Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp: Dataen skrur seg av og på, av seg selv.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et problem med den stasjonære datamaskinen. Den skrur seg av, av seg selv. Det vil si at hvis jeg skrur på dataen, så går det ca 2-4 min, før den skrur seg av automatisk, så skrur den seg på igjen, dette med et mellomrom på ca 30 sec. Slik står den (av-på-av-på). Og holder på helt til jeg trykker inn "Power" knappen igjen, slik at jeg skrur den av. Noen som har opplevd det samme?.

 

Dataen begynnte som Vista, men har blitt konvertert til XP. Den fungerte godt nok etter konvasjonen.

 

Dette har pågått ca 3 måneder.

 

Noen som har noen forlag til hva dette skyldes?, eller noen som vet hva vi kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si at jeg har lignende problem selv. Slår av datamaskinen med vanlig av sluttings knapp. Neste dag jeg våkner finner jeg den på. Dette er en bærbar. Fra vista til XP

Lenke til kommentar
Kan si at jeg har lignende problem selv. Slår av datamaskinen med vanlig av sluttings knapp. Neste dag jeg våkner finner jeg den på. Dette er en bærbar. Fra vista til XP

 

Nei ikke helt det samme jeg opplever, det som skjer med daten min skjer etter at jeg fysisk selv har skrudd på maskinen, da begynner dette å skje, av-på-av-på-av-på med ca 30 sec mellomrom, det slutter når jeg fysisk skrur av maskinen selv.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke BIOS under oppstart av Windows.

 

BIOS (Basic Input-Output System) er et program, innebygget i hovedkortet, som kjøres når en datamaskin skrues på. BIOSens primære oppgave er å forberede maskinvaren slik at annen programvare lagret på ulike media (disketter, harddisk, CDer) kan lastes, kjøres og ta kontroll over datamaskinen. Denne prosessen er kjent som "booting" eller "oppstart". BIOS kan også sies å være et kodet program som er lagret på en mikrochip, som gjenkjenner og kontrollerer forskjellige enheter som til sammen utgjør en datamaskin. Termen BIOS brukes kun i PCer, mens det i andre typer datamaskiner ofte kalles boot monitor, boot loader eller boot ROM.
Når man slår på en datamaskin blir BIOS kjørt fra det innebygde flashminnet. På grunn av begrenset lagringsplass er vanligvis BIOS komprimert, og derfor dekomprimerer programmet seg selv og legger seg i maskinens hovedminne, slik at det kan kjøres derfra. Deretter sjekker BIOS at den nødvendige maskinvare er koblet til. (Dette kan for eksempel være RAM og grafikkort). Enkel feilsjekk utføres også av hovedkortet.

Dette var kort forklart.

 

Man entrer BIOS under oppstart. Vanligvis ved å trykke F# eller DEL. Ser du ingen informasjon om dette når du starter maskinen?

 

Du vil også finne relevant informasjon om dette i manualen.

 

Om du ikke får dette til kan du laste ned CoreTemp (helt gratis) og sjekke verdiene derifra.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...