Gå til innhold

Test: HTC Dream


Anbefalte innlegg

Pricks: Er ikke med på denne amputeringen jeg eller. Har per dags dato ingen problemer med å laste ned gratisapplikasjoner.

Kan du laste ned _alle_ gratisapplikasjoner, også de som er kopibeskyttet? Kan du laste ned alle kommersielle applikasjoner, altså de som koster penger? Hvis nei, på ett eller begge, så er konseptet og mulighetene i Android amputert for de som bruker ADP1.

 

 

Jeg har ikke fått med meg om du har noen agenda for/mot iphone/android, men ADP1 er faktisk et tilbud til utviklere som vil ha en fysisk telefon å debugge applikasjonene sine på, at denne har begrensninger for å hindre ulovlig spredning av betalapplikasjoner er ikke så rart, det kan vi sikkert bli enige om. Denne begrensningen ligger dog ikke i komersielle telefoner som leveres med Android, derfor ser jeg absolutt ikke problemet. ADP1 har aldri vært beregnet for konsumerbruker, hvorfor mener du da at det er feil at den har begrensninger for en konsumerbruker?

 

Hva gjelder iPhone så har vel ikke Apple noe tilbud til de som vil utvikle mot en fysisk device, så da er jo sammenligningen rimelig unødvendig?

Nei, jeg har ingen agenda mot Android, og har ikke kommet med kritikk mot Android generelt eller ADP1 spesielt. Jeg skjønner veldig godt hvorfor begrensningene er der, og hva/hvem ADP1 er beregnet for. Jeg har aldri sagt noe om at det er feil at det er slik. Men, det er det også på sin plass å gi korrekt informasjon til dem som etter å ha lest artikkelen måtte tenke tanken at de skal ha seg en ADP1 som vanlig brukstelefon, og som kan komme til å brenne seg på det. Kan jeg si det klarere? Hvorfor reagerer noen her så sterkt på disse enkle opplysningene jeg har kommet med?

 

(Hva gjelder iPhone, så er iPhone SDK er tilrettelagt for utvikling både mot virtualisert telefon og en fysisk iPhone - uten at jeg har lagt opp til noen sammenligning på dette. http://developer.apple.com/iPhone/program/test.html)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du laste ned _alle_ gratisapplikasjoner, også de som er kopibeskyttet? Kan du laste ned alle kommersielle applikasjoner, altså de som koster penger? Hvis nei, på ett eller begge, så er konseptet og mulighetene i Android amputert for de som bruker ADP1.

Dette er jo ikke en "amputering" som følge av Android, men som følge av opphavsrett. Du kan fortsatt fritt laste ned programmer som ikke utvikleren tar betalt for.

 

Det du skriver blir som å si at Windows ikke er "fritt" fordi du ikke har lov til å laste ned Photoshp gratis.

 

Så å sammenligne fri nedlasting av gratisapplikasjoner med Apples 1984-system er jo bare tåpelig.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Det du skriver blir som å si at Windows ikke er "fritt" fordi du ikke har lov til å laste ned Photoshp gratis.
Det blir som å si at en spesialpc med windows ikke er fri fordi du ikke kan laste ned alle gratisapplikasjoner "alle andre" pc-er kan laste ned. Photoshop var ikke freeware sist jeg sjekket.

 

At du ikke kan kjøpe de samme programmene er jo og en rimelig heftig begrensning, om man skal ha den som brukstelefon.

 

Det tåpelige er jo at enhver rooted G1 så vidt jeg vet både kan laste ned alle programmer, OG har full tilgang til filsystemet.

Lenke til kommentar

På samme måte som en jailbreaka iPhone kan legge inn tredjeparts applikasjoner.

 

Ikke heng dere opp i begrensningene på ADP1, det er en telefon for UTVIKLERE, det er IKKE en brukstelefon. Det er en grunn til at man må registrere seg som utvikler for å få kjøpe en.

 

Slapp av alle sammen og pust rolig gjennom nesen, det kommer butikklare Android-baserte smartphones på markedet snart nok. De vil naturligvis ha tilgang til applikasjoner på Android Market som er både gratis og ikke.

Lenke til kommentar
Det du skriver blir som å si at Windows ikke er "fritt" fordi du ikke har lov til å laste ned Photoshp gratis.
Det blir som å si at en spesialpc med windows ikke er fri fordi du ikke kan laste ned alle gratisapplikasjoner "alle andre" pc-er kan laste ned. Photoshop var ikke freeware sist jeg sjekket.

Nettopp. Du kan laste ned alle gratis-applikasjoner.

Lenke til kommentar

Ikke på en ADP1. Man kan kopibeskytte gratisapps også. Og om det er få/ingen som gjør det, kan det fortsatt for noen være en stor mangel at de ikke kan kjøpe kopibeskyttede program også. Det er vel det som har blitt påpekt i tråden.

 

Jeg vil tro mange av de nordmennene som har kjøpt den, har kjøpt den som bruksmobil, ikke som et utviklerverktøy.

Lenke til kommentar

Den er samme modell som en forbrukertelefon, og den eneste man kan få tak i store deler av verden. (Uten å kjøpe en hacket versjon fra ebay.) Selvfølgelig kjøper mange "innovatører" den som en brukstelefon. Såvidt jeg kan se ble det bare påpekt som en advarsel til de som vurderte telefonen, men så ble Android-fans av en eller annen grunn blodig fornærmet, og så startet det en "din telefon er dårligere enn min"-greie som tok over.

 

I og med at det var en test av HTC Dream var det jo absolutt relevant å nevne det. Det var ikke det usaklige angrepet på Android OS-et det virket mange her tok det som

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...