Gå til innhold

Bør vi legalisere fyllekjøring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan i alle dager ville man fått færre ulykker og mindre menneskeskader av å legalisere fyllekjøring?

Nå snakker vi ikke om en full legalisering av promillekjøring, selv om den misvisende emnetittelen sier det, men å høyne promillegrensen til f.eks. 0,5. Hvordan det kan føre til færre ulykker og mindre menneskeskader har jeg allerede forklart. Les mine tidligere innlegg, og kommenter gjerne om det er noe du synes er uklart.

Lenke til kommentar
Jeg tror vi kan la denne ligge til det faktisk dukker opp noen her som vil forsvare fyllekjøring.

Da påtar jeg meg den oppgaven. Kjøring med promille forbys fordi det enkelt kan måles, selv om det å kjøre i trøtt tilstand er like ille, om ikke verre, men allikevel fullt lovlig. Det resulterer antageligvis i at mange som har tatt seg et par øl heller venter til tidlig på morgenkvisten med å kjøre hjem, da i halvsøvne. Til sammenligning tilsvarer kanskje denne trøttheten 1 i promille, mens man tidligere kunne ha kjørt hjem med 0.5 i faktisk promille.

 

Edit: I tillegg vil man sannsynligvis være trøttere dagen etter (~0.5 i promille?), når man skal kjøre til jobb i rushtiden.

 

- Forbud fører til at det blir "kult" å fyllekjøre, noe som skaper mer fyllekjøring.

Er det virkelig et problem?

 

Jeg har da nettopp lært at hvis man er trøtt og holder på å sovne så er det ulovlig å kjøre. Det var i alle fall riktig svar på teoriprøva til mopedlappen og det sto i ei opplæringsbok.

 

Og argumentet for at det er godt og ta seg ett glass øl til maten holder ikke helt mål, det finnes jo mange alkholfrie erstatninger som smaker omtrent akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Og argumentet for at det er godt og ta seg ett glass øl til maten holder ikke helt mål, det finnes jo mange alkholfrie erstatninger som smaker omtrent akkurat det samme.

 

 

Holder ikke mål til hva? Å legalisere fyllekjøring?

Det har jeg ikke påstått heller, men jeg mener heller ikke at kjøre bil etter 1 øl er fyllekjøring.

 

Mitt utsagt er mitt forhold til alkohol. Og har man noe vett mellom øra så er det null stress å skjønne at man kan ta en pils til maten.

 

Men det finnes mennesker med nulltolleranse for alkohol (og bare å ha det i hus) og her er vi alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Ja, det blir helt feil. Men jeg mener det riktige å gjøre er å forby trøttkjøring, og ikke å gjøre fyllekjøring greit.

Hvordan har du tenkt å gjøre det? Kan du på en nogenlunde enkel måte måle trøtthet?

 

Det spiller ingen rolle. At man ikke kan måle trøtthet, betyr ikke at vi må tillate alt som kan være like farlig som trøttkjøring.

 

Forresten kan trøtthet enkelt måles, men det er OT.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Jeg har da nettopp lært at hvis man er trøtt og holder på å sovne så er det ulovlig å kjøre. Det var i alle fall riktig svar på teoriprøva til mopedlappen og det sto i ei opplæringsbok.

Vet du rilfeldigvis omtrent hvor i loven, eller omtrent hvordan det er formulert? Det ville vel ikke vært den første trafikkregelen jeg ikke har fått med meg, men jeg har aldri hørt noen som har blitt tatt for det, så det må vel kunne sies å være en høyst så komatøs paragraf, og dermed også lite effektiv.

 

Og argumentet for at det er godt og ta seg ett glass øl til maten holder ikke helt mål, det finnes jo mange alkholfrie erstatninger som smaker omtrent akkurat det samme.

Finnes det også en alkoholfri drikke som smaker omtrent akkurat det samme som en 1787 Chateau Lafite, eller en Guiness Stout? Ikke alle liker en murer til maten.

 

Det spiller ingen rolle. At man ikke kan måle trøtthet, betyr ikke at vi må tillate alt som kan være like farlig som trøttkjøring.

Om det resulterer i at flere dør i trafikken, vil jeg si at det spiller en rolle.

 

Forresten kan trøtthet enkelt måles, men det er OT.

Hvordan, og hvorfor gjøres det ikke?

Lenke til kommentar
Det spiller ingen rolle. At man ikke kan måle trøtthet, betyr ikke at vi må tillate alt som kan være like farlig som trøttkjøring.

1. Om det resulterer i at flere dør i trafikken, vil jeg si at det spiller en rolle.

 

Forresten kan trøtthet enkelt måles, men det er OT.

2. Hvordan, og 3. hvorfor gjøres det ikke?

 

1. Mener du virkelig at det er sannsynlig at legalisering av fyllekjøring vil føre til færre trafikkdødsfall?

 

2. Ved å måle ADP http://en.wikipedia.org/wiki/Adenosine_diphosphate

 

3. Vet ikke.

Lenke til kommentar
1. Mener du virkelig at det er sannsynlig at legalisering av fyllekjøring vil føre til færre trafikkdødsfall?

Om du med legalisering mener en liten høyning av promillegrensen, slik du sier i førsteinnlegget, sier jeg at det er mulig at det vil være resultatet, ja.

 

Jeg kan ikke se av den artikkelen at ADP er en indikator på trøtthet. Det sies heller ingenting om hvordan det kan måles, hvor lang tid det tar å få resultatet, og hvor mye det koster.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se av den artikkelen at ADP er en indikator på trøtthet. Det sies heller ingenting om hvordan det kan måles, hvor lang tid det tar å få resultatet, og hvor mye det koster.

 

ADP-nivået er lavest rett etter at du våkner, og stiger utover dagen. Hva det koster er irrelevant, da menneskelig er verdt uendelig med kroner.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Nei, mennesket er ikke verdt uendelig med kroner. Da hadde det ikke vært lov å kjøre bil i det hele tatt. ADP-nivået slik du beskriver det er ikke nødvendigvis en indikator på trøtthet. Det er mange andre faktorer, annet enn trøtthet, som kan påvirke nivået.

 

Likevel ser jeg ikke på det som et argument for å tillate alt som er like farlig eller mindre farlig enn trøttkjøring. At noe ikke lar seg påvise, er ikke det samme som at det er greit. Jeg ser poenget med at det i enkelte tilfeller hadde vært bedre å fyllekjøre enn å trøttkjøre, men tror legalisering av fyllekjøring ville ført til mer farlig fyllekjøring i tillegg til mindre trøttkjøring, og at nettoeffekten ville vært negativ. Folk får la vær med BÅDE trøttkjøring og fyllekjøring. Ta ansvar for egne handlinger.

Lenke til kommentar
Sikkert mer enn det (mener å huske at noen har regnet seg frem til at det er noen titalls millioner)

 

Oi. Gjelder riktignok nordmenn, og ikke afrikanere for eksempel.

 

jeg antar at å sette i gang utbredt måling av ADP vil koste langt mer enn det.

 

Jeg antar at det ikke ville det.

Lenke til kommentar
Likevel ser jeg ikke på det som et argument for å tillate alt som er like farlig eller mindre farlig enn trøttkjøring. At noe ikke lar seg påvise, er ikke det samme som at det er greit. Jeg ser poenget med at det i enkelte tilfeller hadde vært bedre å fyllekjøre enn å trøttkjøre, men tror legalisering av fyllekjøring ville ført til mer farlig fyllekjøring i tillegg til mindre trøttkjøring, og at nettoeffekten ville vært negativ. Folk får la vær med BÅDE trøttkjøring og fyllekjøring. Ta ansvar for egne handlinger.

Ja, du tror nok det, men kan du bevise det? Forøvrig synes jeg det er litt ironisk at du sier man skal ta ansvar for egne handlinger, når du samtidig tar til orde for at staten skal ta ansvar for deg ved å forby deg å ta egne valg. Å behandle folk som barnehagebarn, vil bare medvirke til at de oppfører seg slik.

Lenke til kommentar
Oi. Gjelder riktignok nordmenn, og ikke afrikanere for eksempel.

det gjelder nordmenns syn på nordmenn i forhold til trafikksikkerhet. Nordmenns syn på afrikanere, og afrikaneres syn på afrikanere har jeg ikke sett noen tall på.

 

jeg antar at å sette i gang utbredt måling av ADP vil koste langt mer enn det.

Jeg antar at det ikke ville det.

Det får du gjerne, men det sier vel mer om deg enn om saken, og blir således litt off-topic.

Lenke til kommentar

Interessant at det 'beste' argumentet mot forbudet vi har mot fyllekjæring er basert på stråmannen om at det ikke er ulovlig å kjøre når man er trøtt eller sliten. Dette stemmer ikke.

 

Det er faktisk helt eksplisitt forbudt i Veitrafikklovens § 21, og jeg trodde disse basale kravene til bilførere var allment kjent. At det ikke er målbart er også kun delvis korrekt (hvorfor tror dere yrkessjåfører har bestemmelser om hvileplikt?), og uansett mindre relevant. Man kan bli straffet om man er involvert i ulykker og det skyldes at man var trøtt eller sovnet bak rattet (det finnes mange eksempler på personer som er dømt til ubetinget fengselsstraff for å ha sovnet bak rattet).

 

Jeg tror derfor det er ganske bred enighet om at tretthet og bilkøring ikke hører sammen, og Statens vegvesen har da også hatt 'Stopp og sov'-kampanjen for å spre bevissthet om dette.

 

At det er vanskelig å påvise at man er for trett til å kjøre bil enkelt og vitenskapelig ex ante eksempelvis en ulykke er et problem, og gjør det viktig å jobbe med holdninger. Men jeg ser ikke hvorfor det er et argument for liberalisering av fyll og bilkjøring. Kjøring under alkoholpåvirket tilstand og kjøring mens man er trett er to meget store problemer innen trafikksikkerhet. At det ene er relativt lett å påvise, og det andre vanskeligere å bestemme objektivt, ser jeg ikke på som noe argument for å tillate begge deler. Begge deler bør være (og er) forbudt. Jeg tror ingen her bør tro UP vinker en bilfører som knapt klarer holde øynene åpne videre med et smil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...