Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lege og taushetsplikt overfor foreldre


DudeUlf

Anbefalte innlegg

Hallo, håper jeg har postet i riktig kategori, hvis ikke så beklager jeg.

 

Så det som skjedde er at jeg skulle til legen for å sjekke om jeg hadde fått kyssesyken, så legen sa at jeg måtte ta en blod prøve og urin prøve, jeg var klar over blod prøven som ikke var det store problemet, men urin prøven prøvde jeg å lure meg unna. Noe som endte med at jeg fikk med et glass som jeg måtte komme tilbake med i morgen. Nå grunnen til at jeg ikke ville ta urin prøven er for at mest sannsynlig så er det spor etter THC der. Og jeg hadde dessverre med min mor til legen, noe som jeg angrer på i etterkant fordi hun hørte jo at jeg måtte levere dette glasset, nå har jeg søket litt rundt på internett og fikk vite at ingen informasjon vil bli gitt til Politiet pga taushetsplikt, men det jeg lurer på vil denne taushetsplikten også gå for foreldre hvis de skulle finne spor?

Jeg er 17 år, og mente at jeg har lest ett eller annet sted at det er taushetsplikt for alle som er 16 år og eldre. Med tanke på at min mor var med også så er jeg usikker på hvem som får informasjonen :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Legen har taushetsplikt til foreldre så lenge du er over 16 år. Du kan snakke med legen å forklare situasjonen så han kanskje forstår deg og ikke sier noe vidre. Men en ting skal du huske Leger har meldeplikt, hvis de får vite noe som kan stoppe en kriminell handling så har de lov til å melde i fra til politi. Utenom det så er det mellom deg og legen din så lenge du ønsker det ;)

Slik jeg har forstått det.

 

Natrich

Lenke til kommentar
Betyr dette at hvis legen er i dårlig humør så kan han melde fra til politiet for å stoppe den kriminelle handlingen; å bruke narkotika? :)

 

Sidan dette er noke som både er ulovleg og som kan være skadelig for helsa så trur eg ikkje legen treng å være i spesielt dårlig humør heller for å anmelde.

Men det må nok være eit forholdsvis stort forbruk tenker eg, slike småsaker blire berre henlagt likevell.

 

Noken legear eller legestudentar her som veit om legane har eigne prosedyrer på kva som skal anmeldast og kva dei skal sjå gjennom fingrane med?

Lenke til kommentar
Betyr dette at hvis legen er i dårlig humør så kan han melde fra til politiet for å stoppe den kriminelle handlingen; å bruke narkotika? :)

 

Sidan dette er noke som både er ulovleg og som kan være skadelig for helsa så trur eg ikkje legen treng å være i spesielt dårlig humør heller for å anmelde.

Men det må nok være eit forholdsvis stort forbruk tenker eg, slike småsaker blire berre henlagt likevell.

 

Noken legear eller legestudentar her som veit om legane har eigne prosedyrer på kva som skal anmeldast og kva dei skal sjå gjennom fingrane med?

Du tar nok feil her. Det skal veldig mye til før legen bryter taushetsplikten sin, og da i tilfeller som gjelder mye mer alvorlige ting enn om man røyker en rev eller to.

 

Sakset dette fra en artikkel i Lommelegen.no: http://www.lommelegen.no/335509/taushetsplikt

 

De eneste unntakene fra taushetsplikten er hvis legen får høre om alvorlige forbrytelser som kan komme til å skje, ikke ting som har skjedd allerede. Og med "alvorlig" menes i denne forbindelse "med fare for liv og helse". Eksempel på dette er hvis en lege blir fortalt av en pasient at han/hun tenker å ta livet av en person, da bør legen legge taushetsplikten til side, og andre juridiske bestemmelse "overstyrer" taushetsplikten.

Tilsvarende i barnevernsrelaterte saker, hvis legen får mistanke om at et barn lider overlast, SKAL legen melde ifra til barnevernet som så skal undersøke saken videre.

Ellers er taushetsplikten 100%; og det kan din venn stole på.

Om en lege får rede på at en pasient misbruker narkotika, hvilket enhver lege forøvrig ofte får rede på, er det en absolutt utenkelighet at legen skulle "tyste" til politiet om dette, slik du nevner.

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var akkurat dette med "fare for liv og helse" som gjer det litt vanskelig. Det aller meste kan være farlig for helsa. Så det er derfor eg lurer på om legane har nokon instruks på kor alvorleg noke må være for å bryte tausheitsplikta.

 

Er einig i at det heilt sikkert ikkje er noke problem om legen finn ut at du brukar eit ulovleg stoff av og til, men kva om du har eit kjempe stort forbruk?

 

At legen får kunnskap at pasienten planlegg å begå drap er eit openbart tilfelle der legen skal bryte tausheitsplikta og anmelde, men kva om pasienten røper at han har tenkt å slå nokon? Er det alvorleg nok?

Lenke til kommentar
Du tar nok feil her. Det skal veldig mye til før legen bryter taushetsplikten sin, og da i tilfeller som gjelder mye mer alvorlige ting enn om man røyker en rev eller to.

 

Loven sier dette (Legemiddelloven):

 

§ 25. Lovbestemt taushetsplikt er ikke til hinder for at opplysninger om mulig misbruk av narkotika m.v. gis til Statens helsetilsyn.

 

Leger, tannleger, veterinærer, apotekere og apotekbestyrere, psykologer, edruelighetsnemnder og politiet er pliktig til på anmodning å gi Statens helsetilsyn opplysninger om bestemte personers mulige misbruk av narkotika m.v., eller om andre bestemt angitte tilfeller av misbruk eller overtredelse av bestemmelser i lov eller forskrifter om disse varer. I sak om straff eller inndragning p.g.a. overtredelse av slike bestemmelser kan retten uten hinder av straffeprosesslovens § 119 motta vitneprov om disse forhold.

 

Opplysninger om misbruk som er gitt til Statens helsetilsyn i henhold til denne paragraf, eller som det på annen måte har fått kjennskap til, kan uten hinder av taushetsplikt gis til leger, apotek, psykologer, edruelighetsnemnder og, dersom det foreligger mistanke om lovstridig handling, til politiet.

 

Det viktige å få med seg her er "på anmodning". Dvs. at legen selv ikke er pålagt å informere andre parter om misbruket men at han kan bli pålagt å informere om det i for eksempel en rettssak.

Lenke til kommentar

@TS: Du har ingenting å stresse for.

Det er større sjanse for at politiet allerede vet du røyker cannabis enn at legen kommer til å oppgi det.

 

Og en grei leveregel er at om du ikke kan si det til din mor og stå for det, så drit i det! ;)

 

Det viktige å få med seg her er "på anmodning". Dvs. at legen selv ikke er pålagt å informere andre parter om misbruket men at han kan bli pålagt å informere om det i for eksempel en rettssak.

 

Kan det foreligge en generell anmodning?

Lenke til kommentar

Når vi nå har fastslått at det neppe er grunnlag for legen å bryte taushetsplikten sin for å informere politiet, kan det være på sin plass å se om hans taushetsplikt er like absolutt ovenfor foreldrene.

I den sammenheng kan det være greit å få klarlagt at hovedskillet mellom voksen og barn går ved 18 år, dog med en glidende overgang i forhold til barnets rettigheter og plikter frem til den alderen. Dette fremkommer i flere lovsammenhenger, men i vårt tilfelle er det Pasientrettighetsloven som er aktuell. http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-063.html#3-4

§ 3-3. Informasjon til pasientens nærmeste pårørende

 

Dersom pasienten samtykker til det eller forholdene tilsier det, skal pasientens nærmeste pårørende ha informasjon om pasientens helsetilstand og den helsehjelp som ytes.

 

Er pasienten over 16 år og åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming, har både pasienten og dennes nærmeste pårørende rett til informasjon etter reglene i § 3-2.

 

§ 3-4. Informasjon når pasienten er mindreårig

 

Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres.

 

Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.

 

Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 18 år.

Dersom barneverntjenesten har overtatt omsorgen for barn under 16 år etter barnevernloven § 4-8 eller § 4-12, gjelder første, annet og tredje ledd tilsvarende for barneverntjenesten.

 

Som vi ser går det en grense ved 16 år. Likevel er det unntak, men selv mellom 12 og 16 år kan/skal barnets ønsker/behov prøves. Men så sier loven at hvis opplysningene er nødvendige for å oppfylle foreldrenes foreldreansvar, så skal/kan de gis helt frem til 18 årsalderen. Javel, men hva innebærer dette foreldreansvaret som altså kan tilsidesette legens taushetsplikt.

Foreldreansvaret finner vi i Barneloven http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#map006

Dens § 30 sier:

§ 30. Innhaldet i foreldreansvaret.

 

Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.

 

Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad.

 

Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare.

 

Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.

Jamen, er denne propagandaerklæringen nok for at en lege skal tilsidesette taushetsplikten? Etter mitt syn er det ikke tilfelle. Loven oppsetter foreldrenes ansvar iht. §§ 31-33 og de omhandler "Rett for barnet til å vere med på avgjerd ", "Utdanning, medlemskap i foreiningar ", og "Barnet sin sjølvråderett. ", og ingen av disse tilfellene angår røyking av hasj. Så kan en diskutere om foreldreansvarets regel om at; "Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov" er greit nok for å bryte taushetsplikten? Neppe, slik jeg ser det, men så kan det være en eller annen overivrig lege som mener at det er nødvendig for foreldrenes utøvelse av foreldreansvaret at de får vite at poden tar en tjall av og til.

 

Dette er kanskje ikke fullkommen informasjon, men det er kanskej noen som vet bedre hvilken sondring som legene arbeider etter iht. sine vurderinger. Hva sier for. eks. legeforeningen om dette (skal sjekke).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...