Gå til innhold

Opera krever mer av Microsoft


Anbefalte innlegg

Det er vel kanskje webutviklers feil at sider ikke fungerer godt i Firefox eller Opera, eller ikke fungerer i det hele tatt i disse nettleserne? Og hvis unnskyldningen til dette er at "IE6 fortsatt eksisterer" så var det verre stilt enn jeg trodde.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tek.no fungerer middelmådig på FF 3.0.7, Hurtiginlegging fra artikkel siden bugget om du scrollet vinduet opp.. måtte reloading til for å se knappene og hele tekst vinduet.. funket i IE7, meeeerkelig.. Skjønner ikke at folk griner over tabs.. det har IE7 .. Beste browseren jeg har hatt noen gang var IE5.5 men men..

 

Men men.. det er nå engang slik at de som sutrer mest får det stort sett som de vil.. Opera?.. Møkka browser, sorry, liker den ikke, bruker FF 3.0.7 selv om den har mangler.. IE8 er ubrukelig medmindre du kjører kompatibilitets modus på alt.. sukk.. får håpe det blir bedre...

 

IE 7 har fungert så langt for meg, brukte FF som en kompatibilitets sjekk mot noen script jeg laget, og har brukt den siden, funker meget bra..

Lenke til kommentar
Hvorfor er det bare slik med operativsystemer? Biler? Hey, jeg vil ha Girstang fra BMW, motor fra Lada, seter fra Frank og Bernt snekkerfirma, jeg vil også ha ... Hva sier selger da? Kjøp denne eller ikke kjøp denne, DU HAR VALGET!

 

Det blir som de som sutrer over at NRK sendte en fotball kamp midt i beste sendetid, whey, er det noe bedre å sende debattprogram eller "familie program" ? Du har et valg, NRK har faktisk 2 andre kanaler du KAN velge å se på. Og er det ingenting å se på, vel, stå på hodet eller gjør noe annet..

 

 

Så, HELT tilbake til post 1... Opera gjør stort sett ikke annet enn å syte, vil de levere et konkurrerende produkt så lag et operativ system og steng IE ute, jeg tviler på at Microsoft hyler og skriker og oppfører seg som bortskjemte drittunger av den grunn..

Bileksempler er og blir totalt ut av sammenheng, kan vri dette i alle retninger.

 

Om det er et stort problem se et av dem og ta opp det andre, eller se det ene på internett om mulig senere.

 

MS har i noen tilfeller oppført seg en smule "barnslig" synes jeg. Det har stadig gått ut og sagt at Linux benytter seg av deres patenter uten at de ønsker å si hvilke patenter dette dreier seg om til tross av at personer frar åpen kildekodemiljøet har spurt om dette så de kan fjerne dem eller finne en fiks om det stemmer. Dette ble sagt med gjevne mellomrom, i tillegg til at MS sa de kunne ta seg batalt for de som bruker Linux. De har også utnevnt seg selv som vinnere i egne tester, sagt at IE er den sikreste nettleseren, osv.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor microsoft skal tillate andre browsere for vanlige folk. IE er fremdeles den eneste browseren som klarer å vise alle sider. Når Opera, firefox, etc. støtter "microsoft websider" så kan dere ta opp diskusjonen igjen.

 

Helt enig med deg. Jeg skriver litt om det samme tidligere i tråden.

Det er svært få sider som ikke funker på IE. Mens på alle andre nettlesere jeg har prøvd, så har jeg mangen ganger truffet på sider som ikke fungerer:

i Opera, Firefox, Chrome, ....

Faktisk så var Netscape et veldig godt alternativ til IE en gang. Men det er så mangen år siden jeg prøvde den så jeg vet ikke hvordan det går med den nettleseren.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det sider som kun fungerer i IE? Nettopp fordi Microsoft har brukt sin markedsdominans innenfor operativsystemer for å få dominans i nettlesermarkedet. Derfor gikk Netscape under. MS brukte penger de tjente på slag av OS til å lage en gratis utgave av IE, og dermed hadde ikke Netscape en sjanse.

 

Og dersom dette hadde fått fortsette, så ville man fått flere og flere løsninger på nett som kun fungerte med IE, og som et resultat ville man i stor grad måtte benytte Windows og IE dersom man skulle på nett.

 

Og det er derfor EU vil at Microsoft skal komme med en løsning for fritt valg av nettlesere. Og det er vel det som er utgangspunktet for denne saken.

 

Til de som mener at MS må få lov til å gjøre hav de vil med sitt produkt, ville det vært greit at Telenor misbrukte sitt monopol på teletjenester gjennom å si at dersom du ønsker å ringe en Telenorkunde så må du ha et abonnement fra Telenor? Og på den måte satt en effektiv stopper for opprettelsen av Netcom. (ja jeg vet, ikke samme sak, men samme utgangspunkt)

 

For det er det som er utgangspunktet. At Microsoft misbruker sin markedsdominans.

 

Ørjan....

Lenke til kommentar

Poenget er at det blir totalt unaturlig at MS skal tilby Firefox, Opera, Safari eller Chrome ++ i sin windows installasjon. Vi har klart å få MS til å gi oss muligheten til å fjerne IE, Mediaplayer og en del annet. Det får vel være bra nok.

 

Hva blir det neste? Tvinge MS til å tilby OpenOffice i Windows installasjonen?

 

Saken har alltid dreid seg om å få microsoft til å slutte på tvinge brukerne til å ha deres brukerapplikajoner ferdig installert og inkludert i OSet samt ikke ha muligheten til å deinstallere dem. Det blir for meg helt feil å da skulle tvinge MS til å tilby andres løsninger i installasjonen.

 

Å velge nettlesere er noe man lett kan implementere i OEM installasjoner fra maskinvareleverandøren som IBM, HP, Dell osv. Det er dit man bør rette skytset om man ønsker disse tingene implementert og ikke på OS leverandør.

 

Om Opera ønsker sin nettleser som en del av installasjonen får de ta kontakt med disse. Men det er kanskje lettere å forsvare at de krangler med MS?

 

Som sagt, ønsker Opera dette må de ta kontakt med OEM leverandører som leverer ferdiginstallasjoner og butikker, forhandere som selger Retail pakker. Der kan de sikkert få til avtaler om å inkludere Opera med salget.

 

 

 

EDIT:

En annen ting som er noe trist er at jeg stadig vekk får beskjed av bekjente om å fjerne Opera 9.63 og nå 9.64. De elsker Opera og hvordan det er bygget opp men de er så forbannet på at det er totalt ustabilt over tid og ikke fungerer når de trenger den, at de ikke vil ha det. Så de ender opp med Firefox eller Safari og jeg hører aldri noe mer før de igjen har prøvd neste versjon av Opera i håp om at den skal fungere bedre enn forrige. Chrome er ikke funksjonell nok ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Til de som mener at MS må få lov til å gjøre hav de vil med sitt produkt, ville det vært greit at Telenor misbrukte sitt monopol på teletjenester gjennom å si at dersom du ønsker å ringe en Telenorkunde så må du ha et abonnement fra Telenor? Og på den måte satt en effektiv stopper for opprettelsen av Netcom. (ja jeg vet, ikke samme sak, men samme utgangspunkt)

 

For det er det som er utgangspunktet. At Microsoft misbruker sin markedsdominans.

 

Ørjan....

 

Hepp.. Telenor eier ikke telenettet... Det er det staten som gjør.. Om du lager et televerk har du visse regler å rette deg etter, som alle andre televerk må, samtrafikkavtaler osv. Og hvorfor tror du det er dyrere for netcom kunder å ringe telenor enn det er for netcom kunder å ringe netcom kunder? Det er det samme hos telenor.. dyrere å ringe netcom enn å ringe telenor kunder..

 

Begge operatører har dog abn. som har flat pris uavhengig av mottaker ..

 

Slik telenettet/mobilnettet (som er 2 100% uavhengige nett) funker i dag så må det orginerende netts leverandør betale for å sende et anrop til den mottakende leverandørs nett.. og de har avtaler seg i mellom.. Badda bim badda bom..

 

 

Det det høres ut som her er at det er trist at en får levert et mer komplett produkt enn et mindre ett. Jeg tror de fleste her ønsker mest mulig ekstra utstyr inkludert i prisen på bilen sin når de kjøper den enn mindre.. Men her argumenteres det for at det er mindre som er best.. da kan du selvsagt kjøpe stereo, seter, ryggesensor, motor++++ andre steder.. Wow.. makes sense..

Lenke til kommentar

Var ment som en illustrasjon på hvor idiotisk denne diskusjonen er i utgangs punktet.. og hvor herlig dobbelt moralen er.. Det er fint å gjøre slikt på noe, men ikke på annet.. Om IE er roten til alt ondt og fælt at en faktisk får med ekstra ting enn BARE et rent os, til og med DOS inneholdt en bråte med ekstra programmer... ingen klaget på Qbasic, edlin eller edit.. bare for å nevne noen.. Ei heller at det fantes ekstra programmer som var bedre enn microsoft sine og som var en kjempe suksess.. ala QEMM, Borland Pascal, PC-tools osv osv... Nei.. takke seg til valgmuligheten av å faktisk kunne velge et annet operativ system.. Eller har man ingen valg??

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at debatten og Opera sitt utspill er feilaktig. Opera skulle som jeg sier siktet på OEM leverandører, forhandlere og butikker.

 

Må si meg i stor grad enig. EU skulle tvunget MS til å levere OEM versjonen uten IE, WMP etc og gjort det til et ansvar for OEM leverandører, forhandlere og butikker til å konfigurere disse med nødvendig programvare for bruk (også OpenOffice eller prøveversjon av Office 2007).

 

Fullversjonen (retail) kunne gjerne være som i dag. Vi som ellers kjøper OEM versjoner til egne bygg er kompetente nok til å løse problemet med manglende nettleser svært så enkelt.

 

@Phreak Paradize:

Staten eier ikke telenettet i Norge. Fastnettet eies i hovedsak av Telenor, med unntak av en del "stamnett" og noe fiber distribusjonsnett som Bredbåndsalliansen eier (Lyse med flere). Mobilnettene eies henholdsvis av Netcom (Telia), Telenor og Network Norway.

 

Hadde ikke fastnettet til Telenor vært meget sterkt regulert, så kunne vi faktisk oppleve merkverdige situasjoner.

 

@oysteinsor:

At sider kun fungerer i IE skyldes IE sin manglende støtte for standarder og egne sære løsninger. Firefox er eller oppfølgeren til Netscape. Netscape overførte alle sin "rettigheter" til Mozilla Foundation.

 

Du har tydeligvis ikke fulgt med i timen.

Lenke til kommentar

Sant at staten ikke eier det.. de overførte nettet til telenor (jara), vel, med særdeles strenge regler.. blant annet at transport på nettet er tilgjengelig med lik pris for alle.. Dvs telenor bruker telenettet til samme pris som ventelo eller alle andre televerk. For å bli et televerk dog kreves en del, blant annet utstyr, support og et relativt stort beløp som depositum... I realiteten er det fremdeles regulert av staten, dvs telenor kan ikke plutselig si at de skal ha 100 øre /min for telefoni trafikk mens de selv ikke betaler mer enn 2-3 øre /min..

 

Dog telenor har vært beskyldt for å drive med intern fakturering med kunstig høye priser mellom jara og diverse telenor firmaer for blant annet å kunne forsvare å ta mer pr.min. av andre operatører...

 

Men det er en heeeelt annen diskusjon....

 

Ellers er jeg forsovidt enig i hva Bolson presenterer... noe som ikke er ulikt post #1.. :D

Lenke til kommentar
Hva blir det neste? Tvinge MS til å tilby OpenOffice i Windows installasjonen?

Det vil jo ikke være aktuelt så lenge MS ikke bestemmer seg for å bundle Windows og Office sammen.

 

Sant at staten ikke eier det.. de overførte nettet til telenor (jara), vel, med særdeles strenge regler.. blant annet at transport på nettet er tilgjengelig med lik pris for alle.. Dvs telenor bruker telenettet til samme pris som ventelo eller alle andre televerk. For å bli et televerk dog kreves en del, blant annet utstyr, support og et relativt stort beløp som depositum... I realiteten er det fremdeles regulert av staten, dvs telenor kan ikke plutselig si at de skal ha 100 øre /min for telefoni trafikk mens de selv ikke betaler mer enn 2-3 øre /min..

Nettopp. Og på samme måte må det reguleringer til slik at ikke MS ikke misbruker sitt monopol.

 

Jeg synes at den beste måten dette kunne løses på var at Windows ble levert med kun de komponentene som er nødvendig for å kjøre oset. Altså uten IE, Mediaplayer, Notepad e.t.c. Applikasjoner som ikke er nødvendig for å kjøre oset trenger ikke være med. Så ville det vært opp til de som leverer en datamaskin med forhåndsinstallert Windows å sørge for at det var en mulighet for installering av ekstra programvare ved installasjon. Vil tippe det da hadde dukket opp mange løsninger lik de man ser i linux for installasjon og oppdatering av programvare.

 

Kunne strengt tatt også ønsket at MS ble det i to. En del som utviklet os, og en del som utviklet programvare. Slik at når jeg kjøpte meg en Windowsversjon, så gikk det jeg betalte til videreutvikling av Windows, og ikke IE, Mediaplayer, Movieplayer etc. Så fikk de andre applikasjonene stå på egne ben, og konkurrere fair and square med programvare utviklet av andre.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at debatten og Opera sitt utspill er feilaktig. Opera skulle som jeg sier siktet på OEM leverandører, forhandlere og butikker.

Det Opera har gjort er å "anmelde" MS for brudd på EU sitt regelverk, og EU har opplagt kommet fram til at det er betydelig substans i anmeldelsen. Mener du at det var "feilaktig" av Opera, så må du altså også mene at det er feil å bekjempe lovbrudd...

 

Når det gjelder utspillene her om at EU burde rettet skytsen mot OEM-leverandørene istedenfor MS, så er det helt motsatt. Ingen av Windows sine OEM-leverandører har noe spesielt dominerende markedsmakt og ingen av dem er aktuelle for reguleringer under EU (eller USA eller whatever) sine lover.

Selv om EU skulle klare å gå så langt som å forby MS å bundle IE med Windows, er det ingenting i veien for OEM-leverandørene å bundle IE som før - ikke fordi IE er noe mindre skadelig da, men fordi lovverket er langt smartere enn utspillet har fått med seg.

Endret av PHPdude
Lenke til kommentar

Tonnevis Thlom.

 

Forsøk feks. cdon.com, sfanytime og dabbladet. Så går du til bredbåndsfilm og forsøker å se en film der :). Men tonnevis av andre sider også som ikke har multimediainnhold.

 

Såvidt jeg vet er ikke filmutleie på internett "gammel versjon av internett" ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjedelig det der Theo343. Er også mange sider som ikke funker i Linux eller OS X heller. videoleie på nett kan også være et stort problem på det området også.

 

Alle sider burde følge en standard så alle kan velge å vrake med både OS og nettleser uten å måtte bytte browser eller OS for å ha muligheten til å benytte seg av tjenestene på en eller annen nettside.

 

Nå har iallefall Firefox fått en nokså vesentlig brukermasse, Safari og Chrome begynner også og få en betydelig brukermasse. Linux og Mac har øket noe i det siste også. Dette kan nok føre til at flere tar andre nettlesere og OS i betraktning når det lager nettsidene sine.

 

Dette er jo ikke først og fremst MS sin skyld, men de som drifter nettsidene. Er det nettsidene som skal presse MS til å følge standarer eller legge vekt på flere OS og nettlesere, eller er det brukerne som må tale ved å droppe de tjenester som ikke fungerer i det OS'et eller nettleseren de bruker?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...