Gå til innhold

Skal vi starte en ny Israel/Palestina-tråd med ny poll?


Anbefalte innlegg

Denne tråden er primært rettet mot brukerne som er aktiv i tråden Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme?

 

Det er kommet forslag om en ny poll i den tråden. Desverre er det - slik forumsoftwaren fungerer - ikke så enkelt. Vi kan slette den gamle pollen og starte en ny. Men oversikten over hvem som alt har stemt er knyttet til tråden, ikke til pollen. Det vil si at de 1033 brukerne som alt har stemt i tråden ikke vil kunne stemme igjen i en ny poll. (Et imponerende antall forresten.) Det ville være meningsløst.

 

Så mitt forslag er at vi starter en ny tråd om emnet, og pensjonerer den gamle. Da kan vi opprette en ny poll som alle kan stemme i. Vi kan også om ønskelig formulere en ny førstepost, om dere ønsker å definere et nytt topic. Den gamle tråden (som igjen arvet topic fra en tidligere tråd) er en påstand for diskusjon, men tråden har for lengst dekket en lang rekke problemstillinger utover spørsmålet om Israel er en terrorstat.

 

Etter mer enn 5000 poster kan man selvsagt spørre om det er noe mer å diskutere, men det er deres valg, ikke vårt.

 

Så her er forslaget til spørsmål i ny poll. Om dere ønsker andre eller flere alternativer er det bare å si fra, likså om dere ønsker et endret topic.

 

Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

* Ja

* Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først.

* Nei, områdene er fortsatt stragisk viktige

* Ingen formening/ vet ikke

 

Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

* Ja

* Nei

* Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel

* Vei ikke/ ingen formening

 

Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

* Ja

* Nei

* Ingen formening, vet ikke

 

Støtter du en deling av Jerusalem:

* Ja

* Nei

* Vet ikke/ ingen formening

 

Jeg holder denne tråden åpen til tirsdag, da regner jeg med at de fleste som er aktive i Israeltråden har fått sagt sitt. Så tar vi en avgjørelse.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ideen er god.

 

Den nye tråden bør i mine øyne også omformuleres en del. Slik trådens problemstilling per dags dato er formulert er det strengt tatt kun en tråd for diskusjon av snill og slem. Undertegnende mener i alle tilfeller at det er en fåfengt problemstilling, og jeg antar flere er enige med meg i dette. I tillegg lurer jeg på om det er en ide å la tråden favne over Israels felttog etter 1967, siden disse i høyeste grad fortsatt er relevante for dagens konflikt, om det så dreier seg om 6-dagerskrigen, Yom Kippur eller de tre fiaskoene i Libanon.

 

Jeg syns også det er på sin plass å ha en førstepost som er så nøytral som mulig, ditto tittel på tråden.

 

Pollen ser også fin ut, men det kunne kanskje være en ide å stille spørsmål vedrørende aksept av Hamas som legitim maktfaktor? :)

Lenke til kommentar
Det er kommet forslag om en ny poll i den tråden. Desverre er det - slik forumsoftwaren fungerer - ikke så enkelt. Vi kan slette den gamle pollen og starte en ny. Men oversikten over hvem som alt har stemt er knyttet til tråden, ikke til pollen. Det vil si at de 1033 brukerne som alt har stemt i tråden ikke vil kunne stemme igjen i en ny poll. (Et imponerende antall forresten.) Det ville være meningsløst.

Sikker på dette?

Har tidligere vært en tråd med "ukens avstemning" der man stemte på ting. Og den ble byttet hver uke i samme tråd, og jeg stemte flere ganger (tror jeg da).

Lenke til kommentar

Å bytte den er medfører ingen problemer. Da må man slette hele spørreundersøkelsen og opprette en ny. I en spørreundersøkelse med over tusen stemmer og en tråd med nesten fem og et halvt tusen innlegg, blir dette tungvint. Derfor er det i så måte bedre å starte en ny tråd med oppdatert spørreundersøkelse. Legger man inn de nye alternativene i den eksisterende spørreundersøkelsen vil de som allerede har stemt i den ikke kunne stemme på de nye alternativene. Teknikken er litt tungtvint her.

 

:)

Lenke til kommentar

Hei og hepp.

 

Nå var det jeg som i utgangspunktet kom med forslaget. Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt Israel bør trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene så kan man gjerne ta med alternativet "Nei" for min del. Grunnen til at jeg skrev "Nei, områdene er fortsatt strategisk viktige" er fordi det er dette motargumentet de fleste har kommet med. Men det hadde også vært interessagt å se på en avstemmning hvor mange som mener at de okkuperte områdene er strategisk viktige for Israel.

 

Når det gjelder forslaget om ny tittel så hvorfor ikke. Mitt forslag er "Genrell diskusjon rundt Midtøstenkonflikten". Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt det er mer å diskutere så er mitt svar et rungende JA. Konflikten er fortsatt i gang og det skjer stadig nye ting og det gir absolutt grunnlag for nye diskusjoner i tillegg til de temaene som allerede har vært oppe.

Lenke til kommentar
Sikker på dette?

Har tidligere vært en tråd med "ukens avstemning" der man stemte på ting. Og den ble byttet hver uke i samme tråd, og jeg stemte flere ganger (tror jeg da).

Så sikker som jeg kan få bli: Jeg har testet det, og spurt sjefsguru Ueland. :)

 

Husk at pollkoden er endret siden forrige forumversjon. Da var ting anderledes, men da kunne man bare ha en poll pr. tråd.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg synes det var en god ide med en avstemning for hvorvidt man annser Hamas som en legitim maktfaktor (selvom jeg heller ville kalt det organisasjon eller representant). Kunne også vært en ide med en avstemning om hvorvidt man støtter Oslo-avtalen og opprettelsen av Den palestinske selvstyremyndigheten.

Lenke til kommentar
Kan legge til at jeg synes det var en god ide med en avstemning for hvorvidt man annser Hamas som en legitim maktfaktor (selvom jeg heller ville kalt det organisasjon eller representant). Kunne også vært en ide med en avstemning om hvorvidt man støtter Oslo-avtalen og opprettelsen av Den palestinske selvstyremyndigheten.

Kan dere definere spørsmålstilling og alternativer for de to avstemningene?

 

Noen som har ytterligere kommentarer?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det ser ut som om det er støtte for en ny tråd. :)

 

For øyeblikket ser pollen slik ut:

 

Burde Israel trekke seg tilbake fra okkuperte områder?

* Ja

* Ja, men bare dersom de arabiske landene vil anerkjenne Israel først.

* Nei, områdene er fortsatt stragisk viktige

* Nei

* Ingen formening/ vet ikke

 

Burde det opprettes en egen, palestinsk stat?

* Ja

* Nei

* Ja, men bare dersom palestinerne anerkjenner Israel

* Vei ikke/ ingen formening

 

Bør de palestinske flyktningene få vende hjem?

* Ja

* Nei

* Ingen formening, vet ikke

 

Støtter du en deling av Jerusalem:

* Ja

* Nei

* Støtter status som internasjonal by under FN-styring

* Vet ikke/ ingen formening

 

Bør Hamas anerkjennes som forhandlingspartner av USA og Israel?"

* Ja

* Ja, dersom Hamas frastår fra terrorisme

* Nei

* Vet ikke

 

Støtter du Oslo-avtalen og prinsippet om den palestinske selvstyremyndigheten?

* Ja

* Nei

* Vet ikke

 

Bør det opprettes en domstol for å straffeforfølge eventuelle krigsforbrytere?

* Ja

* Nei

* Vet ikke

 

-

 

Noen innvendinger eller forslag til endringer? :)

Lenke til kommentar

Godt forslag Simon Aldra. Hadde faktisk selv tenkt å foreslå at det burde settes inn bare et enkelt "NEi" også når det gjelder spørsmål om tilbaketrekkning fra de okkuperte områdene.

 

Men den siste avstemningen ser jeg ingen verdi i! Det finnes allerede en internasjonal krigsforbryterdomstol og det holder med den!

 

Forøvrig: Noen som likte mitt forslag med tittlen "Genrell diskusjon rundt Midtøstenkonflikten"?

Lenke til kommentar

Problemet blir i så fall å definere Midt-Østen. Jeg har hørt folk definere Midt-Østen som alt fra områder rundt Israel, til å inkludere den arabiske halvøy, Egypt, noen går så langt vest som Algerie, og så langt øst som Pakistan og Afghanistan.

 

Derfor tenker jeg mer på en tittel som "Israel-Palestina-konflikten".

 

Dersom noen tema skulle ha relevanse for konflikten men likevel kommer utenfor de geografiske begrensningene vil det likevel kunne debatteres. For eksempel faller ikke israels invasjoner av Libanon utenfor, ei heller 1948 eller Suez-krisen. Dersom folk er rivende uenige i dette tar jeg gjerne i mot tilbakemeldinger for det. :)

 

Grunnen til at jeg la til det siste alternativet er at det eksisterer et apparat for det tidligere Jugoslavia, det er en måte å vise at en tar konflikten seriøst. Men dersom en mener det ikke er nødvendighet for et eget tribunal/en egen domstol har de selvfølgelig muligheten til å stemme nei.

 

Igjen, kjør på om folk er rivende uenige. :)

Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen på definisjonen rundt området Midtøsten er vel om man skal følge den bredere definisjonen eller ikke!?

 

Men uansett er vel Den internasjonale krigsforbryterdomstolen internasjonal og vil da inkludere Midtøsten. Problemet med den er at USA har hindret den i å fungere når det kommer til konflikter der de støtter en av partene.

Om det ble opprettet en egen avdeling for krigsforbrytere av Midtøsten så greit nok, men tror du egentlig det ville fungert?

Lenke til kommentar

Hva jeg tror er ikke så viktig, det er et spørsmål i en poll.

 

Slik jeg ser det er det et legitimt spørsmål som egentlig stiller spørsmålet "er konflikten spesiell nok til en egen domstol?".

 

Men jeg tror vi dropper det med mindre det er mange som liker det. :)

 

Jeg mener fortsatt "Israel-Palestina-konflikten" er en bedre trådtittel, av nevnte grunner.

 

Dersom Midt-Østen som sådan skulle være tema ville det kreve en langt mer omfattende problemstilling, og det ville nok innebære en svært forvirrende tråd.

 

Ellers syns jeg det blir unødig bruk av tid å definere en problemstilling for å komme rundt "problemet" når en like gjerne kan definere det allerede i trådtittelen. :)

Lenke til kommentar

Korret. Og som allerede forklart kan en med trådens problemstilling like fullt diskutere konflikter med disse landene. Konfliktene med alle de overnevnte landene faller til syvende og sist tilbake til konflikten mellom Israel og palestinerne.

 

Egypts islamister er ikke nødvendigvis like relevante, ei heller innenrikspolititisk maktkamp mellom Hizbollah og andre elementer i Libanon (med mindre en ser det i sammenheng med Israels ansvar for Hizbollahs fremvekst, da blir det en annen sak).

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...