Gå til innhold

Ringe/sms gratis med wifi?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan man på best måte kan utnytte telefoner med wifi-støtte til å ringe/sende sms gratis?

Er klar over skype/fring, men finnes det metoder der mottakeren slipper å ha programmene for å motta samtaler eller sms? kom gjerne med andre tips om hvordan vi kan snike oss unna prisene med wifi-tilkobling.

 

edit: kan de med peiling på SIP-støtte legge ut om det?

Endret av torsteinjn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tre måter dette kan fungere på rent teknisk:

 

1. Direkte fra telefon til telefon på vanlig måte via teleoperatørens GSM-nettverk eller 3G-nettverk hele veien fra telefon til telefon. Dette koster penger.

 

2. Med Wifi fra din telefon til en router du har i nærheten, ut på internett og videre derfra til mottagerens router og Wifi til mottagerens telefon. Dette er gratis.

 

3. En kombinasjon der den ene telefonen kommuniserer via Wifi til en router, mens den andre kommuniserer via GSM-nettet eller 3G-nettet. Dette koster i utgangspunktet penger for den ene parten men ikke for den andre. (Grovt overforenklet). Dersom den som ringer via WiFi skal ringe opp en telefon via f.eks GSM-nettet så må den som ringer likevel betale for samtalen. Dette er normalt billigere siden bare halve samtalen foregår via et betal-nettverk (GSM). Skype er en programvare som kan gjøre akkurat dette. Man bruker Skype på Wifi-telefonen og de kobler videre fra internett til mottagerens GSM-nettverk. Slik bruk av Skype er en abbonementstjeneste som koster penger (med unntak av 100 gratis minutter ved registrering og tilsvarende kampanjer). Det går også an å bruke Skype motsatt vei: Fra en GSM-telefon til en telefon eller PC som kommuniserer via Skype via internett. Da får Skype-mottageren et eget telefonnummer som må ringes opp. Dette betaler man vanlig takst for til det landet nummeret er registrert i. Skype-mottageren betaler så vidt jeg husker ikke noe for slike anrop.

Lenke til kommentar

Vyke er svaret!

 

Jeg og kjæresten min har begge hver vår Nokia E71. Vi har installert Vyke FreeTxT og kan sende gratis SMS til hverandre når vi er på WiFi. Meldingen blir sendt som en "vanlig" SMS og dukker opp i Meldinger som helt vanlige meldinger. Dersom man ikke er på WiFi vil den bruke 3G som igjen er billigere enn å sende en vanlig SMS. (Kjæresten studerer medisin i utlandet, derfor denne løsningen).

 

Sjekk ut www.vyke.com! :)

Lenke til kommentar
Vyke er svaret!

 

Jeg og kjæresten min har begge hver vår Nokia E71. Vi har installert Vyke FreeTxT og kan sende gratis SMS til hverandre når vi er på WiFi. Meldingen blir sendt som en "vanlig" SMS og dukker opp i Meldinger som helt vanlige meldinger. Dersom man ikke er på WiFi vil den bruke 3G som igjen er billigere enn å sende en vanlig SMS. (Kjæresten studerer medisin i utlandet, derfor denne løsningen).

 

Sjekk ut www.vyke.com! :)

 

Du må fortsatt betale 39 øre for første melding, og så nye 39 øre om sesjonen lukkes, som skjer etter 15 minutter.

 

Forøvrig kan jeg nevne at med sip fra vyke kan du ringe gratis til fasttelefoner i stort sett hele europa++, rett fra mobilen :)

Lenke til kommentar

Det er viktig å få med seg Simen1s poeng 2).

 

De fleste gratis sms tjenester (nett til mob) er også gjerne begrenset i antall. Det som er helt gratis er e-mail, så hvis mottaker og sender har e-mail klient på telefonen og wifi kan du sende beskjeder helt gratis. Nyere telefoner behandler også e-mail og sms rimelig likt i programvaren.

Lenke til kommentar

I USA finnes en løsning for de som allikevel har BlackBerry, som jo er svindyrt fra før av. Du kan da ha en modell som støtter Wifi og så bruke enten eget hotspot eller hvilket som helst hotspot. Poenget med dette er tofoldig: Du får billigere samtaler når du er tilkoblet Wifi, og du får dekning der det ikke finnes dekning. Dette kan være en god løsning også om du bor deler av året i USA, og ønsker å være tilgjengelig på mobil i Norge uten å betale roaming charges.

 

Det finnes (om den fremdeles er tilgjengelig) en løsning fra Netcom som koster skjorta, der du kan gjøre noe liknende. Men der brukes proprietær hardware. I motsetning til BlackBerry sin løsning kan du ikke bruke ditt eksisterende Wifi hotspot. Og du er begrenset til å bruke det hjemme.

Endret av mymistake
Lenke til kommentar

Hvilket operativsystem har du på telefonen? Med Windows Mobile er det ikke noe problem å ringe gratis (ikke til mobilnummer så vidt jeg vet) ved bruk av SIP. Da bør man riktignok ha 3G dekning, ellers blir det litt mye delay med edge. Skal du sende gratis sms så er den eneste måten jeg veit på å sende fra en nettside som tilbyr dette.

Lenke til kommentar
Hvem skal betale når "alt" skal være gratis?

Hvis du er virkelig interessert så kan du se Chris Andersons 2 timer lange foredrag om "The economics of free". Her snakker han blant annet om hvorfor folk gidder å produsere gratis videoer som de legger ut på f.eks Youtube, hvorfor folk gidder å bygge opp Firefox, Opera, Linux, hvorfor epost er gratis, hvorfor surfing på nettet er gratis osv.

 

Apropos det så mimrer jeg om da mange trodde at man fikk skyhøye telefonregninger av å koble seg opp på internett med hustelefon og modem fordi man kontaktet utenlandske servere og dermed fikk utenlandstakst på telefonregningen. :wee:

Lenke til kommentar

Drømmen for billig ringing:

 

Større og bedre utbygdt 3G nett, alle hadde mobilt brebånd på telefonen.

Prisen går ned fra 399 (telenor) til la oss si 199 fastpris fribruk. Alle brukte skype og var altid kobla på nett:)

Da kan en også vere tilgjengelig med epost og sms er historie.

 

:)

 

ps.Wifi hjemme er jo ikke gratis, så en kan jo heller betale for 3g nett isteden for linje. (me forbehold at en ikke trenger mer en 3G hastighet)

Endret av Glomnes
Lenke til kommentar

Tror desverre ikke det finnes noen gratisløsninger (hvem hadde vel tjent på det).

Å ringe via WIFI (uten å bruke Skype) løses vel best ved å benytte telefonens SIP-klient.

SIP-innstillingene får du (eller kanskje ikke, avhengig av firmaet) fra leverandøren din av IP-telefoni. Vet iallefall at IPLink har det på sine sider: http://www.iplink.no/oppsett_mobil_ip.pdf

 

For å få gratis meldinger ville jeg nok bare brukt epost isteden.

 

S

Lenke til kommentar
Hvem skal betale når "alt" skal være gratis?

Hvis du er virkelig interessert så kan du se Chris Andersons 2 timer lange foredrag om "The economics of free". Her snakker han blant annet om hvorfor folk gidder å produsere gratis videoer som de legger ut på f.eks Youtube, hvorfor folk gidder å bygge opp Firefox, Opera, Linux, hvorfor epost er gratis, hvorfor surfing på nettet er gratis osv.

 

Apropos det så mimrer jeg om da mange trodde at man fikk skyhøye telefonregninger av å koble seg opp på internett med hustelefon og modem fordi man kontaktet utenlandske servere og dermed fikk utenlandstakst på telefonregningen. :wee:

 

..er ikke det samme glupingen som tok seg en halv million i betaling for ovennevnte foredrag... ? oh, what irony...

Lenke til kommentar
..er ikke det samme glupingen som tok seg en halv million i betaling for ovennevnte foredrag... ? oh, what irony...

Det stemmer. Morsomt det der hehe. :D

 

 

(Det er egentlig ikke ironisk når man forstår foredraget. Hint: massekopiering i en digital alder er praktisk talt gratis i motsetning til en originalopptreden. Han gjør også et poeng av at folk betaler for å være på originalopptreden hans. Så "ironien" er egentlig bare en understreking av poengene hans.)

Lenke til kommentar
Tror desverre ikke det finnes noen gratisløsninger (hvem hadde vel tjent på det).

Som nevnt kan ting finansieres tungt via reklame (se f.eks. Spotify, genial lovlig gratistjeneste for musikk).

Evt. kan det tenkes at en slik tjeneste kan gå med underskudd for å sikre tilbyderen gode markedsposisjoner.

etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...