Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skylder jeg butikkeier?


iqlizer

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

For et par måneder siden skulle jeg gå å kjøpe meg lunsj i en lokal bakerbutikk. Jeg hadde en 200 lapp og betalte med den, når jeg ga han pengene sa eieren at han ikke kunne veksle det og at jeg måtte komme med pengene senere på dagen. Jeg ble så usikker på om jeg hadde rett til å gå tilbake å betale. Maten jeg kjøpte kostet 36kr hvis det skulle ha noe å si.

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo gjort en muntlig avtale om oppgjør med butikkeier.

Moralsk er det vel ingen tvil om hva du bør gjøre, og personlig ville jeg gått tilbake å gjort opp for meg.

Litt merkelig at man ikke kan veksle en 200 lapp må jeg si, men når du har akseptert avtalen med at du skulle komme tilbake å betale siden synes jeg du skal være raus nok til å gjøre opp for deg.

 

Hva du har rett på og ikke er vel ikke så lett å si, da det uansett ikke får noen konsekvens om du ikke betaler de 36,-, som du tydelig har drøyet noen måneder over avtalen allerede.

Lenke til kommentar
Er det ikke like greit å gå tilbake med 36kr og gjøre opp for seg? Det er vell det mest ryddige du kan gjøre.

 

Er en fattig student omdagen og har svært lite penger, det er jo flere måneder siden jeg egentlig skulle tilbakebetale pengene?

 

Sjølv ville eg gått og gjort opp for meg, berre sei at du plutselig fant ein notis i lommeboka om at du skulda 36 kroner som du hadde gløymt.

 

Det skal sjølvsagt litt til at bakeren lager noke sak ut av dette om du ikkje betaler. Veit bakaren kven du er forresten? Synest det er litt dummt å bryte ein avtale om å betale 36 kroner, er ikkje store summen og gjere seg til "skurk" med.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke betalt. Det er sikkert for lengst glemt, og tatt som svinn i kassen. Hvis du nå kommer inn med de 36 kronene, så skaper det nok bare unødvendig trøbbel. Personen som jobber i kassen må kanskje ringe sjefen som må lage sak av det etc. for at pengene skal komme til rette uten at det er avvik i kasseoppgjøret.

 

Dette er sett på fra en butikkmedarbeiders standpunkt. Jeg hadde bare blitt irritert om en hadde kommet inn med en slik beskjed der jeg jobber. Sannsynligvis koster det mer for bedriften å ta imot de 36 kronene enn å bare la vær å gi de tilbake koster dem.

Lenke til kommentar

Foreldelsesfristen for betalingen er tre år, så etter tre år kan du få slippe å betale. Men nå skal det jo sies at vedkommende stolte på at du faktisk kom tilbake for å betale. Juridisk sett er det lite mer enn prinsippet om at avtaler skal holdes og kjøpers plikt til å betale som binder deg til avtalen. At flertallet av debattanter i denne tråden klart går inn for at man fritt skal kunne gå fra sine plikter dersom det passer en selv og beløpet er lite synes jeg er bekymringsverdig.

 

Dette er sett på fra en butikkmedarbeiders standpunkt. Jeg hadde bare blitt irritert om en hadde kommet inn med en slik beskjed der jeg jobber. Sannsynligvis koster det mer for bedriften å ta imot de 36 kronene enn å bare la vær å gi de tilbake koster dem.

 

Jeg tror du godt kan gi beskjed til mattelæreren din om at sannsynlighetsregning ikke er noe for deg. Bedriftsøkonomisk sett koster det ikke butikken noe mer enn cirka to sekunders arbeid for å slå det inn på kassa. Tapet på å ikke ta betalt tilsier også at man må selge en rundt 8-10 ekstra bakverk av samme type bare for å komme ut av svinnet.

Lenke til kommentar

Jeg tok utgangspunkt i slik vi har det hos oss, der jeg jobber. Nei, det er ikke noe bakverk, og flere måneder i ettertid er det ikke bare å "slå det inn i kassen". Da vil en få for mye i kassen, uten at en vet hvorfor. Derfor må jeg bruke en (liten) del av mine arbeidstimer på å lage en sak med økonomiansvarlig (vi har hatt tilsvarende saker før) på jobben, og hun må lage sak for å få registrert hvor pengene kom fra.

 

Jeg tror heller du har et litt for enkelt syn på hvordan en butikk fungerer. Det er ikke bare å putte penger i kassen. Alt avvik, både positivt og negativt skal forklares så godt som mulig, og det kan ta tid. Feil i kassen er også noe herk når en er alene på jobb og skal ta oppgjøret.

 

PS: Jeg er flink i sannsynlighetsregning.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Jeg tok utgangspunkt i slik vi har det hos oss, der jeg jobber. Nei, det er ikke noe bakverk, og flere måneder i ettertid er det ikke bare å "slå det inn i kassen". Da vil en få for mye i kassen, uten at en vet hvorfor. Derfor må jeg bruke en (liten) del av mine arbeidstimer på å lage en sak med økonomiansvarlig (vi har hatt tilsvarende saker før) på jobben, og hun må lage sak for å få registrert hvor pengene kom fra.

 

Hvis du har det så komplisert så vil jeg si at butikken din har et overmåte komplisert regnskapssystem...

 

Jeg tror heller du har et litt for enkelt syn på hvordan en butikk fungerer. Det er ikke bare å putte penger i kassen. Alt avvik, både positivt og negativt skal forklares så godt som mulig, og det kan ta tid. Feil i kassen er også noe herk når en er alene på jobb og skal ta oppgjøret.

 

Tja, gitt at jeg har en fortid som avdelingsleder for kassa i et av Norges største byggevarehus tror jeg ikke jeg har et "for enkelt" syn. Det er dog mulig at dere hadde et noe mer komplisert system enn oss.

 

PS: Jeg er flink i sannsynlighetsregning.

 

Det overrasker meg ikke, i ettertid var kommentaren min noe slem. Beklager for den.

 

Kanskje vi skal hoppe tilbake på topic nå, før moderatorene jager oss med store gummibananer?

Lenke til kommentar
Jeg har et annet problem, den butikken er den eneste plassen jeg kan få meg noe å drikke iløpet av en 8-timers skoledag, så derfor må jeg få en venn til å gå å kjøpe brusen min. Jeg er redd for at han skal kjenne meg igjen..

Er det samme person som var så grei å la deg handle på krita som alltid står i kassen/bak disken? At han har latt deg handle på kreditt kan jo tyde på at det er en grei person, så jeg synes du skal kjøpe brusen din selv og samtidig tilby ham de 36 kronene. Og be om unnskyldning for at det har gått lang tid. Kanskje blir han glad og sier du er en bra kar som gjør opp for deg, og du får et godt kundeforhold. Og mulighet for å handle på kreditt også seinere om du mangler noen kroner.

 

Kanskje kan han komme med en kommentar om at det har gått lang tid, at du har misbrukt hans tillit etc, og det kan være ubehagelig, men ikke mer ubehagelig enn å gå med dårlig samvittighet og skygge unna butikken i månedsvis. Men om han hadde vært typen som som blir innihelvete sur og sint og aldri tilgir og truer med juling/politi/barnevern/sladre til faren din, hadde han neppe vært så grei at han ga deg kreditt i utgangspunktet.

 

Jusen i dette (siden dette er jusgruppa) blir vel at du har gjort en muntlig avtale om et kredittkjøp. Du har rett og plikt til å betale det du skylder, og butikken har rett på pengene sine. De kan neppe kreve deg for renter dersom du ikke har blitt informert om dette. (Korriger meg hvis jeg tar feil.)

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...