Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skylder jeg butikkeier?


iqlizer

Anbefalte innlegg

Hei, larven.

 

Du skylder penger. Du skal betale. Det er selvsagt helt irrelevant at du er fattig student.

 

Hvis butikken ikke VIL ha pengene, f.eks. fordi det av en eller annen grunn er for vanskelig å slå inn beløpet, er alt i orden. Men dette vet du ikke før du tilbyr deg å betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt, er det her studentene som skal bli fremtidens ledere? Det ser mørkt ut for det fremtidige samfunnet når man begynner å vurdere om man er juridisk forpliktet til å betale tilbake 36 pokkers, ynkelige kroner!

 

Juridisk, ja, du er forpliktet til å betale. Du gjorde en avtale med personen, og det mest grunnleggende prinsippet i avtaleretten er at en avtale bindende uansett medium. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige.

 

Foreldelsesfristen for å kunne kreve inn betaling er normalt på 3 år. Dersom man får en avgjørelse i f.eks. Konfliktrådet eller hos namsmannen utvides fristen til 10 år. For en så gnien og "fattig" stakkar som forsøker å få juridiske råd for å snike seg unna 36 kroner hadde jeg sannsynligvis gjort det så dyrt som mulig, og kjørt saken via inkassobyrå bare på pur faen.

 

Moralsk, ja du er forpliktet til å betale. En person som ikke engang klarer å overholde en avtale å betale 36 skarve kroner er neppe noe å stole på videre i fremtidige avtaler heller.

 

Dette er sett på fra en butikkmedarbeiders standpunkt. Jeg hadde bare blitt irritert om en hadde kommet inn med en slik beskjed der jeg jobber. Sannsynligvis koster det mer for bedriften å ta imot de 36 kronene enn å bare la vær å gi de tilbake koster dem.

Som tidligere assisterende butikksjef ville jeg vært meget skuffet over en medarbeider som ikke klarer å slå inn 36 kroner på kassa med varekoden "diverse" eller hva de nå kaller det i butikken du jobber uten måtte kaste bort tid på å hente sjefen for å lage en sak av det.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Jeg tok utgangspunkt i slik vi har det hos oss, der jeg jobber. Nei, det er ikke noe bakverk, og flere måneder i ettertid er det ikke bare å "slå det inn i kassen". Da vil en få for mye i kassen, uten at en vet hvorfor. Derfor må jeg bruke en (liten) del av mine arbeidstimer på å lage en sak med økonomiansvarlig (vi har hatt tilsvarende saker før) på jobben, og hun må lage sak for å få registrert hvor pengene kom fra.

 

Jeg tror heller du har et litt for enkelt syn på hvordan en butikk fungerer. Det er ikke bare å putte penger i kassen. Alt avvik, både positivt og negativt skal forklares så godt som mulig, og det kan ta tid. Feil i kassen er også noe herk når en er alene på jobb og skal ta oppgjøret.

Jeg har stått bak kassa på to forskjellige steder i et par år nå, og dette ville vært en fullstendig ikke-sak hos oss. Den mest fornuftige måten å løse dette på (sett at det er noen man stoler på) er å skrive en liten lapp du legger ved kassaoppgjøret (sånn at daglig leder/butikksjef/whatever får vite det) om at vedkommende har fått en baguette uten å betale, men lovte å komme tilbake etter helgen. Når skyldneren da kommer og sier at han skal betale for en baguette, vil den som da er på jobb rett og slett slå inn en baguette i kassa, og ta i mot de 36 kronene, men ikke gi den forhenværende skyldneren (nå skyldfri) noen baguett. På den måten blir alle fornøyde.

Lenke til kommentar
Er vel bare å si at du hadde glemt det men kom plutselig på det?

 

Å visst du absolutt ikke har råd så kan du ikke kjøpe brus på 3 dager så har du penger.

Butikkeieren skal ikke tape penger på at du har lite penger.

 

Nettopp.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1100490

 

Trådstarter vurderer tydeligvis å kjøpe seg en Porsche Boxter, så da bør han i hvertfall ha råd til å betale 36,- i gjeld før den tid.

 

Som de skitdårlige unnskyldningene ikke var nok ... :wallbash:

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet selv i Esso og har vært innenfor samme tingen her. Alt under 200kr er ikke vits å levere tilbake. Det vil koste mer bry en hva som kommer til gode. Buttikkeier har for lengst lagt inn avvik på disse pengene. Kjøp heller en is til deg og dama for de 36 kronene!

Endret av Shibiz
Lenke til kommentar
Er det ikke like greit å gå tilbake med 36kr og gjøre opp for seg? Det er vell det mest ryddige du kan gjøre.

 

Er en fattig student omdagen og har svært lite penger, det er jo flere måneder siden jeg egentlig skulle tilbakebetale pengene?

 

Hva har vel det med saken å gjøre ? Tingen er at du har gitt ditt ord på å betale for deg ?

 

Det er på grunn av folk som ikke gjør opp for seg at de aller færreste butikker/kioser osv er villig til å inngå sånne dealer, selv om det kunne vært nyttig for alle parter, dersom alle var ærlig og anstendig nok til å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet selv i Esso og har vært innenfor samme tingen her. Alt under 200kr er ikke vits å levere tilbake. Det vil koste mer bry en hva som kommer til gode. Buttikkeier har for lengst lagt inn avvik på disse pengene. Kjøp heller en is til deg og dama for de 36 kronene!

Er du helt idiot? Tydeligvis flere av disse mennskene som kun har stått bak ei kasse, og ikke veit hvordan tingene bak foregår. Det bør ikke være noe problem å slå inn en positiv diff på din vakt?

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet selv i Esso og har vært innenfor samme tingen her. Alt under 200kr er ikke vits å levere tilbake. Det vil koste mer bry en hva som kommer til gode. Buttikkeier har for lengst lagt inn avvik på disse pengene. Kjøp heller en is til deg og dama for de 36 kronene!

Er du helt idiot? Tydeligvis flere av disse mennskene som kun har stått bak ei kasse, og ikke veit hvordan tingene bak foregår. Det bør ikke være noe problem å slå inn en positiv diff på din vakt?

Jeg kan selvfølgelig slå dette inn.

Men regnskapsfører må finne tilbake i regnskapet og legge in nota pga dette, noe som kan ta tid og koste mer en de ussle 36kr som er.

 

AnaXyd har du peilig på regnskapsføring i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Heisann,

 

For et par måneder siden skulle jeg gå å kjøpe meg lunsj i en lokal bakerbutikk. Jeg hadde en 200 lapp og betalte med den, når jeg ga han pengene sa eieren at han ikke kunne veksle det og at jeg måtte komme med pengene senere på dagen. Jeg ble så usikker på om jeg hadde rett til å gå tilbake å betale. Maten jeg kjøpte kostet 36kr hvis det skulle ha noe å si.

 

Hva skal jeg gjøre?

Usikker på om du hadde rett til å gå tilnbake å betale?!? Du har en PLIKT gødd dæm it! Herregud, hva slags verden er det vi lever i?

Lenke til kommentar
Herregud, hva slags verden er det vi lever i?

En verden hvor folk har dårlig samvittighet når de ikke har gjort opp for seg, og hvoe det er lettere å lufte sine problemer på internett enn å møte den man skylder noe ansikt til ansikt.

 

Dette er egentlig ikke et spørsmål om penger. Eller juss. Det dreier seg om å stikke innom butikken og tilby pengene som kan være en et pinlig øyeblikk, for å god samvittighet og ro i sjelen etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg kan selvfølgelig slå dette inn.

Men regnskapsfører må finne tilbake i regnskapet og legge in nota pga dette, noe som kan ta tid og koste mer en de ussle 36kr som er.

 

AnaXyd har du peilig på regnskapsføring i det hele tatt?

Han har nok det. Kanskje praktiske kunnskaper. Ting er sjelden så komplisert som det kan virke i tekstbøkene på skolen.

Lenke til kommentar

Akkurat her fant jeg ut hvor fordelaktig det er å ha ett års økonomiutdannelse og litt praktisk erfaring før jeg begynte på jussen, gitt.

 

Det regnskapsmessige er uansett ikke problemet. Det er TS man skal ta hensyn til her, og å prøve å frikjenne ham for hans betalingsforpliktelser med at det er "kjipt" å måtte motta betaling er vikarierende argumentasjon.

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet selv i Esso og har vært innenfor samme tingen her. Alt under 200kr er ikke vits å levere tilbake. Det vil koste mer bry en hva som kommer til gode. Buttikkeier har for lengst lagt inn avvik på disse pengene. Kjøp heller en is til deg og dama for de 36 kronene!

Dette har allerede blitt sagt, og tilbakevist. Da har dere utrolig dårlige rutiner på Esso, eller så er det rett og slett du som har misforstått noe grunnleggende. Det er dessuten off-topic, da vi befinner oss i juss-kategorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...