Gå til innhold

Hjelp til valg av vidvinkel


Anbefalte innlegg

Har siklet en god stund over en vidvinkelzoom, men er ikke helt sikker på hvilken jeg skal gå for.

Har tittet på Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM , men den er nok litt utenfor min prisklasse.

 

Har da valgt å gå for en billigere versjon. Har sett på Tamron SP AF 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF)

og Tamron SP AF 11-18mm F/4.5-5.6 Di-II LD ASPHERICAL (IF), men er ikke sikker på hvilken jeg skal velge.

 

Noen som har noe erfaringer med noen av disse objektivene eller muligens forslag til andre vidvinkelzoom?

 

Har forøvrig Canon Eos 450D.

 

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DPReview tester vidvinkler om dagen, og har sålangt testet Tamron 10-24, Sigma 10-20 og Olympus 9-18. Her er sammenligning av de to første:

 

http://www.dpreview.com/lensreviews/widget...uration.xml%3F3

 

De er begge to betraktelig svakere enn Olympus 9-18, så siden det tyder på at det finnes en del mer å hente i denne typen objektiver ville jeg selv ventet til DPReview hadde testet flere varianter, for eksempel Tokina og Canons objektiver. Canon 10-22 er temmelig dyr, som du nevner, men det er greit å se hva forskjellene er.

Lenke til kommentar
Har ingen av de nevnte, men Canon 10-22 er bra til tross for prisen.

 

Hva mente du egentlig her? At den er veldig billig? Det er ikke det at den er så voldsomt dyr, men den koster det dobbelte av Tamron/Sigma-alternativene, og det spiller vel fort en rolle for folk.

Lenke til kommentar
Har ingen av de nevnte, men Canon 10-22 er bra til tross for prisen.

 

Hva mente du egentlig her? At den er veldig billig? Det er ikke det at den er så voldsomt dyr, men den koster det dobbelte av Tamron/Sigma-alternativene, og det spiller vel fort en rolle for folk.

Den har jo høyere pris enn tilsvarende fra sigma og tamron. Har prøvd 10-22 fra Canon og var veldig imponert.

Lenke til kommentar

Tamron sin 10-24 er jo helt ny, og en videreutvikling av den flere år gamle Tamron 11-18, så ikke kjøp den gamle ihvertfall! Tester viser helt klart at den nye er bedre.

Jeg har Tamron 10-24 og er veldig fornøyd :yes:

Den er nok det beste vidvinkelkjøpet for tiden, prisen tatt i betraktning. (klart man får bedre, men til hvilken pris...)

 

Men nå er jo Sigma nettopp kommet med en ny 10-20mm f/3,5 og den ser jo lovende ut! Hvis du kan vente på tester av den så kanskje...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et pent brukt Tamron 11-18 for 2000,-. Må si meg fornøyd med det, men har ikke prøvd andre vidvinkler på mitt hus så kan jo ikke sammeligne det med noe. Du kan jo se på noen av bildene jeg har tatt med det.

Er jo en del hjelp i å lete rundt på flickr og søke etter bilder tatt med spesifikke objektiv. Gir deg en idè om hva du kan få.

Lenke til kommentar

Tokina 11-16 f/2.8 er et bra alternativ. Kjempebra optisk og til en grei pris.

Nikkor 14-24 f/2.8 som også er kompatiblet med fullformatskamera, er det vel ingen ting som slår. Det er mange som kjøper adapter kun for å kunne bruke dette objektivet på Canon kamera tiltross for at de mister autofokus.

Lenke til kommentar

Tamron 10-24mm f/3,5-4,5 er nylig testet hos SLRgear og fikk slakt i sammenligningen med Sigma 10-20 f/4-5,6.

 

Sigma har også lansert en ny utgave med større blender: 10-20mm f/3,5. Det er for tidlig å si noe om kvalitet og pris på denne, men det er i hvert fall et kommende alternativ. Jeg tror en realistisk forhåpning er ca 4000 kr og litt bedre kvalitet enn den gamle utgaven.

Lenke til kommentar
Tokina 11-16 f/2.8 er et bra alternativ. Kjempebra optisk og til en grei pris.

Nikkor 14-24 f/2.8 som også er kompatiblet med fullformatskamera, er det vel ingen ting som slår. Det er mange som kjøper adapter kun for å kunne bruke dette objektivet på Canon kamera tiltross for at de mister autofokus.

Korrekt, men er nok rett nikkor 14-24 spiser opp et (lite) cropkamera med tanke på størrelse og vekt...

Lenke til kommentar
Tamron 10-24mm f/3,5-4,5 er nylig testet hos SLRgear og fikk slakt i sammenligningen med Sigma 10-20 f/4-5,6.

Slakt er vel å ta litt hardt i...:

 

"In summary, excellent results for this lens when used at wide-angle, even wide open."

 

"Its optical performance is very good: nice and sharp at 10mm, except in the extreme corners and good tolerance to CA (again, except in the corners)."

 

"With a price point lower than its existing ultrawide 11-18mm, the Tamron 10-24mm is an attractive proposition, offering good performance and exceptional value in the same package."

Lenke til kommentar
Det er mange som kjøper adapter kun for å kunne bruke dette objektivet på Canon kamera tiltross for at de mister autofokus.

 

Er EF 16-35mm f/2.8L II USM så dårlig, eller er det fordi den ikke er vid nok?

Da jeg anser meg selv som nybegynner, synes jeg det blir feil for meg å ha noen mening om dette. Det var bare en påstand jeg leste, hvor flere canonbrukere brukte adapter for å bruke det svært bra nikkorobjektivet på canonhus.

 

Når det gjeller minste brennvidde må man også huske at det er forskjellige cropfaktorer på nikon og canon. nikon 1.5 og canon 1.6, slik at canon blir litt videre på cropkamera, med unntak av noen med 1.3.

 

Ifølge photozone scorer 16-35L 3.5/5 og Nikkor 14-24 5/5

Dette kan ikke sammenlignes på tvers av systemene står det på photozone. Kan f.eks være at 16-35L scorer mye mer på et fullformatskamera.

 

http://www.photozone.de/canon-eos/175-cano...-report--review

 

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-...-report--review

Lenke til kommentar
Tokina 11-16 f/2.8 er et bra alternativ. Kjempebra optisk og til en grei pris.

Nikkor 14-24 f/2.8 som også er kompatiblet med fullformatskamera, er det vel ingen ting som slår. Det er mange som kjøper adapter kun for å kunne bruke dette objektivet på Canon kamera tiltross for at de mister autofokus.

Nikon 14-24mm f/2.8 er ekstremt bra (og dyrt), om noe bedre finnes aner jeg ikke. Går rundt med et konstant tilfreds glis når jeg bruker det, mest fantastiske objektivet jeg noensinne har eid. Bare se til å bruke det enda mer. Ekstrem vidvinkel medfører at man bør ta bilder på en litt annen måte en ellers, lavt og nært ser utrolig bra ut - så egner seg best når det er bra vær slik at man slipper å bli altfor møkkete :)

Lenke til kommentar

Se under overskriften "Alternativer":

Sigma 10-20mm ƒ/4-5.6 EX DC HSM ~$450

Sigma's ultrawide offers some of the best performance for the dollar. Tamron's 10-24mm has a bit more reach on the tele end, but the Sigma lens is much sharper, and as it is a rectilinear design, offers better distortion and less corner softness. It is especially resistant to chromatic aberration (above 10mm), and with its HSM motor, is much quieter to focus. Finally, it's less expensive. Sigma's also announced a constant ƒ/3.5-aperture version of this lens.

Slakt er kanskje å ta litt i, men det kommer klart frem at Sigma 10-20 får en klar anbefaling blant de to.

Lenke til kommentar
Ifølge photozone scorer 16-35L 3.5/5 og Nikkor 14-24 5/5

Dette kan ikke sammenlignes på tvers av systemene står det på photozone. Kan f.eks være at 16-35L scorer mye mer på et fullformatskamera.

 

http://www.photozone.de/canon-eos/175-cano...-report--review

 

Du refererer til feil objektiv. Photozone har ikke testet 16-35II, men forgjengeren.

Den nye utgaven er klart forbedret, men hvordan den gjør det mot 14-24 kjenner jeg ikke - og heller ikke spesiellt interessant (imo).

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...