Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er Androidtelefoner "out of the box"? Kan man bare slå den på og det fungerer tilfredsstillende, eller må man tweake og styre for å få det til å fungere godt?

 

Tenker på så enkle ting som SMS og kalender. Er tastatur og slikt godt nok til å skrve sms med? Hvordan er kalenderen?

 

Jeg er ute etter noe nytt og spennende, men vil ikke være avhengig av tredjepartsprogrammer for å få det til og funke. Kanskje Android dermed ikke er noe for meg?

Lenke til kommentar
Hvordan er Androidtelefoner "out of the box"? Kan man bare slå den på og det fungerer tilfredsstillende, eller må man tweake og styre for å få det til å fungere godt?

 

Tenker på så enkle ting som SMS og kalender. Er tastatur og slikt godt nok til å skrve sms med? Hvordan er kalenderen?

 

Jeg er ute etter noe nytt og spennende, men vil ikke være avhengig av tredjepartsprogrammer for å få det til og funke. Kanskje Android dermed ikke er noe for meg?

 

Bruker standard på alle funksjoner du nevner, bortsett fra at jeg bruker en annen kalender widget (til home screen), jeg trenger en som kan vise mange kalender events inn i fremtiden (jeg har det med å sette opp mange ting på en gang, og ikke alltid sjekke alarmer). Og tastaturet er 100 ganger bedre en noe T9 shit :p, touchscreen tastaturet fungerer greit til å skrive korte meldinger med en hånd, ihvertfall når du tar telefonen over i widescreen.

Lenke til kommentar
Hvordan er Androidtelefoner "out of the box"? Kan man bare slå den på og det fungerer tilfredsstillende, eller må man tweake og styre for å få det til å fungere godt?

 

Tenker på så enkle ting som SMS og kalender. Er tastatur og slikt godt nok til å skrve sms med? Hvordan er kalenderen?

 

Jeg er ute etter noe nytt og spennende, men vil ikke være avhengig av tredjepartsprogrammer for å få det til og funke. Kanskje Android dermed ikke er noe for meg?

 

Bruker standard på alle funksjoner du nevner, bortsett fra at jeg bruker en annen kalender widget (til home screen), jeg trenger en som kan vise mange kalender events inn i fremtiden (jeg har det med å sette opp mange ting på en gang, og ikke alltid sjekke alarmer). Og tastaturet er 100 ganger bedre en noe T9 shit :p, touchscreen tastaturet fungerer greit til å skrive korte meldinger med en hånd, ihvertfall når du tar telefonen over i widescreen.

 

Takker for svar! Virker bra det da. Hvordan er det med on-screen tastatur på denne, vet du det? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=462333

Den telefonen er vel den første Android-telefonen for det norske markedet? Jeg vil kjøpe telefon i norsk butikk og med norske menyer. Og jeg vil IKKE vente mange flere måneder til. :p

Lenke til kommentar

"AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig "

 

Auch, auch, auch. Jeg har ikke lyst å betale 800kr ekstra i MVA og fortollingsgebyr. Da ble dette plutselig dyrt. Håper den glir igjennom selv om det der dukket opp, det har skjedd før. Men ble litt småsur nå, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
hva heter den kalender-widgeten?

 

quick calendar

 

 

Hvordan er det med on-screen tastatur på denne, vet du det? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=462333

 

Aner ikke, hadde aldri vurdert å kjøpe mobil som baserer seg 100% rundt touchscreen, jeg klarer ikke bli vant til touchscreen tastaturer. Går greit å skrive småting, men fult tastatur er UTROLIG digg å bruke til å skrive lange ting. Bruker det til email i jobb sammenheng konstant, og kan sitte å chatte og skriver snart like fort på det tastaturet som jeg gjør på pc ;)

Lenke til kommentar
"AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig "

 

Auch, auch, auch. Jeg har ikke lyst å betale 800kr ekstra i MVA og fortollingsgebyr. Da ble dette plutselig dyrt. Håper den glir igjennom selv om det der dukket opp, det har skjedd før. Men ble litt småsur nå, kjenner jeg.

Hadde samme problem. Endte dessverre opp med at jeg måtte betale. Mektig surt.

 

ferrek: Er enig med neuron. Kjøpte den hovedsaklig fordi den hadde fullt tastatur. Synes touchscreen-en på Dream er ganske bra, men hadde personlig ikke klart meg uten tastaturet. Forøvrig så baserer "out of the box"-opplevelsen seg mye på at man bruker Google sine tjenester.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å linke dem til T-mobile sine kjøpesider for telefonen (der du velger abonnement). Gaven er nemlig merket som gift, og sendt fra en privatperson, så det burde nesten fungere, iom at prisen er under 1000kr. Faren er jo at de vil beregne inn månedsutgifter i bindingstiden e.l. og da blir det virkelig dyrt. :p Spørs om ikke det beste er å sende dem link til ebay-annonsen (Så slipper jeg å betale moms på frakten ihvertfall. Får se om det skjer noe med den, eller om jeg får brev.

 

Er det så mange google-tjenester man er avhengige av? Bruker ikke google mail, men IMAP-støtten er grei så vidt jeg har skjønt. Kalender derimot.. Men det kommer vel bedre og flere apps for å synce mot tredjepartsting etterhvert.

Lenke til kommentar

Fakta er at du ikke kan kjøpe telefonen uten abonomement. De telefonene du kjøper fra google er ADP developers phones, de er ikke like (kommer rooted etc). Jeg brukte det som argument og fikk den for 1000kr's import (aka minimumsimport), husker ikke hva jeg betalte men det var ikke så mye, 2-3 hundrelapper totalt.

 

//edit, vi så også på ebay der sammen med karen, og så telefoner på svært varierende priser.

Endret av _neuron_
Lenke til kommentar

Hvordan dokumenterte du en pris på 1000kr? De fleste går da langt over det? :p

Det er dessuten en G1 og ikke en ADP1 jeg har på vei... Tenkte T-mobile sine sider kunne være passende "dokumentasjon" for meg. Abonnementet er jo strengt tatt ikke en del av produktet, eller?

 

Man har jo disse kina-kopiene, da. Kanskje det kunne være en ide å linke til en sånn...

Lenke til kommentar
Spørs om ikke det beste er å sende dem link til ebay-annonsen (Så slipper jeg å betale moms på frakten ihvertfall. Får se om det skjer noe med den, eller om jeg får brev.

 

Sorry, men jeg er nokså sikker på at når verdien på en vare overstiger 200kr (eller 1000 ved gave) så beregnes moms (og eventuell toll dersom det er tollavgift på varen) av den såkalte tollverdien, som er varens verdi pluss frakt (alt du til sammen har betalt for å få varen til deg).

 

...dersom tollvesenet fersker deg, da.

 

En taktikk jeg har brukt litt i det siste, men som jeg ikke vet om egentlig har funket eller suksessen bare skyldes at pakkene har seilt igjennom tollen uavhengig av dette, er å tilby selgeren av en vare å kun betale <200 kr for varen, men la ham fakturere meg for masse mer i "shipping and handling".

I teorien skulle dette da funke greit, da selgeren har fastsatt verdien av varen til under 200kr, men har samtidig krevd et høyt fraktomkostningsgebyr som (liksom) ikke har noe med selve vareverdien å gjøre.

 

Kan være en idé å forsøke i stedet for "gift"-merking som jeg ikke tror hindrer tollerne å stanse og sjekke pakker noe særlig - jeg har også vært utsatt for at jeg på postens brevsenter har måttet gå inn på eBay foran en toller og vise hva jeg faktisk betalte...

 

~Christopher

Lenke til kommentar

Joda, men på ebay står det lavere frakt enn jeg betalte, derfor lavere sum for meg (skjønt, ikke mye). Det var en auskjon på ebay, som jeg vant, så det var liksom ikke aktuelt å få satt noen annen verdi på den... dessverre. Stikke innom postens tollsenter tror jeg blir vanskelig her i Bergen. Alternativet (det skulle jeg virkelig gjort) måtte være å overføre 17£ til ham i en overføring, og resten i en annen. Men når fyren skriver "gift", er vel det oppskrift på trøbbel... Sett at dette faktisk VAR en gift, hvordan skulle man dokumentert det da?

Lenke til kommentar
Hvordan dokumenterte du en pris på 1000kr? De fleste går da langt over det? :p

Det er dessuten en G1 og ikke en ADP1 jeg har på vei... Tenkte T-mobile sine sider kunne være passende "dokumentasjon" for meg. Abonnementet er jo strengt tatt ikke en del av produktet, eller?

 

Man har jo disse kina-kopiene, da. Kanskje det kunne være en ide å linke til en sånn...

 

Dokumenterte ikke prisen, det var det som var saken, det er umulig for meg å sette en eksakt pris på en gave som man ikke kan få kjøpt uten abonoment. Så han så en del på ebay, og så fikk jeg betale for om den skulle kostet 1k.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med on-screen tastatur på denne, vet du det? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=462333

Den telefonen er vel den første Android-telefonen for det norske markedet? Jeg vil kjøpe telefon i norsk butikk og med norske menyer. Og jeg vil IKKE vente mange flere måneder til. :p

Det er den første telefonen for det norske markedet, ja.

Etter noen uker med telefonen er jeg veldig fornøyd. Tastaturet ligner veldig på det som iPhone har hvis du kjenner til det.

Relativt enkelt å bruke, men kan ikke måle seg med et hardwaretastatur såklart.

Lenke til kommentar
Dokumenterte ikke prisen, det var det som var saken, det er umulig for meg å sette en eksakt pris på en gave som man ikke kan få kjøpt uten abonoment. Så han så en del på ebay, og så fikk jeg betale for om den skulle kostet 1k.
Aha, så de godtok gavebiten uten spørsmål? Jeg får jo ikke stukket innom, men jeg kan jo ringe og snakke med dem på telefonen. Litt overrasket over at de godtok 1000kr etter å ha sett på ebay, da. Argh, dumme pinsehelg som drøyer ting. :p
Lenke til kommentar
Dokumenterte ikke prisen, det var det som var saken, det er umulig for meg å sette en eksakt pris på en gave som man ikke kan få kjøpt uten abonoment. Så han så en del på ebay, og så fikk jeg betale for om den skulle kostet 1k.
Aha, så de godtok gavebiten uten spørsmål? Jeg får jo ikke stukket innom, men jeg kan jo ringe og snakke med dem på telefonen. Litt overrasket over at de godtok 1000kr etter å ha sett på ebay, da. Argh, dumme pinsehelg som drøyer ting. :p

 

Det var faktisk gave :p

Lenke til kommentar

Det er jo min og. :whistle:

Spurte de mye om det? :p

red: Jeg skal være fornøyd med en pris på rett undr 1000kr uansett. Hvis det ikke går som gave blir det likevel kun 109 i stillgebyr i stedet for 300, og MVA på 250 i stedet for 500.. Totalt 300 i stedet for 800, er en forskjell det.. Kan du sende navne på tollfyren du snakket med på PM? Hvis han allerede har fastsatt verdien på en G1 til rett under 1000, kan han vel gjøre det omigjen.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

"02.06.09 13.51 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0001 OSLO"

 

Så da er jeg happy-happy. :D

 

Må bare unnskylde at jeg har spammet tråden med dette, som egentlig er OT.

 

Likte veldig godt blogginnlegget til grenness det han fortalte om "en dag med android" og hva han brukte telefonen til. Kunne vært interessant med noe mer ala det.

 

Hva bruker dere som har telefonen den til? Noen spill dere er avhengige av, podcast på vei til jobb, pushmail i privat/jobbsammenheng, remote control av server/torrentnedlastning, streaming av musikk, tv-serie-titting... Hvis noen har lyst til å skrive flere sånne innlegg, enten her eller i en blogg, synes jeg det er veldig interessant. Kjekk måte å fronte plattformen på og, for de som synes det er kjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...