Gå til innhold

Hvor mye hjelper det og Hvor mye kan du skade ved overklokking?


Anbefalte innlegg

Hvis overklokking er en hobby så gis det nok f... i om prosessoren "suger".

Kunne godt tenkt meg en gammel Athlon selv for litt eksperimentering ;)

athlon er ikkje det samme som nyere å klokkem hadde en 3200+ 2ghz opp i 2.6ghz da eg først prøvde, resulterte i ein så pass høy FSB at minnet måtte klokkes å, minnebrikkene dødde av det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men man må også huske på at og finne 24\7 klokk og benche er 2 forskjellige ting egentlig.

Siden man på 24\7 klokk prøver og få mest mulig ut av pcen uten og bruke for mye volt som bruker og ta dager med tweaking. Men når man bencher så har man lettere for og bare skru opp volten.

Jeg bruker samme fremgangsmåte på begge delene, men det er for at jeg elsker biosen da:D

Lenke til kommentar

Heh, en tidvis ekstremt trang kapital gjør meg desverre til en pingle ifm. klokking. Til nå har jeg vært oppe i 1.38V og 3.4ghz på min PHII940, hehe. Tempen holder seg på -+ 32-46 grader og alt er fryd, men det gir egentlig litt ubehag å leke med denne da jeg strengt tatt ikke har behov for en overklokk ifm. mitt bruk :whistle:

 

Siden en stk CPU i denne klassen krever sparing i lang tid med påfølgende enorme inntak av nudler og vann ville det vært fullstendig katastråf hvis denne skulle vandre heden. Må nok heller se meg om etter noen gamle "vrak" som kan lekes litt med uten risiko.

Lenke til kommentar
Du får det ikke igjen på Garanti tror jeg, de kan nok finne ut hva det er....

 

Det er faktisk veldig vanskelig. Hvis du ryker et HK pga. overklokk (ikke ekstremoverklokk til det stinker svidd), og sender det inn, vil du nesten garantert få nytt kort uten problemer. Så i praksis bryter du ikke garantien. :D

 

Forresten, det er økning i volt som som regel gjør at garantien ryker. Du kan for eksempel kjøpe minnebrikker som sier at de er dekket av garanti opp til f.eks. 2,2 volt. Så lenge du ikke går over 2,2 volt, kan du overklokke så mye du vil, og ryker de, kan du si at du overklokket de til døde, men på 2,2 volt, og du vil fortsatt få nye. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hørt om et par Opteron 185, eller noe i den duren som tok kvelden uten veldig store økninger i vcore og uten ekstremkjøling. Ellers har jeg ikke hørt om noen tilfeller hvor prosessoren har tatt kvelden uten at det har vært svært høye spenninger og ekstremkjøling inne i bildet. Hovedkort har etter hva jeg har erfart og sett ofte en lavere smerteterskel, men det trenger absolutt ikke være overklokking inne i bildet for å få et defekt kort. Ofte holder det med at en kondensator el. har røket. Dette har hendt meg.

 

Les litt rundt på forumet og se hvilke spenninger og frekvenser folk kjører med på din prosessortype og prøv deg fram.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du får det ikke igjen på Garanti tror jeg, de kan nok finne ut hva det er....

 

Hvis man setter seg ned og forsker på en cpu som har blitt deffekt så kan man kanskje finne ut om det overklokking som har gjort det, men dette er urealistisk. Sender man en cpu som er deffekt pga. overklokking så får du det på garantien! Ingen maskin man kan putte en cpu i for å finne ut om den har blitt overklokket så leverandøren har ingenting å si, de bøyer seg og hører på kunden når han sier han aldri har overklokket før.

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...