drakten vil være i størrelsesoden (om man lar en sertifisert reparatør gjøre jobben til 1000,- per time.):

hull/rift i selve drakten: deler (lim og lapp) 200,- arbeid 300,-

Ødelagt glidelås: deler (lim og glideås) 1200,- arbeid 1000,-

ødelagt mansjett: deler (mansjett og lim) 300,- arbeid 300,-

Men det er meget usansynlig at alt dette er ødelagt...

Så måtte han sikkert slippe blybeltet sitt (med hull i drakten mister han all/mye oppdrift) og ett nytt belte koster fra 200,- til 1000,-

 

2) I Norge er det kun "Signalflagg A" som er godkjent dykkeflagg (det blå og hvite i posten til Alinoe). Det skal i utgangspunktet brukes når det dykkes fra båt og har da betydningen "Jeg har dykker nede", men vanlig praksis er at det også brukes når det dykkes fra land, plattform, brygge, eller annet. Da med betydningen "det er dykkere i vannet, vis aktsomhet". Grunnen til at dette ikke er så klart i regelverket er at disse reglene stammer fra den tiden dykking var ensbetydende med arbeidsdykking med bronsehjelm koblettil en slange til overflaten. Å merke den enkelte dykker, med f.eks en bøye, er det ingen krav eller regler for. Mye fordi det i mange dykkesituasjoner vil være veldig upraktisk å være bundet til ett tau med en bøye på (f.eks ved dykk til 70 m i sterk strøm, eller dykk inne i vrak vil det være direkte livsfarlig for dykkeren å være festet til en bøye). Vanlig praksis blir derfor at man nøyer seg med å sette opp "dykkeflagget" der man går ut i vannet, f.eks på brygga eller i ett tre i vannkanten.

 

3) Ta en telefon til Norges Dykkerforbund (21 02 97 42) www.ndf.no og spør der om de har noen praksis å vise til i slike tilfeller. Tilsvarende situasjon har helt sikkert oppstått før, og NDF har helt sikkert greie på hvilke paragrafer som kommer til anvendelse og hva som har blitt utfallet av tidligere saker.

 

4) Litt avhengig av hvordan utstyr dykkeren brukte og hvor drakten ble ødelagt kan det ha vært en ganske alvorlig nødsituasjon for dykkeren. Om han for 20 sekunder siden trodde han skulle dø, er det ikke så rart om han var litt sint og kanskje ikke helt rasjonell når han kom opp av vannet.

 

5) Siden ting fort blir svinedyrt om dere skal ha vær deres advokat, forliksråd og baluba er antakelig det beste om dere kommer til en "minnelig løsning". F.eks at du betaler blybeltet eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Han er jo dykker. Kan han ikke bare stikke ned og hente blybeltet sitt?

 

Det kan være farlig å innrømme skyld her.

Hvis trådstarter tilbyr seg å betale blybeltet, får kanskje dykkeren den bekreftelsen han trenger for å kreve ny drakt også.

 

Trådstarter har jo ikke gjort annet enn å fiske. Når ble det forbudt?

Dykkeren har driti seg ut ved å henge seg fast i en fiskekrok, droppe dykkerflagg, "miste" beltet sitt osv.

Det kan han vel betale sjøl.

 

(Ikke dykker, ikke jurist, bare sunt bondevett.)

Lenke til kommentar
Han er jo dykker. Kan han ikke bare stikke ned og hente blybeltet sitt?

 

Tenkte det samme. Men det er kanskje vanskelig å nå bunnen når han har mistet blybeltet. Han får dykke ned og hente det først.

 

Det kan være farlig å innrømme skyld her.

Hvis trådstarter tilbyr seg å betale blybeltet, får kanskje dykkeren den bekreftelsen han trenger for å kreve ny drakt også.

 

Trådstarter har jo ikke gjort annet enn å fiske. Når ble det forbudt?

Dykkeren har driti seg ut ved å henge seg fast i en fiskekrok, droppe dykkerflagg, "miste" beltet sitt osv.

Det kan han vel betale sjøl.

 

(Ikke dykker, ikke jurist, bare sunt bondevett.)

 

Enig - ikke innrøm skyld. Jeg ville blitt overrasket om du skulle være erstatningspliktig. Risikoen for å få en dykker på kroken er bitteliten. Den som dykker, må forventes å innrette seg etter potensielle faremomenter nær vannet. Den som står og fisker, har derimot liten grunn til å forvente at det er en dykker der nede blant fiskene - hva enten det er satt opp bøye eller ei. Jeg kan egl. bare slutte meg til det som er skrevet om dette i ovenstående innlegg.

Lenke til kommentar

Denne saken er jo helt på trynet. Dykkeren dreit seg sabla godt ut da han bare gikk rett og kjøpte nytt og krevde betaling av deg. Hadde jeg vært deg ville jeg nesten gått så langt som å annmelde han for svindlersk virksomhet, for det er ikke noe mindre enn det. I alle tilfeller ville jeg truet han tilbake med det. Hvis han ringer igjen eller tar kontakt på noen måte, så ha en god plan i bakhånd og si at hvis han ikke gir seg vil du annmelde ham for utpressing ved å uten bevis kreve overnaturlig store summer på noe trivielt, og ved å være hissig, prøve å lure penger ut av deg ved å prøve å vise "autoritet".

Lenke til kommentar

Litt dykketekniske svar:

 

Blybeltet: I "nødsituasjon" er vanlig prosedyre å slippe blybeltet, dette koster noen kroner, men du slipper å bli "krabbemat". De aller fleste dykkere er opplært i å slippe blyet som en av de første tiltakene når ting blir kritisk.

 

Drakten: Når det går hull i drakten bobler det masse luft ut, og dykkeren synker som en stein. Det er forskjellige måter å kompansere for dette på. Man har en oppdriftsvest i reserve, men om dette ikke er nok slipper man blyet.

 

Finne noe på bunnen: Om det er litt dypt, litt "rotete bunn" (steiner og tang) eller dårlig sikt er det rimelig usansynlig å faktisk finne igjenn beltet med "rimelig leteinnsats".

 

Hvor evneveik dykkeren var: Fornutige dykkere dykker aldri alene, for yrkesdykkere er det krav om folk på land, reddningsdykker etc. Hobbydykkere har selvfølgelig ikke alt det på plass, men det er regnet som ett minimum at dykkerene er 2 og 2 sammen under vann og at minst en mann passer på på overflaten. Hadde de hvert 2 dykkere hadde de hatt store muligheter til å få kuttet snøre raskere, og en ødelagt drakt hadde ikke vært noen nødsituasjon da de kunne hjulpet hverandre. Hadde det vært en dykkeleder på land kunne denne enkelt ha pratet med fiskeren og det hadde ikke vært noe problem i utgangspunktet. Men nå er det ikke forbudt å være dum for dykkere heller, så dykkeren har vel ikke gjort noe direkte feil slik han holdt på. Derimot vil jeg si at slik "kåbbåidykking" sier noe om det generelle risikonivået dykkeren tydlighvis syntes det var greit å utsette seg for. Siden slik dykking innebærer en reel risko (og en betydelig større risiko enn om han hadde hatt folk på land og hatt en "pardykker" med seg i vannet) for å sette seg fast, drukne ved feil på utstyret eller drive ut på havet om strømmen blir for sterk. Så må vel en hærpa drakt være som en bagatell å regne....

Lenke til kommentar

Kort svar:

Trådstarteren har etter min mening ganske åpenbart IKKE opptrådt uaktsomt.

Derfor er han heller ikke erstatningspliktig.

 

Trusselen om politianmeldelse er bare latterlig... Trådstarteren har ikke gjort noe kriminelt.

 

Hilsen dykker og jurist (fwiw)

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn overhodet til at du skal betale for deg.

 

Hadde jeg vært i samme situasjon kunne jeg gått med på å betale inntil 50% av tapet hans dersom han hadde oppført seg ordentlig når han kom seg på land. Hadde han kjefta meg huden full kunne han bare glemme det!

 

Du hjalp ham jo på land, du stakk/flyktet ikke fra "åstedet", du gav ham telefonnummer han kunne kontakte deg på. Jeg ser ingen grunn til at han skal kreve full erstatning fra deg når det åpenbart ikke var du som opptrådte uaktsomt og ingen grunn overhodet for at du skal godta å betale noe som helst etter alt bannskapet han øste over deg.

 

Min mening om saken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...