Gå til innhold

Halvparten uføretrygder seg


Anbefalte innlegg

NRK melder at over halvparten av arbeidstakerne går ut av arbeidslivet som uføretrygdede. En tankevekker?

 

Hvordan kan det ha seg at uføretrygd blir mer og mer vanlig på tross av at færre og færre har harde, fysisk krevende jobber? Er uføretrygd blitt en allment akseptert utvei for late mennesker? Selv har jeg overhørt flere samtaler på bussen der folk åpent og nesten triumferende beretter om at de har fått uføretrygd, og hvor herlig det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NRK melder at over halvparten av arbeidstakerne går ut av arbeidslivet som uføretrygdede. En tankevekker?

 

Hvordan kan det ha seg at uføretrygd blir mer og mer vanlig på tross av at færre og færre har harde, fysisk krevende jobber? Er uføretrygd blitt en allment akseptert utvei for late mennesker? Selv har jeg overhørt flere samtaler på bussen der folk åpent og nesten triumferende beretter om at de har fått uføretrygd, og hvor herlig det er.

 

Det finnes ikke nok jobber til alle. Dessuten er de nye serviceyrkene mer slitsomme enn fysisk arbeid. Ja, det er nå min teori.

 

De late kan bare forklare en del av tallene.

Lenke til kommentar

Gode poenger. Men mitt inntrykk er allikevel at andelen arbeidstakere som har arbeid som medfører høy risiko for arbeidsskader / fysisk slitasje har gått ned de siste tiårene, ikke opp. Finnes det noe statistikk på dette? Er klar over at grensen for hvilke jobber som faller innunder denne kategorien ikke er særlig klart definert, men dog..

 

I dagens økonomiske situasjon er det riktig at det ikke finnes mange nok jobber. Men det gjelder jo bare de siste par månedene.. inntil nylig importerte vi jo arbeidskraft i stor stil for å fylle jobbene!

Lenke til kommentar

Det er et manglende samsvar mellom tilbud og etterspørsel. Vi er ikke flinke nok til å utdanne folk til de bransjer der arbeidskraften trengs (eller til å spå hvor den vil trenges), så vi får overtall i enkelte og manko i andre. Gamle mennesker kan uansett ikke uten videre omskoleres, og havner dermed utenfor.

 

At vi trengte håndverkere for et år siden hjelper ikke hvis de arbeidsledige er helsepersonell med rygglidelser. (Tilfeldig valgt eksempel.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er ikke kjekt å måtte uføretrygde seg.

 

Med mindre man verken har armer eller bein igjen kan man forvente sosial ekskludering, baksnakking og surskap fra andre mennesker. Man får "lat" og "snylter"-stempelet, som i denne tråden. Selv om man ikke umiddelbart kan se det på en person, er han ikke ødvendigvis i stand til å jobbe. Psykiske problemer, dype depresjoner og personlige problemer kan være like hemmende på et menneske.

 

Jeg kan tenke meg at mange som nesten skryter av å være uførtrygde, som trådstarteren påpeker, gjør det for å opprettholde stoltheten og fasaden. De er lykkelige har full kontroll over livet, må du vite. Noen gjør det nok også for å skjule sine personlige problemer.

 

Jobblivet gir en sosial tilhørighet, og det er sosialt og utviklende på ens evner og person. Man føler man bidrar til samfunnsutviklingen, og man har noe produktivt og interessant å fordrive tiden med. Man slipper surskap fra andre mennesker. Når man tar disse faktorene med i betraktningen er å trygde seg egentlig ikke et alternativ om man er frisk. For min del kunne vi gjerne hatt en trygdeordning som var helt frivillig, neppe mange ville brukt den uten legitime grunner.

Lenke til kommentar
NRK melder at over halvparten av arbeidstakerne går ut av arbeidslivet som uføretrygdede. En tankevekker?

 

Hvordan kan det ha seg at uføretrygd blir mer og mer vanlig på tross av at færre og færre har harde, fysisk krevende jobber? Er uføretrygd blitt en allment akseptert utvei for late mennesker? Selv har jeg overhørt flere samtaler på bussen der folk åpent og nesten triumferende beretter om at de har fått uføretrygd, og hvor herlig det er.

 

Nå er det ikke bare de som mister en fot eller får en isblokk i hode som blir ufør. Jeg mener det er flere og flere grunner til at folk velger/blir ufør, der er faktiske plager som ikke bare er fysisk.

 

Der er også urettferdig penge fordeling som gir motivasjon til snylting på samfunnet. Se for deg at du jobber som f.eks. regnskapsfører for TFDS i 30 år og tjener 333 000 kr i året = ca. 10 mill tilsammen på de 30 årene og så kommer toppskjefen og gir seg selv 10 mill i fallskjerm etter 2år i bedriften det kan fort ta vinden ut av seilene til hvem som helst.

 

Jeg tenker ofte på at om jeg var i samme situsjon med samme bakgrunn ville jeg gjort det samme (dette er til ideer som at folk er late, trege, domme & motivasjonsløs).

Endret av snurre86
Lenke til kommentar

At mange uføretrygdede har fått sin pensjon med rette tviler jeg ikke på.

 

I Norge har vi svært korte arbeidsdager, høy levealder og blir av FN kåret til verdens beste land å bo i. Den norske folkehelsa er blant de beste i verden. Hvorfor er da Norge i verdenstoppen når det gjelder antall uføretrygdede? Dette henger ikke sammen.

 

Uføretrygdede kan få opp til kr 264 576 i trygd i året i følge NAV. En eller ei som jobber på Rimi tjener kanskje 220 000 i året. Mange uføretrygdede risikerer å gå ned i lønn hvis de går tilbake til arbeidslivet. Det er kanskje blitt litt for lukrativt å være uføretrygdet?

Lenke til kommentar
Der er også urettferdig penge fordeling som gir motivasjon til snylting på samfunnet. Se for deg at du jobber som f.eks. regnskapsfører for TFDS i 30 år og tjener 333 000 kr i året = ca. 10 mill tilsammen på de 30 årene og så kommer toppskjefen og gir seg selv 10 mill i fallskjerm etter 2år i bedriften det kan fort ta vinden ut av seilene til hvem som helst.

Det finnes mao. ingen moral eller rettferdighet, selv om noen folk vil ha deg til å tro det. Dette rettferdiggjør jo det meste. De stakkars pengene som mannen i gata "snylter" til seg, betyr egentlig ingenting - bortsett fra andres misunnelse og moral-illusjoner.

 

Her gjelder det å grafse til seg mest mulig. Samfunnet handler faktisk bare om penger. Den harde sannhet.

Lenke til kommentar
Det finnes mao. ingen moral eller rettferdighet, selv om noen folk vil ha deg til å tro det. Dette rettferdiggjør jo det meste. De stakkars pengene som mannen i gata "snylter" til seg, betyr egentlig ingenting - bortsett fra andres misunnelse og moral-illusjoner.

 

Her gjelder det å grafse til seg mest mulig. Samfunnet handler faktisk bare om penger. Den harde sannhet.

 

Må innrømme at jeg ikke forstår hva du skriver, men jeg tror det tar bakgrunn i "spillteori" noe som ikke eksisterer i realiteten for andre en de som velger og bruke den bevist, fryk er frøet til mer frykt.

Endret av snurre86
Lenke til kommentar
At mange uføretrygdede har fått sin pensjon med rette tviler jeg ikke på.

 

I Norge har vi svært korte arbeidsdager, høy levealder og blir av FN kåret til verdens beste land å bo i. Den norske folkehelsa er blant de beste i verden. Hvorfor er da Norge i verdenstoppen når det gjelder antall uføretrygdede? Dette henger ikke sammen.

 

Jeg vet ikke helt hvor du far tallene dine fra, men Norge har faktisk en av de laveste uforetrygde antall i verden.

 

Sjekk nederste linken spesielt, vi er pa 175te plass.

 

http://indexmundi.com/norway/unemployment_rate.html

 

http://indexmundi.com/g/r.aspx?c=no&v=74

Lenke til kommentar

Her er det vel NAV som er problemet, det hele har blitt ganske rotete etter at tre etater har blitt slått sammen. Saker som ligger mer i grenseland mellom de tidligere etatene ser ut til være problemet, noe som er ironisk ettersom NAV skulle gjøre slike saker enklere å ferdigbehandle.

 

Det er helt tullete at folk må ta opp lån og skaffe seg advokat, her må nok politikerene ta noen grep og det fort.

Lenke til kommentar
At mange uføretrygdede har fått sin pensjon med rette tviler jeg ikke på.

 

I Norge har vi svært korte arbeidsdager, høy levealder og blir av FN kåret til verdens beste land å bo i. Den norske folkehelsa er blant de beste i verden. Hvorfor er da Norge i verdenstoppen når det gjelder antall uføretrygdede? Dette henger ikke sammen.

 

Jeg vet ikke helt hvor du far tallene dine fra, men Norge har faktisk en av de laveste uforetrygde antall i verden.

 

Sjekk nederste linken spesielt, vi er pa 175te plass.

 

http://indexmundi.com/norway/unemployment_rate.html

 

http://indexmundi.com/g/r.aspx?c=no&v=74

 

Lenkene dine sier bare noe om arbeidsløshetsandelen - uføre regnes ikke som arbeidsledige - de er uføre.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
At mange uføretrygdede har fått sin pensjon med rette tviler jeg ikke på.

 

I Norge har vi svært korte arbeidsdager, høy levealder og blir av FN kåret til verdens beste land å bo i. Den norske folkehelsa er blant de beste i verden. Hvorfor er da Norge i verdenstoppen når det gjelder antall uføretrygdede? Dette henger ikke sammen.

 

Jeg vet ikke helt hvor du far tallene dine fra, men Norge har faktisk en av de laveste uforetrygde antall i verden.

 

Sjekk nederste linken spesielt, vi er pa 175te plass.

 

http://indexmundi.com/norway/unemployment_rate.html

 

http://indexmundi.com/g/r.aspx?c=no&v=74

Ja, det er arbeidsledighet. Iforholdtil uføretrygd er vi på topp i verden, og jeg har statistikk på det. Jeg trodde vi ikke var så høyt oppe før jeg så statistikken. Det er svært urovekkende.

 

http://www.oecd.org/document/46/0,3343,en_...1_1_1_1,00.html

Lenke til kommentar

Mener det er altfor lettvint å uføretrygde seg. Bare man er frekk nok.

 

Her bør langt strengere kriterier/evalueringer til. Det skal da veldig mye til om en ikke skal kunne gjøre noe som helst mener jeg.

 

Selv folk som sitter i rullestol og kun kan taste med en pinne i munnen, jobber hvis de selv vil. Ikke at jeg mener det skal så mye til, men det er altfor lettvint det er sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...