Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen spørsmål du bør stille deg selv:

 

Hva er det du ikke er fornøyd med på 30D som du tror du vil bli fornøyd med på 5D?

-Og, hva er du fornøyd med på 30D som du tror du vil savne på 5D?

 

Hva tar du bilder av?

 

Hva er viktigst; tele eller vidvinkel?

 

Hvilke objektiver har du? -Fatning og brennvidde.

-Er det noen EF-S-objektiver du vil savne?

-Hvilke EF-objektiver trenger du?

 

Er vekt og volum viktig?

 

Hvor mye penger vil du bruke?

Lenke til kommentar

Ronny har flere poeng du bør tenke gjennom (gjerne i denne tråden).

5D er et tregere kamera, men har større søker og bedre bildekvalitet - dog under ISO 1000 er det ikke dag og natt i forskjell.

Du vil merke at du vil få flere bilder ute av fokus (sammenlignet med 30D) pga smalere DOF med fullformat. Du må også beregne å bruke mindre blendere og dertil lenger lukkertid for å oppnå samme DOF (i t.d. landskapsbilder) enn med 30D.

 

Jeg hadde 30D + 1D Mk II og har nå 5D + 40D som er mer rett for min type fotografering. FF og 1.6X utfyller hverandre meget bra. Hva med å beholde 30D? Du får uansett ikke mer enn et par tre tusen for det. Jeg tror nok du vil komme til å savne det, nemlig, selv om du finner deg en pen 5D..

Lenke til kommentar
Jeg har også 30D. Hadde og tenkt tanken på å bytte det ut. Men det jeg ser Raga skriver om DOF er ting jeg ikke har tenkt/hørt noe om tidligere. Hvor kan jeg lese mer om slikt? Noen som vet?

 

Veldig kort forklart; med fullformat blir dine objektiv videre. Da må du nærmere motivet for å få samme utsnitt som du ville med ditt 1.6 crop kamera. Som kjent, når avstand fra motiv til sensor(kamera) blir mindre, blir også dybdeskarpheten mindre. Det motsatte skjer når en går over på kompaktkamera, med sine små sensorer. Da blir dybdeskarpheten bra selv med de største blenderene.

 

 

Angående fullformat eller ikke, se denne fine artikkelen:

To Full-Frame or Not To Full Frame? http://www.prime-junta.net/pont/Pontificat...ame_Or_Not.html

 

Og denne:

Canon EOS 5D vs. Canon EOS 20D - Full Frame vs. APS-C Sensors http://www.bobatkins.com/photography/digit...e_vs_aps-c.html

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er litt avhengig av hva du skal bruke det til.

 

30D er en lettvekter med APS-C sensor og høy skuddrate som passer meget bra til ting som skjer fort i brukbart lys.

 

5D er tyngre, tregere, bedre DOF, høyere oppløsning og mindre isostøy.

 

For min egen del ønsker jeg meg en 5D Mk2 til portretter og generell bruk i studio, men det er ikke aktuelt å kvitte meg med 40D'ene av den grunn.

 

40D + 70-200 + 1,4x = 6.5 bilder i sekundet på 450mm. <3

 

Anbefaler at du ser litt på hvordan du tar bilder i dag, og hva du håper å oppnå ved oppgradering av kamerahuset.

Lenke til kommentar

Takker alle for gode og innsiktsfulle svar! :)

 

Tar primært landskapsbilder o.l. Det jeg håper å oppnå er bedre bildekvalitet. De objektivene jeg bruker mest er sigma 10-20 og canon 24-105 f/4L

 

Har også sett at skuddtakten er lavere enn på 30D, men den har jeg ikke fått prøvd så mye ennå pga mørketida her oppe, men er usikker på om dette kommer til å bli ett savn..

 

Får å kunne kjøpe meg en brukt 5D tenkte jeg å selge 30D og 350Den jeg har for tiden og så legge imellom det som eventuelt kommer til å mangle. Skulle gjerne beholdt 30D, men dette kjøpet blir i tilfelle enten eller..

 

Noen av dere som bruker 5D til natur og landskapsfotografering her?

Lenke til kommentar
Du må nok bytte ut 10-20en din med ett vidvinkelobjektiv som funker på fullformat. Hvis ikke du er forferdelig glad i vignettering.

 

Det tenkte jeg ikke på faktisk, men har sett på sigma 12-24..litt stiv pris men..

 

Har jo 24-105 f/4L, etter hva jeg leste meg til i en annen tråd her så har jeg tolket det dit hen at 24mm er ganske vid på ett fullformatkamera om jeg ikke misforsto helt.. :)

Lenke til kommentar
Canon EF 17-40 f/4L kan være en god erstatning for Sigma 10-20.

Den går for ca. 4000,- på bruktmarkedet. - Se markedsplassen på foto.no.

Jeg tror det er et bedre og tryggere kjøp enn Sigma 12-24.

-Blir ikke 12mm veldig vidt på 5D?

 

Et annet alternativ er EF 16-35 f/2.8L, men den er større, tyngre og koster mye mer.

 

Har faktisk vurdert 17-40f/4L tidligere, har sett dette objektivet tidligere til ca den prisen på foto.no :)Da må det vurderes igjen.

Lenke til kommentar

24 mm på fullformat er ganske vidt. Selv bruker jeg 24-105 på 5DII og det er et meget allsidig objektiv, både i studio og ellers.

 

12 mm er veldig vidt, jeg har brukt dette litt på D700 og inntrykket var godt.

Som andre skriver ville jeg beholdt 30D - ganske praktisk med to hus av og til

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Sigma'n er veldig fristende til den prisen. Blir en helt annet perspektiv å visualisere enn det man er vant til.

 

Et alternativ prismessig til Canon 17-40mm (og 16-35mm for den saks skyld) er en mulig "undervurdert perle"; Tamron AF SP 17-35MM F/2.8-4 Di CANON til ca.4000.-.

 

Noen omtaler;

http://www.bobatkins.com/photography/revie..._35_review.html

 

http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...prod&page=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...