Gå til innhold

Mario til topps i Guiness Rekordbok


Anbefalte innlegg

listen over de 50 mest innflytelsesrike konsollspillene noensinne.

 

8. Final Fantasy XII

22. The Orange Box

23. Lego Star Wars Complete Saga

28. Project Gotham Racing 4

 

Jeg sier ikke at de ikke er bra, men innflytelsesrike? De andre kan jeg forstå til en viss grad, men med klare mangler.

 

Savner GTA 3, Doom, Shenmue, Starcraft, Half-Life, Lemmings og Super Mario Bros. 3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er sikkert bare meg som mener dette, men er meget rart at ikke Command & Conquer ikke er med på listen siden de har laget mye av grunnprinsippet til strategi, dog så gjeller dette vel heller mer pc enn konsoll siden C&C er mer et pc spill enn konsoll selv om man finner C&C spill også til konsoll :hmm:

Lenke til kommentar
listen over de 50 mest innflytelsesrike konsollspillene noensinne.

 

8. Final Fantasy XII

22. The Orange Box

23. Lego Star Wars Complete Saga

28. Project Gotham Racing 4

 

Jeg sier ikke at de ikke er bra, men innflytelsesrike? De andre kan jeg forstå til en viss grad, men med klare mangler.

 

Savner GTA 3, Doom, Shenmue, Starcraft, Half-Life, Lemmings og Super Mario Bros. 3.

 

Innflytelsesrike? The Orange Box er bare Half-Life 2 pluss Episode 1 og 2, Portal og Team Fortress 2. Er enig i at Portal har potensiale til å bli innflytelsesrik selv om jeg ennå har til å gode å se ett spill inspirert av det, men resten er bare repriser. Både Half-Life 2 og Episode 1 har vært gitt ut før, og Team Fortress 2 er i bunn og grunn bare gode, gamle Quake 3 og Unreal Tournament i ny drakt.

 

Lego Star Wars: The Complete Saga er som navnet sier komplett Lego Star Wars. Dvs Lego Star Wars og Lego Star Wars 2 samlet. Lego Star Wars 1 skapte en ny "sjanger" med Lego Star Wars 2, Lego Indy, Lego Batman og snart Lego Harry Potter, så jeg ville heller hatt den på listen selv om nr 2 er mye bedre.

 

Project Gotham Racing 4? Hvorfor er det så mye mer innflytelsesrik enn nr 1-3?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Lemmnings hater jeg det spillet forkludret faktisk en pc jeg hadde første gang jeg spillte det, det aktiverte DOS uten at jeg viste det og det var et slit med å finne riktig knap på hovedkortet som slo det av. hehehe jeg ler litt nå etter så mange år.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Det spillet jeg mener har vært mest innflyttelsesrike på konsoll innenfor FPS-sjangeren, er Goldeneye på Nintendo 64. Jeg tror ikke nødvendigvis det var grafikken som gjorde utslaget men heller hvordan kontrolleren med en spak som styringsenhet. Tror nok dette var det første vellykkete FPS på konsoll da ingen andre hadde klart å lage en decent kontroller til FPS på konsoll.

Endret av Goliath
Lenke til kommentar

Sier bare Leisure Suit of Larry, fatter ikke at den IKKE er på lista :no:

 

Burde seriøst vært på første plass! I det minste topp 3 ;)

 

edit: Ooooops konsoll spill ja :blush:

 

Da er det jo Super Mario Bros 1 og 3 som burde vært øverst ;) og Zelda burde jo vært med. Eller The link of zelda het det kanskje? :hmm:

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Tror jeg ikke. Det er kanskje ikke noe fantastisk spill sånn grafikkmessig, men bare tenk på hvordan Wii og da i første omgang Wii sports har fått et helt nytt element inn i konsollspillverdenen. Her kommer vel kanskje begrepet innflytelse på sin helt riktige plass. underholdningsverdi er vel også et annet godt stikkord når det kommer til Wii sports.

Lenke til kommentar

En svært merkelig liste... Hvordan har de begrunnet 1. plassen?

 

Kan aldri se for meg at Super Mario Kart har hatt større innflytelse enn mange av Final Fantasy-spillene, og da særlig FFVII! Og at FFXII ligger over FFVII, eller noe annet Final Fantasy-spill er helt uforståelig...

 

Håper Square-Enix går tilbake til gammelt beite i FFXIII når det kommer til kampsystemet, ellers blir jeg å finne nedgravd i perlene FFVII-X (ikke X-2) og Lost Odyssey!

Lenke til kommentar

Som mange sier, rar liste. Guiness bør bestemme seg; hvis det er snakk om en list over de 50 mestselgende titlene, så er alt greit, hvis de har skikkelige tall. Men hvis det derimot er snakk om mest innflytelsesrike spill burde jo sjangeinnovatørere være på toppen av lista, som f.eks Super Mario Bros for platform-sjangeren, Doom for FPS, Final Fantasy (1)? for rollespill, Command & Conquer for strategispill osv. De spillene som klatrer aller høyest på lista burde være spill som har hatt innflytelse på senere spill i alle sjangre, uten at jeg kommer på noen gode kandidater her og nå.

Lenke til kommentar

Ut ifra denne teksten hentet fra gamers.guinnessworldrecords.com kan det lett virke som om salgstall hvertfall har noe å si for plasseringer på listen. I denne teksten kan jeg heller ikke se mye snakk om begrepet inflytelse.

 

LONDON (26th February, 2009) - Guinness World Records, the global authority on record-breaking achievements, today disclosed the all-time top 50 console games from Guinness World Records 2009 Gamer's Edition just as the new book shot to the #1 spot on the UK hardback non-fiction charts.

 

Tasked with selecting the best console games of all time, contributors of this year's Gamer's Edition reviewed hundreds of releases to compile a list of the top 50 titles ranked on their initial impact and lasting legacy.

 

The top three places on the winner's podium were allotted to Super Mario Kart, Tetris and Grand Theft Auto. Securing the first place on the coveted list is Super Mario Kart with the world's most prolific video game character, Mario, who has starred in more than 116 titles. As the best-selling racing game on the N64 (more than 9 million units sold), Super Mario Kart is also the best-selling racer on the SNES (8 million units), the Gamecube (nearly 7 million units) and the DS (10 million units). In second place, the world's most ported video game, Tetris, is available on at least 59 different gaming platforms receiving its high ranking because of its simplicity and devilish addictiveness. Third runner up, Grand Theft Auto holds the record for the most controversial series of games. It has received near-perfect scores in virtually every review and GTA IV has been recognised by Guinness World Records as the fastest-selling video game ever.

 

Number four to ten on the top list include, in ranking order, Super Mario World (#4), Zelda Ocarina of Time (#5), Halo (#6), Resident Evil IV (#7), Final Fantasy XII (#8), Street Fighter II (#9), GoldenEye (#10).

 

Guinness World Records Editor-in-Chief, Craig Glenday, said of the selection process: "We knew this would be a complex task so we invited a crack team of industry experts to form a judging panel - and the result is a "top 50" list of games ranked both on their importance and on how fun they are to play."

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke denne listen :no: Er det beste spill eller mest innflytelsesrike? Hvis det er beste spill er dette en synse-liste og ikke noe guiness kan kåre. Hvis det er mest innflytelsesrike lurer jeg på hva i helvete for eksempel star fox 64 og PGR 4 gjør der. Hvorfor ligger ikke det opprinnelige star fox eller PGR der? Man skulle vel tro at orginalen er mer innflytelsesrik enn oppfølgeren(e) sine, men dette vet vel Guiness bedre enn meg :roll:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...