Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

PointofView.png

-Kabinett: Point of View V33

Prosessor: AMD Athlon II X2 245

Hovedkort: Asus M4N78 SE

Minne: Kingston DDR2 800MHz 4GB

Harddisk: Western Digital Blue 500GB

Optisk Drev: Sony Nec AD-5240S

 

Pris: 2 350,- hos Multicom

>>Handlevogn<<

 

Som dere ser har jeg klart å presse prisen til godt under tre høvdinger. Jeg er derimot fortsatt veldig skeptisk til løsningen med kabinettet og strømforsyningen, der sistnevnte er på tynne 350W. Oppsettet vil i følge PSU-kalkulatoren ikke trekke halvparten av dette engang, men så vet vi heller ikke hvor effektiv en strømforsyning i denne klassen faktisk er. Jeg er meget fristet til å oppgradere til et Cooler Master Elite 330 + Chieftec 450W, når forskjellen ligger på i underkant av 300 kroner.

 

Edit: Gjorde byttet. Prisen endte på 2700 kroner, men nå har jeg lagt til valgfri oppgradering til HD 4850 med god samvittighet. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En PSU-kalkulator overdriver i en del tilfeller og er generelt unøyaktige, dvs den gir et betydelig høyere tall enn hva som er reelt strømbruk. Særlig ved integrert CPU er tallene tvilsomme (her kan de til og med være for lave)

 

Anandtech med flere har gjort tester av 780G plattform uten ekstra GPU. Men de har brukt langt mer hungrige CPU-er, f.eks Phenom X4 9950 BE. Da er resultatene fra Anandtech som følger, fra stikkontakten (har beregnet reelt fra PSU ved 82 % effektivitet i parantes).

- Idle (CnQ slått av) = 106 Watt (87)

- Idle (CnQ slått på) = 87 Watt (71)

- Spill (CnQ slått av) = 166 Watt (136)

- Spill (CnQ slått på) = 146 Watt (120)

- Video encoding (CnQ slått av) = 200 Watt (164)

- Video encoding (CnQ slått på) = 200 Watt (164)

 

Dersom vi nå skulle korrigere for 9950 sin relativt høye TDP (tror nok man med X2 245 kan redusere dette med nær 40 Watt på video encoding), så ender vi nok ennå lavere enn disse tallene. 350 Watt burde således være nok med god margin for dette oppsettes.

 

Edit: Som en apropos i denne sammenheng. Et oppsett med Asus A4N78 Pro, X3 720, GTS 250 etc drar ca 245 Watt (200) under spilling.

 

Effektiviteten til strømforsynings spiller egentlig ikke så mye rolle. Når den er oppgitt til 350 Watt, så skal den kunne gi tilsammen 350 Watt ut til komponentene. Dårligere effektivitet betyr bare at den drar mer fra stikkontakten, ikke hva den kan fore enhetene med. Men spørsmålet er heller om PSU-en er oppgitt med såkalte Qtec-Watt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hadde det vært mulig å lage en handleliste med lignende deler som "Netshop" har på lager? Har ikke mulighet for å lage det selv, og har lyst på en 3-års garanti. Kan beholde skjermkortet da, i og med at det kommer på lager om 3 dager (?)

Endret av Addyb0y
Lenke til kommentar

Kanskje bare jeg som er litt paranoid da. Har hørt så altfor mange skrekkhistorier av folk som har gått til innkjøp av billige PSU-er av mindre kjente merker. Føler på en måte at jeg har et visst ansvar for at kjøperen får et produkt som vil vare, og derfor bør det være minst mulig risiko involvert. Men dersom du er 100% positiv på at Point of View V33 sin 350W strømforsyning er nok til "The Innovator" med HD 4850, så skal jeg ikke kverulere. Men jeg vil gjerne ha den bekreftelsen om at du selv uten tvil kunne ha kjøpt et slikt oppsett (?).

 

For øyeblikket holder jeg forresten på med et nytt oppsett, som jeg har valgt å kalle "The Nightingale". På menyen er AMD Athlon II X4 620, ATI Radeon HD 4890 og DDR3. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tipse om vannkjøling og en dobbel eller trippel radiator med noctua vifter avhengig av hvor kraftig CPU/GPU. Intel x25-M 80GB som systemdisk og WD GP 1TB-1,5TB for lagring (disse er kjempestille og kjølige, og spinner ned når de ikke er i bruk).

 

EDIT: Prisen på 5600kr for en budsjett-gamer uten SSD er ca det der jeg så det for meg, og 4890 har ca samme ytelse som jeg forestilte meg. Jeg vil dog anbefale å gå over til 5750, 5770, 5850 som alternativene når disse har fått sunket litt i pris. DX11 og eyefinity er kjekke saker.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

ATI Radeon HD 4890 ligger cirka like langt foran HD 4870 som den ligger bak HD 5850. I tillegg er Vapor-X en overklokket variant av kortet, som øker forspranget. HD 5770 ligger i følge Anandtech rett under et vanlig HD 4870 kort. Med andre ord betaler man ganske mye for DirectX 11-støtte, som ikke engang har blitt standardisert enda. Jeg regner med at overgangen vil skjer kjappere enn sist generasjon, men det teoretiske tapet ved DirectX10 tenker jeg ikke blir såpass overveldende. Det er også viktig å tenke litt på tilgjengelighet i markedet (finnes knapt med HD 5850 for øyeblikket). Tror av den grunn at jeg beholder HD 4890 foreløpig. :)

 

Jakten på den perfekte GHTPC starter nesten med kabinettet. Noen forslag? Det er altså snakk om kabinett i størrelsen "desktop". Her er et eksempelbilde av et produkt fra Thermaltake.

03_frontView_450.376x376!.gif

Tror altså at vi tar for oss en komponent om gangen, og starter altså med kabinettet. Skrik ut folkens!

Lenke til kommentar
For upper end GHTPC vil jeg si man kun trenger et stort nokk kabinett til å håndtere skjermkortet og vannkjøling, da får man flyttet all varmen uten noe bråk. Vannkjøling tillater også mindre kabinett, etter som radiator og resevoar kan settes på utsiden (baksiden) av kabinettet.

Recommendations are highly appreciated. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinett er nok Antec Fusion Remote Max av de desidert beste når det gjelder plass og luftflyt. Men kabinetter som Silvestone LC17, LC20, CW02, Chieftec HM-01B kan også være aktuelle. Et generelt problem med mange av de gode HTPC kabinettene leveres med fjernkontroll, IR, programvare og liten LCD skjerm som løfter prisen. Ofte langt over det som er nødvendig.

 

SilentPCReview har en test av Antec Fusion Remote Max som er mitt i blinken i denne sammenheng, nemlig HTPC som gaming rigg. Linker bare til konklusjonen. Resten av testen gir ellers gode optimaliseringstips.

 

Man bør også være klar over at tilgangen på HTPC kabinett er direkte elendig i norske nettbutikker.

 

Når det gjelder vannkjøling vil jeg peke på to forhold som kan ha betydning:

1. De fleste vannkjølinger er faktisk ikke stille. Vifter brukt på radiatoren støyer ofte mer enn kabinettvifter, samt pumpa lager også lyd. Zalman hadde den perfekte løsning for HTPC, men den er ikke i salg lengre.

2. Jeg ser klare plasseringsproblemer i mange tilfeller.

 

Så til noen personlige erfaringer etter i snart 2 1/2 år har tatt ut og inn deler i et Silverstone LC20 kabinett. Personlig anbefaler jeg ikke dette kabinettet, det er for mange ikke fornuftige løsninger i det. Mulig jeg setter meg ned en dag og modifiserer dette. Skal man ha et relativt rimelig kabinett er Silverstone LC17 langt bedre.

 

1. PSU med modulære kabler er et must i en HTPC, uansett kabinett. Pr dato har jeg en Seasonic S12 Energy+ 550W, og jeg har bannet stygt når det gjelder plassering av kabler. Ellers er dette en PSU som egner seg glimrende grunnet minimal støy.

 

2. Vifter (der man har behov for dette) - noe som gjelder omtrent alle HTPC kabinetter må fintunes (sånn bortimot). Dvs viftestyring eller motstander er et must. Hva som er nødvendig avhenger klart av kabinett.

 

3. Når det gjelder CPU kjølere kan det meste av tårnkjølere glemmes. Det er ikke plass til de. Personlig ser jeg i realiteten bare 4 reelle alternativer, Scythe Ninja Mini, Noctua NH-C12P, Scythe Zipang og Scythe Orochi (uten vifte). Har selv en Scythe Ninja Mini, og den kjøler greit X3 720 BE med 92 mm vifte på ca 800 rpm.

 

Å ha passiv kjøler på CPU - reduserer nødvendigvis ikke det totale støynivå. Rett plassert, og avhengig av kabinett, kan denne bidra positivt til luftflyt, slik at hastighet på andre vifter faktisk kan reduseres, med lavere støy som resultat. Men man bør ha en kjøler som kan kjøres passivt.

 

4. Kjøleløsning på GPU. Jeg vet at de fleste mener radialvifter er noe herk, noen jeg ikke skal være uenig i. Noe jeg allikevel mener å se en forskjell på etter å ha prøvd skjermkort med litt ulike løsninger, er at kjøleløsninger som til en betydelig grad "pusher" varm luft ut bak gir et totalt sett mer stille oppsett.

 

5. Hovedkortdesign. Hovedkort bør være designet slik at man får optimal lufttilgang til skjermkort, selv med ønskede tilleggskort. Generelt er det at kortet bør ha plass for 1 stk tilleggskort mellom skjermkort og CPU (PCIe). I tillegg bør plass 6 og 7 være PCIe/PCI og ikke PCI/PCI som mange har. PCIe/PCI gir større fleksibilitet overfor valg av eventuelle tilleggskort, uten å hindre luftstrøm til skjermkort.

 

Edit:

 

Noen tilleggskommentarer vedrørende GPU og kjøling. Når det gjelder ATI kort så kan Artic Cooling Accelero S1 Rev.2. brukes på alt av kort i 48xx serien. Med en liten modifikasjon kan den også brukes på HD 5850, link 1. Beste modifikasjonen er nok å klippe av 3 - 4 kjølefinner, samt ta av plastdelen nederst. Man må muligens også ha noen ekstra heatsinks til ram etc.

 

Når det gjelder nVidiakort er støtten dårligere.

 

I og med at HD 4850 faktisk bruker mindre strøm og er kjøligere enn HD 4870 skulle dette faktisk være en helt greit kjøleoppsett. Men ta i betraktning at kjøleren ikke vil gå i lave kabinetter.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte det tidligere oppsettet som var "The Innovator" til 3 800, men vil anbefale folk å heller kjøpe en annen strømforsyning. Chieftec 450W bråker helt sinnsykt! Klarer ikke å sitte lenge å jobbe med lekser når den står på. Legg i 2 hundrelapper ekstra, og kjøp en Corsair HX/VX (modulær/ikke-modulær) 450W, som er så å si lydløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...