Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rettigheter ved dårlig brøyting?


Jakke

Anbefalte innlegg

Og ehm ja. At jeg har så breie dekk kan ikke jeg gjøre noe med. Det er en trend som er kommet etter hvert, og slik er det. Mesta er en offentlig tjeneste, de skal forandre seg etter oss, ikke vi som skal forandre seg etter hva som passer dem.

 

Om jeg kjøper ny bil som har 205 vinterdekk, da er det slik. Og de fleste nye biler har såppas breie dekk. Da skal Mesta sørge for at det er trygt med så breie dekk, ikke vi som skal kjøre kødannende sakte, særlig når det er som tidligere nevnt Europavei det er snakk om. Dere er kanskje fra Østlandet, iallefall flesteparten, som er vant med brøyta veier. Kom og besøk oss. Det er jævlig moro å ha bil her.

 

Forøvrig har Mesta også asfalteringsjobben her. Det var et hull i veien, 20CM DYPT. Det tok 1, ETT år å få det tetta. Tror kommunen skal få strøket kontrakten, og få en annen entrepenør.

 

Er ikke meningen å snu saken over på alt Mesta gjør, men de er skyld i MYE rart som skjer på veiene her. Dere har også salt, slik at isete og galtte veier blir rue så det er grep for dekkene. Bilene ser ut som et hælvete etter en tur fra Asker til Hurum, (det har jeg erfart) men det er faktisk trygt.

 

Men de har vel ikke råd til salt...

Endret av Seruka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sluquet : Du er klar over at argumentasjonen "å kjøre etter forholdene" kan alltids brukes for å legge skylden over på sjafør?

Dette er nettop noe du gjør , noe jeg regner med du også hadde gjort om trådstarter hadde påpekt at han hadde kjørt i 50km/t eller 40km/t.

 

Men selvsagt, ting er ikke så helt enkle som du prøver å få de til å framstå, og viser det seg faktisk at brøytemannskapet ikke hadde gjort en god nok jobb her så vil jeg påstå at at det ikke finnes en fasit på hva resultatet av en ordentlig og velformulert klage vil være.

 

Det finnes heller ikke en direkte fasit på hvor mye man skal senke farten, men å ha senket farten med 20km/t på veien i tilegg til ytterligere fartsreduksjon ved å ta svingen (noe jeg personlig gjør om jeg er usikker på forholdene eller dårlig sikt) tror jeg nok er vanlig i en slik situasjon. Nå skal jeg ikke uttale meg direkte på trådstarters vegne, noe han selv får stå for så han kan jo godt forklare hendelseforløpet bedre.

 

Forresten, du kan kutte ut personangrep , det hjelper lite mot noen som er 33 og har en del år bak lappen.

Lenke til kommentar

Men igjen. Jeg kjørte i 60, i 70 sona. Hvordan kunne jeg vite at det IKKE var forsvarlig fart? Det kan INGEN svare på. Man skal ikke oppdage ddet forsent. For det skal ikke være så dårlig at man må sette ned farten merkverdig på Europaveier. Jeg kjørte til Oslo i sommer, brukte 20 timer fra Lofoten inkl. ferge. Jeg kunne med ordentlig vedlikeholdte veier hatt samme tid idag. På føret som er her nå i Lofoten.

 

Vil IGJEN bringe opp det at flere har kollidert på grunn av dårlig vedlikehold på veiene i Lofoten, for Mesta ikke klarer å gjøre jobben sin

Lenke til kommentar

Og jeg har kjørt lenge på vinterføre her, og aldri har dette skjedd før. Det er derimot andre gang denne vinteren at det er slaps her, ellers har det vært løssnø/hardpakka snø eller asfalt.

 

205 er IKKE standard på vinterdekk. MANGE har 185 og lavere på vinterdekkene, og 195 på sommer, for EKSEMPEL.

 

Det kan være at forrige eier kjøpte disse dekkene, og valgte å ha 205, men det er IKKE standard. God grunn til dette er det store prishoppet mellom 195-dekk og 205-dekk. Og det sjekket jeg selv for en venn av meg skulle ha nye vinterdekk, og vi var og sjekka

Lenke til kommentar
Og jeg har kjørt lenge på vinterføre her, og aldri har dette skjedd før. Det er derimot andre gang denne vinteren at det er slaps her, ellers har det vært løssnø/hardpakka snø eller asfalt.

 

205 er IKKE standard på vinterdekk. MANGE har 185 og lavere på vinterdekkene, og 195 på sommer, for EKSEMPEL.

 

Det kan være at forrige eier kjøpte disse dekkene, og valgte å ha 205, men det er IKKE standard. God grunn til dette er det store prishoppet mellom 195-dekk og 205-dekk. Og det sjekket jeg selv for en venn av meg skulle ha nye vinterdekk, og vi var og sjekka

 

205 er standard på mange biler. 185 selger sikkert mer, men allikevel er det ikke spesielt å ha 205mm brede vinterdekk. At du argumenterer med "at det aldri har skjedd før" vil nok gi deg stor tyngde i en erstatningssak!

Lenke til kommentar

At jeg slakket ned før svingen gjorde jeg. Kan nevnes IGJEN (ingen som får med seg detaljer, så får skrive kortere innlegg) at det er veldig slakk sving, og slakk bakke. Jeg lå i 60 før svingen, midt i svingen, som kanskje er 200 meter lang, skjenet jeg ut. Jeg hadde foten svakt på bremsa, det kan ha vært 50 for alt jeg vet, men jeg var opptatt av å redde bilen min, da det er det dyreste og dummeste kjøpet man gjør i livet

 

Og for de som ikke fatta det, eller som Sluquet, vil vende det mot meg, så så jeg ikke på speedometeret for jeg fulgte med på veien for ikke å kjøre ut. Desverre. Gikk ikke

Endret av Seruka
Lenke til kommentar

altså hvis du kræsjer bare fordi det er 10 cm med slaps i veien burde ikke du komme til lillehammer eller omegn, for da hadde du kræsja ca 10 ganger i året. Her har ikke kommunen råd til å brøyte skikkelig.

 

Og kreve erstatning for att du kjørte i autovernet pga dårlig brøyting kan jeg ikke skjønne du kan komme noen vei med, for da tilpasset du ikke kjøringen din etter forholdene. Det var sikkert 100 biler som kjørte svingen både før og etter deg med både bredere og dårligere vinterdekk, hvorfor kræsja ikke alle disse da? Er du i tvil om du mestrer føret, skal du vel likesågreit la bilen stå. Og ja jeg veit slaps er et helvette å kjøre i og det sporer lett, men som regel ligger slapsen på siden av sporene, så da får du tilpasse farten så du ikke kommer utenom sporene, og om du gjør det burde du ikke ha mer fart enn att du burde klare å holde deg på veien

Lenke til kommentar
At jeg slakket ned før svingen gjorde jeg. Kan nevnes IGJEN (ingen som får med seg detaljer, så får skrive kortere innlegg) at det er veldig slakk sving, og slakk bakke. Jeg lå i 60 før svingen, midt i svingen, som kanskje er 200 meter lang, skjenet jeg ut. Jeg hadde foten svakt på bremsa, det kan ha vært 50 for alt jeg vet, men jeg var opptatt av å redde bilen min, da det er det dyreste og dummeste kjøpet man gjør i livet

 

Og for de som ikke fatta det, eller som Sluquet, vil vende det mot meg, så så jeg ikke på speedometeret for jeg fulgte med på veien for ikke å kjøre ut. Desverre. Gikk ikke

 

Jeg prøver ikke å vende noe mot deg, jeg prøver bare å spare deg ekstra arbeid ved å prøve å søke erstatning hos noen andre for dine egne feil.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte etter hva jeg mente var rett fart til forholdene. Det kan ingen si noe på. At andre kjørte MYE fortere enn meg på samme føre, med nyere biler og breiere dekk er en annen sak.

 

Sporene lå I veien, da mener jeg kjørebanen. Det er ikke all verdens med folk som bor her, og klokka 2 begynner folk å dra hjem, men ikke så mye at det ikke var sporete der. Men at det i det hele tatt er spor der, er jo fortsatt ingen logikk i, da de skal sørge for sikre veier.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte etter hva jeg mente var rett fart til forholdene. Det kan ingen si noe på. At andre kjørte MYE fortere enn meg på samme føre, med nyere biler og breiere dekk er en annen sak.

 

Sporene lå I veien, da mener jeg kjørebanen. Det er ikke all verdens med folk som bor her, og klokka 2 begynner folk å dra hjem, men ikke så mye at det ikke var sporete der. Men at det i det hele tatt er spor der, er jo fortsatt ingen logikk i, da de skal sørge for sikre veier.

 

Det er ingen som sier noe på at du MENTE du hadde rett i din vurdering. Saken er derimot at du vurderte feil! Hvor mange som bor der, hvor mange som bruker veien, om det lå ti tusen nakne damer i svingen som gjorde at du mistet oppmerksomheten på veien har INGENTING å si. Det er DU som har vurdert farten feil.

Lenke til kommentar

Skjønner att du kan bli frustrert over dårlig brøyta veier, her i lillehammer er det til tider utrolig sporete og jeg har fått renska bilen min under for det som er av plastikk pga sporene er ofte 10 cm lavere enn midten av veien, og noen ganger er det ikke annet å gjøre enn å legge seg i sporene. Men det gjør ikke att jeg kan klage å få erstatning for det, for jeg har selv valgt å kjøre der med min bil selv om den i heletatt ikke er tilpassa den veien.. blir jo litt samme sak vil jeg tro. Plastikken under bilen er ikke veldig billig den heller

Lenke til kommentar

Når man kjører bil så skal man kjøre etter forholdene. Det trenger ikke å være snø i veibanen det er snakk om men kan godt være vann, tåke eller blendende sol. Man reduserer da farten såpass mye at man føler at man har kontroll over kjøretøyet.

 

Dersom man kræsjer så betyr det ikke nødvendigvis automatisk at man har kjørt uansvarlig eller "for fort etter forholdene". Det finnes noe som heter ulykker og det skjer selv de beste av oss. Og det er litt vanskelig for oss andre å sitte her nå å dømme kjøring og forhold ikke minst hvorvidt det ble kjørt etter forholdene.

 

Siden det ikke oppstod personskade så regner eg ikke med politet er innvolvert. Dersom politiet er innvolvert så vil de etterforske saken. Men om du mener du har en god sak så vil eg tro du skal henvende deg til veikontoret i fylkeskommunen veien er i siden dette er en europavei og ikke komunal eller privat vei.

Lenke til kommentar

Som nomore sa, og jeg PRØVDE desperat med mine dårlige forklaringer å si, så kan man ikke si at om bilen skjener ut så er det at man har kjørt for fort, basta. Det er mange faktorer inne i bildet. Fokuset til sjåføren, vekt, dekk, drift på hvilke dekk, fart, FØRE.

Lenke til kommentar
Dersom man kræsjer så betyr det ikke nødvendigvis automatisk at man har kjørt uansvarlig eller "for fort etter forholdene". Det finnes noe som heter ulykker og det skjer selv de beste av oss. Og det er litt vanskelig for oss andre å sitte her nå å dømme kjøring og forhold ikke minst hvorvidt det ble kjørt etter forholdene.

 

Ordet "ulykke" betyr ikke at man har kjørt ansvarlig, selv om som du sier kan skje de beste. Det sier seg selv at det går galt hvis man vurderer 60 km/t til å være en forsvarlig fart i sving når det er 10 cm. dyp slaps på veiene.

Lenke til kommentar
Som nomore sa, og jeg PRØVDE desperat med mine dårlige forklaringer å si, så kan man ikke si at om bilen skjener ut så er det at man har kjørt for fort, basta. Det er mange faktorer inne i bildet. Fokuset til sjåføren, vekt, dekk, drift på hvilke dekk, fart, FØRE.

 

Alle faktorene du nevner er ting du skal ta i betraktning for å vurdere fart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...