Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I normal skikk skulle det være en grei pris,ser de ligger fra 8-10.

I tillegg,hvis du skal selge 30D,så har du jo en mulighet til å få 2500-3000 for 10-20,en din.(minst)

Ser at du også har vurdert 17-40L-glasset,bruker det selv som "ha-på"objektiv og synes det funker utmerket i de fleste situasjoner.

Sammen med 5D er vel dette den mest brukte kombien til landskapsbilder,verden over,TROR jeg,ser i hvertfall sånn ut på internasjonale foto-sider.

Skulle gjerne kjøpt meg en 5D sjøl til den prisen,men vurderer nok heller 1D serien pga. værtetningen,sånn som vi kan ha det her på vestlandet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
I normal skikk skulle det være en grei pris,ser de ligger fra 8-10.

I tillegg,hvis du skal selge 30D,så har du jo en mulighet til å få 2500-3000 for 10-20,en din.(minst)

Ser at du også har vurdert 17-40L-glasset,bruker det selv som "ha-på"objektiv og synes det funker utmerket i de fleste situasjoner.

Sammen med 5D er vel dette den mest brukte kombien til landskapsbilder,verden over,TROR jeg,ser i hvertfall sånn ut på internasjonale foto-sider.

Skulle gjerne kjøpt meg en 5D sjøl til den prisen,men vurderer nok heller 1D serien pga. værtetningen,sånn som vi kan ha det her på vestlandet.

Lykke til!

 

Takk for svar!

 

Har fått salg på 30D, bare 350'n igjen å selge..glemte helt at jg må kvitt mg 10-20mm også..hehe! Har kikket på noen 1D'er også, bor nordpå så jeg kunne saktens trenge mg noe med værtetting jeg også. Men har foreløpig landet på 5D :)

Lenke til kommentar
Bildekvaliteten på Canon 5D er det ingenting å si på, men byggekvaliteten virker ikke uten videre veldig imponerende :)

 

Har lest meg frem til at, som du sier, bildekvaliteten er bra. Men er såpass forsiktig med utstyret jeg bruker at jeg regner med at det skal holde like bra som tidligere kameraer jeg har eid :)

Lenke til kommentar
Har lest meg frem til at, som du sier, bildekvaliteten er bra. Men er såpass forsiktig med utstyret jeg bruker at jeg regner med at det skal holde like bra som tidligere kameraer jeg har eid :)

Derfor om du skal kjøpe brukt er det greit å se over hele kamerahuset (i godt lys) om det har merker etter å ha vært i bakken. Test også sensor, om den er full av støv er det en smule ødeleggende - det er ikke bare bare å rense en FX sensor på egenhånd.

 

Sensortest kan gjøres enkelt ved å blende ned til f/16 eller f/22, finn en hvit vegg, still bilde ut av fokus og trykk av.... zoom inn på display for å se om du har gigantiske flekker over det hele. Eventuelt kalkuler med at du må betale 600-700 kr for å få noen til å renske sensoren etter at du har kjøpt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

@TGB

 

Ok, skjønner. Problemet for meg er at jeg bor såpass "avsides" til at den eneste muligheten for meg å kjøpe ett 5D blir på nett.. Og da blir vrient for meg å å få sjekket kameraet såpass grundig som du nevner her. Fikk nesten litt kaldt vann i blodet her nå.. Ble litt usikker nå på hva jeg burde gjøre, 5D får man jo ikke kjøpt på noen nettbutikk lenger regner jeg med, og ett 5D mkII er jo helt og utelukke..

Endret av BorgSol1
Lenke til kommentar
@TGB

 

Ok, skjønner. Problemet for meg er at jeg bor såpass "avsides" til at den eneste muligheten for meg å kjøpe ett 5D blir på nett.. Og da blir vrient for meg å å få sjekket kameraet såpass grundig som du nevner her. Fikk nesten litt kaldt vann i blodet her nå.. Ble litt usikker nå på hva jeg burde gjøre, 5D får man jo ikke kjøpt på noen nettbutikk lenger regner jeg med, og ett 5D mkII er jo helt og utelukke..

Gjør dette enkelt, be selger bekrefte pr mail at det ikke har vært i bakken eller har bulker/riper som antyder det. Om han lyver har du det på mail og kan heve kjøpet.

 

Når det gjelder dritt på sensor kommer det veldig an på hvordan kamera er lagret når det ikke har vært i bruk. Skulle denne være pakka av støv og dritt kan du enkelt sende det inn til et service verksted og få det tilbake rent og pent innvendig for 500-700 kr og en ukes venting. Støv vil alltid komme inn i kamerahuset (spesielt for 5D som ikke har noe værtetting). Selv mitt D3 har allerede vært på rens 1 gang (Nikon betalte) - og det skal snart en ny runde (Nikon betaler dessverre bare 1 gang pr år, så denne gangen må jeg betale selv)... kameraet har ikke passert 1 år ennå :) Siden jeg bor rett ved et service verksted for Nikon gikk dette kjapt - leverte inn på morningen og fikk tilbake på ettermiddagen.

 

Eventuelt du kan prøve deg med å rense sensor selv - ødelegger du noe er det ingen vei tilbake. Så du bør vite hva du holder på med.

 

Edit:

Selv mitt D300 med innebygd sensor rens har vært inne for manuell rens 1 gang. Automatikken garanterer ingenting, men det hjelper litt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

KR. 8500,- er en ok pris hvis kameraet er pent brukt og kjøpt i Norge (gjenstående garanti).

 

 

Du skal heller ikke bekymre deg over dårlig byggekvalitet, for 5D er et solid hus med bra byggekvalitet, dog ikke på samme nivå som 1-serien.

 

Sensoren må renses av og til hvis - dvs hvis du bruker fra f10 og mindre. Er det støv på sensoren kan dette vises på bildene. Ved "normal" bruk er støv skjeldent noe problem. Selv hadde jeg litt "mani" i forhold til støv på sensoren til 5D i begynnelsen, men tror knapt jeg renset sensoren det siste året jeg brukte det.

Lenke til kommentar
KR. 8500,- er en ok pris hvis kameraet er pent brukt og kjøpt i Norge (gjenstående garanti).

Jeg var nok for seint ute, kameraet var solgt...litt irriterende at folk ikke sletter annonsene sine når de har solgt utstyret sitt..

 

Heller spørre dumt enn å gå rundt å lure..mn hvorfor rense oftere når man bruker f/10 eller mindre?

Lenke til kommentar
Takker for tipsene, hadde vært typisk meg å hoppe på det første og beste :) Hare rensa sensorn på 30D selv, hva er forskjellen på å rense sensorn på ett 5D?

Sensoren er større. så du må ha større swab's. Samtidig er det vel større sjanse for å få støv på sensoren.

Stor sensor som fyller kamerahusets indre ganske heftig, trangt og vanskelig å komme til er vel stikkord her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...