Gå til innhold

Krav for å bli Securitas vakt


Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta vekterkurs, og så deretter sikte på å få meg jobb hos Securitas, men er usikker på kravene deres. Har ikke funnet noe på sidene deres, men er det noen som vet om det er strenge krav når det gjelder styrke, høyde osv?

 

Har plettfri vandel, så den er ikke noe problem, men resten er jeg litt usikker på. Regner jo også med at man må ha gått vekterkurs for å kunne få begynne som vakt hos de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei aller fleste vekter oppgåvene har ikkje krav til fysikk. Er vell egentlig kun om du skal jobbe som dørvakt at det kan være greit å være litt sterk, men ellers så er det jobbar som stort sett berre krev at nokon som er til å stole på held eit auge med ting.

 

Ingen som forventer at du skal sloss med kriminelle sjølv om du jobbar som vektar.

Lenke til kommentar

Jau, sier bare hva realiteten ofte er for folk som vil ha noen "actionfylt og spennende". En kompis av meg søkte jobb som vekter etter vekterkurs, han ble sittende inne på et kontor nesten hele arbeidsdagen (passa på et bygg). Var ikke akkurat det an hadde tenkt seg, så han slutta etter et par mnd. Er du ENDA heldigere får du stå rett opp og ned hele dagen og selge billetter på Oslo S. Oj oj oj.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En kompis av meg søkte jobb som vekter etter vekterkurs, han ble sittende inne på et kontor nesten hele arbeidsdagen (passa på et bygg). Var ikke akkurat det an hadde tenkt seg, så han slutta etter et par mnd.

 

 

Ja, det er vel en grunn til at mange tror vektere bare sitter på ræva eller labber rundt på kjøpesenter. Realiteten er at de aller fleste nyansatte blir satt til disse jobbene fordi de mere erfarne vekterne får jobbene som krever en del erfaring og rutine. Eksempler på stillinger som krever noen år i yrket i tillegg til flere kurs er bla. ledsager, utrykningsvekter, områdekontroll, vektere på ferger og cruiseskip, off-shore, sykehus og psykiatriske institusjoner, eskortekjøring, og asylmottak for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Ja, det er vel en grunn til at mange tror vektere bare sitter på ræva eller labber rundt på kjøpesenter. Realiteten er at de aller fleste nyansatte blir satt til disse jobbene fordi de mere erfarne vekterne får jobbene som krever en del erfaring og rutine. Eksempler på stillinger som krever noen år i yrket i tillegg til flere kurs er bla. ledsager, utrykningsvekter, områdekontroll, vektere på ferger og cruiseskip, off-shore, sykehus og psykiatriske institusjoner, eskortekjøring, og asylmottak for å nevne noen.

 

Bra det kom litt kunnskap inn i tråden her.

Når man er nyansatt får man enkle oppgaver som kan eskaleres over tid for å se hvor skikket personen er, hvordan personen takler stressnivåer, økt ansvar osv.

Jeg begynte som portvakt på en ISPS-havn med en gang og har i ettertid hatt flere uvanlige oppdrag som ikke er dagligdags, endatil jeg bare har to år i jobben.

Jeg har bla. hatt vaktoppdrag for privatpersoner, spaningsoppdrag på psykiatriske institusjoner, vaktoppdrag i asylmottak osv.

Mange av kollegene mine driver med vakthold på t-bane, billettkontroller, vaksentral, verditransport osv.

Endret av Scampi
Lenke til kommentar
du bør ha vekterkurs som du kan få sponset av jobben eventuelt fagbrev innenfor vekterfaget.

Da vil du også kunne få 8kr/timen mer i lønn.

 

Fagbrevtillegget i vekterfaget er på 5,- ekstra i time.

 

Men får å kommentere første innlegget så er det ingen fysiske krav til å være vekter, annet enn å være en normalt oppegående person.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Har tenkt å ta vekterkurs, og så deretter sikte på å få meg jobb hos Securitas, men er usikker på kravene deres. Har ikke funnet noe på sidene deres, men er det noen som vet om det er strenge krav når det gjelder styrke, høyde osv?

 

Har plettfri vandel, så den er ikke noe problem, men resten er jeg litt usikker på. Regner jo også med at man må ha gått vekterkurs for å kunne få begynne som vakt hos de.

 

Prøv å søk jobb der uten vekterkurs først, ta heller kurs hvis du ikke får noe "napp". Jeg jobber selv innen Verditransport uten vekterkurs, og kjenner flere som har fått jobb som vektere og heller blitt tilbudt kurset gratis med betalt senere.

Lenke til kommentar

Du kan selvsagt prøve å få jobben uten kurset, men om du har kurset så er du så godt som sikret jobb, så lenge det er en stilling ledig.

Jeg jobber som mobilvekter i Securitas, og jeg fikk jobben uten kurset. Ikke vet jeg hva som var galt med de andre søkerne, men det er ikke mitt problem :p

 

For å bli vekter må du være dønn ærlig, ha så godt som plettfri vandel (ingen bryr seg om et par fartsbøter. Vold, derimot...) og være rimelig disiplinert.

 

Securitas legger mye vekt på at vekterne våre er rutinerte og har god peiling på hva som skjer rundt oss til enhver tid. Jeg kan love deg at du har et alvorlig problem om noe skjer og du ikke la merke til det. Som å misse et knust vindu.

Lenke til kommentar
Du kan selvsagt prøve å få jobben uten kurset, men om du har kurset så er du så godt som sikret jobb, så lenge det er en stilling ledig.

Jeg jobber som mobilvekter i Securitas, og jeg fikk jobben uten kurset. Ikke vet jeg hva som var galt med de andre søkerne, men det er ikke mitt problem :p

 

For å bli vekter må du være dønn ærlig, ha så godt som plettfri vandel (ingen bryr seg om et par fartsbøter. Vold, derimot...) og være rimelig disiplinert.

 

Securitas legger mye vekt på at vekterne våre er rutinerte og har god peiling på hva som skjer rundt oss til enhver tid. Jeg kan love deg at du har et alvorlig problem om noe skjer og du ikke la merke til det. Som å misse et knust vindu.

 

Man må ikke ha plettfri vandel. Du må ha tilfredstillende vandel, noe som vil si at du kan ha ting på rullebladet. Da er det opp til det aktuelle vaktselskapet å avgjøre om de bør ansette deg. Men ting som stjeling, vold osv. kommer man seg ikke unna med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...