Gå til innhold

Vil sjekke om du har med deg piratkopiert matriale i tollen. Du kan bli nødt til å dokumentere at all film/musikk du har virkelig er kjøpt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg lest ACTA sin nyslupne pressemelding, som omtalt i IT-avisen. Den eneste konkrete planen de har for å stoppe "trusselen mot intellektuell eiendomsrett" er tilsynelatende å stoppe ting i tollen. Det er vanskelig å se hva dette skal hjelpe mot, en datastrøm stoppes ikke av tollere. Kjapt oppsummert:

 

 

Tollere skal kontrollere alle reisende og dersom det er skjellig grunn til mistanke, så skal gjenstander som inneholder piratkopiert materiale beslaglegges og destrueres. Det vil være opp til tollerne hvordan de ønsker å gjøre dette og det vil ikke behøves rettslig kjennelse, de kan handle etter eget initiativ.

 

 

Jeg synes jeg ser for meg tollere se igjennom bagasjen til reisende og beslaglegge brenne CDer og mp3 spillere for destruering. Dette vil nok ikke bli helt populært blant folket.

 

 

Det slår meg at dette nesten er for dumt til å være sant, er det en strategi de har å hemmeligholde det meste de prater om, eller mer sannsynlig, tåkelegge debatten med hårreisende innspill? Det er ikke til å legge skjul på at dette tar oppmerksomhet vekk fra deres kamp for å overvåke internettet med loven i hånd. Den som lever får se.

 

 

"Det høres ut som en dårlig aprilspøk, men er det er faktisk seriøst ment."

 

Var ikke dette også en aprilspøk for under en måned siden?

 

Uansett er det nok ikke så mye å bekymre seg over som det kan virke som. Grunnlaget til artikkelen er kun et sammendrag av de punktene som er oppe til forhandling, og med andre ord rimelig tynt. Piratkopiering nevnes, men er som kjent også et fenomen utenfor den digital verden, og det er nok ikke helt usannsynlig at de ikke er helt blåst (tabloidmediene som tar det opp derimot, er nok langt mer blåst) og hovedsakelig tenker på fysiske piratkopierte varer som jeans og lignende (Avtalen har tross alt navnet Anti-Counterfeiting Trade Agreement, selv om det også er sterke tegn på avtalen også vil omhandle digital opphavsrettsproblematikk). Det snakkes også om et de minimis-unntak, som vil tillate privatpersoner å importere varer til peronslig bruk, og man snakker da egentlig om kommersiell import.

 

Det er ikke umulig at skrekkscenarioet blir virkelighet, men dette dokumentet er ikke ment for offentligheten, og det er dermed lite sannsynlig at det er ment tolket slik. Det som derimot er grunn til bekymring er at forhandlingene foregår i hemmelighet. Det er ikke akkurat tillitsvekkende, skaper som vi ser hysteri, og er fullstendig udemokratisk.

 

Beklager å ødelegge moroa for dem som synes hysteri er rasende festlig.

 

 

Det står at det er "goods that infringe intellectual property rights" som skal hindres fra å komme over grensa.

Lenke til kommentar

Tusen takk, pirater! Dere får stelt i stand de utroligste ting. Men vi får håpe at dette ikke blir særlig gjennomførbart. Men det AvieN skriver, høres jo helt vilt ut.. Tollere skal på eget innfall beslaglegge og ødelegge det de finner for godt? Utrolig.

 

Hva med klær og andre ting? Hvis jeg ikke har kvittering og kan bevise at jeg eier dem, kan det jo hende jeg har rappet dem! Destruer!! Nei, dette er reinspikka idioti. Tror jeg tar båten neste gang jeg skal reise, problemet er bare at det tar noen uker på den måten.

Lenke til kommentar

Dette er det mest latterlige jeg har lest på LENGE! Så hvis jeg har med meg en iphone, og har 200 sanger på den, som er verdt sikkert 20 ganger mindre enn telefonen, så skal de alstå ta fra meg telefonen/få meg til å betale? Og hvorfor akkuratt på flyplasser? De kunne like godt kommi hjem til oss å sjekke!? Herregud.

 

Men uansett så tviler jeg på at de noen gang kommer til å gjennomføre noe slikt. Det kommer bare til å bli kaos og sure folk på flyplasser. Jeg vedder på at over 70% av befolkningen laster ned "ulovlig" musikk.

Lenke til kommentar

Skal med handa på hjerte si at jeg laster ned musikk ja, hadde der vært et alternativ som fungerer hvor jeg kunne laste ned en og en låt hadde jeg gjort det men per dags dato er disse alternativene alt for dyr og kronglete å bruke. Jeg kjøper ikke en hel CD når det er kun 2 sanger som intereserer meg.

 

Få på plass en alternativ løsning som er bedre enn nedlastings alternativet samt med en pris som er gunstig så skal jeg bruke det.

Lenke til kommentar

Det er ikke en pressemelding, men et sammendrag av hovedpunktene som er oppe til diskusjon. Det mest relevant her er følgende:

Section 2: Border Measures

Border measures refer to actions that customs and other competent authorities would be authorized to take to prevent goods that infringe intellectual property rights from crossing borders. The term also describes the procedures that must accompany these actions. Elements under discussion in this section include:

 

- scope of the section – which intellectual property rights will be covered, and whether border measures should only apply to importations or should equally apply to the export and the transit of goods;

 

- a de minimis exception that could permit travelers to bring in goods for personal use;

 

- procedures for right holders to request customs authorities to suspend the entry of goods suspected to infringe intellectual property rights at the border;

Dette er forhandlingspunkter, ikke noe man har blitt enige om skal inkluderes i avtalen, og er dermed formulert ganske vagt siden forhandlinger må forventes å trenge litt rom. Som sagt heter avtalen Anti-Counterfeiting Trade Agreement, og er først og fremst tiltenkt beskyttelse mot forfalskning av fysiske varer, som også er beskyttet intelektuell eiendomsrett. Som jeg sa kan det i verste fall tolkes slik du og IT-avisen sier, men det er ingenting som tyder på at de tenker spesifikt på ransaking av ipoder og lignende, og å anta det er dermed å blåse saken milevis ut av proporsjoner. Legg også merke til punktet som omtaler de minimis-unntaket. Skal de andre punktene tolkes til det ekstreme burde man også gjøre det med denne.

 

Det som burde kritiseres er først og fremst de hemmelige forhandlingene, ikke ville spekulasjoner basert på brødsmuler.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Det som kunne fått meg til å begynne å kjøpe musikk.. Er om de lagde f. eks. et abonnement der du betaler 100 eller 200 kr i mnd, får laste ned så mye man vil (eller begrensa til noe fornuftig), og at man kan kopiere og gjøre hva man vil med musikken! (Jeg har skjønt at det er sånn kopisperre som gjør at du ikke kan kopiere musikken som du vil osv? Er litt usikker ossen det der funker men)

Lenke til kommentar
Hmm, her er du inne på noe. Jeg er vel egentlig nokså enig med deg :)

Hyggelig å kunne være enig en gang i blant òg :) Hadde det ikke vært hemmelige forhandlinger, hadde vi sluppet all spekuleringen og det pågølgende hysteriet. Det ser jo heller ikke ut til å hjelpe stort å påpeke det :roll:

 

Et annet problem med hemmelige forhandlinger er at det kan være et ledd i en policyhvitvaskingsstrategi (om det finnes et bedre norsk ord, kjenner ikke jeg til det :) ). Kort oppsummert fra Cory Doctorow:

"Policy laundering is something that every 5 year old is familiar with. The essential thing that you need to know to understand policy laundering is 'but Dad said I could'. If you have ever seen a 5 year old come up to his mother and say "but Dad said I could" then you have witnessed policy laundering in action."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...