Gå til innhold

Asus ENGTX295


Anbefalte innlegg

Ikke for å pirke, men det doble 7800GT var ikke det første kortet med to GPU-er på ett kretskort. Jeg vet iallefal at 3dfx Voodoo 5 hadde to GPU-er. 3dfx ble forøvrig kjøpt opp av Nvidia om jeg ikke tar feil.
Takker, tenkte på Geforce-kort - skal gjøre det litt klarere :)

 

Hvis du i tillegg fjerner "første og" fra denne setningen så blir det helt riktig.

 

"Dette var det første og eneste skjermkortet med to grafikkprosessorer på et kretskort i sin tid, "

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge denne testen så leverer jo Ati sitt 4870x2 lik/bedre ytelse i de oppløsningene det trengs(1920x1200 og oppover). I tillegg koster det mindre, bruker litt mindre effekt. Ati må jo ha gjort noe voldsomt arbeide med driverne på dette kortet, for gtx295 var jo i særklasse i "alt" da det kom.

Lenke til kommentar

Dette er beste kortet der ute, og jeg synes at den fortjener litt bedre omtale enn denne testen har kommet frem til.

 

Testen bruker 2GB RAM + CPU på stock hastighet, og disse kan ikke få ut det beste ut av dette kortet. Jeg har testet litt og kommet frem til at jeg må ha en god del dedikert RAM til GPU, og overklokke CPU for å det beste ut av GTX 295. Jeg har valgt å dedikere 2GB RAM til GPU, men testen har 2GB totalt RAM på hele systemet? Det er ikke rart at andre får mye bedre resultater enn hva denne testen har klart å få.

 

Driver 185.68 har vært ute i god stund nå, og den skal gi en god del bedre ytelse iforhold til den "gamle 182.06" som er brukt i denne testen.

 

Jeg begriper ikke hvordan denne testen har klart å få 90'C på GTX 295, hos meg holder den seg under 80'C, selv under verste tortur. Men jeg har brukt en enkel løsning, EVGA presisjon og viftehastigheten til manuelt 65-70% under spilling.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Grei Test.

 

 

Sånn fortløpende ting jeg kunnet ønsket var gjort bedre :

 

*Masse syntetiske tester, men har det blitt spilt i det hele tatt med kortet? Grunnen jeg spør er fordi at noen ganger fanger ikke benchmarker opp forskjellige problemer som for eksempel mikrostuttering, texturkorrupsjon (dårlige drivere etc) noe som hadde kommet bedre fram. Fint om man kan skrive et par linjer om hvordan kortet føles i bruk.

 

*Savner data fra 4850 Serien til ati i grafene, spesielt når man ser at oldingen 88xx er med fra Nvidia.

 

*Systemtemperatur : I og med kortet bidrar med å dumpe varme i selve kabinettet hadde det vært kjekt å vite om det påvirker kabinettemperarut nevneverdig.

 

Asus skryter selv om at dette er med i pakken :

 

ASUS Splendid:

Watching movies on PC is as good as on Top-of-the-line consumer television

 

ASUS Gamer OSD:

Real-time overclocking, benchmarking and video capturing in any PC game!

 

ASUS Smart Doctor:

Your intelligent hardware protection and overclocking tool

 

Hvorfor er dette ikke med i testen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Asus skryter selv om at dette er med i pakken :

 

ASUS Splendid:

Watching movies on PC is as good as on Top-of-the-line consumer television

 

ASUS Gamer OSD:

Real-time overclocking, benchmarking and video capturing in any PC game!

 

ASUS Smart Doctor:

Your intelligent hardware protection and overclocking tool

 

Hvorfor er dette ikke med i testen?

 

Fordi det er "standard " sw du kan laste ned fra Support Asus.

Blir som å "reklamere" om at Asus Update/AI Tweaker "er med i pakken" for ett hk.

:)

Lenke til kommentar
Ati må jo ha gjort noe voldsomt arbeide med driverne på dette kortet, for gtx295 var jo i særklasse i "alt" da det kom.

 

var det jeg også tenkte på..... GTX 295 var fulstenndig overlegent faktisk. Det sies at det ikke er noen vits og lage et 4890 X2 siden det ikke blir og ta GTX 295 det heller :hmm:

Vits hadde det jo vært. Er jo bare å se på testene av gtx275, det er jo ganske så likt med 4890 i alt. Og ettersom CF vanligvis skalerer bedre så ville det jo i såfall vært rimelig likt. I tillegg har 4870x2 allerede idag en god del høyere båndbredde og mer ram enn gtx295. Problemet med å lage et 4890x2 er sånn jeg har forstått det først og fremst at det ville brukt for mye effekt og fått for høy TDP.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Fordi det er "standard " sw du kan laste ned fra Support Asus.

Blir som å "reklamere" om at Asus Update/AI Tweaker "er med i pakken" for ett hk.

:)

 

Hadde inntrykket av at dette var skreddersydd programvare til Asus for disse kortene. Men hvis den er inkludert i bundelen så hadde det uansett vært interessant å sett denne i funksjon.

Lenke til kommentar
I spillet Company of Heroes leverer Geforce GTX 295 sjanseløs ytelse over hele linja. Selv om det tar seg litt sammen ved 2560x1600 oppløsning, er ikke ytelsen der den skal være, også her holder vi en knapp på dårlige drivere.

 

Her er jeg uenig. Ytelsen er faktisk der den skal være siden kortet aldri, i noen oppløsninger, er under 37fps.

Det er da få av oss som merker forskjell på 40 og 60 fps i strategispill? :p

 

På den andre siden er jeg enig i at driverne spiller en stor rolle her. Det at min fps stiger etter hvert som oppløsningen øker, er en tydelig pekepinn på at noe er "galt". :ermm:

Lenke til kommentar

Fin test. Jeg for min del er glad for mitt 285 kjøp. En ting som blir litt dårlig belyst er hva som skjer med ytelsen når man skrur opp "eyecandy" som AA, bloom og Ambient Occlusion (siste nytt fra gforce drivere) på høye oppløseligheter (1920x1200 ->). Det er da de råeste kortene seiler ifra konkurrentene.

 

AA instillinger betyr veldig mye den visuelle kvaliteten for spill som Far Cry 2, Fallout 3, Crysis, Age of Conan og tilogmed Civilizations IV. Mine gamle 8800gtx i SLI yter like bra som mitt nye 285 (om ikke hakket bedre!) uten AA, men straks 4xAA er på går FPS i dass på 8800gtx, men på 285 kortet merkes det ikke.

Lenke til kommentar
AA instillinger betyr veldig mye den visuelle

Som skrevet lengre opp, AA krever mye minne på kortet, her vil kort med mest minne vinne selv om det er dårligere. Harddisk-swapping-AA gir dårlige resultater.

 

Så i crysis vil et 8800GTX med 4gb internminne (om det fantes) gjøre det bedre på 16AA en 295 med 800mb.

Lenke til kommentar
Som skrevet lengre opp, AA krever mye minne på kortet, her vil kort med mest minne vinne selv om det er dårligere. Harddisk-swapping-AA gir dårlige resultater.

Dette blir veldig overgeneralisering. Det er flere faktorer som spiller inn her; oppløsning, antall AA sampler og hvor mye grafikkdata spilllet ellers bruker. Hvor mye minne har det grafikkortet som er et hakk ned i minnemengde. Et hypotetisk 4870 kort med 2GB vram vil per i dag veldig sjelden være raskere enn et 4870 1GB kort, ihvertfall når man ser på instillinger som gir spillbar framerate.

 

Crysis i 1920x1200 med 16xAA, DX10 og alt på very high bruker i området 1,1-1,2GB med vram på ATi 48xx serie fra det jeg har sett og det jeg selv har testet. Jeg har ikke sett hvor mye det bruker på nVidia hardware, men dette er gjerne noe mer som har noe med med at nVidia bruker et fullt data sample sett hele veien i framebufferet, mens ATi utfører et mindre frontbuffer.

Lenke til kommentar
AA instillinger betyr veldig mye den visuelle

Som skrevet lengre opp, AA krever mye minne på kortet, her vil kort med mest minne vinne selv om det er dårligere. Harddisk-swapping-AA gir dårlige resultater.

 

Så i crysis vil et 8800GTX med 4gb internminne (om det fantes) gjøre det bedre på 16AA en 295 med 800mb.

 

Hvis det er riktig hvorfor sliter min 4870x2 2 gig i Demigod med AA på, men går helt fint uten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...