Gå til innhold

Engelsk, kommunikasjon og kultur og næringslivsøkonomi: Erfaringer?


Fiffi

Anbefalte innlegg

Jeg står fast mellom valg av:

 

- Samfunnsfaglig Engelsk og Litteratur Engelsk

- Kommunikasjon og kultur 2 (Tredje år på vgs)

- Næringslivsøkonomi (Jeg har har alltid hatt S-matte,- vil det være best å gå over til næringslivsøkonomi eller beholde S-matten? Man får jo et halvt poeng ekstra men bortifra det, er teorien enklere i næringslivsøkonomi eller..?)

 

Er det noen som har erfaringer disse fagene på tredje år i videregående og kan fortelle meg litt om dem? Vil også sette pris på om dere har noen gode valgtips, fortelle om hva dere selv har søkt for neste år og hvorfor og hva dere lærer - i forbindelse med yrker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde du S1 i fjor er det uten tvil dumt å ikke velge S2 (om jeg forsto det rett).

Samfunnsfaglig engelsk er lettere og mer praktisk ved at man slipper übermye analyse og tolkning (med mindre this is your cup of tea).

De to andre har jeg ikke peil på.

 

Ja, jeg har S1 nå.. (hvis) jeg tar næringslivsøkonomi, skiller den seg stort fra S-matte da?

 

Er det noen andre som har mer erfaring med a fagene jeg har nevnt og kanskje legge til hva dere selv har valgt og hvorfor?

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar
Vel, hvis du skal inn på en linje som krever matematikk på høyde med R1 må du fortsette på S2. Vet ikke helt hva du har tenkt å studere?

 

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal studere, jeg har enda ikke valgt noe bestemt å følge etter.. :S

Lenke til kommentar
Næh, så jeg tar R1 som privatist i mai.

 

Ok.. for jeg sitter og lurer litt på det med matten.. er s2 vanskeligere enn næringsøkonomi eller omvendt? hva består næringsliv av? det har mye med økonomistyre og bedrifter å gjøre, ikke sant? for meg virker s2 matte som et fag proppfult av alle matteemner i forhold til næringslivsøkonomi.. hva mener du/dere om det? hva er lurest å ta (Av matte)i forhold til valg av yrke i fremtiden?

Lenke til kommentar

Jeg har selv matte S2, markedsføring og næringslivsøkonomi. I NØ er det ikke mye "regning" i seg selv, der er det mer at man taster inn i modeller og tolker svarene du får der. Er jo litt gange og dele osv, men ikke på langt nær så mye som i matte. Trenger heller ikke kunne noen spesielle formler. Kan si at matte S2 er ganske mye vanskeligere enn S1.

 

Nå vet ikke jeg om du mener Økonomistyring (1.året, eller 2.klasse) eller økonomi og ledelse som det heter (2.året eller 3.klasse). Økonomi og Ledelse består mye av å regne hvor mye en bedrift bør produsere for å tjene mest mulig penger, om de bør selge til utlandet, hvordan de skal finansiere det etc.. Er også endel om miljø og etikk, og administrasjon, ledelse og personal. De siste tingene går igjen i markedsføringen, noe som gjør at det er lettere å forstå.

 

Økonomistyring er mye regnskap, budsjettering etc. Hvis du følger med i timen, er dette ekstremt enkel og det er lett å få en god karakter.

 

Jeg vil si at det er lettere å få en god karakter i økonomi enn i matte, og det er mye lettere. I matte må man virkelig forstå stoffet ordentlig, for at man skal få glede av det. Og det er mye vanskeligere å få tak i matte S2 enn S1.

 

Kan også nevne at i Markedsføring og ledelse er det veldig mye teori. Man må egentlig ha all teorien i bunnen, før man kan bevege seg over på praktisk bruk. Jeg syntes det var veldig tungt med alle teorien i begynnelsen, men når du har det i boks begynner det virkelig å bli morro. Da kan man få oppgaver om å utarbeide kampanjeplaner, markedsanalyser etc. Dette er egentlig veldig morro, når man først setter i gang.

 

Hvis du tenker på å jobbe innen markedsføring eller økonomi, så bør du velge disse. Men vær obs på at mange steder trenger man enten matte S2 eller R1 for å komme inn (gjelder for det meste mastergrader). Men det får være opp til deg hva du velger.

 

I tillegg kan jeg nevne at dama mi har Kultur og kommunikasjon, og det er visst ikke så ille interessant. Tviler på at du får bruk for noe av det i fremtiden, uten at jeg skal garantere noe

 

Håper du ble litt klokere av dette, og det er bare å spørre hvis det er mer du lurer på.. :thumbup:

Endret av [dR]MiljO
Lenke til kommentar

Jeg har selv matte S2, markedsføring og næringslivsøkonomi. I NØ er det ikke mye "regning" i seg selv, der er det mer at man taster inn i modeller og tolker svarene du får der. Er jo litt gange og dele osv, men ikke på langt nær så mye som i matte. Trenger heller ikke kunne noen spesielle formler. Kan si at matte S2 er ganske mye vanskeligere enn S1.

 

Nå vet ikke jeg om du mener Økonomistyring (1.året, eller 2.klasse) eller økonomi og ledelse som det heter (2.året eller 3.klasse). Økonomi og Ledelse består mye av å regne hvor mye en bedrift bør produsere for å tjene mest mulig penger, om de bør selge til utlandet, hvordan de skal finansiere det etc.. Er også endel om miljø og etikk, og administrasjon, ledelse og personal. De siste tingene går igjen i markedsføringen, noe som gjør at det er lettere å forstå.

 

Økonomistyring er mye regnskap, budsjettering etc. Hvis du følger med i timen, er dette ekstremt enkel og det er lett å få en god karakter.

 

Jeg vil si at det er lettere å få en god karakter i økonomi enn i matte, og det er mye lettere. I matte må man virkelig forstå stoffet ordentlig, for at man skal få glede av det. Og det er mye vanskeligere å få tak i matte S2 enn S1.

 

Kan også nevne at i Markedsføring og ledelse er det veldig mye teori. Man må egentlig ha all teorien i bunnen, før man kan bevege seg over på praktisk bruk. Jeg syntes det var veldig tungt med alle teorien i begynnelsen, men når du har det i boks begynner det virkelig å bli morro. Da kan man få oppgaver om å utarbeide kampanjeplaner, markedsanalyser etc. Dette er egentlig veldig morro, når man først setter i gang.

 

Hvis du tenker på å jobbe innen markedsføring eller økonomi, så bør du velge disse. Men vær obs på at mange steder trenger man enten matte S2 eller R1 for å komme inn (gjelder for det meste mastergrader). Men det får være opp til deg hva du velger.

 

I tillegg kan jeg nevne at dama mi har Kultur og kommunikasjon, og det er visst ikke så ille interessant. Tviler på at du får bruk for noe av det i fremtiden, uten at jeg skal garantere noe

 

Håper du ble litt klokere av dette, og det er bare å spørre hvis det er mer du lurer på.. :thumbup:

 

Takk for svarene deres! :) :) etter å ha snakket med studieveilederen, fikk jeg ikke ta næringslivsøkonomi 2 fordi jeg ikke har hatt det i år.. så jeg gikk for s2, markedsføring og ledelse 2 og sammfunssfaglig engelsk :O hva synes dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...