Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

dykker satt seg fast i kroken min. krever erstatning


Anbefalte innlegg

denne saken er vel kanske morsom for dere som leser den.

men dene dykkeren sier kroken ødlagdte utstyr for 7000kr.

 

ja slik skjedde det.

 

eg sto på en holme ut mot havet og fiska med en hvit 60gr sluk.

sto der vel en god time for eg så en rød bølje komme flytende ca. 200meter borte.

eg tenkte med meg selv at no har ungene heve liv bøljen uti.

og bare forsatte og fiske .

etter en 10minut hadde bøljen komt 50metter fra meg

og så kjente eg noe på slukken.

eg trode det var en fisk og nøkka til.

og joda noe hang fast.

så eg sleit litt med og dra inn ta.

så plutselig ble køte kappa eller røk ( vett ikke helt)

og 20sec senere kom det et hode opp av overflaten og begynte og banne og steike.

eg hjalp han opp på land og han klede av seg utstyr og så etter hvilke skader som hadde skjed.

( kroken hadde ikke skadet han )

han fortalte meg at skadene på " tørrdrakten " var ufikselig og ville derfor at eg skulle kjøpe ny.

+ hadde han vist " kasta" noen bly klumper som han ville eg skulle erstatte og.

 

( eg tror ikke eg har en forskring som dekker akkurat dette her)

 

greit nok at eg burde ha vist at den bøljen var hanes måte på og si " her kommer eg".

men det viste eg ikke. burde det ikke ståt noe på den noe teng eller noe?

så bare ut som en vanelig " nav" livsbølje. rød/hvit-

 

så eg ga han telefon nummere mitt og så gikk han bort.

 

 

det eg lurere på da. kan han kreve at en normal person som ser en bølje komme flytende skal vite at det er en dykker?. kan han kreve erstatning for utstyre sitt?

 

takker for svar:)

Endret av uskyldig212
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet kan han kreve erstatning for "skade" (dvs, økonomisk skade) du har påført ham hvis du har utvist skyld. Skyldvurderingen blir en helhetsvurdering hvor man skal avgjøre i hvor stor grad din handlemåte avviker fra det man burde forvente fra en person i din situasjon.

 

Jeg vil ikke si at en person som ser en livbøye komme flytende automatisk skal skjønne at det er en dykker. Men jeg vil anta at man burde kunne forvente at en person i den situasjonen sjekker nærmere etter hva som skjer.

 

På den annen side spiller dykkerens forhold også en rolle. En person som dykker må sies å ha en viss egenrisiko når man driver med dykking, men jeg synes ikke at det fristiller deg fra ansvaret ditt for å undersøke.

 

Etter min mening er du ansvarlig for skaden, men jeg vil trekke dykkerens ansvar med i bildet som et moment som begrenser din erstatningsplikt, jf skadeserstatningsloven § 5-1 annet ledd.

 

Noe mer detaljert vil ikke jeg nevne uten å ha mer å gå på.

Lenke til kommentar

festlig historie, bortsett fra at mye dyrt utstyr ble ødelagt.

 

Jeg kan ikke tenke meg at du kan bli hodt erstatningspliktig for ødelagt dykkerutstyr. Du har jo ikke gjort annet enn å fiske og hadde jo ingen grunn til å tro at det befant seg en dykker rett foran/under deg. Det ville være helt urimelig å holde deg ansvarlig og du har på ingen måte opptrådt uaktsomt.

 

Derimot så burde ikke situasjoner som dette være helt ukjente i "dykkermiljøer" i all den tid det er en viss risiko for at ting som dette skjer, særlig når man dykker forholdsvis nær land. Så da bør etter min oppfatning dykkere forsikre seg mot denne typen uhell - og er de ikke forsikret så får de jammen skylde seg selv.

Lenke til kommentar
festlig historie, bortsett fra at mye dyrt utstyr ble ødelagt.

 

Jeg kan ikke tenke meg at du kan bli hodt erstatningspliktig for ødelagt dykkerutstyr. Du har jo ikke gjort annet enn å fiske og hadde jo ingen grunn til å tro at det befant seg en dykker rett foran/under deg. Det ville være helt urimelig å holde deg ansvarlig og du har på ingen måte opptrådt uaktsomt.

 

Derimot så burde ikke situasjoner som dette være helt ukjente i "dykkermiljøer" i all den tid det er en viss risiko for at ting som dette skjer, særlig når man dykker forholdsvis nær land. Så da bør etter min oppfatning dykkere forsikre seg mot denne typen uhell - og er de ikke forsikret så får de jammen skylde seg selv.

 

 

helt enig. men etter min oppfatning var dene personen veldig rasende og skulle absolut ikke ha noe av skylden på

seg selv.

så eg kjenner eg har litt sommerfugler i magen for hva han gjør next.

Lenke til kommentar

Er ikke veldig uvanlig med bøyer som driver løst. Ofte garn el. som har gått i stykker. Om historien til trådstarter er ufarget vil jeg heller påstå at dykkeren har drevet rimelig uaktsomt ved bruk av en standard bøye som eneste indikasjon på hans tilstedeværelse.

Lenke til kommentar

Det er mye fornuftig som er sagt overfor om erstatningsansvar, og min konklusjon ville nok vært at du ikke er ansvarlig da du ikke har opptrådt uaktsomt.

 

Vedrørende forsikring. Vanlige innboforsikringer dekker alminnelig erstatningsansvar. Sjekk om du har dette. I det tilfelle at du har en ansvarsforsikring(Noe alle bør ha) kan du henvise dykkeren til forsikringsselskapet ditt. Fordelen med dette er at du slipper konfrontasjonen og diskusjonen med dykkeren.

Lenke til kommentar
det var ikke flag eller noe i den. det var en rod / hvit sirkel med hull i mitden.

og jeg hadde jo sett om det hang en person i den da .

og krabetein kommer vanlig vis ikke flytende bortover.

 

Høres ikke ut som noen "offisiell" bøye det der.

Dykkeren skulle, for andre og for sin egen del, ha brukt en bøye med ett av de flaggene som Alinoe postet bilde av. Og da fortrinnsvis det blå og hvite flagget (Signalflagg A). Det røde og hvite flagget er ett "amerikansk" dykkeflagg (for så vidt også et internasjonalt flagg, men er altså ikke det offisielle dykkeflagget her til lands.

 

Var han aleine? Må ikkje fritidsdykkarar ha med ein "buddy" når dei skal dykke?

 

Nei, det er ingen slike påbud for fritidsdykkere. Joda, de fleste lærer å dykke iht til buddysystemet, men det er ikke noen regler. Du kan dykke alene eller med 14 andre samtidig, med kjeledress fra felleskjøpet eller tørrdrakt, etc...

Endret av ^Viking^
Lenke til kommentar

Det kommer en bøye flytendes, hvordan skulle du kunne vite at det var en dykker?

Han skal bruke ett av disse flaggene vist før, da hadde han markert selv at at dykket der, han gjorde ikke det. dvs han ga ingen tegn til at han dykket.

 

Og når du skal dykke så lærte jeg at det er veldig viktig å markere riktig at du dykker, samtidig som du ikke bare svømmer rundt på måfå, slik at du kan havne i slike situasjoner.

Selvsagt kan du ha kommet etter at vedkommende hoppet i vannet, men han kan ha kommet fra et stykke unna også.

Lenke til kommentar

Hehehe...Flott opplevelse. Ser det for meg, og kan ikke anten å les, som bare faen! En uskyldig kar på kaia fisker opp en dukker som svømmer rundt som en fisk... Hehe..

 

Men jeg derimot syntes det er helt bak mål at du må erstatte mannen, bare det å komme bannende opp av vannet sier sitt om hvordan vedkommende er. Da er han veldig frampå, og du bør for all del ikke bøye deg etter han.

Lenke til kommentar

det er ganske morsmomt situvasjon hadde bare ikke utstyret blitt ødelagt.

 

han ringte meg idag og sa han hadde kjøpt ny tør drakt og bly lodd.

 

av den rette summ 10.243kr.

og spurte om når eg skulle betale.

 

eg svarte enkelt og greit: eg betaler ikke for at du ikke markere deg skikelig.

han begynte og ( banne og steike) og sa han skulle andmelde meg for uaktsomhet

 

kan han virkelig få erstatning for dette her ??

er redd for at vis ikke polti skaffer han erstatning bare forsetter han videre opp i systmet .

og siden det var ingen andre der blir det jo mitt ord mot hans.

 

hva kan skje? finnes det ikke lover for dene typen situvasjon??

Lenke til kommentar

Hvor i landet var dette?

 

Jeg var å fisket en gang, da kom det 3 stk opp fra sjøen plutselig. De hadde sett slukene våre mens de selv var nedi der. Da så vi som fisket bobler og store skygger nedi vannet. Vi trodde forøvrig det var niser eller andre småhvaler. Jeg hadde ikke peiling selv, men vi fisket nå som normalt inntil disse kom opp. De hadde forøvrig ingen merking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...