Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Speile eksisterende windows over til ny harddisk


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en hp xw8600 arbeidsstasjon. Den har dessverre fått noen skadede sektorer på C-disken og jeg har via skumlesing på nett skjønt at dette er starten på slutten.

 

Så ønsket er nå å lage en nøyaktig kopi av konfigurasjonen på C, kjøpe ny harddisk og få denne kopien over på denne disken.

 

Lar dette seg gjøre og hva er i så fall fremgangsmetoden? Jeg kjører Vista64.

 

Pål Gustav

 

Edit: om noen har tips til en heavy duty SAS-disk så tas det i mot med takk også :)

Endret av whertigo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CloneZilla er jeg godt fornøyd med. Er en Linux-basert CD du starter opp maskinen fra. Har brukt den til å klone windows-disker før her på jobb og synes den var rask og fin å bruke. Gratis er den óg samt at den finner diskene uten å måtte tenke på drivere og slikt (siden du spør om SAS-disk regner jeg med at du har det?).

 

Har ikke bruks SAS (ennå), men fra SCSI-siden har jeg hatt en forkjærlighet for Seagate, men det var kanskje mest fordi de kom med 15K-disker først...

Lenke til kommentar

Dårlige sektorer kan ikke 'bli med', men hvis det er en sektor som ikke kan leses så blir det jo noe som mangler.

Er det bare filsystemet (chkdsk) som rapporterer dårlige sektorer så skal det ikke være noe problem, de er da ikke lenger i bruk.

Vet ikke helt hvordan forskjellige kloneprogram håndterer dårlige sektorer. De enkleste vil nok bare stoppe opp og ikke fullføre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dårlige sektorer kan ikke 'bli med', men hvis det er en sektor som ikke kan leses så blir det jo noe som mangler.

Er det bare filsystemet (chkdsk) som rapporterer dårlige sektorer så skal det ikke være noe problem, de er da ikke lenger i bruk.

Vet ikke helt hvordan forskjellige kloneprogram håndterer dårlige sektorer. De enkleste vil nok bare stoppe opp og ikke fullføre.

 

 

Er nå oppe og står igjen etter kloning, og må si at dette gikk overraskende bra!

Clonezilla er ganske avansert og har mange valg du må gå igjennom før du er i gang, men de vanligste valgene er satt som default, og det gikk som sagt nesten smertefritt.

 

@Hårek; de dårlige sektorene ble i høy grad med på kloningen. Clonezilla ville i utgangspunktet ikke klone disken i det hele tatt, men det finnes en "ignore and continue" opsjon som kloner disken likevel. Ved oppstart med ny disk starter checkdisk automatisk og rapporterer om de samme 28kb i bad sectors som tidligere. Jeg jobber med å fikse dette nå, skal oppdatere posten så fort jeg har kommet noe videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...