Gå til innhold

Heretter skal jeg kun laste ned


Anbefalte innlegg

Det de som er i mot fri spredning av kultur ofte glemmer, er at de mye av inntektene artistene har - altså de som lager musikken, kommer fra turneene de gjør.

 

Det at plateselskapene kanskje taper på lave albumsalg, kommer tilbake til artistene gjennom at flere får høre musikken deres, og flere får lyst til å komme på konsertene deres.

 

Så jeg ser ikke den økonomiske krisen for artistene. Ved å spre musikken sin fritt, vil jeg si det er lettere å få et større publikum, og derfor større inntekter.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det de som er i mot fri spredning av kultur ofte glemmer, er at de mye av inntektene artistene har - altså de som lager musikken, kommer fra turneene de gjør.

 

Det at plateselskapene kanskje taper på lave albumsalg, kommer tilbake til artistene gjennom at flere får høre musikken deres, og flere får lyst til å komme på konsertene deres.

 

Så jeg ser ikke den økonomiske krisen for artistene. Ved å spre musikken sin fritt, vil jeg si det er lettere å få et større publikum, og derfor større inntekter.

 

:)

 

Og om jeg tør spørre, hva skal du finansiere konsertene og turneen med? Det er dritt dyrt å dra på turne, vi hadde en liten konsert her i hjem byen min, vi gikk så vidt i 0. altså, ingen ordentlig fortjeneste.

Lenke til kommentar
Så jeg ser ikke den økonomiske krisen for artistene. Ved å spre musikken sin fritt, vil jeg si det er lettere å få et større publikum, og derfor større inntekter.

 

For artister er ikke krisen mest prikær, derimot så støter film og softwarebransjen på problemmer.

Alternativt er å legge filmer ut for streaming med reklame, hvilke fungere på en hjernedød blockbuster men ikke på en David Lynch film.

 

Og om jeg tør spørre, hva skal du finansiere konsertene og turneen med? Det er dritt dyrt å dra på turne, vi hadde en liten konsert her i hjem byen min, vi gikk så vidt i 0. altså, ingen ordentlig fortjeneste.

Hvilke utgifter hadde bandet i forbindelse med konserten?

Lenke til kommentar

Å laste ned bare for å laste ned å drite i alt som heter penger, er dårlig gjort. Rett og slett.

Jeg laster ofte ned ting, men jeg kjøper alt som jeg syns fortjener støtte og penger. Det som er bra, i mine øyne og ører.

 

Det som er dårlig blir enten liggende i et nedstøvet hjørne på harddisken eller slettet.

 

På en annen side. Bare fordi du er musiker, betyr ikke det at du skal kunne leve av musiker-lønna alene. En bekjent av meg var turnerende musiker i 30 år, men han hadde fortsatt vanlig dagjob for en sikker og stødig inntekt bak.

 

Min mening. Fri nedlastning, samt tilbud om bonusting som kan kjøpes for penger (T-skjorter, CD+cover, behind the...-DVDer, etc) for musikk, samt billig nedlastning av filmer og spill over nettet (noe ala. Steam).

Lenke til kommentar
Det de som er i mot fri spredning av kultur ofte glemmer, er at de mye av inntektene artistene har - altså de som lager musikken, kommer fra turneene de gjør.

 

Det at plateselskapene kanskje taper på lave albumsalg, kommer tilbake til artistene gjennom at flere får høre musikken deres, og flere får lyst til å komme på konsertene deres.

 

Så jeg ser ikke den økonomiske krisen for artistene. Ved å spre musikken sin fritt, vil jeg si det er lettere å få et større publikum, og derfor større inntekter.

 

:)

Mulig dette hadde fungert for artister som allerede er godt kjent og har god økonomi fra før. Men hvordan mindre kjente artister skal leve av å gi bort musikken sin, kan jeg ikke se. :)

Lenke til kommentar
Hvilke utgifter hadde bandet i forbindelse med konserten?

 

Det var leie av lokale, lydmann, lys, promotering. Pluss at noen av publikum hadde stjålet og ødelagt noen ting, noe vi også måtte betale for.

 

Det kom ca 200 folk, og vi er et lite band, så for oss er det ganske bra.

 

Å laste ned bare for å laste ned å drite i alt som heter penger, er dårlig gjort. Rett og slett.

Jeg laster ofte ned ting, men jeg kjøper alt som jeg syns fortjener støtte og penger. Det som er bra, i mine øyne og ører.

 

Det som er dårlig blir enten liggende i et nedstøvet hjørne på harddisken eller slettet.

 

På en annen side. Bare fordi du er musiker, betyr ikke det at du skal kunne leve av musiker-lønna alene. En bekjent av meg var turnerende musiker i 30 år, men han hadde fortsatt vanlig dagjob for en sikker og stødig inntekt bak.

 

Min mening. Fri nedlastning, samt tilbud om bonusting som kan kjøpes for penger (T-skjorter, CD+cover, behind the...-DVDer, etc) for musikk, samt billig nedlastning av filmer og spill over nettet (noe ala. Steam).

Men, da gjør du på en måte op for deg, fordi det virker som at du ikke stiller så høye krav til musikken din at du ikke kjøper en dritt.

 

Jeg sier ikke at nødvendigvis må leva av lønna di, du kan jo faktisk ha en jobb ved siden av. Men hvorfor skal ikke vi få betalt for den jobben vi gjør sånn som alle andre?

Lenke til kommentar
Det var leie av lokale, lydmann, lys, promotering. Pluss at noen av publikum hadde stjålet og ødelagt noen ting, noe vi også måtte betale for.

 

Det kom ca 200 folk, og vi er et lite band, så for oss er det ganske bra.

Hvorfor gjorde dere heller ikke en deal med et utstede som gav dere lokalene, utstyr og promo.

Fortrinnsvis trekker dere mer folk slik at de selger mer øl, så spiller dere f.eks for døren eller en fast sum.

Lenke til kommentar
Å laste ned bare for å laste ned å drite i alt som heter penger, er dårlig gjort. Rett og slett.

Jeg laster ofte ned ting, men jeg kjøper alt som jeg syns fortjener støtte og penger. Det som er bra, i mine øyne og ører.

 

Det som er dårlig blir enten liggende i et nedstøvet hjørne på harddisken eller slettet.

 

Kan man dog argumentere godt for en slik selektiv moral, hvorfor fortjener noen mer enn andre?

 

Min mening. Fri nedlastning, samt tilbud om bonusting som kan kjøpes for penger (T-skjorter, CD+cover, behind the...-DVDer, etc) for musikk, samt billig nedlastning av filmer og spill over nettet (noe ala. Steam).

 

Helt enig, og jeg kunne godt tenkt meg en slik båndbreddeavgift som det har vært snakk om den siste tiden. Jeg kjøper enkelte ganger musikk, noen ganger fysisk og andre ganger via nettet, men dersom plateselskapene forventer at jeg skal ha råd til å kjøpe musikken jeg har lyst til å høre på kan ikke en CD koste et tresifret beløp, og album må være betraktelig mye billigere enn f.eks 80-kronersstandarden på iTunes (som er undertegnedes foreløpige aktuelle tilbud for betalt nedlasting).

Lenke til kommentar
Det var leie av lokale, lydmann, lys, promotering. Pluss at noen av publikum hadde stjålet og ødelagt noen ting, noe vi også måtte betale for.

 

Det kom ca 200 folk, og vi er et lite band, så for oss er det ganske bra.

Hvorfor gjorde dere heller ikke en deal med et utstede som gav dere lokalene, utstyr og promo.

Fortrinnsvis trekker dere mer folk slik at de selger mer øl, så spiller dere f.eks for døren eller en fast sum.

Fordi vi er ikke kjent nok til å bli booka, dessuten var det fri aldersgrense so ikke noe øl. Så vi måtte arrangere det selv derfor måtte vi også leie lokale.

Lenke til kommentar
Å laste ned bare for å laste ned å drite i alt som heter penger, er dårlig gjort. Rett og slett.

Jeg laster ofte ned ting, men jeg kjøper alt som jeg syns fortjener støtte og penger. Det som er bra, i mine øyne og ører.

 

Det som er dårlig blir enten liggende i et nedstøvet hjørne på harddisken eller slettet.

 

Kan man dog argumentere godt for en slik selektiv moral, hvorfor fortjener noen mer enn andre?

 

Selvsagt kan man argumentere for det. Det er jo jeg selv som bestemmer hva jeg vil bruke pengene på? Om jeg står i butikken til Platekompaniet på Oslo City og hører på CD-plata, eller laster den ned hjemme, har ingenting å si. Syns jeg det er bra, kjøper jeg det, og hvis ikke, så tenker jeg ikke mer på den og finner heller noe annet bra.

 

Problemet er selvsagt folk som laster ned alt uten å betale noe som helst. Slike folk liker vi ikke.

Lenke til kommentar
Ja jøss, snakk om å misforstå a. Jeg er faktisk musiker selv jeg, jobber med musikken 5-8 timer daglig, det er et helvete å skrive låter. man bruker også lang tid på å få øvd inn sanger, det koster også penger å betale for øvingslokale og for instrumenter, Det er mye jobb å få dratt nok folk å få sikra seg PR.

 

Dere vet at de som laster ned ødelegger for mange andre? siden veldig mange ukjente band som har potensiale faktisk må slutte fordi de ikke har penger til å finansiere seg selv. Greit at du ikke vil høre det, men da trenger du ikke å motvirke det. Og til dere som sier at artistene tjener på piratkopiering, vel, det er jo markedsføring ja, men en ting er dere som går ut å kjøper det etterpå. en annen ting er de som laster ned og sier at de kun kjøper musikk som de liker men som aldri har kjøpt en cd etter det var mulighet for å laste ned sanger, da stiller du høye krav til musikken.

 

Og et siste notat: Er det greit at jeg kommer og tar lønna dere jobbet hardt for?

 

Desutten, selv om kun den lille brøkdelenav pengene går til kameramenn o.l. så blir den brøkdelen betraktelig mye mindre når ingen betaler for det i det heletatt.

 

Husk 1 kr er faktisk bedre enn 0 kr.

 

Også er det også de som sier de vil kjøpe musikk hvis det var billigere og lettere og man kunne laste de ned, vel, bruk iTunes eller noe da vel, 8 kroner per sang 80 for et album, det slår lett prisen i butikkhylla. Nå er faktisk mulighetene som ofte treffer kriteriene her, men de blir alikevel ikke brukt.

 

Og husk, piratkopiering kommer ikke til å ta live av populær musikk industrien, det kommer til å ta liv av undergrunds musikken hvis ingen kjøper noe.

 

Og uansett om platebransjen tjener fett med penger, så gjør faktisk ikke det Piratkopiering mer lovlig.

Makan til syting.

 

Det er HARDT å lage kunst, og det krever mye arbeid. Men man gjør det fordi man elsker det, og det unike er at hvis man gjør det godt nok begynner andre å elske deg for hva du gjør. Det er en enestestående gave å kunne lage noe som andre liker.

 

Hvis noen slutter med musikk eller annen kunst fordi de ikke kan tjene på det, så har de rett og slett aldri vært musiker eller kunstner, men bare åndsparasitter ute etter å bløffe sin vei til penger.

 

Det er ingen som "tar lønnen" din ved laste ned ditt skaperverk. De gir deg lønnen din ved å nyte og spre ditt skaperverk, og gir deg dermed større mulighet til å få inntjening på ditt arbeide hvis du bare er kreativ og følge åndsverksindustrienes løgner sopm en zombie.

 

Å laste ned ødelegger ikke for noen som det ikke fortjener at det blir ødelagt for. Ved å klinge seg til "retten" til å eie "intellektuell eiendom" ødelegger de kreative bransjene for alle. Folk blir fratatt retten til å gjøre sitt arbeid, til å lære seg sitt yrke, og til å nyte de frie goder og lære den kunnskap livet har å tilby.

I de patentbeskyttede bransjene er det enda verre, og det resulterer ikke bare i at folk mister sitt yrke og sine rettigheter, men at utallige dør fordi selskaper "beskytter" sine patenter på f.eks medisin.

 

Hvorvidt artistene tjener eller taper på piratkopiering er et spørsmål det er umulig å svare på, og heller ikke noen vits i å svare på. Intellektuell eiendom er moralsk forkastelig og ødelegger verden.

 

At det er ulovlig med piratkopiering gjør heller ingen forskjell. Det er galt å følge en lov hvis man vet at den er feil. Lovgivingen her er komplett feil.

 

Til sist... Trådstarter sitt argument er helt skutt, og holder ikke mål. Selvsagt bør man gi noe tilbake til folk som gir deg glede. Jeg støtter fullt og helt å betale for produkter man liker

Lenke til kommentar
Det er HARDT å lage kunst, og det krever mye arbeid. Men man gjør det fordi man elsker det, og det unike er at hvis man gjør det godt nok begynner andre å elske deg for hva du gjør. Det er en enestestående gave å kunne lage noe som andre liker.

 

Hvis noen slutter med musikk eller annen kunst fordi de ikke kan tjene på det, så har de rett og slett aldri vært musiker eller kunstner, men bare åndsparasitter ute etter å bløffe sin vei til penger.

Problemet med argumentet ditt er at prinsippene du anvender er så allmenngyldige og vage at de kan gjelde hva som helst.

 

Det er HARDT å tømme søppel, og det krever mye arbeid. Men man gjør det fordi man elsker det, og det unike er at hvis man gjør det godt nok begynner andre å elske deg for hva du gjør. Det er en enestestående gave å kunne gjøre noe som andre liker.

 

Hvis noen slutter som søppeltømmer fordi de ikke kan tjene på det, så har de rett og slett aldri vært søppeltømer, men bare åndsparasitter ute etter å bløffe sin vei til penger.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Problemet er selvsagt folk som laster ned alt uten å betale noe som helst. Slike folk liker vi ikke.

 

 

Nettopp, hvis man da sier at man betaler de som fortjener det, og fortsetter å da "stjele" (definisjonen varierer i denne sammenheng, merker jeg) resten resten av musikken og putter dette på iPoden sin, så funker da ikke en slik selektiv moral.

 

Selv skulle jeg gjerne ha kjøpt all musikken jeg hører på, men da må jeg slutte å høre på 70-80% av musikken da jeg ikke har råd til å betale 100 kroner pluss for en CD.

Lenke til kommentar
Selv skulle jeg gjerne ha kjøpt all musikken jeg hører på, men da må jeg slutte å høre på 70-80% av musikken da jeg ikke har råd til å betale 100 kroner pluss for en CD.
Da må du slutte å laste den ned da og heller satse på å høre det på radio. Betal for det du bruker. At du ikke har råd er IKKE et argument for å laste ned ulovlig.
Lenke til kommentar
Selv skulle jeg gjerne ha kjøpt all musikken jeg hører på, men da må jeg slutte å høre på 70-80% av musikken da jeg ikke har råd til å betale 100 kroner pluss for en CD.
Da må du slutte å laste den ned da og heller satse på å høre det på radio. Betal for det du bruker. At du ikke har råd er IKKE et argument for å laste ned ulovlig.

 

Jeg vet jeg kommer til å fortsette nedlasting frem til jeg enten får en stor tilgang på penger eller CDer blir billigere. Mengder av musikken jeg hører på er ikke å få tak i via radio eller andre "gratiskanaler"

Lenke til kommentar
Masse text + quoting av meg tidligere i tråden

jeg har aldri tekt å slutte med musikk, uansett om jeg tjener penger på det, jeg bare lurer på hvorfor vi skal dele ut alt gratis når mange andre bransjer kan ta betalt? Hvorfor gir ikke matvare butikkene uten maten gratis?

 

Og jeg sa heller ikke at du slutter med musikken fordi du ikke tjener penger, jeg sa at det er en del band som slutter fordi de ikke får finansiert seg, altså har de ikke penger til å vedlikeholde instrumenter, leie øvingslokale, drive med innspillinger o.l.

 

og problemet er jo nå at hvis du lager kunst og andre elsker det, så tar de det jo bare fra deg uten å si så mye som takk.

 

wohoo 700 innlegg.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Det er HARDT å lage kunst, og det krever mye arbeid. Men man gjør det fordi man elsker det, og det unike er at hvis man gjør det godt nok begynner andre å elske deg for hva du gjør. Det er en enestestående gave å kunne lage noe som andre liker.

 

Hvis noen slutter med musikk eller annen kunst fordi de ikke kan tjene på det, så har de rett og slett aldri vært musiker eller kunstner, men bare åndsparasitter ute etter å bløffe sin vei til penger.

Problemet med argumentet ditt er at prinsippene du anvender er så allmenngyldige og vage at de kan gjelde hva som helst.

 

Det er HARDT å tømme søppel, og det krever mye arbeid. Men man gjør det fordi man elsker det, og det unike er at hvis man gjør det godt nok begynner andre å elske deg for hva du gjør. Det er en enestestående gave å kunne gjøre noe som andre liker.

 

Hvis noen slutter som søppeltømmer fordi de ikke kan tjene på det, så har de rett og slett aldri vært søppeltømer, men bare åndsparasitter ute etter å bløffe sin vei til penger.

 

Du kan ikke sammenligne en søppeltømmer med musikere fordi søppeltømmerne er som regel folk som tar den jobbe de får. altså ikke har mulighet til annen jobb.

 

forøvrig så er jeg ganske enig med trådstarter. jeg lar meg ikke svindle av platebransjen eller filmbransjen mer. har kjøpt nok Cder som bare var crap på. platebransjen og filmbransjen har sittet på gjerdet mens deres produkter er blitt dårligere og dårligere, nå tar vi det vi vil ha når vi vil ha det. så får dem velge om dem vil fortsette eller ikke, det kommer alltid noen nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...