Gå til innhold

Nav får stryk for brukervennlighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, til alle de som sier nedetiden til nav.no er en bagatell,og at det er brukerne som er slubberter og spiller WoW hele natta:

 

Problemet er at nav har så mye nedetid ellers også, spes i helgene. Stadig vekk er det oppgraderinger osv. som gjør at nav.no er ute av drift. "Prøv igjen mandag kl xxxx" eller noe slikt.

 

Håpløse greier :thumbdown: Virkelig glad jeg ikke er avhengig av nav selv

Lenke til kommentar

Jeg har knotet like lenge med NAVs sider som det tar å søke 30 IT-jobber... hehe, ja jeg er IT-siv.ing. Nå har jeg jobb og er virkelig glad for å slippe å ha noe med NAV å gjøre, som tjeneste bruker. Derimot kunne jeg tenke meg litt av jobben med å ordne opp i rotet.

Lenke til kommentar
Jeg har knotet like lenge med NAVs sider som det tar å søke 30 IT-jobber... hehe, ja jeg er IT-siv.ing. Nå har jeg jobb og er virkelig glad for å slippe å ha noe med NAV å gjøre, som tjeneste bruker. Derimot kunne jeg tenke meg litt av jobben med å ordne opp i rotet.

Ser helst at det er interaksjonsdesignere og usability-eksperter som tar seg av frontend, ikke ingeniører.

Lenke til kommentar
Og:

Serveren er stengt mellom 23-07. Slik har det vært i over 10år.

Men på en annen side.

DU skal søke jobb mellom 08.00 - 16.00 hver sinnsvake dag. Jeg som betaler skatt er ikke interessert i at du sitter oppe og chatter/spiller natta lang på trygd betalt av meg.

Så jeg er faktisk enig i stengetiden. Pell deg i seng og slutt og syt.

 

Jeg for min del jobber stort sett mesteparten av dagen, mye i hjelpekorpse og andre frivillig verv for å ikke dø av kjedsomhet, selv på trygd fra NAV har jeg mer en nok å fordrive tiden min på, det å kunne sitte på kvelden også etter klokka 23:00 hadde vært fornuftig..

 

Jeg fordrar rettes ikke personer som deg som sitter å prater piss...

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd ved flere annledninger at NAv må presses, trues og mases på for at de skal gjøre jobben sin, selv da er det ikke garantert at de gjør den riktig.

- Sosial-støtte som tar over halv-året å behandle, selv med krystall-klare lover og regler.

- Sykemelding hvor den sykemeldte praktisk talt var forhandler mellom arbeidsgiver og NAV.

I begge tilfeller klarte de å gi avslag hvor de baserer sine avslutninger på paragrafer som tilsier at disse skulle blitt innvilget.

Jeg håper jeg aldri må sette min fot i et NAV-kontor resten av mitt liv.

Lenke til kommentar

Kor lenge har me høyrt rapportar om NAV sine sider, og kor dårlege dei er? Eg ser ikkje bort frå tre år, eg tykkjer eg ser ein minst ein gong i halvåret. Skal dei lære?

 

Eg har forøvrig spurt om kvifor dei stenger tenester mellom kl. 23-07. Det er visstnok for å koble tenarane som har tenestene om dagen til interne IT-system i NAV, slik at nye opplysningar om CV, meldekort etc. vert overført til interne system. For at dette skal vere tilstrekkeleg sikkert må dei koblast frå det eksterne nettet. Eg tvilar på at dei har løyst det på den mest tidseffektive måten, men det er i alle fall ein annan grunn enn at dei er hosta på Windows ME, som eg har lurt på eit par gonger. :p

Lenke til kommentar
Thlom: Det er ikke interaksjonsdesignere som kan endre på det faktum at de holder nettet nede mellom 23 - 07. Og det er interaksjonsdesignere som har designet siden men den er tydeligvis blitt meget fail. Faktisk så har jeg mer tro på ingeniører.

Interaksjonsdesignere kan designe en nettside som er brukervennlig, ingeniører kan utvikle brukbare systemer for datadeling mellom systemene til NAV. Hele prosjektet må nødvendigvis være et tverrfaglig arbeid. Interaksjonsdesignere har peiling på HCI, usability og har teorier og metoder for slikt, ingeniører har peiling på databaser, nettverk og tunge datasystemer og lignende. Interaksjonsdesignere kan ikke ta jobben til ingeniører og vice versa. At nettsidene til NAV er stengt mellom 23 og 07 er bare et negativt aspekt ved nettsidene.

 

At du har mer tro på at ingeniører kan lage brukervennlige brukergrensesnitt enn interaksjonsdesignere er for meg helt uforståelig.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke at de interaksjonsdesignere har klart å gjøre siden noe mer brukervennlig enn hvilket som helst annen side. For opplysningsskyld er det folk fra BEKK som har stått for designet.

Hvorvidt det er interaksjonsdesignere eller teknologer som har stått for brukergrensesnittet er ikke relevant. Mitt poeng var at folk som har peiling på brukergrensesnitt vil kunne lage bedre grensesnitt enn noen som har lav kunnskap om HCI men høy teknologikompetanse. Disse fagfeltene er helt nødt til å jobbe sammen om så store prosjekter som nav.no. Og sammen med brukerne, både byråkrater og brukere av NAVs tjenester.

Lenke til kommentar
Du ser fortsatt ikke poenget, vi har hatt interaksjonsdesignere på nav, altinn og mange andre prosjekter og jeg ser virkelig ikke noe forbedring. De kan ha så mye utdannelse de bare vil men når de klarer å feile gang på gang, så kanskje det er på tide å tenke nytt.

Joda, jeg skjønner at du av en eller annen grunn tror at ingeniører vil gjøre en bedre grensesnittjobb enn folk som kan grensesnitt fordi noen av en eller annen grunn som vi ikke kjenner til har laget dårlige systemer tidligere. Kanskje vi burde la byggingeniører ta over jobben til arkitekter også siden arkitekter har tegnet en haug med bygg med designfeil tidligere?

 

Nå er det jo ingeniører som har skrudd sammen systemene til NAV på en slik måte at nav.no er stengt mellom 23 og 07 da. Kanskje vi burde la gutteromshackere prøve seg neste gang?

Lenke til kommentar
Er dette en slags avledningsmanøver? Ubrukeligheten til nettsidene til Nav blekner fullstendig ved siden av resten av systemet. En bagatell, rett og slett.

 

Jeg fikk arbeidsledighetspenger 5 måneder etter at jeg søkte. To uker etter at jeg hadde fått meg ny jobb (uten noe som helst hjelp fra nav). At noen mener nettsidene er lite brukervennlige er rett og slett en bagatell som du sier. Jeg blir irritert viss de investerer i nye it-systemer før de har ryddet opp innad i organisasjonen. Og det mener jeg selv om bedriften jeg nå jobber for selger it-systemer til Nav...

Lenke til kommentar
Jeg har knotet like lenge med NAVs sider som det tar å søke 30 IT-jobber... hehe, ja jeg er IT-siv.ing. Nå har jeg jobb og er virkelig glad for å slippe å ha noe med NAV å gjøre, som tjeneste bruker. Derimot kunne jeg tenke meg litt av jobben med å ordne opp i rotet.

Ser helst at det er interaksjonsdesignere og usability-eksperter som tar seg av frontend, ikke ingeniører.

En It ing. som har brukt NAV for å søke jobb.

 

...

 

Noe forferdelig galt har skjedd.

 

Men Thlom, husk at at mange IT ingeniører skoleres i nettopp menneske maskin interaksjon og mange som har utdanningen jobber med dette.

Lenke til kommentar
Jeg har knotet like lenge med NAVs sider som det tar å søke 30 IT-jobber... hehe, ja jeg er IT-siv.ing. Nå har jeg jobb og er virkelig glad for å slippe å ha noe med NAV å gjøre, som tjeneste bruker. Derimot kunne jeg tenke meg litt av jobben med å ordne opp i rotet.

Ser helst at det er interaksjonsdesignere og usability-eksperter som tar seg av frontend, ikke ingeniører.

En It ing. som har brukt NAV for å søke jobb.

 

...

 

Noe forferdelig galt har skjedd.

 

Men Thlom, husk at at mange IT ingeniører skoleres i nettopp menneske maskin interaksjon og mange som har utdanningen jobber med dette.

Joda, jeg er klar over det. Men mange har lite kunnskap på dette området, og det gir seg ofte utslag i tungvindte grensesnitt.

 

Når det er sagt, noe som antakeligvis gjør det vanskelig å skru sammen gode grensesnitt for NAV og andre offentlige institusjoner er mengden med byråkratiske krav. Digre vegger med tekst som må presenteres for brukeren, uforståelige avgrensninger av brukergrupper, meldeplikt og det ene med det andre. Jeg mistenker også at interne krav og behov hos NAV har vært vektlagt langt tyngre enn brukernes behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...