Gå til innhold

Plattformkrigen nærmer seg


Anbefalte innlegg

Neida, vi vil nok se en del LiMo i high-end også, sannsynligvis spesielt fra Samsung og LG. Men slik jeg ser det er det Symbian/WM/OSX som står sterkest her i nærmeste fremtid med Android som den viktigste "runner-up". Tiden vil vise.

Det ser ihvertfall ut at mobilemarkedet snart er dominert av åpne løsninger og platformer baserte på fri programvare, noe jeg synes er veldig kos ihvertfall. :D

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde de brukt en "ordentlig" Java (dvs Sun JRE kompatibel) så hadde jo det vært greit nok. Da kunne jo vi som liker Python bruk Jython feks... Liker ikke at de gikk for Dalvik, kan se ut som et forsøk på lock-in med tanke på at utviklingspakken ikke er fri.

Lenke til kommentar
Det ser ihvertfall ut at mobilemarkedet snart er dominert av åpne løsninger og platformer baserte på fri programvare, noe jeg synes er veldig kos ihvertfall. :D
Med tanke på hvilken del avforumet jeg har sett deg mest i, er ikke det noen overraskelse. :p

Symbian med sin sertifikat-policy kan jo ikke sies å være spesielt åpen atm. På den annen side holder det jo "kjernen" ren, og har ikke det samme ustabilitetshelvete som WM lider veldig under.

 

Når det gjelder LiMo vs Android, tror jeg Andorid vil ha et stort fortrinn (mtp på brukeren, særlig av high end-telefoner) fordi den gir så mye kontroll og muligheter. LiMo tror jeg kan bli mer lukket og DRM-et, alt etter hva produsenten ønsker. 3departsprogrammer er jo og en faktor.

Lenke til kommentar
Symbian med sin sertifikat-policy kan jo ikke sies å være spesielt åpen atm. På den annen side holder det jo "kjernen" ren, og har ikke det samme ustabilitetshelvete som WM lider veldig under.

Dette har blitt mykje meir åpent i det siste, dei er nå veldig enkle å lage sjølv. For å heller ikkje nevne at reine Python skript kan kjøres utan sertifikater.

Lenke til kommentar

Sist jeg styrte med det, måtte freeware-kodere enten betale masse for sertifikater, ellers måtte brukerne signere det selv på en per-telefon-basis. Dette gjaldt programmer som krevde tilgang til dov. systemområder. Filbehandlere var et eksempel. Dette har altså endret seg? Det er jo bra.

Liker Symbian veldig godt som telefon-OS (Det er jo veldig mye bedre enn WM til det), men PDA-funksjonaliteten var jeg ikke like imponert over.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...