Gå til innhold

Bygger inn UPS og minne


Anbefalte innlegg

Man får jo ikke mulighet til og gjøre noe på PC'en når det blir strømbrudd! Efikkan...

Men korte strømbrudd på mer en 0,5 sek så trengs det UPS... Feks min pc i Idle taklet et strømbrudd på ca 500ms. Men TV'n og Xboxen + klokka slo seg av. Grunnet sine dimensjoner på strømforsyningene sine. Og måter.

Om du hadde lest hva jeg faktisk skrev så hadde du kanskje fått med deg at jeg snakket om korte strømbrudd!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man får jo ikke mulighet til og gjøre noe på PC'en når det blir strømbrudd! Efikkan...

Men korte strømbrudd på mer en 0,5 sek så trengs det UPS... Feks min pc i Idle taklet et strømbrudd på ca 500ms. Men TV'n og Xboxen + klokka slo seg av. Grunnet sine dimensjoner på strømforsyningene sine. Og måter.

Om du hadde lest hva jeg faktisk skrev så hadde du kanskje fått med deg at jeg snakket om korte strømbrudd!

 

Ja huff. !!! Tegnene er farlige...

Lenke til kommentar
Det blir litt feil å kalle dette en UPS, man burde heller kalle det "battery backup". Såvidt jeg kan se bedriver den ingen filtrering.

Det gjør ikke en off-line ups heller. Faktisk så kan verken off-line eller line-interactive ups klasifiseres som ups (uninterruptible power supply) da de kobler om i fra nettdrift til batteridrift ved spenningsfall / strømbrudd. Denne omkoblinga gjør slik at utstyret blir uten spenning i noen millisekunder.

 

Faktisk så er off-line og line-interactive ups ubukelig hvis man skal beskytte en natriumslampe mot underspenning pga. omkoblingstiden.

 

Som nevnt tidligere, så virket en 5,25", eventuelt 2-3 x 5,25" UPS som en plan. Men man får ikke store effekten og store batterikapasiteten av dette. Uansett så måtte man ha hatt en spenningsregulator for 5V, 3,3V osv.

Så i utgangspunktet hadde man bare trengt batterier som står et sted i kabinettet og som er koblet inn på PSU slik at når spenningen blir for lav så tappes strømmen fra batteriene istedet for nettet. ATX12V 3.0 annyone?

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Uansett, UPS'en/batteriet/whatnot'en gir deg i det minste tid til å trykke på ctrl+s og enter og avslutte windows om strømmen bryter tvert, eller om en sikring bestemmer seg for å ta kvelden.

 

Når det gjelder innebygget minne er vel ikke det en sådum løsning. Rybak nevner vel noe, men akkurat som med UPS'en, du kan i det minste lagre det du holder på med uten at skjermen går svart når du har holdt på med noe i tre timer og har vært for opptatt for å lagre. Da hjelper ikke RAID noe særlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...