Gå til innhold

Jeg forstår ikke Zofies Verden


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier; jeg klarer ikke å forstå tegneserien Sofies Verden.

 

Jeg klarer ikke å se det morsomme i det, skal det være morsomt?

Kan noen forklare meg humoren, tankegangen og meningen bak tegneserien?

Hver dag leser jeg det i dagbladet forgjeves.

 

Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder Zofies Verden må du se på den med et ekstremt skjevt blikk. Selv ler jeg meg skakk på mange av stripene, som f.eks. dagens:

 

post-92389-1236764116_thumb.jpg

 

Serien bruker striper fra en annen serie som utgangspunkt hvor brukbare striper dubbes om til noe helt nytt. Og som du ser så blir utfallene ganske sære. Se for eksempel på hvor brydd hun bestemora ser ut når fyren spør henne. Antageligvis hadde de opprinnelig en diskusjon om noe som bestemora ikke helt likte, men den funker like godt for teksten som har blitt satt inn i ettertid. Du kan se på det som en slags "tegneserienes youtube poops".

Lenke til kommentar

Zofies verden er smukke greier. Humoren ligger i de uventede sammensetningene mellom typiske tegneserietegninger av den hardkokte typen (Rip Kirby, Modesty Blaise og slike typiske "Agent X9-serier") og surrealistiske, barnslige og fjollete tekster. Det blir et stilbrudd som ofte er morsomt. Om jeg skal jamføre med noe visuelt kan det for eksempel være

, som også bruker fjollete tekst innenfor en seriøs ramme. Teksten heves av måten den presenteres på.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Serien bruker striper fra en annen serie som utgangspunkt hvor brukbare striper dubbes om til noe helt nytt. Og som du ser så blir utfallene ganske sære. Se for eksempel på hvor brydd hun bestemora ser ut når fyren spør henne. Antageligvis hadde de opprinnelig en diskusjon om noe som bestemora ikke helt likte, men den funker like godt for teksten som har blitt satt inn i ettertid. Du kan se på det som en slags "tegneserienes youtube poops".

 

Så dette skal være noe lignende det Film Magasinet gjør? At de legger tekst på bilder fra film, som ikke har noe med filmen å gjøre?

 

I så tilfelle synes jeg Film Magasinet gjør dette mye bedre.

 

EDIT: Den mest anbefalte var ikke så aller verst da.

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Zofies Verden er jo dritmorsomt, men jeg vet ikke om jeg hadde ledd like godt for 10 år siden. Den står riktignok i fare for å bli litt gammel.

 

EDIT: Noe av det beste var gjesteartistene i julekalenderen, særlig Espen Thoresens bidrag (underst):

 

960x.jpg

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...