Gå til innhold

AMD fyller år


Anbefalte innlegg

AMD eventyret mitt begynnte med en AMD K6-2 300MHz til en maskin nr 2. Men når den første Athlon prosessoren kom ble Pentium 2 maskina mi kastet ut. En fersk å fin Slot-A Athlon 650MHz kom inn i huset og makan til ytelse hopp den leverte over alt av det intel kunne komme med. Videre gikk jeg igjennom Thunderbirds, Palamino, Barton og så tilslutt over på Windsor som jeg bruker nå frem til Deneb dukker opp når skattepengene kommer ;)

 

AMD spiste ganske mye markeds andeler etter Athlon dukket opp. Intel visste temmelig bra at de ville slite mot AMD og truet hovedkort produsentene med å kutte leveranser av intel chipset til dem om de våget å produsere slot-a platformen.

 

Men det var 3 skinnende riddere som viste fingern til Intel som vi idag kan takke for at AMD fremdeles er her.

 

Stor takk til MSI, Gigabyte og FIC. Det som er litt trist men som ble en gladsak etterhvert var Asus som hadde konstruert et meget godt hovedkort for Athlon, men turte ikke å lansere det i frykt for Intel's reaksjon. Men etter noen måneder dukket det plutselig opp noen hvite esker med et umerket hovedkort på innsiden. Eneste logo'en som stod på hovedkortet var K7M. Asus hadde i skjul lansert hovedkortet men turte ikke sette navnet sitt på det. Senere så ble det klart for verden hva intel drev med og de fikk temmelig mye bråk for det. Deretter kom det et skred av hovedkort for athlon da produsentene visste at Intel turte ikke å gjøre noe nå som de var i søkelyset.

 

Kan ikke si annet enn at jeg virkelig hater Intel. Bra produkter for all del men et firma som driver business på den måten får ikke en krone av meg. Dette er bare en brøkdel av hva Intel har gjort mot AMD. Går man lenger bak i historien finner man enda verre saker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt CPU'er fra AMD K6, til sokkel 939 på to hovedkort hadde jeg Athlon 64 3200 Winchester, Athlon 64 3700, Athlon 64 4000 San Diego, 3800X2, 4800X2 og til sist Opteron 185.

 

Joda. Jeg har litt lyst til å leke med 720BE men havner den under tusingen kan det godt hende jeg kjøper enda et oppsett. Men, nå er det AMD's ATI det kjøpes til grafikk. Så på mange måter har jeg fortsatt AMD.

 

Det er bare å gratulere AMD. Men de er ikke langt unna Intel, så hvis de klarer å være konkurransedyktig på pris henger de fortsatt med.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Har aldri sviktet AMD, sviktet derimot Intel faktisk. Første maskinen min hadde en Intel Pentium something 800mhz, var så treigt etterhvert at det ble ny maskin med AMD på.

Neste maskin (som jeg bruker den dag i dag) kjører AMD Athlon 3500+ single core, kjempe CPU. Men snart må den vike for Phenom II, muligens 955. :yes:

 

EDIT: http://www.trustedreviews.com/cpu-memory/r...lack-Edition/p1

 

They're on their way. :)

Endret av Cleaf
Lenke til kommentar

Grattulerer, 40 år med rævdilting! Ja jeg sa det. Ta CPU + GPU convergens paradigmet før Intel og nvidia og dere får kansje en plass i historien som noe annet.

 

Velvel de klarte å forlenge x86 med noen pinefulle år. For en utrolig bra prestasjon! Verdens energiforbruk ble unødvendig øket med 0.5% i to tiår ekstra...

 

:w00t:

Lenke til kommentar
... i frykt for Intel's reaksjon. Men etter noen måneder dukket det plutselig opp noen hvite esker med et umerket hovedkort på innsiden. Eneste logo'en som stod på hovedkortet var K7M. Asus hadde i skjul lansert hovedkortet men turte ikke sette navnet sitt på det. Senere så ble det klart for verden hva intel drev med og de fikk temmelig mye bråk for det. Deretter kom det et skred av hovedkort for athlon da produsentene visste at Intel turte ikke å gjøre noe nå som de var i søkelyset.

 

Kan ikke si annet enn at jeg virkelig hater Intel. Bra produkter for all del men et firma som driver business på den måten får ikke en krone av meg. Dette er bare en brøkdel av hva Intel har gjort mot AMD. Går man lenger bak i historien finner man enda verre saker.

Jeg er helt enig. Kan ikke si at jeg liker Intel slv, og når jeg bygger PCer selv så går det bare i AMD. Jeg liker ikke store "evil companies" som Intel, Microsoft og Telenor.

"Don't be evil" synes jeg er et bra slagord (brukt av Google).

 

Må si jeg synes det er artig at Intel fra og med sine Core 2 Duo prosessorer selv har begynt å klone AMD. Altså 64-bit arkitekturent til AMD, som Intel selv ikke fikk til (å kunne kjøre 32-bit og 64-bit applikasjoner like greit på samme CPU). Så det er deilig at man nå går mer og mer over til AMD64 plattformen, etter at man så lenge har brukt i386 plattformen.

 

Så gratulerer så mye med 40-årsdagen AMD, la oss håpe det blir minst 40 nye!

Lenke til kommentar
jepp de fikk vel solid fotfeste med athlon xp prosessorene sine på 400mhz eller hva de var, husker det sto om de i alle bladene når de ble lansert, og athlon 64 var overlegne intels alternativ når de kom.

 

Den tregeste athlon prosessoren var en 500MHz slot-a (også kalt Athlon Classic) Den tregeste XP prosessoren er/var på 1333MHz og var 3 generasjon Athlon. (palomino)

Lenke til kommentar
Grattulerer, 40 år med rævdilting! Ja jeg sa det. Ta CPU + GPU convergens paradigmet før Intel og nvidia og dere får kansje en plass i historien som noe annet.

 

Velvel de klarte å forlenge x86 med noen pinefulle år. For en utrolig bra prestasjon! Verdens energiforbruk ble unødvendig øket med 0.5% i to tiår ekstra...

 

:w00t:

 

AMD klarte å forlenge x86? Hva i all verden prater du om? Det har ikke kommet noen ny teknologi som har erstattet x86.

 

Og hvis du refererer til IA-64 så er vel den like langt i prosessen med å ta over for x86 som googleOS er med å ta over for windows

Lenke til kommentar
jepp de fikk vel solid fotfeste med athlon xp prosessorene sine på 400mhz eller hva de var, husker det sto om de i alle bladene når de ble lansert, og athlon 64 var overlegne intels alternativ når de kom.

 

Den tregeste athlon prosessoren var en 500MHz slot-a (også kalt Athlon Classic) Den tregeste XP prosessoren er/var på 1333MHz og var 3 generasjon Athlon. (palomino)

 

hva het de prosessorene da? husker det var mange som kjøpte de...

Lenke til kommentar

Er litt morsomt. For at 64-bit CPUer skal eksistere som de gjør i dag må både AMD og Intel eksistere. Intel har patent på i386, og AMD har patent på AMD64. som bygger på i386. Begge betaler hverandre lisenspenger XD

 

Har hatt én AMD-cpu. Athlon X2 4200+. Var ganske nais i sin tid, men den måtte vike for C2D 6750 :D Neste CPU blir kanskje en AMD igjen.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

hadde en k6 266, så duron 600, så athlon 1200,og hopp til athlon 3200,og 6000+,og ska vel putte in en phenom 2 etter hvert,(var en duron 2500 inne der og på en måte in i mellom),og siste åren ati skjermkort,9800 pro,hd 2900,4850 (var noe nvidia in i mellom der dog)uansett grattis AMD :)

Lenke til kommentar
Grattulerer, 40 år med rævdilting! Ja jeg sa det. Ta CPU + GPU convergens paradigmet før Intel og nvidia og dere får kansje en plass i historien som noe annet.

 

Velvel de klarte å forlenge x86 med noen pinefulle år. For en utrolig bra prestasjon! Verdens energiforbruk ble unødvendig øket med 0.5% i to tiår ekstra...

 

:w00t:

 

AMD klarte å forlenge x86? Hva i all verden prater du om? Det har ikke kommet noen ny teknologi som har erstattet x86.

AMD kom med en utvidelse kalt AMD64, du har kanskje hørt om den, som er en triviell utvidelse av x86. Med AMD64 så gikk man glipp av en gyllen mulighet til å gi mainstream prosessorer en real overhaling med fast lengde på instruksjoner, 32 GPR, 3 operand og i det hele tatt en oppgradering til RISC ISA i 64 bit modus. Den muligheten gikk lett til spille. Isteden fikk vi i386, som antagelig er det dårligste ISA i masseproduksjon i dag, takk til Intel for den, med 64bit adresse og 16 GPR. Dette er en vesentlig begrensning for å utnytte en moderne CPU arkitektur med 100+ in-flight instruksjoner.

 

Og hvis du refererer til IA-64 så er vel den like langt i prosessen med å ta over for x86 som googleOS er med å ta over for windows

Mer i retning Linux vs windows hvis du ser på faktiske markedsandeler, men ja definitivt langt å gå i enkelte markedssegmenter. Heldigvis for begge så er utsiktene svært lyse, men en IT verden med kun Linux og IA64 er ikke akkurat noe å lengte etter heller. Det må eksistere _gode_ alternativer.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Første hjemmesnekrede pc var en AMD 750Mhz Athlon Slot A, via hovedkort, 512mb ram og geforce2mx hovedkort, alt i ett aldri så stort bigtower. Cpu ble tilslutt tyna til 833mhz, helt fantastisk.

 

Aldri hatt så mye glede av en pc som den der, takk skal dere ha AMD. Grattis me dagen som var.

Lenke til kommentar

Takk til AMD for å ta fokuset vekk fra det latterlige GHz-kappløpet som Pentium 4 baserte seg på. AMD's Athlon-prosessorer banket jo P4 selv med mye lavere klokkefrekvens.

 

Til slutt skjønte Intel tegningen og lanserte Core 2-serien, som til Intels forsvar er en drivende god arkitektur. Etter det har jeg gått tilbake til Intel, men jeg håper virkelig at AMD vil holde seg i toppen, komme med nye spennende produkter i fremtiden og holde prisene nede.

Lenke til kommentar
jepp de fikk vel solid fotfeste med athlon xp prosessorene sine på 400mhz eller hva de var, husker det sto om de i alle bladene når de ble lansert, og athlon 64 var overlegne intels alternativ når de kom.

 

Den tregeste athlon prosessoren var en 500MHz slot-a (også kalt Athlon Classic) Den tregeste XP prosessoren er/var på 1333MHz og var 3 generasjon Athlon. (palomino)

 

hva het de prosessorene da? husker det var mange som kjøpte de...

 

Thunderbird du tenker på?

 

Uansett, min første og eneste AMD CPU var en XP2200+, som jeg var strålende fornøyd med :D

 

Grattis med dagen, AMD!

Lenke til kommentar
Grattulerer, 40 år med rævdilting! Ja jeg sa det. Ta CPU + GPU convergens paradigmet før Intel og nvidia og dere får kansje en plass i historien som noe annet.

 

Velvel de klarte å forlenge x86 med noen pinefulle år. For en utrolig bra prestasjon! Verdens energiforbruk ble unødvendig øket med 0.5% i to tiår ekstra...

 

:w00t:

 

AMD klarte å forlenge x86? Hva i all verden prater du om? Det har ikke kommet noen ny teknologi som har erstattet x86.

AMD kom med en utvidelse kalt AMD64, du har kanskje hørt om den, som er en triviell utvidelse av x86. Med AMD64 så gikk man glipp av en gyllen mulighet til å gi mainstream prosessorer en real overhaling med fast lengde på instruksjoner, 32 GPR, 3 operand og i det hele tatt en oppgradering til RISC ISA i 64 bit modus. Den muligheten gikk lett til spille. Isteden fikk vi i386, som antagelig er det dårligste ISA i masseproduksjon i dag, takk til Intel for den, med 64bit adresse og 16 GPR. Dette er en vesentlig begrensning for å utnytte en moderne CPU arkitektur med 100+ in-flight instruksjoner.

 

Og hvis du refererer til IA-64 så er vel den like langt i prosessen med å ta over for x86 som googleOS er med å ta over for windows

Mer i retning Linux vs windows hvis du ser på faktiske markedsandeler, men ja definitivt langt å gå i enkelte markedssegmenter. Heldigvis for begge så er utsiktene svært lyse, men en IT verden med kun Linux og IA64 er ikke akkurat noe å lengte etter heller. Det må eksistere _gode_ alternativer.

 

Man kan vel egentlig si at takket være AMD så fins det faktisk litt 64-bits programvare på markedet. IA-64 er søppel til 32-bit emulering, så den hadde ikke hatt noe marked omtrent i det heletatt da ingen ville lage 64-bit programvare for 1 type prosessor som ikke var bakoverkompatibel samtidig som den kostet altfor mye.

 

De kunne ikke overhale alle prosessorene hvis det innebærer en 32-bit ytelse tilsvarende en pentium 2.

 

De måtte ha en prosessor som kunne kjøre 32-bit og 64-bit

 

Hadde det ikke vært for x86-64 tviler jeg på at du kunne kost deg med en IA-64 i et fullt fungerene multimedia system idag. ;)

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...