Gå til innhold

Progressive Nation i Oslo Spektrum, Lørdag 26. September. (Dream Theater, Opeth, Bigelf og Unexpect)


Joakim Skurk

Anbefalte innlegg

Fikk verken med meg Big Elf eller Unexpect, da jeg satt å koste meg med en burger og cola på en lokalt utested istedenfor.

Opeth har jeg aldri hørt før, og må si at... det jeg hørte nå, frister ikke til videre høring. Bleh.

 

Men, Dream Theater? Verdt hele billetten, samt de to t-skjortene jeg kjøpte. Jeg ville kjøpe 4, men det var utsolgt. :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var jeg tilbake og..

Jeg dro kun for å se Opeth, men det ble et par positive overraskelser i løpet av kvelden.

 

Unexpect

Har ikke en dritt på scenen å gjøre. Det var så dårlig at jeg fikk lyst til å gå.

 

Bigelf

Overraskende bra. Ikke likt det jeg vanligvis hører på, men der var fengende, og fikk med seg publikum.

 

Opeth

Eneste som kunne gjort Opeth bedre er om de hadde spilt Harvest eller Burden.

 

Dream Theater

Jeg har aldri likt DT, og har alltid syntes det har vært "litt for mye", men de var fantastiske live. Likte spesielt siste sangen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Må si meg meget fornøyd med kvelden.

 

Unexpect var vel ikke helt min greie, værtfall ikke noe jeg hadde orket å sett igjen.

 

Bigelf var slett ikke verst, virket ganske Black Sabbath-inspirert. Kommer nok til å sjekke ut et album eller to av de.

 

Opeth var meget bra, særlig materialet fra Watershed. Hex Omega var glimrende.

Dream Theater var knall, men jeg kunne tenkt meg at de hadde spilt et lengre sett (men det må vel bli slik når det er fire band på plakaten). Synes James LaBrie sang utrolig bra i kveld. Liker selv det nye albumet svært godt, så for min del ble The Count Of Tuscany det soleklare høydepunktet. Ellers var The Dance Of Eternity og One Last Time fra Scenes From A Memory veldig bra, også morsomt å få høre Solitary Shell.

Lenke til kommentar
Dream Theater skuffa litt, likar ikkje nyealbumet, der spesielt refrenga er veldig "cheezy" og mainstream... Opeth var fantastiske, og mitt største ønske for konserten vart oppfylt når dei avslutta med "Deliverance".

 

De avslutta med Hex Omega da. :p

 

En herlig kveld for min del, men var ikke en optimal opplevele akkurat.

 

Unexcept hadde så innmari dårlig lyd at jeg bare hørt bass og trommer og noen skvip fra ho dama som sang en gang i blant. Musikken var ikke akkurat noe å hoppe i taket for heller. Er nok bedre på plate.

 

Unexpect fikk også ganske dårlig lyd, men var betraktelig bedre både å se og høre på. Skulle sjekka de ut litt på forhånd.

 

Opeth var dagens helt klart beste. Til tross for veeeldig skarpe synthlyder (spesielt i Windowpane). Set-listen var fabelaktig og Deliverance var det beste noen spilte hele kvelden. Fy søren det ble hett framme der da. Når de var ferdig med Hex Omega og gikk av scenen begynte vel det store dytte-helvetet. Og det var IKKE artig! Spesielt ikke for en som ser så kort som meg..

 

Men når endelig Dream Theater kom på scenen ble det bedre, og halveis uti A Nightmare to Remember ble det nokså behagelig å stå igjen, selv om jeg var 4 meter lengre bak og ikke fikk se så mye av det som skjedde på scenen. Men de spilte bra, og set-listen var helt ok. De nyeste sangene gjorde seg bra live alle sammen, men spesielt The Count of Tuscany var fantastisk selv om jeg lengtet etter å få sette meg ned å drikke noe. Solitary Shell og The Dance of Eternity/One Last Time var også veldig bra, mens Prophets of War er litt kjedelig i utgangspunktet og In the Name of God blir alt for langdryg. Men alt i alt, fornøyd med Dream Theater også, selv om lyden var for høy og ikke optimal.

Lenke til kommentar
Da var jeg tilbake og..

Jeg dro kun for å se Opeth, men det ble et par positive overraskelser i løpet av kvelden.

 

Unexpect

Har ikke en dritt på scenen å gjøre. Det var så dårlig at jeg fikk lyst til å gå.

 

Bigelf

Overraskende bra. Ikke likt det jeg vanligvis hører på, men der var fengende, og fikk med seg publikum.

 

Opeth

Eneste som kunne gjort Opeth bedre er om de hadde spilt Harvest eller Burden.

 

Dream Theater

Jeg har aldri likt DT, og har alltid syntes det har vært "litt for mye", men de var fantastiske live. Likte spesielt siste sangen :)

Unexpect har noe på scenen å gjøre, for folk som meg liker det! Jeg hører på DT for de er jævlig talentfulle, og det er talentet jeg ser i musikk. Og unexpect var veldig avansert spilt, av bra musikere. Tenk deg å komponere en sånn sang. Og de så orginale. Hvor mange band spiller med 9 strengers bass, 3 sangere, og fiolin?

 

haha. er egentlig uenig i alt du har sagt om banda, men gidder ikke kommenter mer. Forskjellig musikksmak FTW!

Lenke til kommentar
Unexpect har noe på scenen å gjøre, for folk som meg liker det! Jeg hører på DT for de er jævlig talentfulle, og det er talentet jeg ser i musikk. Og unexpect var veldig avansert spilt, av bra musikere. Tenk deg å komponere en sånn sang. Og de så orginale. Hvor mange band spiller med 9 strengers bass, 3 sangere, og fiolin?

 

haha. er egentlig uenig i alt du har sagt om banda, men gidder ikke kommenter mer. Forskjellig musikksmak FTW!

Man kan være så teknisk god man bare vil, men det må høres bra ut, og det synes jeg ikke at Unexpect fikk til. De hadde alt for mye gående på en gang, og det ble litt overkill med lyden. Spektrum hjalp heller ikke, synes liksom at alle instrumentene drukna i lydveggen de produserte til tider. Publikummet var også vanvittig deprimerende når de spilte.

Lenke til kommentar

Låtene til Unexpect var da helt elendig komponert. Alt som heter oppbygning og struktur var fraværende. Og om de så hadde hatt med seg en jævel på gambe kunne det ikke brydd meg mindre, 9 strengers bass, 3 sangere og fiolin hjelper ingenting når musikken er elendig. Tør også påstå at det heller ikke var noe nevneverdig avansert, å klappe takta var da ikke noe problem og det var jo egentlig såpass rotete til tider at det ikke gikk an å høre om noen spilte feil, selvom spektrum selvfølgelig skal ha sin skyld i det.

Lenke til kommentar

Dette var ikke annet enn en fantastisk kveld!

 

Fra kl. 15.00 var jeg på DTNorways fanklubbvors, hvor Jordan Rudess(keyboardisten i DT) kom innom, sa noen ord, og hilste på fans. Da han hadde gått, delte fanklubben ut Meet&Greet-pass til trekte medlemmer. I og med at enkelte ikke var til stede, ble de siste to kastet ut, og et av dem endte pent og pyntelig i fanget mitt. :D

(Om noen er interessert i å joine fanklubben kan dere besøke denne siden: www.dtnorway.com - info ang innmeldig står under "Info".)

 

Da vorset var ferdig, slapp vi til merch og hall et kvarter før dørene åpnet, og jeg fikk skaffet meg noen flotte t-shirts, uten å måtte stå flere timer i kø. Hurra! Var så heldig å møte på Hengende Lem rett etter dørene hadde åpnet.

 

Første band ut var Unexpect, og jeg ble ikke videre imponert. Har prøvd å få fatt på musikken deres på forhånd, men det har ikke funka. Konserten deres ga meg lite musikalsk, men bassisten imponerte meg.

 

Neste ut, Bigelf, som jeg har hatt kjennskap til ganske lenge, og har gledet meg stort til! Fantastisk levert, tross typisk oppvarmingslyd. Gleder meg stort til å se dem igjen, når enn det blir. Synd de måtte kutte en sang.

Opeth var neste, og jeg måtte desverre forlate hallen i det The Lotus Eater var ferdig. Nå var det tid for å møte gutta i DT. Da DT er favorittbandet mitt, av flere grunner, var dette dagens høydepunkt, selv om jeg faktik fikk møte dem forrige gang de var i Oslo også. Denne gangen var jeg litt bedre forberedt og klarte faktisk å snakke litt med dem. Stort å møte dem igjen! Fantastisk hyggelige og jordnære mennesker. Avsluttet med gruppebilder med folka, og det hele gikk ganske fort for seg. Kom tilbake til hallen idet Deliverence startet, så jeg gikk ikke glipp av så mye. Fantastisk å se/høre dem igjen, selv om jeg har sett dem 3 ganger før i år. Ingenting slår slutten til Deliverence!

 

Så var det Dream Theater sin tur. Gud, for en konsert! Veldig godt fornøyd med låtvalgene. Låtene fra nye skiva satt som et skudd, og siste del av The Count Of Tuscany var helt fantastisk! Dette var min 3. DT-konsert, og aldri før har jeg sett dem kose seg sånn på scena. Spektrums publikum var helt fantastisk, og det var tydelig at det hadde mye å si på bandet. Dette ble for meg en helt magisk konsertopplevelse, og er nyforelsket i DT, igjen. Valgte også å være totalt fri for alkohol, noe jeg ikke angrer ett sekund.

 

Da er det bare å tvinne tommeltotter til neste gang. :)

 

Og igjen, alle fans:

Meld dere inne i fanklubben! Dere vil ikke angre!

 

Edit:

Her er vi, alle mann. :D

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

I motsetning til mange her, likte eg Unexpect svært godt. Likar korleis dei har ein svært unik struktur på songane, og i mine øyrer blir heller ikkje lydbiletet for rotete (no skal det riktignok seiast at øyrene mine har vorte utsatt for svært mykje avant-garde og progressivt). Så er det sjølvsagt kjekt at dei er flinke til å spele i tillegg. No fekk eg riktignok ekstra mykje ut av det då eg har høyrd det eine av albuma deira før, men gjeld ikkje dette all musikk?

 

Av Bigelf har ikkje høyrd meir enn eit par dårlege youtube-klipp før, men etter konserten skal eg definitivt gjere meg betre kjend med dette bandet. Detta var bra! Som synth-fantast er eg svært begeistra for bruken av synth her, ikkje minst då Damon Fox verkeleg viser ferdigheiter på dette instrumentet.

 

Det tok seg opp når Opeth entra scenen. Flott forestilling.

 

Og Dream Theater sjølv - ord blir overflødige. Samtlege bandmedlemmar viste full speleglede, og som Rudess-fan er det ekstra kjekt å sjå keyboard-trolldom av ypperste kvalitet. Skjønt eg kanskje ikkje heilt delar hans entusiasme for Bebot. Likar elles korleis kvar setlist er unik, og dei vågar å spele anna enn berre dei største klassikarane.

Endret av Eirilski
Lenke til kommentar

Konserten kunne vært kuttet ned ca to timer. Altså, Dream Theater kunen vært kuttet bort.

 

Unexpect

For min smak, var dette en positiv overraskelse. Ujevn puls og herlig brutalitet - eneste som trakk ned oppelvelsen var kostymene.

 

Bigelf

Jeg var troullbundet hele tiden, ikke bare fordi det var utrolig fengende, men fordi hele gjengen lignet på John Lennon.

 

Opeth

Dette var definitivt høydepunktet for meg; som fan av Opeth var jeg ekstatisk. Jeg hadde et stort glis nesten hele tiden. Synd de introduserte starten på Bleak og ikke fullførte sangen.

 

Dream Theater

Nedtur. Jeg hadde gledet meg til dette, men DT ble for politisk. Prophets of War? In the name of god? Det ble overvekt av drama og alt for lite metal. Flott framføring, men kunne vært så mye bedre. Absolutt ikek det jeg forventet, da forrige gang i 2007, så var de helt fantastisk.

 

Soloen på Solitary Shell var alt for overdrevet; jeg kjedet meg. For mey shred, for lite feeling føler jeg. Sevlfølgelig, mye bra, men jeg liker bare ikke måten de utvidet soloen.

 

Men jeg er jo fortsatt svært glad i Dream Theater. :)

 

Konklusjon[/]

Tre timer med tre oppvarmingsband var fantastisk, men Dream Theater gjorde bare føttene såre. Dance of Eternity redda kvelden. Billetten var vel verdt de tre første.

4/5 for hele konserten.

5/5 for tre første timer.

Endret av ihorse
Lenke til kommentar
Konserten kunne vært kuttet ned ca to timer. Altså, Dream Theater kunen vært kuttet bort.

Du må være den første jeg har sett som sier noe som dette. :p

 

hehe, jeg nå da ihuga fan av Opeth :)

 

Men ja, Dream Theater var ikke i topp form i forigårs. Og ærlig talt; Når "sagaen" til Mike Portnoy (Glass Prison, Root of all Evil, Repentance osv) endelig er ferdig så gir de oss ikke en live smakebit engang? Hørt noe slik?

 

Og jeg må bare le når LaBrie driver å fekter med mikrofon-stativet. :p

Endret av ihorse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Og jeg må bare le når LaBrie driver å fekter med mikrofon-stativet. :p

Han tok litt av med det ja. Men hva gjør han når han ikke synger egentlig? Er jo ofte lange partier uten vokal.

 

Jeg kom tidsnok til å se litt av band nr 2, sikkert Bigelf, men frista ikke så veldig. Jeg var der for å se Opeth og broren min for DT. Var veldig gøy å se Opeth igjen, men det skal litt til for å slå den opplevelsen jeg hadde i mars når jeg så dem i Bergen. For meg var høydepunktene Harlequin forest, White cluster og Deliverance ("Den her sangen dedikerer jeg til Morten Harket" :p).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...