Gå til innhold

AMD fyller år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De kunne ikke overhale alle prosessorene hvis det innebærer en 32-bit ytelse tilsvarende en pentium 2.

 

De måtte ha en prosessor som kunne kjøre 32-bit og 64-bit

 

Hadde det ikke vært for x86-64 tviler jeg på at du kunne kost deg med en IA-64 i et fullt fungerene multimedia system idag. ;)

Jeg ser ikke sammenhengen mellom å gjøre en god jobb og ikke kunne være kompatibel med eldre software. Når AMD64 CPUer kjører i 64bit modus så defineres et helt nytt sett med instruksjoner og registre. Om AMD hadde gjort en god jobb med AMD64 og implementert det som et rent RISC ISA så hadde ikke det påvirket 32bit ytelsen på noe vis. Det er ikke sånn at de begrensningene som er lagt inn i AMD64 er nødvendig for å beholde 32bit ytelsen!

 

En kan selvfølgelig kritisere både AMD og Intel for ikke å ta 64bit utvidelsen til x86 seriøst nok. For Intel sin del var det delvis forståelig. De trodde de skulle klare å migrere en hel verden over på et nytt ISA med mer moderne funksjoner. Det klarete de ikke, men det var likevel ikke en umulig jobb. Se f.eks på Apple. For AMD sin del betyr det at de tok første spadetak på sin egen grav. De er nå ganske bundet til å konkurrere mot IBM og Intel med et underlegent ISA. Det kommer til å svi i det lange løp og server plattformen vil føle det først hvor AMD64 skal prøve seg mot Power7 og Tukwilla i løpet av det neste året. Det kommer neppe til å se bra ut for x64.

Lenke til kommentar
@Anders, litt av et ansvar du setter på en produsent som har under 20% av markede. Er andre gang jeg blir riktig imponert over logikken i tankegangen din.

Jøss har jeg imponert noen to ganger?

 

Jeg forstår at det er ganske mye å kreve ett ekstra bit til å adressere GPR. Hvordan kunne AMD finne penger til det?

Lenke til kommentar
Kanskje AMD ikke ville dilte i ræva til Intel.

I så fall er det vel litt påfallende at AMD64 har samme designfeil som i386. Har AMD virkelig ikke lært noe som helst om ISA gjennom hele 90-tallet? Kanskje det tiåret med mest eksperimentering på ISA! Selv norskutviklede AVR32 er jo en drøm i forhold til AMD64, men AMD var vel for små. Tøv!

Lenke til kommentar
Anders Jensen: Etter det du sier så er det helt på tryne hvordan overgangen til 64 bit ble gjort. Men har du et godt svar på hvorfor de gjorde det på denne måten?

Den beste forklaringen jeg kan komme på er at AMD valgte minste motstands vei. Det kan kanskje høres veldig kortsiktig ut av AMD, men en må i denne sammenheng ta med i betraktningen at AMD ikke hadde økonomiske muskler til å tåle tabbeprosjekter av dimensjoner som Intel sine Prescot og Merced (første Itanium) design. AMD ville blitt knekt av noe slikt og derfor er det forståelig at de spilte så trykt som mulig og gjorde en direkte forlengelse av i386. i386 er ikke noe effektivt design, men det fungerte.

 

Så min konklusjon er at AMD satset veldig lite og gevinsten var vel deretter. Jeg savner litt vilje til å satse hardere og synes det derfor er en kjedelig 40åring vi feirer. AMD har strengt tatt vist at de kan når de bare tørr. K8 designet var jo en god og modig designet CPU som brakte en del nytt til de billige markedssegmentene. Ting som tidligere hadde vært forbeholdt RISC maskiner. Med IMC og HTT tok de Intel fullstendig på senga i servermarkedet.

Lenke til kommentar
Den beste forklaringen jeg kan komme på er at AMD valgte minste motstands vei. Det kan kanskje høres veldig kortsiktig ut av AMD, men en må i denne sammenheng ta med i betraktningen at AMD ikke hadde økonomiske muskler til å tåle tabbeprosjekter av dimensjoner som Intel sine Prescot og Merced (første Itanium) design. AMD ville blitt knekt av noe slikt og derfor er det forståelig at de spilte så trykt som mulig og gjorde en direkte forlengelse av i386. i386 er ikke noe effektivt design, men det fungerte.

 

Så min konklusjon er at AMD satset veldig lite og gevinsten var vel deretter. Jeg savner litt vilje til å satse hardere og synes det derfor er en kjedelig 40åring vi feirer. AMD har strengt tatt vist at de kan når de bare tørr. K8 designet var jo en god og modig designet CPU som brakte en del nytt til de billige markedssegmentene. Ting som tidligere hadde vært forbeholdt RISC maskiner. Med IMC og HTT tok de Intel fullstendig på senga i servermarkedet.

Takker for et bra og velformulert svar :)

Har fulgt med AMD i snart to tiår nå, og syns det er trist at denne feringen ikke er av et firma som kan vise Intel litt mer motstand. Kansje ting hadde vært anerledes om dem hadde vært litt tøffe ved overgangen til 64 bit?

Lenke til kommentar

Uten AMD hadde Intel rådet alene. Prisene hadde vært deretter. Produktene hadde vært deretter. Om AMD har vært for lite tøffe eller ikke kan man selvsagt spørre. Men faktum er at selskapet har begrensede ressurser og det vil naturligvis alltid prege satsningene/strategien til et selskap både på kortere og lengre sikt. Uten å være noen form for fanboy av AMD må jeg si jeg er jævlig glad selskapet fortsatt lever og håper det vil leve i mange år til.

Lenke til kommentar

Men for en fantastisk styrke AMD har når de med kun ca 20 % av solgte cpu'er kan hindre det store framskritt. Jeg regner selvsagt med at Intel hadde tilbudt en god lisensavtale for den rene 64 bit intaniumen.

 

Jeg regner selvsagt at det ikke hadde vært noen kostnader ved ny programvare for bedrifter , privatperson som faktisk i dag greier seg med enten en intel eller amd cpu til ca 500-600 kr. Noe som utgjør det store delen av forbrukere.

 

Jeg er selvsagt irritert for at vi overhode har x86 cpu'er i dag, disse pc var totalt underlegen plattformen for Amiga allerede i 87/88, men neida Intel pusha den der fordømte x86 og her er vi idag, vil si at først med win 95 var x86 noendlunde på høyde med det vi amiga brukere hadde allerede flere år før.

 

Hvorfor ble det slik, jo fordi programvaren for bedriftsbrukere var for x86, samt en steil holding fra både commondore og intel.

 

Men kudus til AMDs strategi for en fantatsisk stragi som greide å stoppe I64, med kun 20% av markede. Denne logikken i tankerekken til en ellers eminente Anders, tja trenger vel ikke si det direkte hva jeg mener, men sola skinner ikke der.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Kansje ting hadde vært anerledes om dem hadde vært litt tøffe ved overgangen til 64 bit?

De burde lagt seg mer på linje med Alpha når de valgte ISA og ikke bare når de designet maskin topologien. Videre må noe ha gått galt etter k8. Jeg aner ikke hva de har brukt tiden på siden da.

 

Osse: Det var vel strengt tatt MS som la den avgjørende vekta på skåla da Intel ikke hadde noe godt alternativ å vise til. Uansett er ikke ISA kampen over på noe vis. Det har alltid vært dynamikk i forhold til hvilke ISA som er populære og den dynamikken vil nok fortsette i uoverskuelig fremtid. Noen trodde sikkert at PDP-11 skulle bli den siste arkitekturen som ville dominere verden i all evighet også.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Vel en av grunnene til at jeg missliker intel så sterk er den enorme skuffelsen da jeg pga at det ikke var regnskapsrogram å få til amiga i 89, 19 tusen betalte jeg for amigaen, 44 tusen for 286 med sort/ hvit skjerm, programvare hvor : og - ble brukt til linjer i regneark, vel jeg førte regneskapet på den forbarska 286 maskinene , så frem til å plotte talla inn i wysywyg baserte regneark og tekstbehangling flere år før dette kom til x86 rigger, og her har du nerven til å skylde dette på AMD, at vi enda sitter med x86, skamme deg skulle du.

 

Men hvordan i huleste får du det å rime at i et markede hvor vi har en markedsleder med 80% av markede altså 8 av 10 cpuer som blir solgt er intel cpu'er, at vi skal klandre AMD , med som ikke engang omsetter like mye som intels R&D for at vi fortsatt sliter med x86. Og en ting til fortell gjerne hvordan intel stilte og stiller seg fortsatt til lisensiering av den tekologien du er så betatt av. En ting er vi skjønt ening i x86 burde vært død allerede i 1990.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg til å bestille en i7, men etter det , når ejg kan få bestemme selv så vil det bare gå i AMD^^

Det er noe ekkelt med intel..., kan ikke sette fingeren på det!, men jeg vil uansett, og har akkurat nå en athlon 3000+ klokket 30% mere, med normal temperatur faktisk!

LENGE LEVE DE GODE!!^^

Lenke til kommentar

Gratulerer med dagen den er din :)

 

 

Ja, et år har gått igjen

Og det er dagen din i dag

Kanskje feirer du alene

Kanskje skal du holde lag

Kanskje stikker du en tur på byen i din frakk og floss

Og så synger alle sammen denne hilsen i fra oss

 

Gratulerer med dagen den er din

Alle gamle, alle unge har en dag som er sin

Gratulerer med dagen den er din

Gratulerer med dagen den er din

 

Du våkner denne morgen og regnet øser ned

Men, det er dagen din i dag

Så litt regn hva gjør vel det

Men litt trøstens ord i den anledning må du gjerne få

For husk at bakom skyen der er himlen alltid blå

 

Gratulerer med dagen den er din

Alle gamle, alle unge har en dag som er sin

Gratulerer med dagen den er din

Gratulerer med dagen den er din

 

Dagen er din

Alle gamle, alle unge har en dag som er sin

Dagen er din

Gratulerer med dagen den er din

 

Tekst og mel; Steinar Storm Kristiansen

 

Lenke til kommentar
Vel en av grunnene til at jeg missliker intel så sterk er den enorme skuffelsen da jeg pga at det ikke var regnskapsrogram å få til amiga i 89, 19 tusen betalte jeg for amigaen, 44 tusen for 286 med sort/ hvit skjerm, programvare hvor : og - ble brukt til linjer i regneark, vel jeg førte regneskapet på den forbarska 286 maskinene , så frem til å plotte talla inn i wysywyg baserte regneark og tekstbehangling flere år før dette kom til x86 rigger, og her har du nerven til å skylde dette på AMD, at vi enda sitter med x86, skamme deg skulle du.

 

Ikke helt sikker på om jeg er helt der at jeg føler behov for å skamme meg. Jeg hadde også en 286 i 89. Ikke veldig mye å skryte av nei. Nå vil jeg ikke ha det på meg at det er AMD sin skyld at vi fikk x86. Historien er jo veldig klar på den. IBM hadde anbud på CPU teknologi til PC og Intel stakk av med seieren med et 6 måneders hastverksarbeid de gjorde i siste liten i 1978. x86 var dårlig etter den tids standard, men så lenge en ikke designer superskalare prosessorer så har det ikke så mye å si hva slags ISA en kjører. Frem til Pentium Pro var det uansett ikke mulig å kjøre mer enn 1 IPC på en x86 CPU så eventuelle begrensninger i ISA er ikke veldig fremtredende. Fast forward til 2003; 32bit minne adressering begynner å se trangt ut og prosessorene prøver hardt å oppnå 3 IPC. Vi har fått en rekke moderne RISC ISA, alt for mange til at det kan være økonomisk lønnsomt for alle. Spesielt siden design kostnaden for CPU øker for hver generasjon. Intel ønsker å flytte over på IA64 en RISC-VLIW hybrid (se signatur), men AMD ønsker å forlenge livet til x86 og sammen med MS klarer de faktisk det. Så enkelt er det vel egentlig? Klart motviljen til markedet mot å måtte rekompilere kode var også en vesentlig faktor, men igjen dette var ikke noe vinn eller forsvinn scenario. Både IA64 og ARM er i ferd med å utfordre x86 fra hver sin kant og IBM Power gjør det ikke så verst heller. Det er altså bare et spørsmål om tid. Og ja det vil ta mye mer tid enn den første hypen skulle tilsi. Når en videre ser hvor mye Intel har slitt med å øke ytelse/tråd fra Penryn til Nehalem så skjønner en hvor stor begrensning x86 begynner å bli.

 

Men hvordan i huleste får du det å rime at i et markede hvor vi har en markedsleder med 80% av markede altså 8 av 10 cpuer som blir solgt er intel cpu'er, at vi skal klandre AMD , med som ikke engang omsetter like mye som intels R&D for at vi fortsatt sliter med x86. Og en ting til fortell gjerne hvordan intel stilte og stiller seg fortsatt til lisensiering av den tekologien du er så betatt av. En ting er vi skjønt ening i x86 burde vært død allerede i 1990.

 

Ok et par ting jeg vil adressere her. For det første synes jeg ikke dine innvendinger mot x86 er så veldig grove. Ja det var helt klart dårligere software for x86 i begynnelsen, men dette har lite med x86 å gjøre og per i dag er det helt vilkårlig hvilket ISA en kjører med tanke på programvare støtte da porting er relativt trivielt i dag.

 

For det andre handler ikke dette om IA64. IA64 er ett av flere alternativer til x86 og det er lite sannsynlig at ett eneste ISA vil erstatte hele x86 domenet i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...