Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

:) Agenten, du kommer deg, nå har jeg aldrig vært fan av FPS spill og har hadd endel års pause fra gaming, men var da tider jeg kunne sitte helga gjennom å game, dune2000 og General.

 

Selv i spill som dette har du ikke et millisekund å miste, er det et framedrop der kommer din fabrikke litt etter opp (pga ikke respons på musklikk), så ligger en en tank bak, får rush mot seg, lik kamp, men en har tapt pga det lille forspranget motstander har, siden han er det bitte lille foran. Dette er enda værre i et FPS spill, framdrop, ikke musrespons.......du er død. Der du spesifiser at det er gamingrigg bør du også følge opp med særskil gamermus anbefalning, nå er det slik at ergonomien som passer en passer ikke andre, du ser du på respons , fanden å nå sviker hukommelsen meg, razer var min absolutte favoritt der.

 

 

Mimre :

 

Det va tie, huske godt et forsmedelig nederlag mot en oslogutt æ vedda mot, han var djævelsk go, tapte måtte pent sende et par hoiner i brevpost til han, jaja, gikk vist til bursdagspresang til dama hans, så går på konto for uhjelp.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var "The Conquerer" satt i gamer-modus. I forhold til innlegget lenger oppe, har jeg byttet til Antec Nine Hundred II, raskere minne og LG GH22NS40 (herregud har jeg ventet lenge på en billig / svart / SATA DVD-brenner fra Amentio!). Har satt opp SSD som valgfritt, ettersom det fortsatt er en nokså kostbar affære. Den er derimot inkludert i prisen. Bare synd da at verken Intel X25-M Gen. 2 eller Radeon HD 5870 er på lager. :(

 

Neste på listen er "The Alchemist". Denne ønsker jeg å tilpasse til kombinert bruk, og skal altså kunne gjøre alt fra videoredigering til å legge kabal, i tillegg til å være mottagelig for senere oppgraderinger. Vil trolig bruke LGA1366-sokkelen, i7 920, 6GB RAM og et HD 5850 som basis.

Lenke til kommentar
Da var "The Conquerer" satt i gamer-modus. I forhold til innlegget lenger oppe, har jeg byttet til Antec Nine Hundred II, raskere minne og LG GH22NS40 (herregud har jeg ventet lenge på en billig / svart / SATA DVD-brenner fra Amentio!). Har satt opp SSD som valgfritt, ettersom det fortsatt er en nokså kostbar affære. Den er derimot inkludert i prisen. Bare synd da at verken Intel X25-M Gen. 2 eller Radeon HD 5870 er på lager. :(

 

Neste på listen er "The Alchemist". Denne ønsker jeg å tilpasse til kombinert bruk, og skal altså kunne gjøre alt fra videoredigering til å legge kabal, i tillegg til å være mottagelig for senere oppgraderinger. Vil trolig bruke LGA1366-sokkelen, i7 920, 6GB RAM og et HD 5850 som basis.

 

Jeg synes det er riktig vei å gå. Slik det er nå, så blir skjermkortene alene mer og mer dominerende i spill-verdenen - altså CPUen spiller mindre rolle. Vi får se hvordan spillene utvikler seg, men det er få som drar nytte av en ekstra god CPU pr nu.

 

Vedrørende den kombinerte så er det vel HD5850 som er det riktige valget ja. Jeg håper at det skjer noe med prisen på GTX285, men pr nå er nok HD5850 det riktige valget for den kombinerte. Iom at GTX275 og HD4890 også yter veldig bra, kan de nevnes som 500,- kr billigere alternativ (hvis det har noen hensikt). Spesielt GTX275 har noen pre i forhold til ATI sine kort - dog ikke så viktig men. Det er fortsatt to klassekort som drar det meste enda.

 

EDIT: the fighter er bra. Sjekket akkurat AMD 550 modellen litt ekstra nøye. Det viser seg at den er på høyde med E8400. Det innebærer at den også er på høyde med Phenom II 720. 700,- for den er bra...

 

Jeg så nå at du hadde endret begge toppmodellene Agenten. De er veldig bra satt opp og har forskjellige målgrupper:)

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Tja, nå burde det være rom for The fighter under the conqurer.

Eneste problemet er at jeg har ytterst begrenset med tid til å oppdatere såpass mange oppsett. Ideelt vil "The Silencer" bli omgjort til GHTPC, mens "The Innovator" vil bli slanket i enda større grad enn nå. Dette ville skapt rom for et ekstra oppsett med noenlunde de samme egenskapene som "The Fighter".

 

Men for å realisere dette uten at jeg overbelaster meg selv innen kort tid, blir jeg isåfall nødt til å ofre delene med bærbare og skjermer. Egentlig det jeg har mest lyst til selv. Corporal Clegg dekker allerede skjermer (riktignok er tråden litt utdatert), men foreløpig er det ingen andre som anbefaler bærbare maskiner. Noen som kunne tenke seg å overta denne med egen tråd? Det er altså snakk om to sjangre, henholdsvis lettvekter og kraftmaskin. Trenger kun å oppdateres månedlig. Vil gi nærmere veiledning til den / de som stiller opp. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg støtter dropping av bærbare og skjermer for denne tråden. Det kan fint lages egne tråder for anbefalinger i bærbare eller diskusjon av slike. Skjermer som du sier finnes det allerede tråder for.

 

Det kan kanskje være en fordel at du kun legger til noen linker i førstepost til tråder eller sier om gir anbefalinger til:

-Skjermer

-Mus/tastatur/headset

-Høytalere?

-Bærbare

 

Jeg er helt for forslaget om at denne tråden bør inneholde:

GHTPC; silencer med mulighet for gaming

Kombinert gaming/workstation; ca 10k, the alchemist

Gamer rigg; 8-10k, the conqueror

Budsjett gamer; 5-8k (alså nærmere 5k basis, og nærmere 8k med SSD og ekstra RAM), ala the fighter

 

Og til slutt budsjett familie/kontor-PC; 3-5k, the inovator.

Denne mener jeg bør settes opp med integrert grafikk til basis, og så ha SSD og skjermkort (5750, 5770, 5850) som mulige oppgraderinger for de som vil ta seg råd. Athlon II x2 250 er en kraftig nokk prosessor i masse vis for en slik maskin.

Lenke til kommentar

Dersom navnet The Figher skal brukes, så putt nå fanden ikke en Intel CPU der, en fighter går mot alle ods opp mot de som er mye større og hrmf sterkere, så pøh det passer ikke for en Intelrigg, så det så !

 

@gullars, er ikke helt enig med at athlon 250 skal være i den riggen med integrert og SSD disk, putt inn Athlon 620, dette at da har du en meget god både video og fotoredigeringrigg, i tillegg pass på at hk i en slik rigg har 4 minnespor, da foto og video kan dra god nytte av nettop 8 gb minne.

 

Athlon II 250, er utmerket i en budsjettgamer, helt opp til radeon 5850.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg vil si meg litt uenig her osse. I "the innovator" som er en budsjett-PC og er den billigste og enkleste maskinen som blir foreslått her, så synes jeg basisen i denne bør være den billigste maskinen man får bygget med OK ytelse og kvalitet. Jeg kan gå med på at Athlon II x4 620 kan listes som en alternativ oppgradering på denne for de som vet de kommer til å gjøre videoredigering eller redigering av store bilder.

 

Selv om AM2+ med DDR2 RAM er noen få hundrelapper billigere totalt tror jeg det er best å basere den på AM3 med DDR3, så kan den oppgraderes videre om det trengs og forlenge levetiden.

Lenke til kommentar

Am2+ nærmer seg uaktuell, pga at minnepriser er så nær, men fortsatt er am2+ hk med AM3 cpu støtte tilsammen ca like stor som forskjellen på Athlon II 250 og Athlon II 620, og det skulle være inga tvil om at 620 mer en gjør opp for den minimale yteleseforskjellen det er mellom DDR2 og DD3, så enn så lenge er det verdt å gå for Am2+ + DDR2 + 620, mot AM3 + DDR3 + 250.

 

Athlon 620 er en juvel i sin prisklasse. Og de 300 den koster mer enn 250 er mer er verdt det helt til du velgår å parre med rimelig high end skjermkort.

 

Det eneste som kan gjøre at AM3 har lengre levetid enn AM2+ er dersom bulldozer skulle støtte AM3 og ikke AM2+, men mener å minnes at Bulldozer blir en ny sokkel, er tross alt et helt nytt design.

 

Derimot i en budsjettgamer er 255 bedre enn 620 dog du skal høyt opp i grafikkort for 250 driver skjermkortet bedre enn 620.

 

Jeg mener faktisk at kabinettet som velges til den budsjettmodellen er et dårlig valg, Skal det ikke high end grafikkort inn, så er det vel liten tvil om at Aopen med psu 350/400 er et atskillig bedre valg, en det som er der nå, bare den innsparingen der gir rom for 620 istede for 250. antech 300 er bygged for et gameroppsett, når trenger du den viftekapasiten i en rigg til vanlig bruk.

 

250 bør heller være en downgrade , for jeg kan vanskelig ikke se en grunn til å anbefale noen å bruke de kr 300 ekstra, er dette til en non gamer famile pc, så vet vi også at mer og mer programvare støtter 4 kjerner, jeg tviler du finner en oppgradering i noe segment som gir mer igjen enn en oppgradering fra 250 til 620 til under kr 300.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det er et godt poeng du har der med am2+ 620 vs am3 250.

Aopen m. 400w + 785G + 4GB 800mhz DDR2 + Athlon II x4 620 er ekstrem value. Om man i tillegg putter på en x25-X 40GB (eller x25-M gen2 80GB) som systemdisk når de kommer til jul har man muligens det som har gitt mest for pengene noen sinne (forutsatt at det ikke skal games).

Ellers vil jeg påpeke at WD GP 1,5TB nå er nede i 800kr, som gir ekstrem value for bulk storage. En 50-100GB første-partisjon på en slik kan også gjøre seg greit som en slags short-stroke OS-partisjon.

Lenke til kommentar

Diskapasitet er vanvittig billig, men en skal være bra film og nedlastingal for at det skal lønne seg der også og gå fra 750 gb - 1,5 tb skulle vel også være i underkant av 300-

 

Men sleng inn et 4850, du vil ikke merke forskjell om du har 250 eller 620 der, mer value går det ikke ann å få pr idag, noen spill vil være litt bedre på 250, de som ikke støtter mer enn 2 kjerner, støtter det 3 eller så er 620 minst like bra, tar en hensyn til backgroundstask og at dette er casual gamers som neppe overklokker, bruker AOD eller Fushion, her drar en også nytte av 4 kjerner, for å ikke snakke om det å konvertere filmer til å legge inn på hdd, i photoshop, i videoredigering.

 

Edit:

 

Men dersom en skal bygge en budsjettgamer, det går ikke ann å se bort fra PHII 550, og det er det flere grunner. Lvl 3 cache er til nytte i en god del spill, men det er ikke her PHII 550 skinner som budsjettgameren over budsjettgamer cpu'er.

 

Par opp PHII 550, med 7xx chipset og 48xx, evt 5850, guttstriken kan ikke klokke, men trenger han det, han har alle deler som skal til for et Dragon oppsett med Black Edition, et klikk og Amd overdrive klokker riggen opp for deg, og det uten at du trenger å vite hva overklokking engang er, så det er liten tvil om at beste budsjettgameren for en som kun vil game og få mest mulig ytelse ut av riggen sin så er phii550 et soleklart førstevalg som anbefalning.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
sykt bra! Kjøper nå en Conqueror i nærmeste framtid :) Passer perfekt !

Jeg anbefaler kun at du venter til skjermkortet faktisk er inne på lager, slik at du får handlet alt i ett. Det er alltid et dystert skue å handle noe i forkant, og så se prisene dale på disse komponentene mens du venter på at de andre kommer på lager. ;)

 

Edit: Asus M3176-CM støtter i følge Asus sin hjemmeside, AM3-prosessorer. Men dette avhenger av at BIOS er noenlunde oppdatert (slik at man unngår å flashe). Jeg foretrekker denne fordi den støtter 4 spor med RAM, har ATI HD 3000 integrert grafikk, og er blant de billigste i mATX-klassen. Det ville likevel være veldig greit å få avklart om den faktisk kommer med ut-av-boksen støtte for AMD Athlon II X2 250. Noen som vet dette, eller har en måte å finne det ut på?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Wich $100 cpu for gaming.

 

Mest forbauset er jeg over PHII 710 her, men denne testen viser at selv en uklokket athlon 620 står seg godt med 4890 under pansret.

 

Ser forresten frem til overklokket resultater der, for det er vel liten tvil om hvilken cpu som er lettest teknisk sett å overklokke for en som ikke kan klokke, det sørger Amd overdrive for.

 

Går vi så til Anandtech og leser review av 620, så burde det være liten tvil om hvilken cpu som bør anbefales i en budsjett rigg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...