Gå til innhold

Hvor utsatt er norske fildelere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg forsto, er det noen i Norge som sitter og overvåker dette. Og hvem som helst kan risikere å bli tatt om de velger å gå til aksjon.

Det hørte jeg en i nyhetene som sa(lenge siden nå, sikkert et år siden). En av de som var involvert i den overvåkingen.

 

Hvorfor ikke noen blir tatt, vet ikke jeg. Det er jo egentlig litt rart? Eller kanskje de tar noen og vi bare ikke hører om det?

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Etter hva jeg forsto, er det noen i Norge som sitter og overvåker dette. Og hvem som helst kan risikere å bli tatt om de velger å gå til aksjon.

Det hørte jeg en i nyhetene som sa(lenge siden nå, sikkert et år siden). En av de som var involvert i den overvåkingen.

 

Hvorfor ikke noen blir tatt, vet ikke jeg. Det er jo egentlig litt rart? Eller kanskje de tar noen og vi bare ikke hører om det?

Advokatfirmaet Simonsen har lenge hatt konsesjon fra Datatilsynet til å overvåke fildelingsnettverk og dokumentere opphavsrettbrudd, men har ikke hatt mulighet til å kreve at ISP-er gir dem informasjon om hvem som har de aktuelle IP-addressene på et gitt tidspunkt. Derfor har de mått gå til Politiet, som ikke prioriteter piratkopiering og dermed henlegger saken. For noen dager side gjorde imidlertid Post- og Teletilsynet et vedtak som pålegger ISP-er å utlevere denne informasjonen, men det endrer etter Datatilsynet mening vilkårene for deres konsesjon, og de vil derfor antageligvis trekke tilbake konsesjonen. Altså er det nok ingenting å frykte enda, og dette har uansett ingenting med TPB-saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok.. Men det var hvertfall en som ble tatt og dømt for å laste opp en film for en tid siden. Han fikk vel 50 000 i bot om jeg ikke husker feil.

 

En ting til:

For noen dager side gjorde imidlertid Post- og Teletilsynet et vedtak som pålegger ISP-er å utlevere denne informasjonen, men det endrer etter Datatilsynet mening vilkårene for deres konsesjon, og de vil derfor antageligvis trekke tilbake konsesjonen.

 

Hvis vi skal tolke det du sier her korrekt, ligger det vel i såfall åpent for dem akkurat nå. Inntil datatilsynet trekker konsesjonen?

( for de har alstå ikke gjort det enda, bare antagelig kommer til å gjøre det?)

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt. Hverken jeg eller ISP-ene har lest vedtaket enda, så det er litt uklart hva den sier nøyaktig. Edit: Datatilsynet har ikke trukket konsesjonen enda, nei.

 

Det har vært flere pirakopieringssaker i Norge som har ført til dom. Som regel er det snakk om personer som har driftet tjenere eller lignende, eller en symbolsak mot mannen som lastet opp den norske filmen Kill Buljo, som du nevner. Jeg tror ingen som kan kalles vanlige fildelere har blitt dømt, eller en gang siktet.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Problemet jeg har med dette er at private kan få overvåke, ikke at jeg ønsker å laste ned ting gratis. Min internettbruk skal være 100% konfidensiell. Både i teori og praksis skal KUN isp og politi kunne identifisere meg.

 

Om jeg hadde fått en bot for å laste ned produkter (de måtte bevist i hvert enkelt tilfelle) hadde ikke plaget meg. Prinsippet her er at privatlivet ikke skal krenkes. Dette er et klart brudd, og er kort sagt totalt uakspetabelt.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke jeg har misforstått. Problemet mitt er at identiteten blir delt ut til utenforstående. Ingen andre enn politiet og min isp skal vite hva ip adressen min er. Hvis plateselskapene snoker rundt på p2p (be my guest) så skal de ikke få vite navnene på de ipene som brukes. De kan gjerne politianmelde ip'en, men de skal aldri få navnet fra isp. Sånn jeg forstår dette så kan isp'er måtte utlevere ip adresser til plateselskaper og advokater uten at det foreligger noen tiltale.

 

Som sagt, jeg har ikke noe problem med at folk som deler filer blir tiltalt etter gjeldende lover, men utenforstående har ingen rett til å få vite hvem som skjuler seg bak en ip før politiet bestemmer seg for å ta ut tiltale.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

En tanke:

Om advokatfirmaer og andre private "etterforskere" snoker på torrentsider, vil ikke dem også laste ned/dele noe? Da bryter jo dem selv loven i jakten på å fakke andre forbrytere. Trodde politiet hadde monopol på slikt..

 

Jeg kan ikke stikke på høyden i Bergen og kjøpe en brukerdose heroin for å "bevise" ovenfor politiet at det selges heroin der. Det må politiet selv gjøre med spanere osv under politiets kontroll.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke jeg har misforstått. Problemet mitt er at identiteten blir delt ut til utenforstående. Ingen andre enn politiet og min isp skal vite hva ip adressen min er. Hvis plateselskapene snoker rundt på p2p (be my guest) så skal de ikke få vite navnene på de ipene som brukes. De kan gjerne politianmelde ip'en, men de skal aldri få navnet fra isp. Sånn jeg forstår dette så kan isp'er måtte utlevere ip adresser til plateselskaper og advokater uten at det foreligger noen tiltale.

 

Vi snakker nok litt forbi hverandre her. Ingen kan få vite hvem som skjuler seg bak en IP-adresse (med det nye vedtaket) uten at det har gått igjennom retten først. Det nye er at de kan få denne informasjonen gjennom et rettsvedtak uten en tiltale, det holder med en sannsynliggjøring av at et lovbrudd har funnet sted (slik jeg har oppfattet den delen av det). Det vil fortsatt ikke være slik at noen kan gå direkte til din ISP og få oppgitt hvem som skjuler seg bak IP-adressen, det må igjennom retten.

 

Jeg er uenig i forslaget allikevel men synes denne presiseringen er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...