Gå til innhold

Hvor mye hjelper det og Hvor mye kan du skade ved overklokking?


Anbefalte innlegg

Hvis du går inn på Hvilket som helst hovedkort, så står det en standar på hvor mye voltage er på osv...., Meninga er jo at du kan endre på det men Hvor risikabelt er det

 

Hvor farlig er det egentlig?

Hvis du går hjem og overklokker, Skal jeg si deg at det er ikke mye i forskjell du merker, og jeg har et asus rampage 2 Exstrem så har Hovedkort får overklokking jeg har Testa og overklokke det meste får mer Ytelse og fps men er det verdt det?

Hvis du sender inn Hovedkorte ditt etter du har overklokka og plutselig begynte det å ta fyr eller Hovedkort ble ødelagt på grunn av overklokking, tror du at du får et nytt Hovedkort.

Det skal jeg si at du ikke får...

 

Blir glad hvis folk svar og si deres meninger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det er farlig hvis du gjør det uten å vite hva du holder på med. Og jeg tror det er garantibrudd hvis du overklokker.

 

Hovedkort er ikke egennavn ;)

 

Overklokking er egentlig for spesiellt interesserte. Det er sjelden det er mye å hente ut av det.

 

-C-

 

Feil, feil og noe rett.

 

Overklokking er skadelig ja, men om så lenge du ikke stiller spenningen som en gnu så vil du neppe ta skade, og du kan faktisk hente temmelig mye ut, jeg har hentet over 1Ghz på en gammel prescott og nesten 200Mhz på HD2600, klarte også å klokke en 2,66 Athlon 5000+ til 3,1Ghz uten problemer.

Lenke til kommentar

Ja men du må ha bra kjøling, Har core i7 920 og Asus Rampage Exstrem 2, Noen som har noen bilder sånn at jeg kan teste dette bedre ut, er på Utplassering på et firma som driver litt med kjøp og salg det heter atea og de vil gjerne være med og se.

Noen som kan gå å legge inn noen bilder Hvor du overklokker henne i Biosen på en 920 core i7 asus rampage exstrem 2 og på skjermkorte 3870x2.....

 

Hvorfår skal du overklokke Hvis du har like mye FPS som jeg har, jeg har rundt 95 fps og det er jo fint nok til å kjøre cod 4 og da kjører jeg alt på fullt

 

Hvorfår skulle jeg trenge mer???

Lenke til kommentar

Hvis du har en i7 i utgangspunktet så tror jeg jeg ville roet klokkinga litt... Som sakt, garanti ryker hvis du knerter cpu pga. overklokking...

 

EDIT:

Etter å ha lest siste innlegget ditt igjen så lurer jeg egentlig på hva i huleste du er ute etter? Det føles litt som at du er en fjortiss som egentlig bare er ute etter å briefe med at du har i7 og Asus Rampage...

 

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar
Hvis du har en i7 i utgangspunktet så tror jeg jeg ville roet klokkinga litt... Som sakt, garanti ryker hvis du knerter cpu pga. overklokking...

 

EDIT:

Etter å ha lest siste innlegget ditt igjen så lurer jeg egentlig på hva i huleste du er ute etter? Det føles litt som at du er en fjortiss som egentlig bare er ute etter å briefe med at du har i7 og Asus Rampage...

 

-C-

 

Henger meg faktisk på det siste du sier der. Reagerer også litt på at skjermkortet kanskje ikke er det sprekeste til å måle opp mot i7.

 

Garanti ryker som sagt i noen av tilfellene (uten spesialgaranti), men om du virkelig brenner for overklokking slik som meg så er det bare å sette i gang, ville begynt med skjermkortet, ta det litt rolig i Rivatuner, kanskje skru opp kjernefrekvensen noen Mhz.

Lenke til kommentar

Nå må folk slutte med det at klokking er farlig, det skal litt til og drepe ting.

( Så lenge man bruker vanlig fornuft)

 

 

 

Uansett her kan du lese litt om hket ditt og klokking:

http://67.90.82.13/forums/showthread.php?t...Rampage+extreme

 

Her finner du noen innstillinger når det gjelder I7 oc, men du må bare se igjennom tråden til du finner det du trenger:

http://67.90.82.13/forums/showthread.php?t=205779

 

Finner du noen med samme kort og cpu så kan du bare prøve og kopiere andres innstillinger og bruke det som utgangspunkt.

 

Finner gjerne mer info hvis du trenger det=)

Mye lesing og snusing rundt omkring er en del av klokking.

Men når man får taket på det så er det morsomt som f...

 

Hva slags kjøling bruker du forresten?

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Overklokking er farlig for de uten sunn fornuft og de ekstreme ellers er det svært liten sjangse for å knerte en prosessor/skjermkort. Det er også kun Volten som kan ta live konstant av prosessoren, har fremdeles til gode å se en prosessor/skjermkort dø av rein varme. :whistle: (prosessoren/skjermkorte klokker seg ned lenge før de dør av varme)

 

Har no de siste årene tatt livet av 3 stk prosessorer men dette skjedde aldri før jeg bestemte meg for å prøve suicide tokter :tease: f.eks: stock spenningen var 1.35V på min gamle amd athlon 3500+ venice og den døde ikke før rundt 1.9V :dribble: på luft.

normalt så er 10-20% over org Vcore nærmest ufarlig.

 

Jo varmere prosessoren/skjermkorte blir jo fortere vil de dø. men om jeg ikke husker helt feil så er leve tiden til dagens prosessorer regnet til +-10 år cirka og med dagens konsum byttes denne delen mye før det. har kjørt min intel e8400 på 4Ghz= 1.29V over ett år no å den lever fremdeles sjøl om jeg har vært oppe ved 1.5-1.6V som mange fraråder sterkt om. :thumbup:

 

edit:

ytelse som hentes varier stort på hvor klokke vennlig chippene er. men det er ikke så altfor vanskelig å hente ut 20% eller mer ;)

Endret av reger
Lenke til kommentar

Overklokking er sjeldent farlig om du sjekker temperaturer under klokking. Et slikt program kan være speedfan eller everest.

Du kan overklokke CPU enten ved å øke multiplier eller øke busshastigheten (mhz).

På min prosessor vil det da være 8*333mhz=3GHZ hvor 8 er multiplikator og 333 er mhz.

 

Dette på en 3000mhz prosessor, eller 3ghz som det enklere blir :)

Endret av Head-Hunter
Diskusjoner rundt språk tar man på språkforumet
Lenke til kommentar

I tillegg til å hoppe på bølgen av folk som sier at overklokking ikke er farlig, vil jeg nevne at du faktisk kan få en god del utav det. Levde i troen om at ytelsesøkningen var minimal selv, og de få gangene jeg prøvde fikk jeg alltid bluescreen (vet fortsatt ikke hvorfor, men det skjer ikke lengre nå ^^). Så fikk jeg lyst til å prøve litt, og jeg kjørte Q6600-en fra 2,4 til 2,8 GHz, og 8800GT-et fra 600/1500/900 (1800) til 700/1750/1000 (2000), og gikk fra 9000 til 11500 i 3Dmark06. :) Utrolig fornøyd selv, og jeg har ikke engang økt en eneste spenning (har inntrykk av at de fleste må øke bittelitt for å komme seg dit jeg er med et 8800GT, though). I tillegg ligger jeg komfortabelt på rundt 55 grader load på både CPU og skjermkort hvis rommet er varmt. :)

Endret av Baffage
Lenke til kommentar

Overklokking er morro! Men er mest for de som vil ha max ut av systemet sitt, dvs. ikke nødvendig for å sitte og knote i Word og Excel.

 

Sitter og leker meg med en Rampage II, i7-940, 2 * 295GTX monstermakin her (ikke min, men for det), fikk 3DMark Vantage fra P30.000 til P36.500 med noen enkle grep. Har mer å gå på også. kjører CPU'en på 3,6GHz og minnet på 1700-ish. Skrudd opp PCIE-bussen litt, og klokke og minne på skjermkortene også.

 

Greia er; du ødelegger ikke elektronikk ved å øke klokkehastigheten. Det er ikke frekvensen som ødelegger, men strøm og spenning. Så hvis du da er forsiktig med å stille opp spenningene i veldig stor grad, går det meste fint. Du har en del å gå på, men det hjelper å ha lest litt om det på forhånd.

 

På Asus Rampage II somd et er snakk om nedi her, kan du stille på alt som er av verdier på kortet, det er syyykt mtp. klokking. I BIOS vil det da også dukke opp masse advarsler med rød tekst om du setter verdiene helt vilt. Om du setter syke verdier, ignorerer advarsler, og så tar knekken på noe - ja da fortjener du ikke bedre. Men alle andre har fantastiske muligheter med det kortet.

Endret av Purplehaze
Lenke til kommentar

Det finnes jo mange komponenter som er produsert med tanke på overklokking. DFI Lanparty lager vel for tiden stort sett hovedkort beregnet for dette. For ikke å snakke om CPU'er med åpen multiplikator.

 

Til og med mitt Asus m3a79-t deluxe er et "klokkevennlig" HK. Dette reklameres det faktisk også med hos enkelte så vidt jeg vet.

 

Hvis man først skal lage, reklamere for, og selge et produkt beregnet på overklokking vil det grense til svindel hvis den stakkars komponenten tar kvelden ved det den er beregnet på å gjøre, med påfølgende brudd på garanti. Selvfølgelig så fremt man ikke durer 230V rett i fletta, men at klokkingen skjer innen de rammer satt av produsent el. tilsvarende.

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar
Ja det er farlig hvis du gjør det uten å vite hva du holder på med. Og jeg tror det er garantibrudd hvis du overklokker.

 

Hovedkort er ikke egennavn ;)

 

Overklokking er egentlig for spesiellt interesserte. Det er sjelden det er mye å hente ut av det.

 

-C-

 

Feil, feil og noe rett.

 

Overklokking er skadelig ja, men om så lenge du ikke stiller spenningen som en gnu så vil du neppe ta skade, og du kan faktisk hente temmelig mye ut, jeg har hentet over 1Ghz på en gammel prescott og nesten 200Mhz på HD2600, klarte også å klokke en 2,66 Athlon 5000+ til 3,1Ghz uten problemer.

Er nå ikkje vits å amatør klokke de prosessorene der, de suger jo max uansett, og skal ein klokke det så er det for WR eller noke i den dur...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...