Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mens jeg holder på her, ett par spørmål til..

 

Dersom jeg ikke skulle komme over en brukt 5D, hva mener dere om Canon EOS-1D Mark II N..ser ut som det er flere 1Dseriekameraer til salgs?

Det behøver vel ikke være en N etter heller,vel.

Det er selvfølgelig meget bra kameraer,tross alt er det jo det som er proffserien til Canon;

bra teknologi,raskt,solid og værtett,og det er ingenting å si på bildekvaliteten tatt med disse.Riktignok er de større og tyngre,men er ikke det sånt vi lærer oss å leve med? :hmm:

Det finnes jo noen her inne som har kjøpt 1DmkII,virker som om de er fornøyd.

Limer en link igjen jeg: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnno...7&id=104374

:ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Når sant skal sies er den bildemessige kvalitetsforskjellen mellom EOS 5D og EOS 20D ganske beskjeden. Og, siden forskjellen mellom EOS 20D og EOS 350D er nærmest null, blir EOS 5D først og fremst et spørsmål om økonomi. Bildekvaliteten er det altså ingen grunn til å diskutere."

 

Sakset fra Digit.no sin test av 5D, kommentarer til utsagnet eller?

 

Har ett dilemma nå, har fått tilbud om tre forskjellige 5D :

 

Kamera 1. Godt brukt i 3 år, kjenner ikke til antallet eksponeringer. 8500,-

 

Kamera 2. 6500 eksponeringer 2 eiere. 10.000

 

Kamrea 3. Mellom 15000 og 20000 eksponeringer, vært inne til rens før det ble pakket ned. 9000,-

 

Hva gjøre jeg...eller hva ville dere gjort? :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg husker feil, men 5D er vel laget for å tåle 50.000 eksponeringer. Ofte ryker mekanikken før den tid (eventuelt begynner å bli ustabil). 20.000 - 30.000 eksponeringer hadde jeg ikke sett på som et problem med 1D(s) serien, men for 5D ville jeg styrt unna.

 

Du kan sjekke reelt antall eksponeringer via PixelFixer programvaren (freeware), bare få tak i en rimelig ny RAW fil tatt med det enkelte kamera (fungerer på Nikon, rimelig sikker på at også Canon skriver denne infoen i headerinfoen av RAW-filene).

Lenke til kommentar

Gjorde et lite søk, 100.000 stemmer. Egentlig er ikke 6500 eksponeringer så lite, spørs på bruk. Min D80 som jeg egentlig ikke brukte veldig mye på 1 år hadde rett over 1800 eksponeringer totalt, men jeg hadde flere kamerahus da :)

 

Om du bruker kamera på bursdag, konfirmasjon og et par bryllup der du bare tar bilde for egen del + et par ferier. Så havner man i løpet av 3år på ca 6500, kan stemme det. Ikke alle som bruker kamera hver dag/uke.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil takke absolutt alle som har kommet med inspill til meg her! :)

 

Har hatt 5D'n i hus en uke nå, må jo bare si at jeg er canonfornøyd med det! Har vært heldig og fått solgt alle objektivene mine unntatt 24-105 f/4L som jeg selvfølgelig skal ha selv. Gikk utrolig kjapt og få solgt alle de andre jeg hadde.

 

Venter på ett 70-200 f/4L i posten..etter den blir det ett 17-40 f/4L. Da holder det for meg en stund..føler at jeg har kommet sånn bortimot i mål.

 

Ps. sensoren så skummelt diger ut..får jo nesten angst for å skifte objektiver..

Endret av BorgSol1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...