Gå til innhold

Jeg forstår ikke Zofies Verden


Anbefalte innlegg

Hmm.. selv etter alle disse forklaringene ser jeg ikke helt HVA som er morsomt ... det er jo ikke humor, men bare et forsøk på å få noe til å høres morsomt ut i en helt irrelevant stripe? - Det som er litt trist er jo at selve teksten nesten aldri er morsom, og ofte inneholder interne referanser som garantert ikke treffer 95% av publikum...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da humor når folk (bl. a. meg) ler av stripene?

 

Men forklar hva som er morsomt med en stripe da. - Som oftest skjønner jeg ikke hva forfatteren mente skulle være morsomt med stripene, og i de tilfellene jeg skjønner det så blir det litt sånn "herregud" himling med øynene liksom ... (typisk, de mest anbefalte stripe - det er en sånn typisk "herregud *himler med øynene* stripe for meg, men jeg _ler_ ikke ...)

Lenke til kommentar

Svinepelz har allerede forklart det.

 

Zofies verden er smukke greier. Humoren ligger i de uventede sammensetningene mellom typiske tegneserietegninger av den hardkokte typen (Rip Kirby, Modesty Blaise og slike typiske "Agent X9-serier") og surrealistiske, barnslige og fjollete tekster. Det blir et stilbrudd som ofte er morsomt. Om jeg skal jamføre med noe visuelt kan det for eksempel være
, som også bruker fjollete tekst innenfor en seriøs ramme. Teksten heves av måten den presenteres på.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Dette er simpel og dårlig humor. Jeg vet det er lett for dere å tenke: "nthåå, han skjønner bare ikke greia". Jeg skjønner utmerket greia. Denne serien er et eksempel på det jeg liker å kalle "dårlig random". Random humor KAN nemlig være helt fantastisk, for eksempel Cyanide and Happiness, Perry Bible Fellowship, comicsa til Jhonen Vasquez, ect. Men dette, DETTE, er bare dårlig. Og vanvittig repetivt.

 

Formel for å lage en slik stripe:

 

1. Ta noe random tegneserieruter fra AgentX-blader eller noe.

2. Endre snakke-boblene, få dem til å si noe som ikke har noe med originalstripene å gjøre. Det de nå skal si trenger ikke, BØR IKKE, ha noe som helst humoristisk ved seg.

3. Forandre fargene i bakgrunnen til noe anna, tilfeldig farge.

 

Det er søppel. Søppel. Søppel. Søppel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vel kontrasten mellom hva de agentseriene gjerne ville fremstille seg som back in the day ("beinhard action", som egentlig var klisjéfyllt, lavbudsjett og rimelig kjedelig, akkurat som Fantomet egentlig er ganske patetisk) og de barnslige innfallene og assosiasjonene som Zofies Verden misbruker dem til nå som er mye av det som gjør det morsomt.

 

Jeg synes hvertfall Zofies Verden har sine øyeblikk. Samme gjelder C&H, PBF, osv. De kan være glimrende, men de har også sine svake striper. Særlig PBF, imo.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Det er vel kontrasten mellom hva de agentseriene gjerne ville fremstille seg som back in the day og de barnslige innfallene og assosiasjonene som Zofies Verden misbruker dem til nå som er mye av det som gjør det morsomt.

 

Hva er morsomt med det? Altså, kanskje er det vanskelig å forklare, men jeg skulle likt å få sett en forklaring på hvorfor det der er moro. Er virkelig det premisset der nok til å kunne basere en hel serie på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...