Gå til innhold

Erfaringer med støsvake PSU


Anbefalte innlegg

OCZ Stealthstreamen min er for øyeblikket pcens største kilde til støy. Så kan trenge tips på strømforsyninger dere vet er stille. Jeg vil ikke ha sånne kommentarer om at de er nok stille. Så en pekepinn kan være at PSU nesten ikke skal være hørbar på ca. 2-3 meters avstand. Er mye strømforsyninger som bråker ekstremt mye og jeg har ikke lyst til å teste mange nok til at jeg får vite hva som er stille, lommeboken er nok ikke så dyp.

 

Så kom med tips, de blir tatt imot med glede! :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre er det vanskelig å finne en helt stille strømforsyning. Selv har jeg hatt ett par mist-strømforsyninger - forholdsvis stille, men ikke perfekt. Stille nok til at jeg hørte transistorene jobbe under den stille viftesusen.

 

Endte opp med at jeg lagde hull i veggen og plasserte maskinen i ett annet rom :D

Lenke til kommentar
... jeg hørte transistorene jobbe ...

Du verden. Hvordan høres det ut?

Det er vel særdeles uvanlig at transistorer kan lage lyd. ;)

 

Høyfrekvent pipelyd. Avrundet firkantbølge med høy frekvens.

 

Det meste som er elektrisk lager lyd.

 

Ofte kan man høre pwm-en jobbe om man dimmer ned en skjerm, om resten av rommet er stille nok. I visse tilfeller kan man og høre ccfl-reguleringen ved full lysstyrke.

 

Sparepærer er forferdelige greier, de lager bestandig lyd.

 

Total stillhet er vanskelig om man har elektronikk i samme rom. Når man får fjernet totalt de store lydkildene så tar stadig mindre lydkilder over.

Lenke til kommentar

Sant nok at mye elektronikk lager lyd, men ikke fra transistorer.

Det er som regel spoler som genererer lyd. Spoler har et magnetfelt som kan gi mekanisk bevegelse. Det finnes ingen bevegelige deler i en transistor.

Spoler er jo en vesentlig komponent der det brukes dimmere og spenningsomvandlere.

 

En høyfrekvent pipelyd som er velkjent for mange kommer fra gamle TV apparater. Linjetrafoen opererer på 15625 Hz.

CRT dataskjermer kan også bli veldig bråkete. Liming av spoler er en vanlig metode for å fikse det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Har selv denne, en veldig god og stille strømforsyning. Sier litt når alle brukererfaringene (6 stk) gir 5 stjerner og alle tester (alle jeg har lest, dvs 3-4 stk) sier den er god + stille.

 

Jeg har også thermaltake toughpower 750w og kan på det sterkeste anbefale den. Den er ikke helt stille, men tror ikke du kan forvente noe stillere fra en strømforsyning med aktiv kjøling. Kanskje en pc power and cooling silencer 750w er bedre.

Lenke til kommentar
Thermaltake thoughpower 750w kan jeg anbefale å, bråker minimalt uten at den blir veldig varm(min blir ikke lunken engang)

 

Men den blir kanskje litt i dyreste laget

Koster da ikke så mye, et par hundringser over snittet på 750 w PSU'er. Man for mye av det man betaler mtp PSU'er så er ikke en dum invenstering ;) .

Lenke til kommentar

Var i Åre og hentet min nye strømforsyning, som ikke har kommet til Norge enda. Nexus Value 430. Denne er virkelig stille. Og da mener jeg at du hører den ikke. Den bråker mindre enn mine 120 mm papstvifter, som jeg knapt har hastighet på - om to dager bytter jeg ut det som "bråker" mest i kabinettet, nemlig min zalman-cpu-vifte. PSUen er rett og slett ikke hørbar. Du må sitte øret helt inntil for å høre den.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...